Puntenrijbewijs en CBR

Gdg

MF'er
24 apr 2019
47
7
Beste motorvrienden,
Hoe is jullie ervaring met het puntenrijbewijs? Ik heb mij eerste strafpunt een tijdje terug behaald. Door art 5(gevaar hinder) dit komt door wheelies op industrieterrein. Ik rijd supermoto en vind het leuk om wheelies te oefenen. Aangezien je maar 2 punten hebt denk ik er iedere dag aan sinds ik mijn eerste punt heb behaald. Ik snap dat je geen wheelies mag doen op de openbare weg maar op een afgelegen plek waar ik alleen mezelf kan bezeren zie ik het probleem niet zo. De ene agent doet er niet moeilijk over maar de andere legt je gewoon art 5 op ben ik achter gekomen. Want wat als ik mijn 2e strafpunt behaal?Moet ik dan mijn rijbewijs opnieuw halen?? Dit is wel wat ik uit de brief kan halen ik vind het niet duidelijk ben Internet brengt me ook niet veel verder. En dan voor alle categorieën?? Mij lijkt een EMG cursus logischer maar dit is volgensmij niet bij het behalen van een 2e strafpunt. Zijn er mensen die ooit het 2e punt gehaald hebben?? Ik hoor graag van jullie en wat jullie te wachten stond?? Mijn rijbewijs opnieuw halen ben ik echt niet van plan. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of mij iets meer kan vertellen.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht. (-:
 
Ja ik heb zelf ook geen problemen met wheelies op een afgelegen stuk... Oom agent kan er anders over denken. Zorgen dat je niet gepakt wordt...

Het geldt voor alle rijbewijzen. Duur grapje. Zelf geen ervaring mee.

 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
Ja ik heb zelf ook geen problemen met wheelies op een afgelegen stuk... Oom agent kan er anders over denken. Zorgen dat je niet gepakt wordt...

Het geldt voor alle rijbewijzen. Duur grapje. Zelf geen ervaring mee.

Bedankt voor je reactie!! Ik ga proberen om nog 1 jaar en 3 maanden vol te houden maar ben er bang voor... Of iets vaker naar Duitsland neem aan dat ze me daar geen punt kunnen geven
 
Ha, proberen maar ben er bang voor..
Een wheelie op een afgelegen plek lijkt me niet iets wat plotseling plaatsvind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
Ha, proberen maar ben er bang voor..
Een wheelie op een afgelegen plek lijkt me niet iets wat plotseling plaatsvind.
Nee klopt heb je helemaal gelijk in maar wij vinden het leuk om te doen. En op je supermoto alleen maar rond rijden is het ook niet dan kan ik netzogoed een andere motor aanschaffen.
 
Ah... Je bent met een groep... Op een statische plek. Je trekt dus aandacht en je bent makkelijk te pakken

Tip 1: Oefen lekker alleen, dat geeft veel minder overlast en het valt minder op.

Tip 2: Je rijdt supermoto, oefen lekker op een zandweggetje ergens. En anders op afgelegen landweggetjes. Blijf niet op één plek

Tip 3: Je weet dat je fout zit. Knoop dat dan ook goed tussen je oren ipv de ja, maar. reacties. Hier klagen heeft geen invloed op oom agent.

En als je weet dat je jezelf niet kan beheersen en je bent bereid een andere motor te kopen zoals je zegt. Doe dat dan ook.
 
Ik heb ook geen probleem met 200 + rijden op een verlaten stuk (snel)weg, maar als oom of tante agent dat ziet ben ik toch de sjaak.

Het lijkt me dat je de informatie het beste even op kunt zoeken op de website van het CBR. En ze anders een mail sturen.

Een EMG kan je opgelegd worden onafhankelijk van jouw puntenrijbewijs. Als je maar genoeg regels aan de laars lapt en anderen in gevaar brengt of onverantwoord gedrag vertoond. Het bagatelliseren van overtredingen die onder artikel 5 vallen zal zeker niet in jouw voordeel werken.;)

En dit soort maatregelen (EMG en puntenrijbewijs) zijn er voor mensen die zich niet kunnen beheersen of hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Als je je niet kunt inhouden moet je je afvragen of je wel zou moeten willen motorrijden.
 
Ik heb ook geen probleem met 200 + rijden op een verlaten stuk (snel)weg, maar als oom of tante agent dat ziet ben ik toch de sjaak.

Het lijkt me dat je de informatie het beste even op kunt zoeken op de website van het CBR. En ze anders een mail sturen.

Een EMG kan je opgelegd worden onafhankelijk van jouw puntenrijbewijs. Als je maar genoeg regels aan de laars lapt en anderen in gevaar brengt of onverantwoord gedrag vertoond. Het bagatelliseren van overtredingen die onder artikel 5 vallen zal zeker niet in jouw voordeel werken.;)

En dit soort maatregelen (EMG en puntenrijbewijs) zijn er voor mensen die zich niet kunnen beheersen of hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Als je je niet kunt inhouden moet je je afvragen of je wel zou moeten willen motorrijden.
Klopt wat je zegt! Ik moet eigenlijk gewoon en plek vinden waar ik legaal kan stunten. Ik filmpjes ziek ik vaak verlaten vliegveld ofzo maar dat is in Nederland moeilijk te vinden. Want eerlijk gezegd ben ik meer bezig met stunten als normaal rijden
 
Waarschijnlijk niet. Die hebben dat hele traject al eens doorlopen en zullen zuinig zijn op wat ze hebben kunnen scoren. Als daar dan zomaar tien ongeleide projectielen gaan rijden, is het snel afgelopen.

En wat @JoramNL zijn tip 1 betreft; lijkt me ook geen goed idee. Als enige oefenen oké, maar alléén niet. Neem iemand mee die je helpen kan als 't mis gaat. Of 112 kan bellen. Of je cola vasthoudt. Of op de aanhanger past. Dat soort dingen.
 
Er zijn van die wheeliescholen. Misschien kun je van hun terrein gebruik maken?
Weet ik maar die vragen al snel 100 euro voor 2 uur ik oefen meestal 2 keer in de week dan word het wel een erg dure hobby
 
Waarschijnlijk niet. Die hebben dat hele traject al eens doorlopen en zullen zuinig zijn op wat ze hebben kunnen scoren. Als daar dan zomaar tien ongeleide projectielen gaan rijden, is het snel afgelopen.

En wat @JoramNL zijn tip 1 betreft; lijkt me ook geen goed idee. Als enige oefenen oké, maar alléén niet. Neem iemand mee die je helpen kan als 't mis gaat. Of 112 kan bellen. Of je cola vasthoudt. Of op de aanhanger past. Dat soort dingen.
Wat bedoel je met hele traject al een doorlopen ?? Ik doe eigenlijk ook nooit alleen met z'n 2e minimaal maar ook niet met teveel.
 
Maar wat is dan je plan? Als de wheelies goed gaan alles op je achterwiel rijden? Gaat je ook niet lang lukken op de openbare weg, ook al heb je geen punten rijbewijs....
 
Maar wat is dan je plan? Als de wheelies goed gaan alles op je achterwiel rijden? Gaat je ook niet lang lukken op de openbare weg, ook al heb je geen punten rijbewijs....

Het maakt niet uit wat het doel is. Het is hobby.

En wat @JoramNL zijn tip 1 betreft; lijkt me ook geen goed idee. Als enige oefenen oké, maar alléén niet. Neem iemand mee die je helpen kan als 't mis gaat. Of 112 kan bellen. Of je cola vasthoudt. Of op de aanhanger past. Dat soort dingen.

Hier had ik niet bij stilgestaan. Idd met twee man, maar zou geen groepen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
Wat bedoel je met hele traject al een doorlopen ?? Ik doe eigenlijk ook nooit alleen met z'n 2e minimaal maar ook niet met teveel.
Excuses. Ik bedoel het zoeken en vinden van een geschikte locatie. Niet het oefenen, maar dat leek me duidelijk als je een wheeliecursus geeft.

Het is natuurlijk wél een goed idee om een keer zo'n cursus te volgen. Dat hoeft echt niet elke keer, maar je maakt wel grote stappen. Kun je daarna weer op eigen gelegenheid dooroefenen... met je oorspronkelijke probleem weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
Weet ik maar die vragen al snel 100 euro voor 2 uur ik oefen meestal 2 keer in de week dan word het wel een erg dure hobby
Ook als je hun terrein huurt zonder les?

Van de andere kant, steeds opnieuw naar het cbr is ook een erg dure hobby.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
Ik zou even bij wat lokale bedrijven met een groot terrein proberen te benaderen. Op eigen terrein mag je prima wheelies doen zolang de eigenaar van het terrein het goed vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
Ik zou even bij wat lokale bedrijven met een groot terrein proberen te benaderen. Op eigen terrein mag je prima wheelies doen zolang de eigenaar van het terrein het goed vind.
Dat is een prima en legale oplossing, maar let er wel op dat het terrein afsluitbaar is met een hek. Als dat niet zo is dan is er juridisch gezien nog steeds sprake van openbare weg.
Overigens zitten niet veel bedrijven er op te wachten, maar je kunt natuurlijk nooit weten.
 
Maar wat is dan je plan? Als de wheelies goed gaan alles op je achterwiel rijden? Gaat je ook niet lang lukken op de openbare weg, ook al heb je geen punten rijbewijs....
Gewone wheelies gaan goed
Ik zou even bij wat lokale bedrijven met een groot terrein proberen te benaderen. Op eigen terrein mag je prima wheelies doen zolang de eigenaar van het terrein het goed vind.
Super idee!!!! Dankjewel !!
 
Wheelies, stoppies, driften, de betere rijbeheersing... Ik vind het een genot om anderen dat te zien doen.
Maar op de openbare weg gelden nu eenmaal regels en die bepalen dat die dingen strafbaar zijn.

Privéterrein is natuurlijk de oplossing, maar daar gelden ook privé aansprakelijkheden.
Schadevergoeding bij stunten is standaard uitgesloten bij de meeste verzekeringsmaatschappijen, of je nou op privé op openbaar gebied bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
Misschien zijn er ook (sport-)verenigingen met een afgesloten terrein wat je kan huren? Bijvoorbeeld een wielerclub met een eigen baan, of een ultra-light- of zweefvliegvliegveldje. Verenigingen kunnen vaak wel wat extra inkomen gebruiken, en zullen er wellicht wat meer oren naar hebben dan een bedrijf.
Je zal dan nog steeds je aansprakelijkheid moeten regelen, en zo'n vereniging zal als het goed is ook willen weten hoe je je veiligheid regelt. En het is waarschijnlijk de vraag of hun vergunningen het toelaten. En zo zullen er ongetwijfeld nog heel wat haken en ogen aan zitten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
Priveterrein gaat je niet lukken. Geloof me, ik ben daar al járen mee bezig geweest. Op het moment dat het mis gaat is het hun aansprakelijkheid en daar zit niemand op te wachten.
 
Wat je het beste kunt doen is die cursusmensen aanspreken en vragen hoe zij het gedaan hebben.
 
Misschien zijn er ook (sport-)verenigingen met een afgesloten terrein wat je kan huren? Bijvoorbeeld een wielerclub met een eigen baan, of een ultra-light- of zweefvliegvliegveldje. Verenigingen kunnen vaak wel wat extra inkomen gebruiken, en zullen er wellicht wat meer oren naar hebben dan een bedrijf.
Je zal dan nog steeds je aansprakelijkheid moeten regelen, en zo'n vereniging zal als het goed is ook willen weten hoe je je veiligheid regelt. En het is waarschijnlijk de vraag of hun vergunningen het toelaten. En zo zullen er ongetwijfeld nog heel wat haken en ogen aan zitten...
De baan van de wielrenclub help je ermee naar de klote. Zweegvliegvelden zijn vaak gras en zijn daar heel zuinig op. Gaat je dus niet zomaar lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan