Schoonmaken kogellager

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat nu het slimst?

Misschien ben ik wel gigantisch lang bezig waar ik met een simpele truc zo klaar kan zijn.

Kogellagers, als ze niet versleten zijn maar ze gewoon schoon met nieuw vet wilt hebben. De buitenkant neem je af met een doek, binnen doe ik zelf met remmenreiniger.

Maar bij heel dik of oud vet krijg je soms net niet alles weg; Als voorbeeld een homokineet, je kan er net niet lekker bij en wat je ook doet er blijft prut uit komen.

Zou een ontvetterbak met een beetje pit (lees druk) op een nozzle uitkomst bieden?


Nu heb ik bijvoorbeeld een startmotor uit elkaar. Lagertje klinkt goed, geen speling maar het koolstof is zich gaan vermengen met het vet.

Ja ik gok dat het niet nodig is, 3x starten en je bent weer net zo ver als nu, maar soms is het lekker om te prutsen en in ieder geval te weten dat je je best hebt gedaan ;)

Kan er in een startmotor trouwens licht vet? Heb hier een all purpose vet (dik), wiellagervet en een molykote medium 33 siliconen kogellagervet.

Het brons (sinter?)lagertje smeer ik met wat motorolie.

En nu het toch even over de startmotor gaat: koperen contacten op de krans wel of niet opschonen a la schuren met grid 600 ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Haha ja dat is een optie, maar zelfs als ze nog 100% in orde zijn?

En dat is met een homokineet of laten we het bij motoren houden, cardan wel een ander verhaal.

Startpost trouwens nog iets aangepast m.b.t. de startmotor en ontvetterbak. Je was te snel met reageren :+
 
Laatst bewerkt:
De koperen contacten zeker niet schuren, maar "lappen". Schoon polijsten zeg maar.

M.b.t. het lager, die kun je schoonmaken met een kwastje en ontvetter, en vervolgens voor een derde tot de helft vullen met kogellagervet. Je kunt ook een nieuwe kopen. Scheelt je vijf euro aan oplosmiddel en een boek ingeademde meuk.

Het nieuwe vet leg je in je handpalm en je slaat het lager er tegenaan.
 
Helder, dank.

Is de molykote 33 eventueel een geschikt (bij)smeermiddel voor startmotoren?

EDIT: Ja schijnbaar wel: MOLYKOTE 33 MEDIUM


Helaas is het kogellager geperst op de as. Dat is lastig zonder de juiste apparatuur. Een pers(jejeje) komt bij deze ook weer op de wishlist.

Verder: Bij deze besloten om het zo te laten. If it ain't broke, don't fix it.
 
Laatst bewerkt:
De koperen contacten zeker niet schuren, maar "lappen". Schoon polijsten zeg maar.

M.b.t. het lager, die kun je schoonmaken met een kwastje en ontvetter, en vervolgens voor een derde tot de helft vullen met kogellagervet. Je kunt ook een nieuwe kopen. Scheelt je vijf euro aan oplosmiddel en een boek ingeademde meuk.

Het nieuwe vet leg je in je handpalm en je slaat het lager er tegenaan.

Deze tip kan direct naar het "How to" topic. :t


:+

Helder, dank.

Is de molykote 33 eventueel een geschikt (bij)smeermiddel voor startmotoren?

EDIT: Ja schijnbaar wel: MOLYKOTE 33 MEDIUM


Helaas is het kogellager geperst op de as. Dat is lastig zonder de juiste apparatuur. Een pers(jejeje) komt bij deze ook weer op de wishlist.

Verder: Bij deze besloten om het zo te laten. If it ain't broke, don't fix it.

Een beetje vers vet in de lagers kan nooit kwaad.

Het koper (de collector) ontvetten met een schoon (oud!) T-shirt moet voldoende zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga poetsen, bijsmeren, algemeen de koolstof wegspuiten uit het huis, beetje olie in het bronslager en dan is het mooi.

Ik post wel even een fototje v.d. week.

Ik ben u allen zeer erkentelijk.
 
Laatst bewerkt:
Deze tip kan direct naar het "How to" topic. :t


:+Een beetje vers vet in de lagers kan nooit kwaad.

Het koper (de collector) ontvetten met een schoon (oud!) T-shirt moet voldoende zijn.
Ik maak de collector altijd schoon met een glasfiberstift. je poetst daarmee de koolstof tussen de lammellen uit. Als de collector niet meer vlak is kan je deze slijpen met een slijpsteen die daar speciaal voor bedoeld is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vervolgens voor een derde tot de helft vullen met kogellagervet.

Het nieuwe vet leg je in je handpalm en je slaat het lager er tegenaan.


Minimaal de helft, vaak 75% en sommige gevallen zelfs 100%. Hangt van veel factoren af. 1/3 is veel te weinig.

Dat tweede is een één april grap neem ik aan? 🤨
 
Laatst bewerkt:
Het nieuwe vet leg je in je handpalm en je slaat het lager er tegenaan.

(bron:motoravonturist , ga niet tikken natuurlijk ;-)
je nieuwe lagers natuurlijk even fiks in het vet zetten. ga nou niet met je vingertje een likje vet over de rolletjes leggen, dat heeft vrijwel geen zin. Je neemt een dikke klodder vet in je handpalm, en ‘schraapt’ als het ware je lager erdoorheen. Met de brede kant onder. Je duwt het vet zo van onder naar boven door het lager heen. Zo komt het op alle plekken in het lager.

Uiteraard zorg je dat je geen zand aan je hand hebt, alleen vet. Je zo kunnen overwegen om hieraan voorafgaand je handen te wassen. Of na afloop. Of allebei, zie maar. Op de foto zie je het: bovenaan het lager zie je wat vet tussen de rolletjes doorkomen dat je dus van onder naar boven door het lager ‘perst’ door te schrapen.
full
 
Oud vet maak je vloeibaar door het te verwarmen.
Het moeilijkst lijkt het mij om vers vet op de juiste plek te krijgen, dit zou je eventueel ook kunnen doen door het warm te maken, waardoor het dunner/vloeibaar wordt? Geen idee of dat trouwens de kwaliteit van het vet aantast.
 
Oud vet maak je vloeibaar door het te verwarmen.
Het moeilijkst lijkt het mij om vers vet op de juiste plek te krijgen, dit zou je eventueel ook kunnen doen door het warm te maken, waardoor het dunner/vloeibaar wordt? Geen idee of dat trouwens de kwaliteit van het vet aantast.

Ligt aan het type verdikker van het vet. Is geen universeel antwoord mogelijk en moet per type bekeken worden.
 
Helder, dank.

Is de molykote 33 eventueel een geschikt (bij)smeermiddel voor startmotoren?

EDIT: Ja schijnbaar wel: MOLYKOTE 33 MEDIUM

Als bijsmeermiddel ZEER ONGESCHIKT. Bevat een siliconenolie en is absoluut niet mengbaar met olie van ander soort vetten.

Niet mengen dus!

Smeervetten op basis van een siliconenolie vertonen een zeer chemisch inert gedrag. Eenmaal aangebracht zeer moeilijk te verwijderen waardoor hechting van een smeerfilm van een volgend product vrijwel onmogelijk is.

Daarbij kan siliconenolie geen hoge mechanischd belasting verdragen.

Siliconen wordt in de industrie toegepast als er geen andere mogelijkheid is: rubber-metaal combinaties die gesmeerd moeten worden, extreem hoog of laag temperatuurbereik en het is relatief goedkoop.

Voor smering op de motor(onderdelen) zeer ongewenst en ongeschikt.
 
Het eerstvolgende alternatief is (dik)wiellagervet, algemeen of grafiet vet. Meer smaken heb ik niet.

Waar kan ik het beste een tube van kopen?
Zoals je ziet, ik moet uit gaan van een productadvies/handleiding en trek de verkeerde conclusie..
 
Het eerstvolgende alternatief is (dik)wiellagervet, algemeen of grafiet vet. Meer smaken heb ik niet.

Waar kan ik het beste een tube van kopen?
Zoals je ziet, ik moet uit gaan van een productadvies/handleiding en trek de verkeerde conclusie..

Geen grafietvet. De vaste smeerstof is bedoelt voor zware belasting i.c.m. een zeer lage snelheid.

Gewoon universeel/multipurpose/multi-use vetje er in doen. Niet te spannend maken.
 
Ik spuit het vet in zo'n lager met een spuitje van de apotheek tot het tussen de rollen uit komt. Geen gekut met een klodder vet op je handpalm. Als het een klein lagertje is dan zet ik er een opzuignaaldje op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan