R6 met veeeeel te weinig vermogen op achterwiel

TheKirst

MF'er
21 jun 2005
52
0
Dronten
Hoi allemaal,

Ik heb het volgende probleem:

2 weken geleden een r6 uit 2000 met 28000 km op de klok gekocht bij een Bovag dealer. Na een paar jaar niet gereden te hebben, en de terugkerende kriebels ieder voorjaar moest het er toch echt maar weer eens van komen. Nieuwe Yoshi pijp eronder, stalen remleidingen en nieuwe blokken en banden.... en gaan met dat ding.

De motor reed eerst lekker, maar nadat ik met een clubje aan het rijden was merkte ik dat ik vermogen te weinig had.

Na dat weekend rijden had ik het vermoeden dat er iets mis was, en heb hierop een aankoopkeuring laten doen. De motor deed onderin weinig, en bovenin kapte hij te snel....net rond het max koppel van de motor. Bij de keuring kwam dan ook het resultaat eruit dat er wat kleine dingen waren, en dus ook daarbij afstelling carburatie.

Het olieverbruik vind ik ook vrij hoog,ongeveer op 250ml op 600Km.

Ik ben hiermee naar de garage gegaan, en deze onderzoeken op dit moment de motor, maar kunnen tot op heden gewoon niets vinden.

Dit is wat er gedaan is:

Luchtilter K&N schoongemaakt en geimpregneerd.
1X testbank: 1e keer 90PK op achterwiel....veel te laag dus :(
Carterontluchting gechecked....ok
Compressietest...ok...kleine verschillen
Dynokit montage....let op, vermogen nam af!!

Dus eerste conclusie...kleptiming of zetels.
kleptiming gecontroleerd en bleek allemaal netjes voor elkaar.
Carbo's gecontroleerd door dealer en naar standaard terug, dyno eraf.

Motor eerst weer mee, en 2 dagen later retour, en het wordt niet leuker....

Na deze 2 dagen retour, en opnieuw op de bank....82PK!!!! Kan onderhand beter gaan fietsen '(

Ook met de montage van de dyno mag het nooit slechter worden, het is immers gewoon een fijnafstelling. ( Die was er ondertussen al weer vanaf, maar toch....das al vreemd )

Nu wordt er morgen een lektest gedaan, en mijn vermoeden gaat naar óf de klepzetels, of naar de zuigers danwel veren. De compressiemeting kwam wel op goede waardes, maar doordat de startmotor 5X moest rondslaan ipv 3X normaliter, verdenk ik het wel.

Motor is wel goed onderhouden, testbank toevallig vorige week aantoonbaar geijkt, maar mis dus op basisvermogen wel even 10PK op het achterwiel in de eerste instantie, met de kit ( stage 2 ) zou er +- 6 bij komen....maar zit nu dus op 82 vast! De motor moet een standaard vermogen hebben van 125 PK, maar dit is krukas..100 Pk op achterwiel is dus standaard zo'n beetje.

Diverse dyno dealers hebben al aangegeven dat de motoren minimaal 96PK MOETEN afgeven op de bank, en dat een dyno ook het nooit slechter kan maken. Maar ook de carbo's kunnen lijkt mij gewoon ook niet voor zo'n vermogensval zorgen.

Zijn er bij jullie ook nog ideeen waar dit probleem zou kunnen liggen?
 
Laatst bewerkt:
Hij is gecontroleerd of hij geknepen is, maar er zit geen gasschuif beveiliging oid op, en alles gaat ook volledig open. Slangen ook allemaal gecontroleerd.

Er wordt nu een nieuwe ECU erin gezet om te kijken of hier het probleem zit....maar het blijft een raadsel waar dit vandaan komt.

en restrictie ringen tussen de carbs en je blok?

en geen air-fuel grafiek enzo? wat voor antieke zooi gebruikt die gast?
 
Ook een begrensde motor kan lekker lopen, de vernauwing zit na de carb...

Is dat zo? Ik heb al gezocht of voornamelijk, hoe een R6 uit 2000 geknepen zou worden indien dit het geval zou zijn.....

Aan de gasnaalden / schuiven enz was in ieder geval niets te zien.
Ook het kenteken heeft het er niet over..

Voor zover ik weet kan een begrensing electronsich zijn of in de carbs, maar toch niet erna?

Hoe wordt een R6 normaliter geknepen?
 
Is dat zo? Ik heb al gezocht of voornamelijk, hoe een R6 uit 2000 geknepen zou worden indien dit het geval zou zijn.....

Aan de gasnaalden / schuiven enz was in ieder geval niets te zien.
Ook het kenteken heeft het er niet over..

Voor zover ik weet kan een begrensing electronsich zijn of in de carbs, maar toch niet erna?

Hoe wordt een R6 normaliter geknepen?

Hij zou ook nog op de uitlaatbochten of collector geknepen kunnen zijn, Bandit 1200 is hier een voorbeeld van, anders inderdaad electronisch, lijkt me ook waarschijnlijker.
 
Hij zou ook nog op de uitlaatbochten of collector geknepen kunnen zijn, Bandit 1200 is hier een voorbeeld van, anders inderdaad electronisch, lijkt me ook waarschijnlijker.


ok, maar dat zou betekenen dat de motor met deze opgaaf nooit geknepen mag worden in de bocht....het is namelijk de standaard bocht nog die erop zit.

Dan blijft naar mijn mening het volgende over, en dat is:

collector ( weet niet wat het is maar goed )
electronisch
eventuele restrictieringen tussen carbs en cylinders

Ga het maar ff mailen, kan geen kwaad...

Betreft de bank, deze is gloednieuw, en vorige week geplaatst, maar ben het wel met je eens dat het noodzakelijk is voor een goede afstelling

Snap er gewoon nix meer van....k*t gewoon dit. :(

Ook de garage zoekt wat ze kunnen, en hebben ook support vanuit andere tuners, welke ook hier op het forum vaak genoemd worden als goede tuners.

Vandaar ook dat hij ook op een andere bank komt te staan.....raar is alleen dat andere motoren gewoon goed van de bank komen, en mét het vermogen wat verwacht mag worden.
 
Is dat zo? Ik heb al gezocht of voornamelijk, hoe een R6 uit 2000 geknepen zou worden indien dit het geval zou zijn.....

Aan de gasnaalden / schuiven enz was in ieder geval niets te zien.
Ook het kenteken heeft het er niet over..

Voor zover ik weet kan een begrensing electronsich zijn of in de carbs, maar toch niet erna?

Hoe wordt een R6 normaliter geknepen?
Soms worden er ringen tussen de carburateurs en de inlaatkanalen van de cilinderkop geplaatst die bijvoorbeeld 80% van de originele opening zijn. Of er worden onderdelen in de carb's vervangen waardoor de gasnaalden niet volledig omhoog kunnen.
 
wat zit er in je tank na twee jaar?
heb je de inhoud daarvan ook vernieuwd?

oude vervuilde benzine had ik in gedachte...

correct me if i'm wrong.....


Is het zeker niet, heb al behoorlijk wat :] , en al meerdere keren getankt, ook voordat hij op de bank kwam...

Het eerste weekend stond bij mij al voor meer dan genoeg pijn in mn kont, en het aantal tankbeurten was precies 10X :P
 
Soms worden er ringen tussen de carburateurs en de inlaatkanalen van de cilinderkop geplaatst die bijvoorbeeld 80% van de originele opening zijn. Of er worden onderdelen in de carb's vervangen waardoor de gasnaalden niet volledig omhoog kunnen.

bij mijn sradje (750) hadden ze aan de onderkant van de gas schuiven (wat je dus niet kunt zien totdat je echt de gasschuif eruit haalt) een klein gaatje geboord, zodat deze op een gegeven moment valse lucht trok, en dus niet volledig open ging.

maar volgens mij doen ze dit bij 600 cc's niet, maar check anders ff.
 
Ik zal trouwens even alles op een rijtje zetten:

1e keer testbank na klacht.....90PK
Na uit elkaar halen en hermontage met dyno .... 86 PK
Alles standaard zetten en opnieuw op bank na 2 dagen opnieuw rijden...82PK!

Hij staat er nu al weer een paar dagen, en het halve blok is uit elkaar geweest...

Hij gaat vanmiddag nog een keer op de bank, om te kijken of na de gehele controle met kleppen, ontsteking en lektest en het controleren van carbs nu de 82Pk weer op 90Pk uitkomt....maar dat is nog steeds 10PK te weinig!
 
bij mijn sradje (750) hadden ze aan de onderkant van de gas schuiven (wat je dus niet kunt zien totdat je echt de gasschuif eruit haalt) een klein gaatje geboord, zodat deze op een gegeven moment valse lucht trok, en dus niet volledig open ging.

maar volgens mij doen ze dit bij 600 cc's niet, maar check anders ff.

bedankt, ik zie dat iedereen erg naar de afstelling A / F wijst, en dat zal dan ook zeker ( en ja, op een andere bank ) gecontroleerd gaan worden...

Op een bank met deze ondersteuning zou dat gewoon direct zichtbaar moeten zijn.
 
Een vriend van me had met zijn 25 kW Zx-6 ook zoiets geloof ik, daar zat totaal geen gang meer in nadat er een Dynokit geplaatst was. Met 2 personen wilde die geloof ik niet meer boven de 70 komen soms....wat het probleem was... geen idee.
 
Valt me wel op dat je motor steeds minder vermogen krijgt, ik zou bijna gaan denken dat het niets met afstelling te maken heeft, maar eerder mechanische problemen...

Dichtingen, zuigers, zuigerveren, krukaslagers, ergens iets die nog steeds aan het aftakellen is mss? Khoop voor jou van niet maar toch.
 
Das echt balen voor jou, heb zelf een cbr600f uit 91 met een stage 2 dyno en heb op de krukas 100 pk en op mijn achterwiel 89,7 pk volgens de dyno! Heb menige dyno kits geplaatst(cbr600f,400rr, en nog enkele 2 cyl) maar weet ook dat je air/fuel vehouding niet 20 pk scheeld! Zit zelf te denken aan de luchtinlaat of je krukas lagers! Hoop voor je dat t niet het laatste is, maar weet uit mijn brommer ervaring dat als de krukas lagers verrot zijn je ook vermogen mist! Hoe was je klepspeling (wanneer voor het laatst gesteld) Je hebt 28000 op de tellerstaan en volgens mij moeten de r6jes om de 40.000 gesteld worden dus dat is misschien nog nooit gedaan! En je olie verbruik is toch wel beetje yammie achtig, geloof dat de 1000tjes (tunderrace) ook erg veel olie slurpen meen ik 1 liter op 1000km en de meeste gooien er een halfsyntheet in i.p.v volsyntheet geloof ik! Maar daarvoor kun je beter de zoek functie gebruiken ben toch wel honda man!
 
Nou, de klepspeling moet gechecked worden per 24000 km, maar het is gecontroleerd, en de waardes waren gewoon super....geen probleem dus.

Maar de krukaslagers weet ik niet of ze gechecked zijn...ga het zeker aangeven.

Als er nog meer ideeen zijn hoor ik ze graag, ik weet het gewoon echt niet meer.
Het is het probleem van de garage, omdat ze gewoon het eerste half jaar moeten aantonen dat de fout niet bij hun ligt, ipv ik andersom aangeven dat ik moet bewijzen dat de motor niet goed is.

Ik heb wel om discussie te voorkomen gewoon een bovag keuring laten doen....daarmee terug gegaan....ze spraken eerst tegen, maar na de bank kwam ook hun overtuiging dat er toch iets niet in orde moest zijn. En ze kunnen niet om een dergelijk raport heen.

Gelukkig zijn ze nu echt heel gewillig, en zoeken ze zich rot.....en ik zit er dus vollop bovenop, en zoek het hele internet af naar mogelijke oorzaken...zoals bijvoorbeeld geknepen worden oid...
 
Je hebt me dacht ik al eens gebeld, toen ik vroeg om een meeltje te sturen heb ik dit niet ontvangen :?
In ieder geval zijn hier 2 uitdraaien van 2 eenzelfde R6jes die ik afgesteld heb.
Blokken zijn standaard, alleen uitlaat en dynojet.

full
 
Je hebt me dacht ik al eens gebeld, toen ik vroeg om een meeltje te sturen heb ik dit niet ontvangen :?
In ieder geval zijn hier 2 uitdraaien van 2 eenzelfde R6jes die ik afgesteld heb.
Blokken zijn standaard, alleen uitlaat en dynojet.

(Afbeelding)
redelijk verschil nog tussen die twee motoren, wie was de winnaar Joeri of Monique?
zonder gekheid: zelfde bouwjaar, uitlaat en dyno "stage .." ?
 
redelijk verschil nog tussen die twee motoren, wie was de winnaar Joeri of Monique?
zonder gekheid: zelfde bouwjaar, uitlaat en dyno "stage .." ?

Vrouwen gaan voor :+ dus Monique is de winnaar! verschil zit 'm in de betere uitlaat van het vrouwtje, en als het budget een beetje groter was geweest had ik nog een paar uurtjes verder kunnen werken, want de koek was nog niet op.
Voor de rest zijn het twee dezelfde fietsen., ik dacht uit 2000.
 
Je hebt me dacht ik al eens gebeld, toen ik vroeg om een meeltje te sturen heb ik dit niet ontvangen :?
In ieder geval zijn hier 2 uitdraaien van 2 eenzelfde R6jes die ik afgesteld heb.
Blokken zijn standaard, alleen uitlaat en dynojet.

(Afbeelding)

Ja dat klopt :W , ik heb je inderdaad nog gesproken, maar heb inderdaad verzuimd je alsnog even te mailen vanwege drukte op het bedrijf die middag, en omdat het vermogen de dag erop nog verder in elkaar klapte was er ineens wel overtuiging dat ik niet uit mn nek stond te lullen zeg maar... |(

Het balletje is dus aan het rollen geslagen, en er wordt veel gesproken over de A / F verhouding..wat is jouw mening daarover? Ik zie hem namelijk ook bij jou er niet bij staan. Zou de verhouding, ook al heb je geen bank en doe je het enkel op CO waardes, dan +-20 PK minder dan normaal?
 
Laatst bewerkt:
Zelf denk ik dat je ontsteking langzaam aan het vergaren is. Als je A/F verstoord is moet het vermogen minimaal constant blijven en zeker niet afnemen. ook wordt dit op de bank altijd nog eens goed nagekeken. Als er alleen een kn filter wordt gemonteerd zonder verdere afstelling dan kan het vermogen inderdaad terug lopen maar nu geloof ik daar niet in.
Krukas lagers ook niet en wel om het volgende dat het vermogen dan zeker niet zo snel en zoveel zal terug lopen. Ook is deze motor niet geknepen. Anders zou dit in het kentekenbewijs staan. Anders zou het afvoeren totaal geen zin hebben. hij is ook niet geknepen omdat je hier bij een dyno kit heel snel achter komt, nogmaals ook nu zou het vermogen niet zo drastisch terug lopen.
Zelf zat ik dus te denken aan de ontsteking of dat de uitlaatporten domweg verstopt zitten. Als dit het geval is wordt dit steeds erger. toch gaat mijn idee uit naar de ontsteking, de motor moet ook 5x rond voordat deze start. Ik zou het dus gaan zoeken in de electronica, kan ook nog je cdi zijn of de bobines. waardoor de vonken gewoon niet goed door komen. Hierdoor kan je ontsteking ook nog een klap oplopen.

In iedre geval veel succes!! :]
 
Ja dat klopt :W , ik heb je inderdaad nog gesproken, maar heb inderdaad verzuimd je alsnog even te mailen vanwege drukte op het bedrijf die middag, en omdat het vermogen de dag erop nog verder in elkaar klapte was er ineens wel overtuiging dat ik niet uit mn nek stond te lullen zeg maar... |(

Het balletje is dus aan het rollen geslagen, en er wordt veel gesproken over de A / F verhouding..wat is jouw mening daarover? Ik zie hem namelijk ook bij jou er niet bij staan. Zou de verhouding, ook al heb je geen bank en doe je het enkel op CO waardes, dan +-20 PK minder dan normaal?
Als de a/f op diverse punten beroerd staat, dan kan hij idd wel fiks vermogen veliezen, zelfs méér dan 20Pk..........
Zonder goede testbank met bijbehorende meetapparatuur is een goede afstelling gewoonweg moeilijk.
 
ben benieuwd wat het is... als je vermogen met elke meting zo'n 5 pk zakt zou je toch haast gaan denken dat er iets in je blok langzaam aan stront aan het draaien is :X
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat je een yoshi pijp eronder hebt, K&N luchtfilter etc.

Heb je wel eens geprobeerd de gehele motor eerst terug naar standaard te brengen, standaard uitlaat, standaard luchtfilter etc.? Kijk dan of er verschil in waardes komen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan