Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Status
Niet open voor verdere reacties.
Joop, wat is jouw ervaring met die coating? Als die wat te dik op de zuiger wordt aangebracht, is er dan een kans dat de zuiger vast loopt in de cilinder? Of slijt dan eerder die coating weg?
De 7409 droogt aan de lucht maar zal pas doorharden als tijd en temperatuur zijn werk heeft gedaan.
Vroeger werd zo'n soort lak moffellak genoemd.
later vervangen door 2 componenten lakken.
Mijn eerste werk was een apparaten fabiek.(met moffeloven)
W C 't Hart Adrianalaan Overschie Rotterdam. ( F-16)
Heb de opening van vliegveld Zestienhoven nog gezien, op afstand.
Twee jaar gewerk en had het wel gezien.
Iemand zei op een dag; Joop je moet hier weg, je leert hier niets meer bij. Zonde van je tijd.
De schildersbaas was erg kwaad, als hij zijn best blijft doen dan kan hij hier zijn pensioen halen.
Dat was een goede reden om snel weg te gaan.
Na 5 jaar 4 verschillende beroepen gedaan en weer op zoek naar wat anders.
Dat was echt wel wat anders. De hele dag aan Harley's slleutelen.
De geest in deze firma was nog van voor de oorlog en daar paste ik echt niet in.
Na twee jaar het industrieel schilderwerk in gegaan.
Dat was het echte werk.
Met het meubelwerk overwerk, Groothandelsgebouw, het Emcobankje verdient.
In en tijdens al die verschillende beroepen en werkplaatsen veel geleerd en nu nog profeit van.
Alleen dat naalden plakken is echt niks voor mij, ga snel een systeem bedenken.
Was nog 14 jaar toen al gaan werken en vindt het nog steeds leuk.
Pensioen? Van 20 jaar ( werken ) hou ik € 65 over.

DSC00909.webp


Kan een beetje bij beetje sparen en een ander draaibankje kopen.
70 jaar geleden lukte dat ook.
 
De 7409 droogt aan de lucht maar zal pas doorharden als tijd en temperatuur zijn werk heeft gedaan.
Vroeger werd zo'n soort lak moffellak genoemd.
Hahaha je raakte weer afgeleid Joop. Maar Dupont, de maker van Molykote producrten, heeft netjes op mijn productvraag geantwoord.

Het officiële antwoord luidt:

De beste manier van aanbrengen is sprayen: dit geeft een uniforme laag. Met een kwast aanbrengen is niet heel precies in het opbouwen van de juiste laagdikte (ongeveer 20 µm). Voor het opbouwen, probeer 'nat in nat' of droog de laag eerst op 80°C. Tussen de lagen in niet schuren.

Morgen ga ik verder met spelen met de coating. Ik heb nu een micrometer met het juiste bereik geleend van motormaat @guzzigek , dus ik kan in de gaten houden hoe dik ik de laag opzet. Met een spray flesje van de Hema zal ik eens kijken of de coating te vernevelen valt :t

Ondertussen borrelen er nog meer ideeën op voor gebruik van de coating. Denk aan de glijpennen van zwevende remklauwen waarvan het vet op de pennen altijd uithardt en de klauw niet meer goed werkt. Of de zuigers van de remklauwen zelf.

Zou ik er zelfs ongestraft een afgeslepen pistonpen mee kunnen coating om wat wrijving op te lossen in dat samenspel van zuiger-pistonpen-drijfstang...?
 
Hahaha je raakte weer afgeleid Joop. Maar Dupont, de maker van Molykote producrten, heeft netjes op mijn productvraag geantwoord.

Het officiële antwoord luidt:

De beste manier van aanbrengen is sprayen: dit geeft een uniforme laag. Met een kwast aanbrengen is niet heel precies in het opbouwen van de juiste laagdikte (ongeveer 20 µm). Voor het opbouwen, probeer 'nat in nat' of droog de laag eerst op 80°C. Tussen de lagen in niet schuren.

Morgen ga ik verder met spelen met de coating. Ik heb nu een micrometer met het juiste bereik geleend van motormaat @guzzigek , dus ik kan in de gaten houden hoe dik ik de laag opzet. Met een spray flesje van de Hema zal ik eens kijken of de coating te vernevelen valt :t

Ondertussen borrelen er nog meer ideeën op voor gebruik van de coating. Denk aan de glijpennen van zwevende remklauwen waarvan het vet op de pennen altijd uithardt en de klauw niet meer goed werkt. Of de zuigers van de remklauwen zelf.

Zou ik er zelfs ongestraft een afgeslepen pistonpen mee kunnen coating om wat wrijving op te lossen in dat samenspel van zuiger-pistonpen-drijfstang...?
Ik denk dat je de eerste bent die dat doet.
DLC behandeling lijkt me dan beter.
 
Molykotte 7409 :
For metal/metal combinations with slow to moderately fast movements and moderate to high loads. Suitable for highly stressed sliding areas with low sliding speeds, oscillating movements or intermittent operations. For permanent lubrication at high temperatures and also where oils and greases cannot be used. Used successfully for piston rings and tappets of combustion engines, magnetic armatures of vehicle starter motors, bonnet lock components

hoe die 2 vette te rijmen zijn met zuigers ?
 
Nel vond het fantastisch om het te doen.
En ik ben er erg gelukkig mee om het te mogen doen.
Die duimen omhoog vindt ik ook mooi, erg mooi.
Het geeft mij energie. Energie zonder afvalstofffen.
Gelukkig (nog één keer) alle techniek en mogelijkheden het geheugen parkoers laten passeren.
Hoeft er soms niet eens over na te denken, de mogelijkheden komen bijna vanzelf voorbij.
Ooit een technische vragenlijst moeten invullen 50 vragen en 3 mogelijkheden.
In, door tijdgebrek, maar een derde van de tijd.
Vraag 49 als laatste beantwoord.
Haalde ik de test dan betaalde de KVK de kosten van het Middenstands diploma.
Een afschuwelijk woord dat Middenst.
Ben nooit van plan geweest om aan die flauwecul mee te doen.
Een paar weken later werdt de test doorgenomen op het antwoord resultaat.
De KVK zat toen met een probleem; Alle 49 vragen goed beantwoord.
Was nog nooit voor gekomen, dachten dat ik meerdere keren de lijst had gezien.
En dan de antwoorden bij de vragen onthouden?
Maar ze wilden het zo graag begrijpen, hoe is het mogelijk en is er een systeem voor.
Als de vraagstelling gebaseerd is op logica dan is het voor mij sec. werk.
De vragende man was blij met de niet beantwoorde vraag 50.
Ha ha zei de man; ik houd mijn duim op de dichte blz en druk op de stopwatch als ik de blz omslaat.
In één seconde het juiste antwoord.
Hoe is dat mogelijk.
Ook meerdere leuke trukjes uitgevoerd.
Kreeg een advies mee; houd het voor je, je krijgt veel jalourse mensen tegen je.
Veel adviezen gegeven op de glasfabriek.
Mijn zwager werkte daar al zijn levenlang.
Op de laatste dag voor zijn pensioen een stuk fout gereedschap meegenomen.
Of je ons nog één keer wil helpen.
Wat 3 fabrieken in 30 jaar niet is gelukt was voor mij 2 minuten denk en tekenwerk.
De volgende dag gemaakt en mooi zwart gemaakt en op de motor naar Schiedam gebracht.
De magazijnmeester moest het direct naar de tekenkamer brengen.
Zo werd het hun eigen VGS gereedschap.
Ben toch maar in Delft blijven werken, veel gezeliger en mijn eigen muziek, de hele dag.
Ooit deze eigenschap meegekregen en nooit kwijtgeraakt.
Ooit een HD rijder meegenomen op mijn reis door de techiek.
Als ZZP man de wereld in gegaan.
Komt tijd en rust tekort maar houd zelf de teugels in handen.
Hij komt zoafentoelangs om te helpen.
Ik ben een gelukkkkk mens.
Maak er wel foto's van.
 
Hierbij een trieste mededeling, Joop is op 1e kerstdag in de middag plotseling overleden 😢. Hij is 84 jaar geworden. Zijn uitgebreide kennis van techniek en HD motoren zullen we gaan missen, net zoals de manier van schrijven en het op zijn manier beantwoorden van vragen. Laten we zijn naam in ere houden en kijken hoe we verder gaan met dit topic.
 
Laatst bewerkt:
het was een oprechte vraag
maar ben het ondertussen gewoon van nooit een simpel antwoord op een simpele vraag te krijgen.
Hierbij een simpel antwoord, van Joop zal hij helaas niet meer komen. Deze coating wordt al jarenlang gebruikt op nieuwe zuigers, kijk maar eens goed op diverse afbeeldingen van nieuwe zuigers.
 
Neeeeej..... dat is echt heel triest nieuws😢
Ken de beste man niet heel goed maar het ene bezoekje was wel heel gezellig. Kritische eigenwijze technische mensen zoals Joop gaan we missen.
 
wat een triest bericht. Tijdens de motorvitamine BBQ Joop en Nel mogen ontmoeten. Een mooi stel. Heel veel sterkte met dit verlies.
 
Wow heftig.
Wel een heel respectabele leeftijd.
Ik ga zijn andere kijk op techniek zeker missen.
Gecondoleerd en sterkte voor iedereen die dit raakt
 
Triestig nieuws, ga zijn bijdragen hier missen, keek er altijd naar uit om te lezen en van te leren hoe hij de fouten ontdekte en er dan een oplossing voor zocht…het raakt me en zal hem missen…
 
R.I.P Joop, als fijnmechanicus altijd je bijdragen met aandacht gelezen, ook al heb ik niets met HD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan