Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Ik had eens iemand de sleutel gegeven, zodat hij in mijn werkplaats kon sleutelen.
Omdat hij niet wist, waar heen met de verlopen olie, zette hij de opvang bak op de kast. Zo kon immers niemand de bak omschoppen.
Weken later was ik de bak nodig, en zag de bak op de wel heel ongebruikelijke plek staan. En ik dacht nog, wie zet die daar nu neer?
Voor de rest, gebruik je fantasie maar. En ja, die klopt.....
Voor het eerst olie verversen op de hefbrug een bak op een olieton op een karretje, het ging bijna goed tot de volle bak omkiepte en vanaf ooghoogte naar beneden kwam zeilen, brr wat een bende.

Motivatie om een olieopvangtank te maken was geboren zeg maar.
 
Dan heb ik er hier een met een olieopvangtank. Collega wilde zo'n tank met opvangtrechter legen. Sluit lucht aan, waardoor de olie via een overloop eruit moet komen. Helaas zat de trechterafsluiting dicht, en de bout die de stang waar de trechter op vast zit redelijk los........trechter met stang 4 meter de lucht in, om rakeling langs een voertuig weer ter aarde te storten.
Gelukkig niemand gewond, en niets beschadigd, zelfs de trechter was nog recht.
Iedere monteur kreeg voor gebruik het verhaal te horen, waardoor het daarna nooit meer is gebeurd.....gelukkig.
 
Daar heb ik een goed spulletje van Innotec voor, dat maakt de tegels weer helemaal schoon.....
Ik ben zelf al eens op de rand van die opvangbak gaan staan. Die kantelde dus naar mij toe, waardoor ik zo'n 4 liter warme olie over mijn onderbenen en voeten kreeg. Broek en schoenen kon ik daarna weggooien, en opruimen kostte wel een paar uurtjes.
Maar vast niet op je badslippers........

O-) ❌$

(edit; watskeburt met de emoticons ??)
 
Zucht... Accu perikelen, maar eigenlijk gewoon geblunder....

Ik heb 4 motoren. Een VFR750 als zomermotor, deze wissel dus in het voorjaar en najaar van plek met de wintermotor een VF750F. De berging is dicht bij mijn werk maar 25 km van mijn huis af.....

Na de laatste wissel stond ik daar en dacht, nha, ik haal binnenkort de accu er wel uit, niet nu in de rugzak op de motor...

Daarna heb ik er wel 6 keer naast gestaan..... Shit... Sleutel vergeten... Ach, volgende keer....

Afgelopen week stond ik er dus echt met de sleutel. Zet de motor op contact.... Klokje ging uit.

Accu mee naar huis..

IMG_20240131_150838.jpg

1 cel staat bol. 6 volt.

Aan de labvoeding om te laden, in eerste instantie 2,8 ampere, daarna dalende. even weg geweest =. Toen ging er 5 ampere door de accu heen.

De ganse accu was rond de 40 graden warm.

Accu heeft die nacht buiten geslapen, op de stoep, rondom een meter leeg zodat die niks in de fik kan steken. Er staat nog 12,2 volt op echter... Nha... jammer voor een accu die in april 2022 nog nieuw was. Ik ga er van uit dat er een lekstroom is (klokje?) en toen de accu leeg genoeg is de accu bevroren is geweest.

Tijd voor een nieuwe.




Van de week dacht ik met de sevenfifty, deze motor heb ik altijd bij huis staan. Echter november was pisweer, december en het grootste deel van januari was ik aan het snotteren dus deze heeft al even niet gereden.

Op contact, geen licht, geen leven.

Accu er maar uit gepeuterd.

IMG_20240202_113944.jpg

Accu leeg!!!???

Naja, alleen het water verdampt toch? Opgevuld met gedestilleerd water en ook deze aan de labvoeding. Nu ook maar een stroom begrenzing ingesteld op 1 ampère oid.

Tijdje later maar aan een druppellader gehangen om verder wat langzamer op te laden.

Dag later wil de motor er gewoon op starten, nu is de SF sowieso een makkelijke starter.

Ook maar een nieuwe accu besteld voor de SF, heb een beste hekel ergens te stranden met een accu die toch al verdacht is,

In 1 week dus twee vernaggelde accu's..


Zucht....

db
 
Twee Li-Ion hier in de motoren en een reserve AGM accu van een 2023 Yamaha op de plank.
In de agenda heb ik voor de laatste een laadmoment geprikt elke zes weken. ;)
(Die ontlaadt ook nauwelijks)
 
Tja als je nog eens geen tijd hebt of geen accu in je rugzak wil, koppel hem in elk geval even af. Helaas is een motor-accu vaak matig bereikbaar, maar toch echt even doen. En leg een Action-multimeter in je stalling zodat je kan checken of je het opladen echt nog kan uitstellen.

Ik koppel ze altijd (vol) af, eigenlijk nooit gezeur mee, tenzij ze toch al slecht waren. In het voorjaar soms direct starten-lopen, anders na een halfuurtje aan de lader.

Droogkoken met een "druppel"lader doe ik ook niet aan. Een volle loodaccu kun je m.i. het beste afgekoppeld met rust laten, alleen een doodenkele keer opladen wanneer nodig. Afgekoppeld zal je zien dat dat erg meevalt.

Maar accu-onderhoud is bijna net zo'n topic als banden of olie merken, dus een ander zal dat vast anders zien ;-)
 
Yup, ik had hem op zijn minst effe kunnen loskoppelen. Kweenie, misschien had ik haast. Ik had die dag ook nog andere dingen in de planning dacht ik.

De accu van de SF is niet leeg gekookt door een druppel lader.. Voor zover ik weet heeft die motor dat volledig zelf gedaan.

Ik heb zelfs gecontroleerd of er geen scheur in de behuizing van de accu zat door kapot vriezen voor ik hem weer vulde.

db
 
Staat op de lijst om alle druppellader aansluitingen en laders om te bouwen naar barrel jacks en een volt metertje met barreljack te maken. Magneetje en wat vilt maken dan een makkelijk testvoltmetertje.

db
 
Tja als je nog eens geen tijd hebt of geen accu in je rugzak wil, koppel hem in elk geval even af. Helaas is een motor-accu vaak matig bereikbaar, maar toch echt even doen. En leg een Action-multimeter in je stalling zodat je kan checken of je het opladen echt nog kan uitstellen.

Ik koppel ze altijd (vol) af, eigenlijk nooit gezeur mee, tenzij ze toch al slecht waren. In het voorjaar soms direct starten-lopen, anders na een halfuurtje aan de lader.

Droogkoken met een "druppel"lader doe ik ook niet aan. Een volle loodaccu kun je m.i. het beste afgekoppeld met rust laten, alleen een doodenkele keer opladen wanneer nodig. Afgekoppeld zal je zien dat dat erg meevalt.

Maar accu-onderhoud is bijna net zo'n topic als banden of olie merken, dus een ander zal dat vast anders zien ;-)

Ik heb daarom op bijna al mijn voertuigen met vaste gebruikers een massaschakelaar gemaakt.
 
Zucht... Accu perikelen, maar eigenlijk gewoon geblunder....

Ik heb 4 motoren. Een VFR750 als zomermotor, deze wissel dus in het voorjaar en najaar van plek met de wintermotor een VF750F. De berging is dicht bij mijn werk maar 25 km van mijn huis af.....

Na de laatste wissel stond ik daar en dacht, nha, ik haal binnenkort de accu er wel uit, niet nu in de rugzak op de motor...

Daarna heb ik er wel 6 keer naast gestaan..... Shit... Sleutel vergeten... Ach, volgende keer....

Afgelopen week stond ik er dus echt met de sleutel. Zet de motor op contact.... Klokje ging uit.

Accu mee naar huis..

Bekijk bijlage 1971029

1 cel staat bol. 6 volt.

Aan de labvoeding om te laden, in eerste instantie 2,8 ampere, daarna dalende. even weg geweest =. Toen ging er 5 ampere door de accu heen.

De ganse accu was rond de 40 graden warm.

Accu heeft die nacht buiten geslapen, op de stoep, rondom een meter leeg zodat die niks in de fik kan steken. Er staat nog 12,2 volt op echter... Nha... jammer voor een accu die in april 2022 nog nieuw was. Ik ga er van uit dat er een lekstroom is (klokje?) en toen de accu leeg genoeg is de accu bevroren is geweest.

Tijd voor een nieuwe.




Van de week dacht ik met de sevenfifty, deze motor heb ik altijd bij huis staan. Echter november was pisweer, december en het grootste deel van januari was ik aan het snotteren dus deze heeft al even niet gereden.

Op contact, geen licht, geen leven.

Accu er maar uit gepeuterd.

Bekijk bijlage 1971030

Accu leeg!!!???

Naja, alleen het water verdampt toch? Opgevuld met gedestilleerd water en ook deze aan de labvoeding. Nu ook maar een stroom begrenzing ingesteld op 1 ampère oid.

Tijdje later maar aan een druppellader gehangen om verder wat langzamer op te laden.

Dag later wil de motor er gewoon op starten, nu is de SF sowieso een makkelijke starter.

Ook maar een nieuwe accu besteld voor de SF, heb een beste hekel ergens te stranden met een accu die toch al verdacht is,

In 1 week dus twee vernaggelde accu's..


Zucht....

db


Verbetering is aan de horizon.
1707303995107.jpeg


En om ontopic te blijven, Ja, ik heb de barrel jack aan de accuklemmetjes veranderd in het andere soort NA de foto.

db
 
Was gisteren even rustig dagje omdat een klus op 't laatste moment niet doorging wegens ziekte. Had nog stukje schroefdraad waar 't eerste draad beetje kapot was dus wilde deze opschonen met een mesje zodat er weer netjes een moer overheen kon...
Lang verhaal kort, zit nu met 5 hechtingen in m'n vinger :+
Bekijk bijlage 1971984
Je doet je ondertitel wel echt eer aan op deze manier. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan