Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Wat zeker goed werkt als je eerst de veer monteert en dan de middenbok op z'n plek trekt is gebruik te maken van een spanband (met ratel) om de achterband. Spanband om/aan de middenbok en om je achterwiel. Geen kans op wegschietende onderdelen (met een hoop gevloek als gevolg) en omdat het relatief langzaam gaat is het dan ook geen kunst om te zorgen dat de boutgaten in de middenbok op het juiste plekje te krijgen.

Zeker voor een amateursleutelaar waar tijd geen rol speelt een goede optie (tenminste dat geldt voor mij ;) )
En er dan na montage achterkomen dat je de haak van de spanband niet meer tussen middenbok en motorframe vandaan kan krijgen zeker....
1543663888725.png
 
En er dan na montage achterkomen dat je de haak van de spanband niet meer tussen middenbok en motorframe vandaan kan krijgen zeker.... Bekijk bijlage 1340945

Ach laat ik nu geen spanbanden hebben voor vrachtwagens (met bijbehorend grote haken) en gewone voor de particuliere markt bedoelde spanbanden gebruiken :+
Een klein beetje hersenen op z'n tijd is best handig })

En daarbij is een middenbok van een XS lekker ruim (en lomp :X ). De "spanbandmethode" heeft mij een hoop gevloek en (potentiële) schade aan mijn handen bespaard :Y

Maar om "ontopic" te blijven.
Een brik na jaren lange stilstand voor het eerst weer opstarten (terwijl de afdekking van het voorkettingwiel nog ontbreekt, want het herstel was nog niet afgerond).
Het blok start en dan gelijk ontdekken dat de oliepomp heel goed werkt en goed druk levert. En waarom je dat dan te weten komt ?


De stift (die de koppeling bediend) is door de oliedruk uit het blok gedrukt en vertelt dat doordat er een 4 mm dikke straal motorolie over de straat spuit '(;(8)7 Gelijk motor uitgezet en begonnen met de opruimwerkzaamheden.... (om daarna de stift te zoeken en het motorblok weer bijvullen met olie :+).

De vlek op de tegels herinnert mij elke dag aan deze actie _O-

Beschouw het maar als een "tip" aan mijzelf om eerst goed na te denken voor ik iets doe *O*
 
De dop van een oliegallerij ziet er best stevig uit.... moet ook een dikke inbussleutel op. Zal hem voor de zekerheid maar goed vast zetten😉 Volgende keer toch maar het aanhaalmoment even opzoeken. Zo'n oliegallerijplug moet met verdacht weinig moment vastgezet worden. Toch weer leergeld betaald voor een nieuwe plug🤗
 
Ben van plan om bar-end spiegels te bestellen, dus kijken hoe mijn bar-end gewichten vast zitten.
Even kijken, en ja.. gewoon met een inbus bout:

(voorbeeld van het net):
bar-endMT.jpg


Dus imbus sleutel 4mm gepakt, nee te klein.> inbus 5mm, kut te groot.
Dan 4,5.... nee past ook niet.
Dan maar 3/16... nee ook niet!!
Gr......word helemaal gek!

Dan maar eens een youtube filmpje kijken.
Zegt zo'n gast; 8mm, ik denk; dat is veel te groot...

Nouja, toch maar eens kijken wat ik met een 8mm kan> en toen viel het kwartje_O-
 
Even olie verversen. Blok was lekker warm. Af laten koelen is voor mietjes. Opvangbak eronder schuiven en gaan:
32c0dbad2dac0b5750da5a5b4ac0da3ecb9ffc49.jpg


Detail: de carterplug past precies in dat gat waar de olie in moet stromen, en ligt door het ontwerp van dat gat dan ontzettend mooi verdiept waardoor je hem er nauwelijks uit kunt pakken.

Nouja, dat dus. :(|(
 
Even olie verversen. Blok was lekker warm. Af laten koelen is voor mietjes. Opvangbak eronder schuiven en gaan:
32c0dbad2dac0b5750da5a5b4ac0da3ecb9ffc49.jpg


Detail: de carterplug past precies in dat gat waar de olie in moet stromen, en ligt door het ontwerp van dat gat dan ontzettend mooi verdiept waardoor je hem er nauwelijks uit kunt pakken.

Nouja, dat dus. :(|(

Inderdaad, dat dus, precies dat dus... alleen was ik wel een mietje en had 'm wel iets af laten koelen waardoor ik 20 minuten met m'n duim in het aftapgat op de grond lag te wachten tot mijn vrouw uit de douche kwam om een teiltje aan te reiken _O-
 
Inderdaad, dat dus, precies dat dus... alleen was ik wel een mietje en had 'm wel iets af laten koelen waardoor ik 20 minuten met m'n duim in het aftapgat op de grond lag te wachten tot mijn vrouw uit de douche kwam om een teiltje aan te reiken _O-
_O-

Ik had al wel bedacht dat ik er volgende keer een stukje kippengaas op ga leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GvS
Even olie verversen. Blok was lekker warm. Af laten koelen is voor mietjes. Opvangbak eronder schuiven en gaan:
32c0dbad2dac0b5750da5a5b4ac0da3ecb9ffc49.jpg


Detail: de carterplug past precies in dat gat waar de olie in moet stromen, en ligt door het ontwerp van dat gat dan ontzettend mooi verdiept waardoor je hem er nauwelijks uit kunt pakken.

Nouja, dat dus. :(|(

Ik heb ook zo'n opvangbak. M'n aftapplug viel er ook in. Wat ook handig is dat ie langzaam leeg lekt als je hem verticaal wegzet.
 
Even olie verversen. Blok was lekker warm. Af laten koelen is voor mietjes. Opvangbak eronder schuiven en gaan:
32c0dbad2dac0b5750da5a5b4ac0da3ecb9ffc49.jpg


Detail: de carterplug past precies in dat gat waar de olie in moet stromen, en ligt door het ontwerp van dat gat dan ontzettend mooi verdiept waardoor je hem er nauwelijks uit kunt pakken.

Nouja, dat dus. :(|(
_O-_O- Blij dat ik toch voor een normale lekbak ben gegaan, de oude olie schud ik hierna over in een lege kan waar schoonmaakazijn in zat. Werkt perfect!
 
Ik ben mijn oude trouwe Guzzi na jaren van gedwongen stlstand aan het herbouwen. Ik had ooit de stroomverdeler (nog met contactpuntjes) gedemonteerd, maar was nu in de fase om deze weer te monteren vóór de eerste proefstart. Dus contactpuntjes er weer op, condensators gemonteerd (hoe zaten die krengen ookalweer???). Omdat het vliegwiel vervangen is voor een veel lichter exemplaar, stonden hier geen merktekens op, dus op het oog afgesteld op de rechter cilinder. Vloeitje tussen de puntjes, rechter cilinder naar het BDP brengen, puntjes gaan open, iets van 10 graden terugdraaien, vastzetten en starten maar.

De rechter cilinder begon keurig te ploffen en de uitlaatpijp werd warm, maa de linker cilinder gaf geen enkele sjoege. Nog meer remmenreiniger inspuiten hielp niets. Nou, dan nog eventjes de ontsteking iets verdraaien om te kijken wat er gebeurt..... Een gigantische klape + ditto steekvlam uit de uitlaat, dikke zwarte plek op de muur en tuutende oren.

Goed, ontsteking iets de andere kant op gesteld, weer een prut remmenreiniger erin en starten maar. Nu een keurige terugslag door de carburateur heen, waardoor deze vlam vatte. Deze hele cyclus nog een paar keer geprobeerd en het maar opgegeven.
Uiteindelijk s'nachts niet kunnen slapen, en kreeg ik de geniale ingeving..... Een Guzzi is een echte V-twin (dus twee drijfstangen op dezelfde kruktap), en de BDP's staan dus redelijk kort bij elkaar. De stroomverdeler (of ontstekingstoren, net wat je wilt), de volgende dag 180 graden gedraaid, wederom met een vloeitje tussen de puntjes, op de rechtercilinder op het oog afgesteld. Starten en direct keurig stationair lopen......
 
Goed, ontsteking iets de andere kant op gesteld, weer een prut remmenreiniger erin en starten maar. Nu een keurige terugslag door de carburateur heen, waardoor deze vlam vatte. Deze hele cyclus nog een paar keer geprobeerd en het maar opgegeven.
Uiteindelijk s'nachts niet kunnen slapen, en kreeg ik de geniale ingeving..... Een Guzzi is een echte V-twin (dus twee drijfstangen op dezelfde kruktap), en de BDP's staan dus redelijk kort bij elkaar. De stroomverdeler (of ontstekingstoren, net wat je wilt), de volgende dag 180 graden gedraaid, wederom met een vloeitje tussen de puntjes, op de rechtercilinder op het oog afgesteld. Starten en direct keurig stationair lopen......
Ooit eens een keer erachter gekomen dat je van een gemiddelde V-twin vrij eenvoudig een big-bang motor kunt maken door de nokkenassen van 1 cilinder 180 graden verkeerd te leggen. Lijkt me nog altijd wel humor om een keer te proberen :+
 
Bezig met sleutelen en de volgende dag weer lekker verder maar dop 13 kwijt ik zoeken en zoeken alles overhoop gehaald.....en ja hoor had ik hem de dag ervoor als tijdelijke spacer gebruikt om mijn subframa even vast te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan