Scheef topkofferrek

Bart_T

Junk in the Frunk
9 apr 2018
648
862
Dordrecht
Ik vind deze vraag nét iets te atechnisch om in techniek te plaatsen...

Vorige week heb ik m'n nieuwe aanwinst opgehaald; 'n NC750X. Voor de vakantiepret heb ik 'm door de beste mensen van de lokale motoboer laten voorzien van ca. 25 kilo extra aluminium, waardoor ik hopelijk alle toiletspullen kan meezeulen die m'n vrouw niet op haar karig uitgeruste Harley gepropt krijgt.

Anyway, omdat er ook 'n middenbokje op zit, en ik daar dankbaar gebruik van maak, viel m'n oog vrijwel gelijk op het volgende. Die topkoffer zit scheef.

Omdat ik best wel wat centjes heb neergeteld om de boel te monteren (ik ben zelf enigszins ongeduldig en lomp met dit soort zaken), heb ik de mensen die 'm hebben gemonteerd gecontact, en die hebben er vanochtend even aan gerommeld. Volgens hun was de beste oplossing om een paar sluitringetjes toe te voegen onder de plaat, waardoor de linkerkant van het plaatje iets hoger komt en het een beetje compenseert.

Als ik daarmee tevreden zou zijn had ik hier niet gepost; de koffer zit maar ietsje minder scheef als voorheen (maar nog steeds best scheef). De beste man leek iets beledigd toen ik de motor ter plekke op z'n bok zette en opmerkte dat ik weinig verschil zag; hij zei nog iets over "aftermarket spul" en "mallen die gaan afwijken".

De boosdoener lijkt de ongelijkheid tussen de twee poten waar de plaat op rust. De linker poot komt ongeveer een centimeter lager uit dan de rechter.

Een wat kundigere kennis heeft me afgeraden om eraan te gaan buigen; als de buizen ook van aluminium zijn (EDIT: Dit is dus onzin, de buizen zijn van staal... logisch eigenlijk.) kan dat de boel slopen. Heeft iemand hier misschien een idee, zodat als ik eraan zou gaan rommelen, ik de boel misschien niet direct sloop?

Mocht het echt niet te doen zijn, dan is't ook geen ramp. Dan neem ik m'n bochten voortaan wat schuiner, niemand die 't ziet.
 

Bijlagen

  • 20240315_085248.jpg
    20240315_085248.jpg
    519,5 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085535.jpg
    20240315_085535.jpg
    535 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085611.jpg
    20240315_085611.jpg
    424,4 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085653.jpg
    20240315_085653.jpg
    629,9 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085828.jpg
    20240315_085828.jpg
    714,1 KB · Weergaven: 0
  • 20240315_085913.jpg
    20240315_085913.jpg
    743,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
En als je wel zelf wilt proberen. Alle moertjes een paar slagen losdraaien en kijken of je het een en ander voorzichtig kan positioneren.

Edit: ik kan het niet goed zien, maar zit onder die zilveren plaat nog een losse L- vormig adapter/plaatjes welke weer over die zwarte pootjes/stangen heen vouwen?
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft t geleverd dus hij zorgt maar dat t goed zit , t was w.s niet gratis
Aanvankelijk was dit mijn insteek, maar onwil of onkunde zorgt dat ik van hem in ieder geval geen resultaat naar tevredenheid krijg.

Hij heeft 2 pogingen gekregen om het recht te zetten (hah). Als er een derde komt, ga ik het in ieder geval niet bij hem proberen.
 
En als je wel zelf wilt proberen. Alle moertjes een paar slagen losdraaien en kijken of je het een en ander voorzichtig kan positioneren.

Edit: ik kan het niet goed zien, maar zit onder die zilveren plaat nog een losse L- vormig adapter/plaatjes welke weer over die zwarte pootjes/stangen heen vouwen?
Ik zou dat niet doen , dan geef je hem een handvat ,dan doet hij iig er niets meer aan
Aanvankelijk was dit mijn insteek, maar onwil of onkunde zorgt dat ik van hem in ieder geval geen resultaat naar tevredenheid krijg.

Hij heeft 2 pogingen gekregen om het recht te zetten (hah). Als er een derde komt, ga ik het in ieder geval niet bij hem proberen.
Dan mocht hij het eraf halen en t geld terug geven ,succes
 
En als je wel zelf wilt proberen. Alle moertjes een paar slagen losdraaien en kijken of je het een en ander voorzichtig kan positioneren.

Edit: ik kan het niet goed zien, maar zit onder die zilveren plaat nog een losse L- vormig adapter/plaatjes welke weer over die zwarte pootjes/stangen heen vouwen?
Ja, klopt. Daar valt wellicht nog wat winst te halen. De foto's zijn van vóór z'n correctie; in de huidige situatie zitten tussen die L-plaatsjes en de metaalkleurige draagplaat aan de linker kant sluitringen. Die compenseren een beetje.
 
In eerste instantie terug gaan naar de winkel en wellicht korting regelen als hij zn handen er niet aan wilt branden.

Maar zo te zien kunnen er niet al te veel opvulringen tussen de L bracket en zilveren plaat. Dan zou je een langere bout moeten vinden. Met geweld kan je de L bracket ook nog een kant heen buigen in een bankschroef.

Maja, die twee zwarte pootjes ondet de zilveren plaat lijken ook ongelijk te staan, dus de hele constructie is gewoon uit proportie

Maar of je dat zelf wilt doen. Het moet gewoon goed door het bedrijf gedaan worden
 
Ze zeggen dat dingen verslappen als je ze lang niet gebruikt..
Dan zou de mijne zeer fier moeten staan. Ik vergeet geregeld om die dingen uit te schakelen...

Anyway, de motor is "nieuw". Bouwjaar 2021, volgens de garage van een "oud omaatje" geweest. :P Ik heb 'm gekocht met ca. 600km op de teller. Verhaal van de dealer was dat ze hem toen zelf nieuw hebben verkocht, aan een wat oudere heropstapper, die ook gelijk de valbeugels en middenbok erop heeft laten doen. Het heropstappen was om wat voor reden dan ook niet succesvol, en de garage heeft 'm recent teruggekocht, nog niet eens goed en wel ingereden.

Ik heb inmiddels de garage nog een mailtje gestuurd, met de suggestie dat ze 't gebrekkige onderdeel opnieuw laten komen van hun Givi-leverancier. Ik ben benieuwd.
 
Dan zou de mijne zeer fier moeten staan. Ik vergeet geregeld om die dingen uit te schakelen...

Anyway, de motor is "nieuw". Bouwjaar 2021, volgens de garage van een "oud omaatje" geweest. :P Ik heb 'm gekocht met ca. 600km op de teller. Verhaal van de dealer was dat ze hem toen zelf nieuw hebben verkocht, aan een wat oudere heropstapper, die ook gelijk de valbeugels en middenbok erop heeft laten doen. Het heropstappen was om wat voor reden dan ook niet succesvol, en de garage heeft 'm recent teruggekocht, nog niet eens goed en wel ingereden.

Ik heb inmiddels de garage nog een mailtje gestuurd, met de suggestie dat ze 't gebrekkige onderdeel opnieuw laten komen van hun Givi-leverancier. Ik ben benieuwd.
Waarom er niet naartoe , is toch veel makkelijker praten ?
 
voor zover zichtbaar op de foto's, is er meer aan de hand.

- stellage voor de koffers is als een wokkel.
de linker arm voor de topkoffer staat lager dan de rechter, maar tegelijkertijd hangt de linker zijkoffer ietsje hoger dan de rechter.

- spatbord met knipperlichten en kentekenplaat staat wat getordeerd.
hartlijn van de motor en middenpunt van de nummerplaat komen niet overeen.

kan het niet zo zijn dat de vorige eigenaar m horizontaal gelegd heeft, en dit het frame heeft verbogen?
je ziet dat de plaat voor de topkoffer van boven bezien ook een tik naar links staat, maar de afstand tussen beide hoeken en de punten van de handvatten matchen dan wel weer precies...
 
Wanneer ik foto 4 bekijk en er van uit ga at deze echt precies vanaf midden achter van de motor gemaakt is, dan klopt daar al iets niet met de beugels. De linkerbeugel zit meer naar het midden dan de rechter
 
Terug
Bovenaan Onderaan