Scarver topic & Scarver forum! Deel 2

Wie van jullie voelen er wat voor om ergens komende periode een scarver treffen te houden?
Locatie maakt mij niet zoveel uit, als er een hapje en drankje te krijgen is ben ik al snel tevreden.
Ik kom zelf uit de Noordoostpolder, maar maakt mij niet uit of ik een stukkie moet rijden. Eventueel kunnen we ook een route samen rijden.

Tips en ideeën ook welkom...
 
Afgelopen 2 weken met mijn vrouw op vakantie geweest, ik op de TDM en zij op de Scarver.
Totaal 2.520 km weggereden en beide motoren hebben geen klap verkeerd gegeven :)

Sfeerplaatje (tzt komt er een reisverslag):
IMG_20220619_163955.jpg

De Scarver heeft de originele BMW softbags, die zijn briljant :)
 
Wie van jullie voelen er wat voor om ergens komende periode een scarver treffen te houden?
Locatie maakt mij niet zoveel uit, als er een hapje en drankje te krijgen is ben ik al snel tevreden.
Ik kom zelf uit de Noordoostpolder, maar maakt mij niet uit of ik een stukkie moet rijden. Eventueel kunnen we ook een route samen rijden.

Tips en ideeën ook welkom...
ergens over de heuvelrug?
 
Poahh...net voor de eerste keer getankt met de scarver. Sinds de aanschaf 226 km gereden dus was heel benieuwd.
Waar het normaal pijn doet in de knip ging ik nu opgewekt weer door! Slechts 8 liter verbruikt dus dat is goed 1 op 28!
Daar wordt je nog blijer van dan dat je al bent door het stuurgedrag!😎😎😎
Zaterdag een ritje naar mijn ouders...heb er nu al zin in!
Iemand van jullie wel eens 1 op 30 gehaald?
heb ooit grijs verleden, een run gedaan en haalde toen 1:34. Maar heel leuk rijden was dat niet
(80 overal en hangen achter vrachtwagens)
 
We zijn inmiddels weer een paar dagen terug uit de Eifel, geweldig genoten!
Lekker een beetje de motoren (vriend heeft een G650gs) kunnen verkennen.
Wat zijn het toch een fijne machientjes.

Natuurlijk ga je niet als een kanonskogel de bergen door zoals met de Fireblade, maar lekker relaxed en met speels gemak door de dorpjes en korte bochtjes.
Als het moet krijg je echt nog een aardige schop onder je komt ook...heerlijk!
Beide motoren die voor ons respectievelijk 2 en 3 weken oud zijn hebben zich prima gehouden.
Na terugkomst een grondige sopbeurt gekregen en vandaag om het troetelwerk af te maken ook nog even een beurtje met olie, oliefilter, bougie (zat bij mij toch al een irridium in), luchtfilter.
Brandstoffilter wil ik ook nog doen maar sloeg steil achterover van de prijs daarvan!🤯
Dat wordt even goed uitzoeken waar we die het beste kunnen halen.

Het lijkt er ook op dat ik over 2 weken de gelukkige bezitter ben van een blauw koffertje aan de voorkant.
Nu nog een keer een blauw normaal zadel tegen het lijf lopen ipv het lage zadel. 😎

Kortom ik ben helemaal in mijn sas met de Scarver! Leuk dat je ze weinig ziet en dus iedereen altijd wil weten wat je hebt!

Tijd voor een scarver meet misschien?
Schijnt eenzelfde filter te zijn als voor een VW golf. Dus kijk daar ook eens naar.
 
Had ik ook nog een vraag, heeft iemand hier zo'n OBD-tool die ik zou kunnen lenen? Wil mijn remvloeistof gaan vervangen, maar das met een ABS pomp iets minder makkelijk dan zonder.
 
Heren, en evt dames...wat me nu toch is overkomen!

In mijn zoektocht naar een mooi koffertje voor op de voorkant stuitte ik vorige week op een advertentie op MP.
Na wat steggelen over de prijs waren we het eens en volgens afspraak ben ik vandaag dat koffertje wezen halen, nog een blauwe ook zoals mijn zadel dus ik was al helemaal blij.

Eenmaal daar, ontzettend aardige man die vertelde dat hij de zelfde kleur scarver had gehad en ergens wel spijt had dat hij hem had weg gedaan.
Hij had zijn motor destijds van de eerste eigenaar gekocht die aan de kust woonde waardoor zijn Scarver wat meer aangevreten was dan de mijne.
Al pratend lopen we een beetje om de motor, tot hij ineens zegt....dat kenteken....dit is mijn vorige motor!

Dan heeft die vent waar ik hem heb ingeruild hem nog wel het en der gespoten (afbladderende blok en frame zijn ook snel overgespoten).

Omdat de beste man netjes een sleutel bij de koffer had, gelijk getest...en jawel de sleutel past in het contact!
Dit houd je toch niet voor mogelijk, wat een toeval!
Heb nu weer origineel 2 sleutels, ook een reserve van het koffertje achterop!

Leuk verhaal, leuke motor... Ik wordt meer en meer blij!
Net even wat plastic onderhoud erover gehaald en de kleur is mooi terug gekomen...ziet er weer als nieuw uit!
 

Bijlagen

  • IMG-20220717-WA0003.jpeg
    IMG-20220717-WA0003.jpeg
    129,3 KB · Weergaven: 11
Vandaag begonnen met olie verversen.

3 zaken die mij opvielen:
Olieaftapplug onder het blok is van heel zacht aluminium, dop 24 mm gleed eraf. Met dop 23 en een tikje met de hamer paste het beter en was het zo los.

De bak waar ik de olie in opving kan 4,6 l hebben, die zit bijna vol (erg) want er hoort maar 2,5 l in te zitten. Geen wonder dat ik nooit iets hoefde bij te vullen als ik op de juiste manier peilde.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen met olie verversen.

3 zaken die mij opvielen:
Olieaftapplug onder het blok is van heel zacht aluminium, dop 24 mm gleed eraf. Met dop 23 en een tikje met de hamer paste het beter en was het zo los.

De bak waar ik de olie in opving kan 4,6 l hebben, die zit bijna vol (erg) want er hoort maar 2,5 l in te zitten. Geen wonder dat ik nooit iets hoefde bij te vullen als ik op de juiste manier peilde.

Er zit ijzerslijpsel op de magnetische aftapplug. Niet leuk. Iemand een idee waar dat vanaf gesleten is? @texoot misschien een idee, omdat jij al vaker het blok van binnen hebt gezien.

Ik ervaar geen noemenswaardig problemen met betrekking tot het laatste.
Maar ik vind het niet leuk om te zien.
Wat er op jouw aftapplug zit is absoluut niets om je zorgen over te maken.
De hoeveelheid afgetapte olie vind ik wel erg veel. Kun je meten hoeveel eruit kwam door bv een paar plastic flessen te vullen?
Ik moet zeggen dat ik ook wel eens verbaasd was wat eruit kwam, vooral uit het Carter.
 
Wat er op jouw aftapplug zit is absoluut niets om je zorgen over te maken.
De hoeveelheid afgetapte olie vind ik wel erg veel. Kun je meten hoeveel eruit kwam door bv een paar plastic flessen te vullen?
Ik moet zeggen dat ik ook wel eens verbaasd was wat eruit kwam, vooral uit het Carter.
Met het nodige geknoei erbij kom ik op ongeveer 4,5 liter. Dat is 2 liter meer dan voorgeschreven.
Bedankt voor je geruststelling mbt. slijpsel.
 
Aanvulling op het Olie verversen,

Op de eerste plaats ben ik bij de BMW dealer voorzien van 3L 15w50 , anders dan in de Manual staat. Maar goed ik vertrouw er op dat het goed zit.

Volgens de manual vul je af met 2,5 L olie en laat je hem een aantal minuten draaien. Daarna zou je moeten peilen en zou het olielevel net onder Max. moeten staan. Echter dit is bij mij niet het geval. Iemand een idee waaraan het kan liggen?
 
Aanvulling op het Olie verversen,

Op de eerste plaats ben ik bij de BMW dealer voorzien van 3L 15w50 , anders dan in de Manual staat. Maar goed ik vertrouw er op dat het goed zit.

Volgens de manual vul je af met 2,5 L olie en laat je hem een aantal minuten draaien. Daarna zou je moeten peilen en zou het olielevel net onder Max. moeten staan. Echter dit is bij mij niet het geval. Iemand een idee waaraan het kan liggen?
Ik heb ook net mijn scarver een beurt gegeven en anders dan wat jij schrijft, zegt mijn manual er eerst 2 liter in te gooien. Dan een minuut draaien en een halve liter toe te voegen. Om vervolgens te peilen moet het blok absoluut op bedrijfstemperatuur zijn en dit bereik je enkel door een goede rit te maken (10 km was bij mij niet genoeg maar na 30 km was hij peilbaar).
Het peil moet dan precies in het midden staan en liever niet veel hoger dan tussen min en max.

Omdat ik de eerste keer maar 10km had gereden peilde ik nog te weinig...en heb dus bijgevuld...stom! achteraf heb ik er weer 400cc uit gehaald omdat dat er te veel in zat.
 
Ik heb ook net mijn scarver een beurt gegeven en anders dan wat jij schrijft, zegt mijn manual er eerst 2 liter in te gooien. Dan een minuut draaien en een halve liter toe te voegen. Om vervolgens te peilen moet het blok absoluut op bedrijfstemperatuur zijn en dit bereik je enkel door een goede rit te maken (10 km was bij mij niet genoeg maar na 30 km was hij peilbaar).
Het peil moet dan precies in het midden staan en liever niet veel hoger dan tussen min en max.

Omdat ik de eerste keer maar 10km had gereden peilde ik nog te weinig...en heb dus bijgevuld...stom! achteraf heb ik er weer 400cc uit gehaald omdat dat er te veel in zat.
Ok, het rijden zat er niet in. Dat ga ik dan maar eens gauw doen. Thx.
 
Ik ga komende week mijn Scarver ook weer verversen en zal de hoeveelheid nog even meten.
Bij mijn vorige had ik steeds de indruk dat er veel olie in het blok zat.
Ga over anderhalve week naar Frankrijk en wil zeker weten dat er geen slijpsel meer in het frame zit.Heb er inmiddels zo'n 1400 km mee gereden na de eerste oliewissel en toen zat er al bijna niets meer in.Voor mijn gemoedsrust toch nog een extra olie-en filterwissel.:)
 
Ik ga komende week mijn Scarver ook weer verversen en zal de hoeveelheid nog even meten.
Bij mijn vorige had ik steeds de indruk dat er veel olie in het blok zat.
Ga over anderhalve week naar Frankrijk en wil zeker weten dat er geen slijpsel meer in het frame zit.Heb er inmiddels zo'n 1400 km mee gereden na de eerste oliewissel en toen zat er al bijna niets meer in.Voor mijn gemoedsrust toch nog een extra olie-en filterwissel.:)
Daarom staat er ook dat je elke oliebeurt moet flushen!😉
Mijn motor schakelt een stuk beter na de oliewissel.
 
Het is een dry-sump systeem (olie zit in het frame, niet onderin het blok) net als mijn Yamaha TDM. Daar kan je beter iets teveel in hebben dan te weinig. Overigens was de olie in de Scarver van @Miramini na dik 2500 km nog mooi rood-bruin, bijna net zoals de Castrol erin ging.
 
Het is een dry-sump systeem (olie zit in het frame, niet onderin het blok) net als mijn Yamaha TDM. Daar kan je beter iets teveel in hebben dan te weinig. Overigens was de olie in de Scarver van @Miramini na dik 2500 km nog mooi rood-bruin, bijna net zoals de Castrol erin ging.
Dry sump, en in het frame ja...teveel erin goed...nee. Krijgt alles teveel op zijn donder.
De 2.5 liter die is voorgeschreven is echt voldoende.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Dry sump, en in het frame ja...teveel erin goed...nee. Krijgt alles teveel op zijn donder.
De 2.5 liter die is voorgeschreven is echt voldoende.
Ik zeg ook niet dat teveel goed is, ik zeg dat het minder erg is dan te weinig :) het ging me meer om het dry sump systeem, wat overigens olie peilen net even wat lastiger maakt dan met wet sump en een kijkglaasje.
 
Ik zeg ook niet dat teveel goed is, ik zeg dat het minder erg is dan te weinig :) het ging me meer om het dry sump systeem, wat overigens olie peilen net even wat lastiger maakt dan met wet sump en een kijkglaasje.
Ja dat systeem ken ik van de vliegtuigen die ook rotax blokjes gebruiken. Hier dien je de motor aan de prop terug te draaien (dan pompt deze de olie in het reservoirtje) om te kunnen peilen. 😉
Wij moeten gewoon een stukje gaan rijden. 😃
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
De olie zit echt overal. Ik kocht en smeerde vorig jaar mijn CS, nadat die bij de vorige eigenaar 8 jaar had stilgestaan. Ik heb toen alle vloeistoffen (en filters) verwijderd, en alle leidingen, en onderdelen uitgeblazen met een compressor. Dan bleef de olie ook komen, en het bijvullen deed ik over enkele dagen. Een ritje rijden met 2 a 3 liter olie, en na elke rit checken bij koud en warm, en steeds per 100 cl bijvullen. Er zit dus heel wat meer in dan 2,5 liter. Peil perfect in 't midden, en nu zijn we 10 000 km verder. Ik kwam ergens de vraag tegen voor een ruitje, §voor haar reis nd Eifel)🙂 Ik heb vd vorige eigenaar nog 1 extra ruit liggen. Bij interesse, maak ik foto's en prijsje (verzendkosten)👍 Groeten uit Belgie, net terug van Aken, 280 km, helemaal over binnenwegen heen, zalig🤗 , en terug over de snelwegen, en dan een uur lang aan 5 a 6000 rpm. Het oliepeil nog steeds perfect in't midden, geen minuut haperingen gehad, op een jaar 👍 Maar nu wel tijd voor een nieuw onderhoud. 😄
 
Terug
Bovenaan Onderaan