Remvloeistof tijdig vervangen?

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.186
116
Vervangen jullie ook de remvloeistof netjes om de 2 jaar, of wachten jullie tot de onderhoudsbeurt op basis van kilometerstand?
 
Ik heb het pas geleden ook gedaan. Het ontluchten vind ik nog best een tijdrovend klusje hoor ;-)
Maar het zijn wel je remmen en die verdienen gewoon onderhoud. Ligt er ook aan waar je je fiets
stalt. Staat ie buiten in weer en wind of lekker binnen, al dan niet verwarmd? Binnen gestald zou ik
het inderdaad eens in de twee jaar doen. Als hij (zoals bij mij) buiten staat, doe ik het ieder seizoen.
 
Serieus?
Nippel open, pompen tot het reservoir bijna leeg is, druk opbouwen nippel dicht, bijvullen en nog een keer.

Als dan alle vloeistof doorgepompt is, hendel inknijpen, nippel open, zachtjes doorknijpen en nippel weer dicht.
Dat een keer of 6 per remklauw en ik heb een fijne remhendel. Ben er zo mee klaar.

Wat ik mensen nog wel eens zie doen, is die laatste methode gebruiken om de boel door te spoelen om te voorkomen dat je lucht het systeem in trekt. Dan duurt het lang.
Theoretisch kan dat, maar nooit last gehad van lucht in het systeem op deze manier.
 
Ja, die laatste methode wordt inderdaad aanbevolen ivm lucht in de leidingen...
Ik vind het ook lastig te zien wanneer er echt lucht in zit... Je ziet door de slang
minuscuul kleine belletjes, is dit acceptabel of is dit al te veel?
 
van benedennaar boven pompen is het enige dat voor mij goed werkt
Ik heb geen vaste interval, als het zo uitkomt gaat er nieuwe remolie in. Het ligt regelmatig uitelkaar, Onze schoonmaak / onderhoudsintervallen liggen dicht bij elkaar

Ze hebben me nog nooit in de steek gelaten.


Vaak......................
 
Ja, die laatste methode wordt inderdaad aanbevolen ivm lucht in de leidingen...
Ik vind het ook lastig te zien wanneer er echt lucht in zit... Je ziet door de slang
minuscuul kleine belletjes, is dit acceptabel of is dit al te veel?
Geen belletjes, punt.
Draai de nippel niet te ver open, dan heb je weer kans dat je lucht langs de nippel mee trekt en die lucht zie je in de slang. Teflon tape om de nippel hoor je nog wel eens als oplossing. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan.
 
Ok, duidelijk. Dank je wel! Misschien de nippel inderdaad wat te ver open gedraaid.
Weer een leermomentje. Remmen doen het wel gewoon goed trouwens, heb de remblokken
vervangen en gelijk dus de remvloeistof, omdat ik niet weet hoe lang deze er al in zit.
 
Ja klopt, dat is inderdaad een hele goede. Zodra je remblokken slijten komen de zuigers meer
naar buiten en daalt het remvloeistofniveau.
Ik bedenk me trouwens ook dat mijn slang wat te lang was om goed te ontluchten denk ik -O-
 
Laatst bewerkt:
1622488592336.png


60 cent
 
Deze, heb ik al lang en gebruik een airbrush compressortje erbij.
Een oude dop van een remvloeistof reservoir pas gemaakt en ontluchten en bijvullen vanuit het apparaat naar het reservoir, de nippels op de klauwen wel losdraaien😎.
Ik heb diverse doppen met een nippel erin gemaakt, er zitten ook standaard doppen bij.
 

Bijlagen

  • 7B186EB2-EAA9-44CF-BF31-A7C1895862D0.jpeg
    7B186EB2-EAA9-44CF-BF31-A7C1895862D0.jpeg
    319,3 KB · Weergaven: 31
  • F6FF5786-F59E-460F-80EB-BB1446AB29AA.jpeg
    F6FF5786-F59E-460F-80EB-BB1446AB29AA.jpeg
    386,7 KB · Weergaven: 33
  • 2F1637C8-5A66-4B74-83D9-E189199B191F.jpeg
    2F1637C8-5A66-4B74-83D9-E189199B191F.jpeg
    392,7 KB · Weergaven: 33
Ik heb een vacuümpompje voor als de leidingen droog zijn, om de vloeistof erdoorheen te trekken. Dit wil wel eens lang duren.

Daarna is het gewoon de oldskool methode.

Kheb inmiddels al zoveel leidingen en remvloeistof vervangen dat 't nooit een probleem is.

Het is een kwestie van goed wisselen tussen de klauwen en je rempomp. En het aanvoelen van je remhendel er kan altijd wat lucht langs het slangetje glippen waardoor het lijkt of er nog lucht in het systeem zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan