schade aan krukas TL1000S

Flooriz

MF veteraan
19 mei 2002
1.999
2
Katwijk aan/zee
Hallo allemaal,

Ik heb een TL1000S gekocht met schade aan het blok. Inmiddels heb ik het blok gestript en ben erachter gekomen dat het lager van een van de drijfstangen is vastgelopen op de krukas.

De krukas schade is niet ontzettend groot, de krukas is niet blauw verkleurd door de hitte, alleen zaten de twee lagerschalen op elkaar geplet en die hebben wel wat schade op de krukas achtergelaten.
De zuigers en cilinders zijn nog wel oké. (de drijfstangen moeten wel vervangen worden). Maar verder is het blok nog prima, dus wil ik er geen ander blok onder smijten zonder dit eerst geprobeerd te hebben.

Heeft iemand een of meerdere adressen waar ik naar de krukas kan laten kijken en of er overmaat lagerschalen beschikbaar zijn voor deze krukas?
 
Is het een '97 model? Dan gelijk de krukasmodificatie laten uitvoeren! Bij het eerste type krijgen de krukaslagers maar van 1 kant olietoevoer (van horen zeggen), vandaar dat die blokjes wel eens willen vast lopen.
 
full

Plaatje erbij voor de kijkers thuis :W
 
Is het een '97 model? Dan gelijk de krukasmodificatie laten uitvoeren! Bij het eerste type krijgen de krukaslagers maar van 1 kant olietoevoer (van horen zeggen), vandaar dat die blokjes wel eens willen vast lopen.

Wordt de krukas zelf gemodificeerd?
Ik wil in dit blok zeker alle lagers gaan vervangen (het lager lag in stukjes in het karter). Ik heb ook op internet gelezen dat men ook gelijk een grotere oliepomp monteert? Is dit nodig? En zijn er dan meer dingen die ik gelijk mee zou moeten pakken?
 
Kan je toch laten slijpen?

We hebben het over een motor, geen auto op twee wielen.

Ding is inderdaad rijp voor de schroothoop. Er zit gewoon te weinig materiaal op de toch al kleine tap om weg te slijpen zonder dat de sterkte in gedrang komt. Jammer maar helaas.

Je kan het laten slijpen en dikkere lagers gebruiken maar dan kan je het blok binnen no-time weer uitelkaar halen.
 
We hebben het over een motor, geen auto op twee wielen.

Ding is inderdaad rijp voor de schroothoop. Er zit gewoon te weinig materiaal op de toch al kleine tap om weg te slijpen zonder dat de sterkte in gedrang komt. Jammer maar helaas.

Je kan het laten slijpen en dikkere lagers gebruiken maar dan kan je het blok binnen no-time weer uitelkaar halen.
Wat maakt die paar mm uit die je van een krukas af haalt?


Carter wordt gemodificeerd, niet de krukas. Ik zei het wat verkeerd volgensmij :P
 
Haha weer een krukas, ach ik heb veel S blokken gereviseerd, andere krukassen erin omdat de 97-er modellen een olieboring minder hebben.

Het is een veel voorkomend probleem bij de S en alleen de kruk en drijfstangen vervangen is voldoende. Bij >98 modellen zit een olie pomp gemonteerd met meer opbrengst maar is niet noodzakelijk. Ik heb ongeveer 15 blokken met dit euvel losgehad. en ze lopen allemaal nog (okay, 1 niet die is plat gereden op een opel!)

Maar laten slijpen/materiaal opdampen brengt meer kosten met zich mee dan een nieuwe krukas.

gr olaf
 
Dus alleen de krukas en drijfstangen vervangen is voldoende. Oke, maar een nieuwe krukas kost zo'n 900euro? klopt dat? Kan ik dan niet beter kijken voor een schadeblok van een TL1000S?

Of heeft TLRboy misschien een goed adresje voor krukassen?
 
Dus alleen de krukas en drijfstangen vervangen is voldoende. Oke, maar een nieuwe krukas kost zo'n 900euro? klopt dat? Kan ik dan niet beter kijken voor een schadeblok van een TL1000S?

Of heeft TLRboy misschien een goed adresje voor krukassen?

Op bikebandit.com kost een krukas 692 dollar, zo'n 550 euros. Alleen nog naar Nederland halen, kost vast veel postzegels...
 
Terug
Bovenaan Onderaan