OSCO spettert op band (maar niet bij iedereen)

Rolfje

MF'er
7 aug 2021
34
15
Twitter
Ik smeerde de ketting van mijn Triumph Speed Triple altijd op de paddock stand, met de hand even de band draaien terwijl ik er chainwax op spoot. Dat is op lange trips natuurlijk heel onhandig dus daar sloeg ik dat over. Mijn vriendin heeft sinds kort een prachtige Kawasaki Z650RS, zonder paddock stand, dus daar wordt dat wat lastiger.

Om wat eleganter olie op de ketting te kunnen druppelen hebben we beiden sinds kort een OSCO (One Second Chain Oiler) geïnstalleerd op onze "fietsen" (motoren, jaja). Dat werkt goed, maar er gebeurt iets dat ik hier ook op de forums langs zie komen: De OSCO olie spettert op de achterband. Maar in ons geval is dat *alleen* bij de Kawasaki, en *niet* bij de Speed Triple (terwijl we tegelijk tanken en olieen).

De verklaring lijkt te zitten in de constructie: Bij de Kawasaki loopt de ketting simpelweg dichter langs de band dan bij de Speed Triple. Ik denk dat beide fietsen net zo hard olie spetteren, maar bij mij komt dat gewoon niet op de band terecht. Het kan ook nog zijn dat haar ketting warmer wordt (warmer blok, warmer voortandwiel) maar dat lijkt me onwaarschijnlijk en verwaarloosbaar.

Ik ga in de OSCO van de Kawasaki nu dikkere olie proberen (de kettingzaag olie die hier wel eens word aangeraden, waarvoor dank). Voor nu heb ik haar ketting even droog geveegd, en de band ontvet, want we hebben geen zin in een glijpartij.

Ter lering en vermaak heb ik foto's toegevoegd van de spetters op de band (ik had ze al een beetje afgeveegd maar het is nog goed te zien), en de spetters op de catalysator, en de plek waar de olie op de ketting loopt. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, ik laat over een tijdje in dit topic weten of de kettingzaag olie truc het probleem heeft opgelost, en zo nee, moet ik wat anders verzinnen.
 

Bijlagen

  • oliespatten.JPG
    oliespatten.JPG
    204,5 KB · Weergaven: 0
  • positie slang.JPG
    positie slang.JPG
    224 KB · Weergaven: 0
  • spatten op catalysator.JPG
    spatten op catalysator.JPG
    196,5 KB · Weergaven: 0
Kun je de hoeveelheid olie nog afstellen?
Ik heb een ander systeem maar ik heb er sae 80/90 in dat is versnellingsbak/cardan olie.
Is nog dikker dan die kettingzaag olie.
Overigens vind ik het wel meevallen met die oliespetters, zelfs met kettingvet ziet mijn achterwiel er beroerder uit.
 
Ik spuit gewoon met kettingspray, die plakt erg goed (Motul factory line C4) ik heb nooit last van spetters op mijn achterwiel maar ik smeer altijd aan de binnenkant van de ketting.

Jij smeert het aan de buitenkant ik kan me voorstellen dat het er meteen van afspat zeker als het vloeilbare olie achtige substantie is...
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook een OSCO op beide motoren. Ik smeer altijd in stilstand en draai de band met de hand. Ik heb nooit last van spetters.

Maar wat ik me afvraag (en op de foto’s niet kan zien): heb je een stukje slang op de smeernippel in de chainguard zodat de olie een cm boven de ketting uit het slangetje komt? Want zonder dat kleine stukje slang heb je al snel een paar cm valhoogte voor de olie en ik kan me dan voorstellen dat je iets van spetteren krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ver heb je hem van het blok of warme delen verwijderd?
dan wordt namelijk de olie warm en dunner.
Het beste is om het hulpstukje te gebruiken , echt vlak boven de ketting uitkomen en in de midden natuurlijk.
De lengte van de slang niet inkorten , deze heeft met de druk te maken en anders gaat ie druppelen .
Bij gebruik , stapvoets rijden een 100 meter ongeveer.

De kleur van de velg verraad ook metteen een druppel.
Op de velg zou mij ook niet veel uitmaken maar op de band wil je het niet.
post anders nog eens een foto hoever je hem nu hebt van de ketting?
Kijk eens of je vriendin echt stapvoets rijdt bij het gebruik ervan?
 
Dank voor alle leuke en behulpzame reacties, even kijken of ik ze allemaal kan beantwoorden:
  • Ja, we trekken aan de plunjer vlak voordat we hem in de garage zetten. We gebruiken het tankmoment als indicatie (getankt tijdens de rit? dan voor de garage even aan de plunjer trekken). Beiden identiek, we reden de laatste paar ritten samen, dus goede vergelijk.
  • In beide gevallen is de OSCO volgens de handleiding gemonteerd en komt de slang echt 3mm midden boven de ketting uit. Bij de Kawasaki kon dat zonder het beugeltje, bij de Speed Triple zit de kettingkast wat verder van de ketting dus daar heb ik het beugeltje gebruikt.
  • Beide OSCO reservoirs zitten rechts ter hoogte van de bijrijders-step, dus ze worden beiden niet warm (of in ieder geval even warm).
  • De hoeveelheid olieafgifte per "smeerbeurt" is niet af te stellen, maar je kunt natuurlijk de plunjer minder ver uittrekken als je dat wilt.
  • De kleur van de olie op de velg verraadt dat het geen "verse" olie is, het is namelijk al wat zwarter dus dat betekent dat de olie er niet bij het toedienen afspat, maar pas (veel) later tijdens het rijden. Ik vermoed bij beide fietsen even veel, maar in haar geval raakt dat de band (ik denk door andere rijwind-luchtstroom en een ketting dichter bij de band)
  • De "slimme kettingspray" is inderdaad heel fijn, maar we vonden de OSCO wat eleganter (dat heb je vaak met leuke vriendinnetjes he, die willen niet met hun mooie vingertjes tussen de tanwielen prutsen :-) )
  • De slangen van de OSCO's zijn in beide gevallen niet ingekort. De overlengte zit in beide gevallen op een rolletje vlak bij de OSCO ter hoogte van de achterbrug verstopt.
  • Voor de meneer die downvote zonder uitleg: Misschien heb je op het verkeerde knopje geklikt?
Ik heb aan deze post ook een video geplakt met iets wat ik miste: Wat is het verschil tussen de OSCO olie en kettingzaagolie? Je kunt het in de video mooi zien, de kettingzaagolie trekt zelfs draden bij het doseren. Het is niet veel dunner, maar wel veel "plakkeriger". Ik heb de kans nog niet gehad om de olie te wisselen, dat verslagje voeg ik aan dit draadje toe zodra we lekker in de zon hebben gereden (als de zon ooit nog komt ;-) )
 

Bijlagen

  • kettingzaag-viscositeit.mov
    42,1 MB
Misschien smeer je te veel?
Meestal is 1x per 300 km genoeg.
De spetters op de band vallen overigens wel mee.
De montage van de slang volgens de handleiding vind ik een beetje jammer.
Nu ben ik nieuwsgierig wat je anders had willen zien aan de montage. Is het kwa olie onhandig, of vind je het geen mooi gezicht?
 
Met de montage is op zich niets mis.
Maar ik vind het jammer dat de slang bovenop de ketting bescherming is geplaatst.
Met wat creativiteit kan je deze ook bijna onzichtbaar monteren.
Bijvoorbeeld onder of achter de achterbrug zodat de olie vóór het tandwiel op het onderste deel van de ketting terecht komt.
 
Met de montage is op zich niets mis.
Maar ik vind het jammer dat de slang bovenop de ketting bescherming is geplaatst.
Met wat creativiteit kan je deze ook bijna onzichtbaar monteren.
Bijvoorbeeld onder of achter de achterbrug zodat de olie vóór het tandwiel op het onderste deel van de ketting terecht komt.
Dat is waar. Dat heb ik ook even overwogen, maar daar was niet veel om in te boren of aan te schroeven. Die plakkers die bij de osco zaten plakken echt voor geen meter. Dus we zijn voor de standaard montage gegaan. Ik zal eens kijken bij andere motoren die de slang onderaan laten uitkomen of ik wat ander ideeen op kan doen.
 
Begin eerst eens de olie op te brengen op het achterkettingwiel. M.b.v. dat bijgeleverde buigbare montageplaatje is dat heel goed mogelijk, en dat scheelt al heel veel gespetter. Daarnaast staat het mooier, geen slangetje bovenop de kettingkast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan