Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Project VFR 400: Two-into-one

Nickel89

MF veteraan
Lid geworden
24 feb 2008
Berichten
19.887
Waarderingsscore
10
Locatie
Eindhoven
Twitter
Hoi,

Ik ben Nick, 18 jaar en sleutelaar in hart en nieren. Ik zit momenteel in het laatste jaar van de Havo en sleutel dus veel 's avonds en in het weekend én natuurlijk in de schoolvakanties.

Afgelopen maart heb ik een Honda VFR400 R NC24 kunnen kopen als opknapper. Ik wilde deze opknappen voor als ik mijn rijbewijs heb. (ik maak eerst de motor af en dan ga ik lessen.) Via Vierhonderd.freeforums.org heb ik dankzij '4honderd' flink wat onderdelen bij elkaar weten te krijgen. Daarna nog via een man in Goes. En toen het er op aan kwam, wilde de motor niet starten. Probleem met de carburateuren en elektrisch niet in orde.

Ik kreeg toen de kans een Honda VFR400 R NC21 te kopen. Die heb ik afgelopen zaterdag opgehaald in Alphen aan de Rijn. Nog bedankt 'Denzell'!

Nu is het plan deze twee te combineren tot één motor. En het weer in oude staat te herstellen met een moderne twist, waar nodig.

Het eerste deel van dit project (van de aankoop in maart tot afgelopen zaterdag) heb ik op vierhonderd.freeforums.org geplaatst. Daar zal ik ook verder gaan, maar ik vond het ook tijd om mijn project op MF te zetten.

Hierbij dus.

Ik ben overigens niet zo'n held met het plaatsen van foto's op MF. Ik weet namelijk niet hoe ik een foto moet plaatsen met tekst er onder/bij. (Ja, via Imageshack. Maar dan krijg ik zo'n stomme, verkleinde pop-up foto.)

Tot die tijd plaats ik de foto gewoon onder de update via de bijlage-functie.

Zo stonden de twee VFR's gebroederlijk naast elkaar in de schuur:
 
Laatst bewerkt:
Gelijk maar de eerste update:

Ik heb vandaag het achter wiel en het subframe van de NC21 afgebeunt.

Weet iemand trouwens hoe je de achterbrug uit een NC21 haalt?

Feauteaux:
 
Update:

De schokbreker is eronderuit!

Die krengen werken echt niet mee, zeg!
 
Plan was vandaag uit te zoeken hoe ik de achterbug los krijg...

Nickel89 in "Hoe achterbrug VFR 400 demonteren!?"

Via een vraagje in het technisch gedeelte kwamen we er al snel achter dat het echt een moment was voor:



Er zat een rubbertje in de imbusbout...

En daar hadden ze overheen gespoten, dus zag niet t verschil tussen rubber en bout.

Nu is dan het rubbertje eruit... en heb ik een 12mm imbussleutel nodig... en die heb ik niet!!

Morgen effe regelen.
 
Vandaag een kort dagje gehad, dus konden we optijd aan de klus... ware het niet dat ik nog steeds met een probleem zat... nog geen imbusdop maatje 12mm... (had ik gisteren gehaald en toen bleek de linkerbout maatje 14mm te zijn dus kon ik vandaag weer terug )

Nu dus wel!
Aan de slag!
 
Ziehier: goed gereedschap is het halve werk!
De achterbrug was er binnen no-time uit!

(sorry voor de kleinere foto, ging iets mis met t verkleinen )
 
Laatst bewerkt:
Toen kon de NC24 de schuur uit...
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens kon de NC21 in de hoek, zodat ik ruimte had om aan de NC24 te kunnen werken.
 
En toen de NC24 aan het plafond gehangen en binnen een half uurtje was ook hier de achterbrug vanaf.
 
En zo staan de twee VFR's naast elkaar in de schuur.
Morgenmiddag gaan we weer verder. Het plan is dan in ieder geval de uitlaat te monteren.
 
Wow! Ik wou dat ik zo kon sleutelen... als ik aan zoiets begin, blijft er een grote stapel onderdelen liggen (net Ikea )

Succes!
 
Hey Nick!

Eindelijk een topic in het goede Forum! Was het niet makkelijker om de draadboom en carbs van de NC24 te repareren ipv een héle NC21 erbij te kopen? Ach dit is allicht leuker. Hoe staat het met je RBW?

Ik lees lekker mee

Groeten, Karl
 
Wow! Ik wou dat ik zo kon sleutelen... als ik aan zoiets begin, blijft er een grote stapel onderdelen liggen (net Ikea )

Succes!

Ik hou ook een heleboel onderdelen over, maar dat is de bedoeling... ik heb namelijk graag wat reserve onderdelen, maar ik snap je punt!


Niet zo denigrerend over het Vierhonderd-forum he!

Klopt... maar voor dit geld kon ik die NC21 echt niet laten staan...

Het plan is nu als volgt: (eind)December theorie halen en eind Januari (na mijn schoolexamens... ) beginnen met lessen.

Leuk dat je er weer bij bent!
 

400-forum is toch een beetje een vriendengroepje waar ik niet bij hoor zeg maar Verder heb ik over m'n motor ook weinig te melden momenteel, zodoende.

Mooie planning voor de lessen. Als je een béétje opschiet heb je je RBW voor de zomer van 2009. Wel effe zorgen dat één van de 2 motoren dan af is he!

Als het meezit ga ik deze komende winter mijn VFR ook een beetje opknappen. Eerst wat achterstallig onderhoud en diverse mankementen verhelpen (starten zou al fijn zijn). Als het dan qua tijd en middelen meezit het uiterlijk ook nog, al heeft dat minder prioriteit.

Groeten,

Karl
 

Ik kan me nog herinneren, dat ik een brede grijns op mijn smoel had, toen ik het verlossende antwoord typte