Schoonmaken kogellager

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.722
987
Almere
Stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat nu het slimst?

Misschien ben ik wel gigantisch lang bezig waar ik met een simpele truc zo klaar kan zijn.

Kogellagers, als ze niet versleten zijn maar ze gewoon schoon met nieuw vet wilt hebben. De buitenkant neem je af met een doek, binnen doe ik zelf met remmenreiniger.

Maar bij heel dik of oud vet krijg je soms net niet alles weg; Als voorbeeld een homokineet, je kan er net niet lekker bij en wat je ook doet er blijft prut uit komen.

Zou een ontvetterbak met een beetje pit (lees druk) op een nozzle uitkomst bieden?


Nu heb ik bijvoorbeeld een startmotor uit elkaar. Lagertje klinkt goed, geen speling maar het koolstof is zich gaan vermengen met het vet.

Ja ik gok dat het niet nodig is, 3x starten en je bent weer net zo ver als nu, maar soms is het lekker om te prutsen en in ieder geval te weten dat je je best hebt gedaan ;)

Kan er in een startmotor trouwens licht vet? Heb hier een all purpose vet (dik), wiellagervet en een molykote medium 33 siliconen kogellagervet.

Het brons (sinter?)lagertje smeer ik met wat motorolie.

En nu het toch even over de startmotor gaat: koperen contacten op de krans wel of niet opschonen a la schuren met grid 600 ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Oud vet maak je vloeibaar door het te verwarmen.
Het moeilijkst lijkt het mij om vers vet op de juiste plek te krijgen, dit zou je eventueel ook kunnen doen door het warm te maken, waardoor het dunner/vloeibaar wordt? Geen idee of dat trouwens de kwaliteit van het vet aantast.

Daar heb ik ook al eens aan zitten denken.

Een klein potje vet verwarmen tot het vloeibaar wordt, lager d'r in, en het vet weer laten stollen.
Maar zoals jij ook al aangeeft: Wat gebeurt er met de chemische samenstelling van het vet?

Verder zie ik wel grote lagers voorbij komen in de filmpjes. Te groot voor een startmotor. :?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat vullen is soms een probleem. En mijn schuld, begon met een algemen vraag over lagers schoonmaken en voorzien van nieuw vet en eindigde in enkele vragen over de instantie waar ik er nu tegenaan liep, namelijk het kogellagertje in de startmotor...
 
Je ‘slaat’ het lager er tegen aan. Ik heb een iets andere definitie van het woord slaan denk ik 😂

Als geweld je problemen niet oplost dan heb je er te weinig van gebruikt. *D

Maar oké. "Slaan" is niet 100% de juiste term, maar in ieder geval moet je het vet er niet tegenaan aaien. De voorbeelden die gegeven zijn zijn goed. De mate van verzadigen verschilt. Ik ben van mening dat 75% te vol is voor dit lager, en dat een deel van het vet na een paar keer starten overal zit. Balhoofdlagers en achterbruglagers stouw je inderdaad tot hun strot toe vol. Wat een sensatie! KapiteinKoek, ik zou het zeker eens proberen!
 
Als geweld je problemen niet oplost dan heb je er te weinig van gebruikt. *D

Maar oké. "Slaan" is niet 100% de juiste term, maar in ieder geval moet je het vet er niet tegenaan aaien. De voorbeelden die gegeven zijn zijn goed. De mate van verzadigen verschilt. Ik ben van mening dat 75% te vol is voor dit lager, en dat een deel van het vet na een paar keer starten overal zit. Balhoofdlagers en achterbruglagers stouw je inderdaad tot hun strot toe vol. Wat een sensatie! KapiteinKoek, ik zou het zeker eens proberen!

Volgensmij heb je het over een conisch rollenlager. Die zijn inderdaad effe anders qua smeren. Maar een kogellager??? Vet erin douwen, paar keer ronddraaien, en herhaal een paar keer. Klaar.
 
Laatst bewerkt:
een lager wat er 'opgeperst' zit is meestal warmgemaakt waardoor het uitzet en dus groter wordt, daarna wordt het gemonteerd en dus ook weer afkoelt en dus krimpt en muurvast zit.
demonteren doe je opdezelfde manier, of inslijpen.

Maar in geval van tweifel altijd vervangen zeker met glijlagers e.d. de kosten zijn het niet en omdat de boel toch al openligt.......
 
Als geweld je problemen niet oplost dan heb je er te weinig van gebruikt. *D

Maar oké. "Slaan" is niet 100% de juiste term, maar in ieder geval moet je het vet er niet tegenaan aaien. De voorbeelden die gegeven zijn zijn goed. De mate van verzadigen verschilt. Ik ben van mening dat 75% te vol is voor dit lager, en dat een deel van het vet na een paar keer starten overal zit. Balhoofdlagers en achterbruglagers stouw je inderdaad tot hun strot toe vol. Wat een sensatie! KapiteinKoek, ik zou het zeker eens proberen!

Gelukkig zijn er richtlijnen voor hoe vol een lager moet en kun je dit uitrekenen 😉

Maar het vervelende is dat zelfs de OEM-ers het er niet over eens zijn.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan