Rolfje
MF'er
Ik smeerde de ketting van mijn Triumph Speed Triple altijd op de paddock stand, met de hand even de band draaien terwijl ik er chainwax op spoot. Dat is op lange trips natuurlijk heel onhandig dus daar sloeg ik dat over. Mijn vriendin heeft sinds kort een prachtige Kawasaki Z650RS, zonder paddock stand, dus daar wordt dat wat lastiger.
Om wat eleganter olie op de ketting te kunnen druppelen hebben we beiden sinds kort een OSCO (One Second Chain Oiler) geïnstalleerd op onze "fietsen" (motoren, jaja). Dat werkt goed, maar er gebeurt iets dat ik hier ook op de forums langs zie komen: De OSCO olie spettert op de achterband. Maar in ons geval is dat *alleen* bij de Kawasaki, en *niet* bij de Speed Triple (terwijl we tegelijk tanken en olieen).
De verklaring lijkt te zitten in de constructie: Bij de Kawasaki loopt de ketting simpelweg dichter langs de band dan bij de Speed Triple. Ik denk dat beide fietsen net zo hard olie spetteren, maar bij mij komt dat gewoon niet op de band terecht. Het kan ook nog zijn dat haar ketting warmer wordt (warmer blok, warmer voortandwiel) maar dat lijkt me onwaarschijnlijk en verwaarloosbaar.
Ik ga in de OSCO van de Kawasaki nu dikkere olie proberen (de kettingzaag olie die hier wel eens word aangeraden, waarvoor dank). Voor nu heb ik haar ketting even droog geveegd, en de band ontvet, want we hebben geen zin in een glijpartij.
Ter lering en vermaak heb ik foto's toegevoegd van de spetters op de band (ik had ze al een beetje afgeveegd maar het is nog goed te zien), en de spetters op de catalysator, en de plek waar de olie op de ketting loopt. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, ik laat over een tijdje in dit topic weten of de kettingzaag olie truc het probleem heeft opgelost, en zo nee, moet ik wat anders verzinnen.
Om wat eleganter olie op de ketting te kunnen druppelen hebben we beiden sinds kort een OSCO (One Second Chain Oiler) geïnstalleerd op onze "fietsen" (motoren, jaja). Dat werkt goed, maar er gebeurt iets dat ik hier ook op de forums langs zie komen: De OSCO olie spettert op de achterband. Maar in ons geval is dat *alleen* bij de Kawasaki, en *niet* bij de Speed Triple (terwijl we tegelijk tanken en olieen).
De verklaring lijkt te zitten in de constructie: Bij de Kawasaki loopt de ketting simpelweg dichter langs de band dan bij de Speed Triple. Ik denk dat beide fietsen net zo hard olie spetteren, maar bij mij komt dat gewoon niet op de band terecht. Het kan ook nog zijn dat haar ketting warmer wordt (warmer blok, warmer voortandwiel) maar dat lijkt me onwaarschijnlijk en verwaarloosbaar.
Ik ga in de OSCO van de Kawasaki nu dikkere olie proberen (de kettingzaag olie die hier wel eens word aangeraden, waarvoor dank). Voor nu heb ik haar ketting even droog geveegd, en de band ontvet, want we hebben geen zin in een glijpartij.
Ter lering en vermaak heb ik foto's toegevoegd van de spetters op de band (ik had ze al een beetje afgeveegd maar het is nog goed te zien), en de spetters op de catalysator, en de plek waar de olie op de ketting loopt. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, ik laat over een tijdje in dit topic weten of de kettingzaag olie truc het probleem heeft opgelost, en zo nee, moet ik wat anders verzinnen.