Regen rijden - ik HAAT dat

Goede tips, goed omschreven! :Y
Die heb ik op mijn vorige motor (Honda CB1) ook geprobeerd toe te passen, maar om de een of andere reden kreeg ik het niet voor elkaar om daar lekker mee te rijden in de regen.

Nu op mijn CBF600 geen enkele probleem om in de regen te rijden.
Andere banden zal er ook mee te maken hebben, nu Pilot Road 3.

OK, nog niet echte hoosbuien gereden, maar toch zeker wel een aantal goede regenbuien, kan gewoon met vertrouwen doorrijden.
Afgelopen weken in de goede regio of goede tijd aan het rijden.

Hoe zit dat met de auto's van tegenwoordig eigenlijk?
Gaan de ruitenwissers alleen aan als je eerst flink op de rem trapt?

Pilot Roads zijn echt prima om door de regen te rijden. Vorig jaar door weer en wind met de Firestorm naar mijn werkplek gereden (80 km enkele reis) en gaf mij, zelfs bij moesson-buien, een vertrouwd gevoel.

Ja dat zijn automatische ruitenwissers en worden inderdaad geschakeld via het ABS-systeem. Bij Renault en Citroën blijven deze nog weleens hangen en dan moet hij 2 keer ingeschakeld worden.
 
Hoe zit dat met de auto's van tegenwoordig eigenlijk?
Gaan de ruitenwissers alleen aan als je eerst flink op de rem trapt?

Vandaag reed ik met de auto een regenbui in en de eerste seconden viel er zoveel regen dat ik totaal niks meer zag, ook de weg niet. Toen heb ik wel even het gas losgelaten en terug gezakt van 100 naar 80. Speelde ook mee dat het geen zoap/soap was en mijn voorligger heel veel water opspatte. :/
 
de echte mooiweerrijders gaan deze zomer niet veel km's meer maken als het zo blijft zeg... vandaag ook weer eens lekker in de regen aan het toeren geweest, was alweer een tijdje terug. Ik ga voorlopig t regenmembraan niet uit mn jas halen iig, hoe warm het soms ook is. Paar uur later, kleddert het met bakken naar beneden.
 
Vanmorgen heb ik met de regen de trapfiets maar weer eens gepakt met de gedachte dat beweging goed is, en een regenpak je ook droog houdt. Dat was dus een vergissing, na 10 minuten zweette ik zo onder mijn regenpak dat ik evengoed klam aankwam op het werk.

Kortom, met regen is het juist ideaal om met de motor te gaan en dat zal ik voortaan ook weer doen :+
 
Ik blijf gewoon doorrijden, ook bij hoosbuien waarbij het water nog eens met bakken opspat vanonder vrachtwagens en auto's. Gewoon verstand op nul (bij mij héél gemakkelijk) en geen bruuske bewegingen doen.

Omdat ik nu een héle goede combinatie helm, pak en laarzen gevonden heb blijf ik me comfortabel voelen, zelfs na 200 km in de gietende regen.
 
Pilot Roads zijn echt prima om door de regen te rijden. Vorig jaar door weer en wind met de Firestorm naar mijn werkplek gereden (80 km enkele reis) en gaf mij, zelfs bij moesson-buien, een vertrouwd gevoel.

Ja dat zijn automatische ruitenwissers en worden inderdaad geschakeld via het ABS-systeem. Bij Renault en Citroën blijven deze nog weleens hangen en dan moet hij 2 keer ingeschakeld worden.

Ah, heb er nog niet zo heel erg veel mee in de regen gereden, maar wel blij dat ze er al onder zitten. Prettig setje banden dus :Y

Oooww zit dat gekoppeld aan het ABS systeem _O- :+

Vandaag reed ik met de auto een regenbui in en de eerste seconden viel er zoveel regen dat ik totaal niks meer zag, ook de weg niet. Toen heb ik wel even het gas losgelaten en terug gezakt van 100 naar 80. Speelde ook mee dat het geen zoap/soap was en mijn voorligger heel veel water opspatte. :/

Dat vind ik inderdaad een ander verhaal, in opeens heftige omstandigheden en dus niet voor slechts een beetje regen. Als je gewoon niets meer ziet is het logisch om de snelheid te verlagen, zeker als het geen zoab (zoap,soap wat is t) is
 
Laatst bewerkt:
Hoe kunnen we nu een hekel hebben aan regenrijden?
Gezien de voorspellingen ,en de afgelopen weken, wordt t net zo'n fantastische zomer als vorig jaar... B|

Laten we dus maar collectief genieten van de vele hoosbuien...
 
Laatst bewerkt:
Hoe kunnen we nu een hekel hebben aan regenrijden?
Gezien de voorspellingen ,en de afgelopen weken, wordt t net zo'n fantastische zomer als vorig jaar... B|

Laten we dus maar collectief genieten van de vele hoosbuien...
Droog weer met zen allen vermijden en allemaal massaal de weg op als het regent ! *O*
 
Viel me trouwens vanochtend op, niemand zwaait als het regent...moeten we allemaal zo krampachtig het stuurtje vast houden?
 
Overigens lekker buitje vanmorgen zeg! Ik reed mijn dagelijkse Oss-Zwolle en vedronk zowat het laatste stukkie.... ach wel droog gebleven in m'n pak dus geen probleem.
 
Als het even kan rijdt ik niet in de regen. Ik ben echt een mooi weer rijder.
Maar ja soms moet je wel natuurlijk maar dan zit ik echt heel verkrampt op de motor.
Eerder in dit topic werd al een VRO cursus voorgesteld, en misschien is dat wel wat voor mij ook.
 
Ik heb sinds eind mei 2011 mijn rijbewijs en ook een motor. Zoals iedereen weet zijn de zomers sinds 2011 (en dus ook dit jaar), erg slecht. Koud, veel regen.
Ik gebruik mijn motor eigenlijk alleen voor rondritten en een weekend weg. Vorig jaar ben ik twee keer een weekend weg geweest, dit jaar een weekend, en volgende weekend ook weer.
Alle weekenden waren qua weer niet echt goed. Het was fris en veel regenbuien.
Ik baal hier enorm van, en dat is ook voor mij de reden dat ik zo'n hekel heb aan regen.
Ik heb een mooi doorwaaipak wat natuurlijk helemaal niet handig is. Ik -dacht- namelijk dat de zomers in Nederland zonnig en droog waren. Wat had ik het mis!

Qua rijden vind ik de regen ook niet fijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik toch nieuwe banden heb laten monteren (Michelin Pilot Road 3, voor en achter), omdat mijn oude banden niet mooi rond meer waren en eigenlijk versleten waren. Ik had ook bij droog weet het gevoel dat ik té weinig grip had, en dat was bij regen alleen maar erger.
De nieuwe banden geven me in elk geval bij droog weer een véél betrouwbaarder gevoel, ik neem aan dat dit bij regen weer ook zal zijn.

Ik wil natuurlijk net zoals iedereen een mooi zonnetje en droog weer. Maar helaas!
 
Als ik ergens moet zijn en het regent, dan ga ik gewoon met de motor. Dat hoort erbij in ons natte landje. Kwestie van je rijstijl iets aanpassen. Mijn pak hangt nu ook uit te druppen op de verwarming.

Voor mijn plezier een toertocht rijden in de zeikende regen... :N

Overigens topicstart in 2004, reactie in 2008 en nu weer in 2012 --> Voor de goede orde: pas in 2016 weer reageren svp! :)
 
8-) 8-)

Rijden in de regen, als je niets anders hebt zal je wel moeten. En ook met sneeuw, mist enz. Ik denk dat alle tips nu wel hier voorbij zijn gekomen: Verder vooruitzien, rustiger rijden, rustiger remmen, wat meer op de motor rustig afremmen en wat meer de achterrem gebruiken. (Nog iets meer ) afstand bewaren, oppassen voor gladde (witte) strepen, kinderkopjes, die ijzeren bobbels waar men in Dld de weg wel eens mee afbakent (bv in Aken ipv strepen), tramrails. Inderdaad, blinkende wegdelen zijn heel vaak ook gladder. Goede banden qua profieldiepte en ook bekend staand om betere kwaliteiten / geschiktheid in de regen.
Pinlock helm tegen het beslaan, drupje Dreft oid op het vizier.
Als je een naked hebt en je rijdt het hele jaar overwegen in de herfst een windschermpje op je motor te monteren. Niet te hoog en niet te laag; ongeveer tot op ooghoogte. Zit je dan wat rechter dan kijk je er net overheen, zak je iets met je hoofd kijk je door het scherm maar zit je wel meer beschut. Probeer ook verschillende standen van je vizier uit, Soms is ideaal om het iets schuin te zetten en net onder het vizier door te kjken. Ligt ook aan wel of niet een scherm of kuip te hebben. Dus de combinatie zoeken van het windscherm en de juiste stand van het vizier.
Jezelf niet te bang opstellen / maken / laten maken, maar gewoon rustig en ver vooruitziend rijden met wat meer afstand houden.

Wat ik niet begrijp is wat een paar van die mensen hier schrijven over wheelie, stoppie, beheerst schuiven in een bocht, sommigen zowel met het voorwiel als het achterwiel.
En dat alles als het regent Wat een idioterie. Om dat hier te zeggen. Dat heeft toch niks met normaal motorrijden te maken! Kijk nog eens naar de topictitel: Regen rijden- ik haat dat. Straks zijn er nog mensen hier die menen dat ze dat ook moeten kunnen, beheersen, doen, dat ze anders geen goede motorrijders zijn. Wat een nonsens, wat een stoere praat. Motorrijden is met plezier rijden en weer heel thuiskomen, zodat je morgen ook weer met plezier kunt rijden. Tzat iz all, joe understend !? Live to ride, ride to live !!

Als je wil pochen met je racevardigheden, beheerst voor en achter slippen enz. begin dan een ander topic svp bv racen met slicks in de regen.


|( |( |(
Ps. de gouden tip is natuurlijk: zijspan rijden. :] :W
 
Laatst bewerkt:
Op mijn vorige motorfiets (exact dezelfde) had ik nergens last van. BT45 banden. ook 's winters mee gereden, sneeuw geen probleem.
Mijn huidige motorfiets kocht ik met (veel te) oude banden (Avon Roadrider).
Een keer op nat wegdek de voorkant weggegleden, volgende dag de achterkant (zonder te vallen).
Toen nieuwe BT45's gekocht, nergens meer last van, maar al wel voorzichtiger door de bocht.
Toen in een maand twee keer onderuit voor en op een rotonde (schrik/remactie).

Nu ga ik als een dweil over rotondes en nog erger als ze nat zijn en bochten in de regen gaan ook al niet meer zo lekker...

Maar het zit allemaal in mijn hoofd, dus wellicht gaat het later weer beter.
 
....ik ben echt een liefhebber van rije-in-de-rege .......

( maar dan anders :/ )
 
bovendien wordt 't ten sterkste afgeraden om met een HD in de regen te gaan rijden.

...het chroom is namelijk op waterbasis ,....en niet eens bestand tegen 1 druppeltje regen....

:/
 
Dagelijks rijd ik toch gemiddeld een afstand van 20 - 25km en gezien het rotweer de laatste weken gebeurd dit dus hoofdzakelijk in de regen.
Ik rijd wel maar met een honda cbf 125cc, dus van te snel op het gas gaan en dergelijke heb ik geen last van bij regenweer.
Op de meeste wegen (afhankelijk van het soort asfalt) voel ik me wel comfortabel in de bochten.
Er is echter één rond punt hier in centrum herentals waar ik het altijd benauwd op krijg als ik er rond moet rijden als het goed geregend heeft.
De eerste maal dat ik het pakte bij regenweer tegen een snelheid van zo'n 15km per uur (het is een klein rond punt) voelde ik mijn voorwiel onder me weg schuiven. Heb me toen recht getrokken om te voorkomen dat ik helemaal onderuit zou gaan en ben rechtdoor het rond punt afgereden.

Nu vraag ik me af of het niet gewoon tussen mijn oren zit dat ik onderuit ga schuiven en of dat het wel is normaal kan zijn dat het voorwiel zich verzet op een rond punt (zo"n 5 a 10 cm naar mijn gevoel) om daarna weer grip te krijgen?
Ik durf het niet goed testen uit schrik om helemaal onderuit te gaan.

Bij gewone bochten met regenweer gaat het wel gewoon vlot, het is gewoon dat verdomde rond punt dat ik altijd de zenuwen van krijg.
Het is een rond punt aangelegd in klinkers.
Ligt het aan die klinkers, aan mezelf of aan mijn banden? Heb al hier en daar gehoord dat de continental banden op de cbf 125 niet echt goed zijn met regenweer.
Maar toen ik met de mbk reed had ik hetzelfde probleem. Als ik een rotonde over moet met klinkers heb ik altijd het gevoel dat ik onderuit ga schuiven.
 
Ik blijf gewoon doorrijden, ook bij hoosbuien waarbij het water nog eens met bakken opspat vanonder vrachtwagens en auto's. Gewoon verstand op nul (bij mij héél gemakkelijk) en geen bruuske bewegingen doen.

Omdat ik nu een héle goede combinatie helm, pak en laarzen gevonden heb blijf ik me comfortabel voelen, zelfs na 200 km in de gietende regen.


ik blijf ook gewoon door-rijden hoor neander :)

...heb pas nog nieuwe ruitewissers op me auto'tje getimmerd ,....wat 't voor zorgt dat ik streeploos weer naar buiten kan kijken.....

...laat de regen maar komen ,...huh ! :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan