Hoi allemaal,
Ik heb het volgende probleem:
2 weken geleden een r6 uit 2000 met 28000 km op de klok gekocht bij een Bovag dealer. Na een paar jaar niet gereden te hebben, en de terugkerende kriebels ieder voorjaar moest het er toch echt maar weer eens van komen. Nieuwe Yoshi pijp eronder, stalen remleidingen en nieuwe blokken en banden.... en gaan met dat ding.
De motor reed eerst lekker, maar nadat ik met een clubje aan het rijden was merkte ik dat ik vermogen te weinig had.
Na dat weekend rijden had ik het vermoeden dat er iets mis was, en heb hierop een aankoopkeuring laten doen. De motor deed onderin weinig, en bovenin kapte hij te snel....net rond het max koppel van de motor. Bij de keuring kwam dan ook het resultaat eruit dat er wat kleine dingen waren, en dus ook daarbij afstelling carburatie.
Het olieverbruik vind ik ook vrij hoog,ongeveer op 250ml op 600Km.
Ik ben hiermee naar de garage gegaan, en deze onderzoeken op dit moment de motor, maar kunnen tot op heden gewoon niets vinden.
Dit is wat er gedaan is:
Luchtilter K&N schoongemaakt en geimpregneerd.
1X testbank: 1e keer 90PK op achterwiel....veel te laag dus
Carterontluchting gechecked....ok
Compressietest...ok...kleine verschillen
Dynokit montage....let op, vermogen nam af!!
Dus eerste conclusie...kleptiming of zetels.
kleptiming gecontroleerd en bleek allemaal netjes voor elkaar.
Carbo's gecontroleerd door dealer en naar standaard terug, dyno eraf.
Motor eerst weer mee, en 2 dagen later retour, en het wordt niet leuker....
Na deze 2 dagen retour, en opnieuw op de bank....82PK!!!! Kan onderhand beter gaan fietsen
Ook met de montage van de dyno mag het nooit slechter worden, het is immers gewoon een fijnafstelling. ( Die was er ondertussen al weer vanaf, maar toch....das al vreemd )
Nu wordt er morgen een lektest gedaan, en mijn vermoeden gaat naar óf de klepzetels, of naar de zuigers danwel veren. De compressiemeting kwam wel op goede waardes, maar doordat de startmotor 5X moest rondslaan ipv 3X normaliter, verdenk ik het wel.
Motor is wel goed onderhouden, testbank toevallig vorige week aantoonbaar geijkt, maar mis dus op basisvermogen wel even 10PK op het achterwiel in de eerste instantie, met de kit ( stage 2 ) zou er +- 6 bij komen....maar zit nu dus op 82 vast! De motor moet een standaard vermogen hebben van 125 PK, maar dit is krukas..100 Pk op achterwiel is dus standaard zo'n beetje.
Diverse dyno dealers hebben al aangegeven dat de motoren minimaal 96PK MOETEN afgeven op de bank, en dat een dyno ook het nooit slechter kan maken. Maar ook de carbo's kunnen lijkt mij gewoon ook niet voor zo'n vermogensval zorgen.
Zijn er bij jullie ook nog ideeen waar dit probleem zou kunnen liggen?
Ik heb het volgende probleem:
2 weken geleden een r6 uit 2000 met 28000 km op de klok gekocht bij een Bovag dealer. Na een paar jaar niet gereden te hebben, en de terugkerende kriebels ieder voorjaar moest het er toch echt maar weer eens van komen. Nieuwe Yoshi pijp eronder, stalen remleidingen en nieuwe blokken en banden.... en gaan met dat ding.
De motor reed eerst lekker, maar nadat ik met een clubje aan het rijden was merkte ik dat ik vermogen te weinig had.
Na dat weekend rijden had ik het vermoeden dat er iets mis was, en heb hierop een aankoopkeuring laten doen. De motor deed onderin weinig, en bovenin kapte hij te snel....net rond het max koppel van de motor. Bij de keuring kwam dan ook het resultaat eruit dat er wat kleine dingen waren, en dus ook daarbij afstelling carburatie.
Het olieverbruik vind ik ook vrij hoog,ongeveer op 250ml op 600Km.
Ik ben hiermee naar de garage gegaan, en deze onderzoeken op dit moment de motor, maar kunnen tot op heden gewoon niets vinden.
Dit is wat er gedaan is:
Luchtilter K&N schoongemaakt en geimpregneerd.
1X testbank: 1e keer 90PK op achterwiel....veel te laag dus
Carterontluchting gechecked....ok
Compressietest...ok...kleine verschillen
Dynokit montage....let op, vermogen nam af!!
Dus eerste conclusie...kleptiming of zetels.
kleptiming gecontroleerd en bleek allemaal netjes voor elkaar.
Carbo's gecontroleerd door dealer en naar standaard terug, dyno eraf.
Motor eerst weer mee, en 2 dagen later retour, en het wordt niet leuker....
Na deze 2 dagen retour, en opnieuw op de bank....82PK!!!! Kan onderhand beter gaan fietsen
Ook met de montage van de dyno mag het nooit slechter worden, het is immers gewoon een fijnafstelling. ( Die was er ondertussen al weer vanaf, maar toch....das al vreemd )
Nu wordt er morgen een lektest gedaan, en mijn vermoeden gaat naar óf de klepzetels, of naar de zuigers danwel veren. De compressiemeting kwam wel op goede waardes, maar doordat de startmotor 5X moest rondslaan ipv 3X normaliter, verdenk ik het wel.
Motor is wel goed onderhouden, testbank toevallig vorige week aantoonbaar geijkt, maar mis dus op basisvermogen wel even 10PK op het achterwiel in de eerste instantie, met de kit ( stage 2 ) zou er +- 6 bij komen....maar zit nu dus op 82 vast! De motor moet een standaard vermogen hebben van 125 PK, maar dit is krukas..100 Pk op achterwiel is dus standaard zo'n beetje.
Diverse dyno dealers hebben al aangegeven dat de motoren minimaal 96PK MOETEN afgeven op de bank, en dat een dyno ook het nooit slechter kan maken. Maar ook de carbo's kunnen lijkt mij gewoon ook niet voor zo'n vermogensval zorgen.
Zijn er bij jullie ook nog ideeen waar dit probleem zou kunnen liggen?
Laatst bewerkt: