Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat mensen niet naar jouw goede ideeën luisteren loopt geloof ik als een rode draad door je leven, is ‘t niet ? :)
Dat jij steeds dit soort vervelende op de man gespeelde opmerkingen moet maken zegt veel over jou. Eigenlijk ben je gewoon een gefrustreerd mannetje, kun je niet beter met een therapeut gaan praten opv dit topic te verzieken, mafkees.
 
Ik vind je uitleg bij de technieken zeer interresant om te volgen, kan zien dat er zeer veel ervaring in je handen en hoofd schuilt Max-jva en ik bedank je voor het delen. Ik blijf het zeer leerzaam vinden juist door je vele kanten van benadering en volharding.

Ik ken je niet in persoon, ik ben maar een lezer in dit topic op het forum die graag volgt, maar vind het ook erg mooi om te lezen hoe de liefde voor de veel te vroeg weggeroepen dame in je hart immer aanwezig is, de mooie dingen en vakkundig werken die jullie samen gemaakt hebt, het tipje van de sluier over de vele reizen die jullie gemaakt hebben samen, Het doet me beseffen dat er niks kostbaarders als liefde ter wereld is en dat die eeuwig is.
 
Ik vind je uitleg bij de technieken zeer interresant om te volgen, kan zien dat er zeer veel ervaring in je handen en hoofd schuilt Max-jva en ik bedank je voor het delen. Ik blijf het zeer leerzaam vinden juist door je vele kanten van benadering en volharding.

Ik ken je niet in persoon, ik ben maar een lezer in dit topic op het forum die graag volgt, maar vind het ook erg mooi om te lezen hoe de liefde voor de veel te vroeg weggeroepen dame in je hart immer aanwezig is, de mooie dingen en vakkundig werken die jullie samen gemaakt hebt, het tipje van de sluier over de vele reizen die jullie gemaakt hebben samen, Het doet me beseffen dat er niks kostbaarders als liefde ter wereld is en dat die eeuwig is.
En hier ben ik het dus volledig mee eens. ook ik lees hier graag mee, en liefde is inderdaad kostbaar. ook ik ben al jaren alleen, nadat m'n liefde overleed. Toch leeft ze in gedachten nog steeds..
Net als de liefde voor techniek, al is dat nog lang niet dood natuurlijk, dat gaat maar door.
Er komt geen nieuwe liefde, want er is geen vervanger mogelijk, het is klaar. Oude liefde blijft, ondanks de dood.
Voor techniek gelden andere waarden, die zijn altijd te verbeteren, vandaar dat ik hier graag lees, en leer.
 
Het doet me beseffen dat er niks kostbaarders als liefde ter wereld is en dat die eeuwig is.
Bedankt voor de mooie woorden en de gedachten erachter.
Het is duidelijk dat JV dit mist in zijn leven.
Denkt hij dat door een ander naar beneden te trappen het hem help om hogerop te komen?
In de HDCN hadden we ook zo een figuur; Rob Stolker was altijd bezig ons naar beneden te trappen.
Gebruikte het clubblad en anderen, om iedere maand negatieve zaken over ons HDSC te publiceren.
Henk Jansen was zijn handlanger in crime.
Verzon iedere maand onwaarheden over ons en dacht daarmee hogerop te komen.
De HDCN zat toen vol met van die zielepoten.
Een aantal jaren geleden was het op dit forum al net zo.
Het staat een aantal blz, terug.
Ben even gestopt met schrijven maar na een opschoon beurt weer verder gegaan.
Zal er hoedanook nooit mee stoppen.
Waarom,
img001.webp
er is geen enkele reden voor.
Dus; gewoon doorgaan.
We moeten wel begrip tonen naar onze vijanden; waar ga je mee gooien als je echte wapens opzijn?
Juist dat bedoelen we.
Wij stonden op dezelfde plek toen we werden gewaarschuwd dat we snel kapot gemaakt zouden worden.
Henk Selles was de woordvoerder van het bestuur van de HDCN.
Mooi stel toch?
 
Het mooiste wat we met Rob Stolker hebben meegemaakt is het Custom Shop verhaal.
De CS was er nog maar net en de BT kwam langs om daar kont van te doen.
Met een goed verhaal in de Big Twin krijg je gratis reclame.
Mooi meegenomen,toch?
De Big Twin is nooit in de Annastraat langs geweest.
De CS was een goede klant van ons HDSC.
Er was toen ene Henk bij de CS en die wist de weg van poblemen en oplossingen.
Belde altijd eerst even op; kan ik even langs komen we hebben een probleem.
De poort van ons bedrijf was altijd open, indien aanwezig , en nooit iemand gewijgerd.
De CS was maaar een paar KM van ons vandaan en dat vonden ze toch wel erg gemakkelijk.
Vaak konden ze er op wachen, met hoonwerk of klein laswerk.
Je bent natuurlijk wel even bezig om een compleet HD bedrijf op te richten zeker als je reparatie of revisiewerk aanneemt.
Het BT verhaal heeft weinig of niets geholpen aan de levensvatbaarheid van de Haagse Custm Shop.
Jammer erg jammer het was best wel handig een echte HD dealer om de hoek.
Dat Rob Stolker zo duidelijk ons passeerde als bestaand HD bedrijf, was echt het karakrter van RS.
Afgunst, jalousie of het wetmatig verschil tussn Bilthoven en Rotterdam.
Verschil moet er zijn,ja toch.
img005.webp

Ter nagedachtenis.
Er zit een heel verhaal achter.
Het was 1970, de derde H-D rally in de CSSR.
Nel en ik dronken voor het eerst bier.
Er was niets anders te drinken.
Nel had net haar motorrijbewijs. Je weet maar nooit had ze gezegd.
Ik merk wel ik moet er niet te lang naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ga rustig door met schrijven JVA ik las je artikelen al op motorvitamine,en ik lees ze nog steeds,en heb heel wat geleerd over harley en leer nog steeds bij,was altijd al geïnteresseerd in harley"s choppers etc,heb nu een evo en bevalt prima na jaren kawa hardtail te hebben gereden.
 
heb heel wat geleerd over harley en leer nog steeds bij
Het is een leerschool voor het leven.
Het is ook meer dan alleen maar techniek.
Ben er iedere dag blij mee.
Kom je nergens anders tegen, het lijkt of er een ziel in zit.
Beetje overdreven?
Zo voel ik het nu éénmaal.
Stom hé.
 
Nog een mooi verhaaltje van een oud vijand van vroeger.
Aad Heijmans was een HD werkplaats begonnen en vroeg of ik revisie werk voor hem wilde doen.
Uiteraard hem welkom geheten en al snel bracht hij werk.
Hij woonde in Delft dus hij was altijd de eerste klant van de dag.
Had bijna altijd een klein hoon klusje bij hem en we maakten de afspraak, hij maakt koffie en ik hoonde.
Dat hij koffie zette was als een tegenprestatie en daarmee in balans met een paar minuten hoonwerk.
Op een gegeven moment kwam zijn verloofde met hem mee en dronk ook koffie.
Toen het op afrekenen aankwam maakte ze een opmerking over het in natura afrekenen.
Ze was namelijk werkzaam bij de belastingen.
Ja en daar sta je dan met je koffie in de hand.
Op dat moment hebben we het inderminne geregeld.
Een keer geen hoonklusje maar een veel ernstige schade aan een Evo blok.
Het was zo stuk gegaan met het nokkenas lagertje dat ik de opmerking maakte; Dat kan alleen Henk Jansen voor elkaar krijgen.
Had ooit zijn drijfstang lager helemaal leeg gereden maar onderweg hoorde hij alleen maar een licht tikje terwijl hij zonder olie reed
van Valkenburg tot einde met het motorblok, bijna thuis.
Het big-end was werkelijk helemaal leeg, geen rolletje of kooi te bekennen.
De zuigers sloegen dan ook tegen de cilinderkop aan.
Zijn vrienden vertelden ons dat hij regelmatig zonder of met erg weinig olie reed.
Ik heb garantie zo dacht hij.
Aad hoorde mij de naam noemen maar reagerde niet.
Uiteraard koffie gedronken en aan het werk gegaan.
Later hoorde ik in de wandelgangen dat het inderdaad het blok van Henk Jansen was maar Aad erop gewezen niet zijn naam te noemen.
Bang voor het weigeren van de opdracht, met de kennis dat hij anders een compleet nieuw bok moest kopen.
Niemand in west europa kon deze schade repareren en garantie geven.
Aad werd ziek en overleed. Erg jammer het was een erg goede vent een goede zakenrelatie.
Henk Jansen is in Zweden door een motor ongeluk overleden.
Er is een afbeelding van de nokkenas schade hier op het MF.
Met de naalden en kooiresten in het aluminium van het carter geperst.
Met H.J. veel vervelende dingen meegemaakt en hij dacht het recht te hebben om via Rob Stolker en de HDCN mij te mogen aanvallen.
 
Mooie 'Liberator' met vaste reiskoffers; zo zie ik ze graag...gaan met die hap!
Toen in 1976 meegegaan met nog 8 andere H-D's naar Noorwegen, en weer terug.
Allemaal werk van het HDSC. Maar tot twee maal toe een uitlaatklep moeten richten.
Dat maak je alleen maar mee met een HD.
Was ook toen met dezelfde motor met zijspan, en drie mensen. broer, vrouw en dochter
Halverwege Duitsland was de eerste keer en 500 km verder in Zweden de tweede keer.
Na 1500 km tot de eerste keer, en zo dachten we dan halen we Noorwegen heen en weer wel.
Met de tweede keer de hardchroom laag van de klepsteel verwijderd.
Met een wetsteen en een beeje gedult.
Hangende uitlaat kleppen waren we wel gewend.
Zonder de hardchroomlaag gewoon verder gereden.
Alleen met de ochtend start veel, en later erg veel rook uit de uitlaat.
Bij het wegrijden van overvaar ponten veel bekijks maar geen bekeuringen gehad.
De reis begon voor Nel met een drama.
De twee andere vrouwen probeerden haar weg te pesten.
Mijn schoonzus was een vreselijk mens en erg jaloers op Nel en haar kunnen en de vele andere eigenschappen.
Ik had de man van de andere vrouw zijn blok niet naar tevredenheid behandeld ( hij wilde er een 900 cc van laten maken en dacht dat voor het zelfde geld kon) en zo vormden ze een leuk stel pestkoppen.
Hebben op het punt gestaan, in Atna, om op ons zelf weg te gaan.
Maar de dochter zat bij mij achterop. Dat zou de hele groep benadelen en dat wilde Nel zeker niet.
De teleurgestelde man en mijn broer hadden de moed om excueses aan te bieden Maar mijn schoonzus wilde dat niet.
Zo vond dat ze daar het recht toe had.
Mijn broer moest zo nodig naar dansles en daar kom je dat soort mensen tegen.
Nel en ik hebben altijd jalousie om ons heen gehad.
Nel had er moeite mee maar voor mij was het een bron van vermaak.
Nu nog een leuk plaatje erbij.
Nel koffie voor de tent.webp

Echt Nel altijd voor iedereen koffie zetten.
Ik heb het gelukkig allemaal meegemaakt.
 
micrometer 0,001.webp

De naalden zijn geen 2,000 mm maar 1,995 mm
Staat op een sticker -4 - -6
Gelukkig kan ik eindelijk die dure micrometer een keer gebruiken.
Nel heeft toen alle nodige naalden in maatgroepen ingedeeld en je kon dat met het passen merken.
Soms net wel en soms net niet.
 
Vanwaar deze demontage?
Mooie foto's in elk geval..
Het huidige blok heeft er 100.000km op staan. Ooit moest die 3,5 bar oliedruk bij 4.000rpm geven. Nu geeft het blok nog 0,5 bar oliedruk bij dat toerental, de overige 3 bar ben ik kwijt geraakt.

Het is dus deels preventief en deels om weer wat uitspraken van Joop opnieuw in de praktijk te brengen bij motoren buiten Harley. Zijn RTFT ideeën heb ik al een keer toegepast bij een tweekleps Guzzi en een vierkleps Yamaha ééncilinder met goede resultaten. Nu wil ik bij de GPZ500 (4 kleppen per cilinder, hoogtoerig karakter) hetzelfde doen, maar in combinatie met de inlaat beperken door er een langzamere nokkenas in te zetten. De GPZ heeft een dubbele bovenliggende nokkenas. De uitlaatnokkenas blijft dan de originele met lange klepopening en meer lift, de inlaatnokkenas wordt er eentje van een KLE500, met kortere klepopening en iets minder lift. Dit in combinatie met de RTFT kop die ik al gemaakt had. Alles uiteraard met een voor- en nameting op een rollerbank.

Hiervoor heb ik eerst beide sets nokkenassen (GPZ en KLE) geplot in een grafiek om het werkelijke verschil inzichtelijk te krijgen.

threema-20241209-144234981.jpg

Nou ben ik nog aan het nadenken over de timing van de nokkenassen. Hiervoor zal ik deels uitgaan van de uitgebreide nokkenas meetresultaten met 4-kleps Ducati's van BikeBoy. Hij heeft heel veel nokkenassen ingemeten en verzet in timing met heel veel rollerbankresultaten. Op zijn website is een verzameling gesorteerde artikelen te vinden, op zijn blog nog veel meer ongesorteerde informatie.

Meer informatie volgt later. Eerst even wachten tot mijn potje Molykote 7409 uit polen binnen komt om de zuigers mee op te lappen.
 
Mijn broer moest zo nodig naar dansles en daar kom je dat soort mensen tegen.
Mijn moeder vondt het bij je opvoeding horen, en mischien was dat ook wel zo.
Maar ik was met ander zaken en dingen bezign en had voldoende lichaans beweging door de weeks.
Later nog gewaarschuwd door Midas Dekkers.
Ga niet naar dansles je hele hormoon huishouding raakt helemaal in de war.
Midas zei dingen waar anderen alleen maar aan dachten.
Ben bijna zover om de ringen op de Nelpen kleiner te maken.
Dat is nodig om de 2 mm naalden ruimte te geven.
Mijn Emco draaibankje werkt weer.
Hersteld van uitlenen en misbruik.
Ik heb ook nog een Kress hoog toeren slijptol.
Emco slijpwerkNelpen.webp

Zelfs de E16 spantangen weer gevonden.
Het zijn doorendoor geharde schijven.
Ben al op de helft.
 
Ga weer verder met dat gedoe.
Heb toch het idee dat het nuttig is.
Misschien krijg ik nog een complimentje?
Ga de rode draad weer oppakken.
Koffie al op.
Wie gaat er op nieuwjaarsdag zoveel narigheid posten?
Bijna 6 jaar geleden.
Misschien toen al de draad kwijt?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3D krukas S&S meten.webp
 
Meer informatie volgt later. Eerst even wachten tot mijn potje Molykote 7409 uit polen binnen komt om de zuigers mee op te lappen.

In Nederland mag de 7409 coating niet geleverd worden aan particulieren, vanuit Polen sturen ze het zo naar je op :)

De eerste test is gedaan op een testzuiger. We moeten nog een beetje gevoel krijgen bij hoe dik we het opzetten per laag. Dit was te dik en te dicht bij alle randen. Er zijn druipers ontstaan en ophoping bij de onderrand van het hemd.
Bij de definitieve zuigers zullen we een kleiner vlak invullen met de coating en in meerdere dunne lagen met afbakken en opschuren tussendoor.

2024-12-18-21-26-30-010.jpg


2024-12-18-21-26-44-967.jpg


De RTFT kop is gevlakt, evenals de cilinderbank. De inlaatklepjes liggen mooi diep, de uitlaatklepjes liggen mooi hoog op de zitting. Niet te zien op de foto's, maar de uitlaatzittingen zijn na het 45 graden afsluitvlak direct haaks 90 graden uitgefreesd. Overhaaks zoals Joop bij de luchtgekoelde Harleys doet kan bij deze koppen niet. Het is een watergekoeld motorblok en ik ben met groter maken van de uitlaatkanalen al in een koelwaterkanaal terecht gekomen. Bij modernere motorblokken zal dit nog lastiger en meer kritisch zijn.

Het gat is ondertussen alweer gedicht...

IMG-20200105-174228.jpg


2024-12-18-18-15-53-465.jpg


2024-12-18-18-15-43-349.jpg


Joop heeft wel eens gezegd dat hij de klepgeleiders in het uitlaatkanaal gewoon vlak met het kanaal zou slijpen, om zo de uitlaatgassen nog meer de vrije ruimte te geven. Dat durf ik niet omdat die hele deze motoren maar 5,5mm klepsteeltjes hebben. Dit in tegenstelling tot Harley die "trapleuningen" als klepstelen heeft. Die dunne steeltjes van de Kawasaki hebben voor mijn gevoel meer geleiding nodig.
Wel heb ik de geleiders eruit geperst en veel meer taps gedraaid om toch dat beetje extra ruimte te geven.

IMG-20200829-160547.jpg


Langzaam wordt het motorblok weer één geheel. Als het zover is, dan kan het de motorfiets weer in en gaat hij op de testbank. De resultaten zullen hier uiteraard gedeeld worden.
 
Zit toch aan een andere draaibank te denken.
Het bevalt me wel de deur niet uit
En aan dat gezeur van de papegaai ben ik al gewend.
Zeeland is een eind weg.
Veronica met twee vrienden.webp

Veronica met twee vrienden.
Ik zie mijn fiets op de achtergrond, moet 2008 zijn geweest.
Mooi stelletje.
Toch een beetje heimwee.
Heb er een jaar gewoond in een vrijstaand huisje, een uur fietsen.
Nel vond het maar niets, ze zag de hele dag niemand, en de volgende dag ook niet.
Weer snel naar DenHaag verhuist.
.
 
Het idee om de afstands schijven op de krukaspen te klemmen gaat zich vormen.
Je krijg veel meer opbouw mogelijkheden.


afstandsschijven op pen.webp
HBM.webp
 
Laatst bewerkt:
Mooi om te zien dat je vanuit huis nu ook wat kan doen met het in praktijk brengen van alle ideeën!

Waar slaat dat nu weer op?
Of is het een waardering?

Trapleuningen is deels waardering, deels gekkigheid, deels maskering van mijn eigen onzekerheid over het afdraaien van de klepgeleiders.

De 7409 zit op de testzuiger. Het afbakken in de kleine broodjesoven was niet zo'n succes. Met een thermokoppel kan ik de temperatuur van de zuiger bijhouden. De oven wordt wel 220 graden, maar de zuiger red dat niet in mijn koude garagebox. Dus mee naar huis genomen en in de oven gestopt.
Nou moet ik nog een gevoel krijgen bij het aanbrengen en de laagdikte. Het lijkt er op dat deze eerste laag meteen een paar honderdste millimeter dik was.

Joop, wat is jouw ervaring met die coating? Als die wat te dik op de zuiger wordt aangebracht, is er dan een kans dat de zuiger vast loopt in de cilinder? Of slijt dan eerder die coating weg?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan