Open uitlaten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lert
  • Startdatum Startdatum
Duh.... hoe armer je durft hoe beter.


Maar goed als jij hier een demper opzet en een run tegen aansmijt gaat Hicky volgend jaar nog makkelijker winnen?....



:+ Denk het niet he?....
Het is echt niet voor niets dat die gasten zo rondrijden. Het is niet voor je plezier die pijn aan je oren.
Wat hier ook een grote rol speelt is de betrouwbaarheid.
Zeker op The Isle Of Man met de lange races.
Een racemotor moet veel warmte kwijt.
Bij de motor uitlaat specialist Pajic Racing wel verhalen gehoord over carbon eindkappen die er af vallen door de hitte en titanium uitlaatbochten die om die reden juist in wat dikker RVS worden uitgevoerd.
Een MotoGP team vervangt ook de bochten regelmatig, die slijten gewoon onder de belachelijke warmte die een uitlaat van een racemotor ondergaat. 8)7

Dit jaar bij een circuit training op Alcarras met ondermeer Loris Veneman adviseerde de organisatie om de dB killer er uit te halen.
Beter voor de warmte en levensduur van je uitlaatsysteem. :)
 
Ahh… super! Ik ben benieuwd.🙂
Jammer @Martin54, ik ben al een uur aan het zoeken, maar ik kan hem nergens meer vinden.

Ik had deze, die dempte best redelijk, had hem er in tijdens een rit door de Franse Alpen en geen ellende mee gehad.
 
Jammer @Martin54, ik ben al een uur aan het zoeken, maar ik kan hem nergens meer vinden.

Ik had deze, die dempte best redelijk, had hem er in tijdens een rit door de Franse Alpen en geen ellende mee gehad.
Helaas, niets aan te doen. In ieder geval bedankt voor het aanbod.👍🏻 Maar als het degene was die in je link wordt beschreven, dan had hij sowieso niet gepast. De binnendiameter van mijn demperuitgang is plm. 48 mm.
Inmiddels een website gevonden die dB killers op maat maakt. Ik ga ze morgen even bellen. Ook zijn er veel universele dB killers te vinden op Google maar allemaal made in China…🤔
 
Helaas, niets aan te doen. In ieder geval bedankt voor het aanbod.👍🏻 Maar als het degene was die in je link wordt beschreven, dan had hij sowieso niet gepast. De binnendiameter van mijn demperuitgang is plm. 48 mm.
Inmiddels een website gevonden die dB killers op maat maakt. Ik ga ze morgen even bellen. Ook zijn er veel universele dB killers te vinden op Google maar allemaal made in China…🤔

Dat klopt, er zit ook een voetje aan het pijpje, daarop schroef je vast.
Dan zit het 28mm pijpje precies in het midden van het gat achter in de uitlaat.
De Killer was origineel van Bos en werkte naar behoren.
Universele kun je proberen, maar mijn zwager had er ook een aangeschaft, de suzuki van hem maakte ongeveer
het geluid van een ventiel waar je het binnen ventiel uitdraait, sissend dus, alsof er ergens iets lek was _O-
 
Dat klopt, er zit ook een voetje aan het pijpje, daarop schroef je vast.
Dan zit het 28mm pijpje precies in het midden van het gat achter in de uitlaat.
De Killer was origineel van Bos en werkte naar behoren.
Universele kun je proberen, maar mijn zwager had er ook een aangeschaft, de suzuki van hem maakte ongeveer
het geluid van een ventiel waar je het binnen ventiel uitdraait, sissend dus, alsof er ergens iets lek was _O-
Een maat-misverstand lol! Ik heb het bedrijf gebeld (Komeet Techniek) en we proberen het eerst met hun universele dB killer. Mocht dat niet helemaal passen, dan kunnen ze er een voor mij op maat maken.
 

Bijlagen

  • IMG_0496.webp
    IMG_0496.webp
    28 KB · Weergaven: 0
Dat klopt, er zit ook een voetje aan het pijpje, daarop schroef je vast.
Dan zit het 28mm pijpje precies in het midden van het gat achter in de uitlaat.
De Killer was origineel van Bos en werkte naar behoren.
Universele kun je proberen, maar mijn zwager had er ook een aangeschaft, de suzuki van hem maakte ongeveer
het geluid van een ventiel waar je het binnen ventiel uitdraait, sissend dus, alsof er ergens iets lek was _O-
Vandaag de universele binnen gekregen en gemonteerd maar het resultaat is een beetje mèh. Stationair bij 1200 toeren is hij 2 à 3 dB lager maar met een dot gas schiet hij toch weer naar de 101. (102 zonder) Ik hoor weliswaar geen gesis maar een irritant rinkeltje bij stationairloop. 🤡 Dus die mag retour.

Gelukkig vond ik vanmiddag de Duitse site van Bos en daar kan je gewoon de originele bestellen op typenummer uitlaat, wat ik dan ook heb gedaan. (heten daar dB “eaters”, vandaar dat ik het in eerste instantie niet kon vinden)
 
@midlifecrisis
Ik kreeg vandaag de originele Bos dB killer binnen die er inderdaad exact zo uitziet als die van jou, maar ik krijg hem niet op zijn plaats. Hij gaat er voor het grootste deel in maar hij blijft hangen op de laatste 6 á 7 mm waardoor ik de gaten voor het boutje niet op een lijn krijg.
Kan jij je nog herinneren of je grof geweld moest gebruiken om hem op zijn plaats te timmeren? Ik heb dat maar niet gedaan, bang om iets te beschadigen.

Ik zal ook contact met Bos opnemen, want zij hadden deze specifiek voor mijn uitlaat geadviseerd.
Alvast bedankt!
 
@midlifecrisis
Ik kreeg vandaag de originele Bos dB killer binnen die er inderdaad exact zo uitziet als die van jou, maar ik krijg hem niet op zijn plaats. Hij gaat er voor het grootste deel in maar hij blijft hangen op de laatste 6 á 7 mm waardoor ik de gaten voor het boutje niet op een lijn krijg.
Kan jij je nog herinneren of je grof geweld moest gebruiken om hem op zijn plaats te timmeren? Ik heb dat maar niet gedaan, bang om iets te beschadigen.

Ik zal ook contact met Bos opnemen, want zij hadden deze specifiek voor mijn uitlaat geadviseerd.
Alvast bedankt!
Is inmiddels geregeld na contact met Bos. Hij zit er in maar ik moest toch redelijk wat geweld gebruiken. (Op hun advies…)
 
Dit gaat geen enkele motorfabrikant leuk vinden. Want ze meten nu bij bepaalde toerentallen en dan gaat de klep van de uitlaat dicht bij dat specifieke toerental/die versnelling. Zo komt hij dan door de keuring heen.

Geen idee hoe ze dat dan gaan doen..

Als grote fabrikanten als BMW / Honda er de pik op krijgen verdwijnt die regeling toch wel weer als sneeuw voor de zon.
 
als grote fabrikanten als BMW / Honda er de pik op krijgen verdwijnt die regeling toch wel weer als sneeuw voor de zon.
Ik hoop het ten zeerste, want het lijkt me sterk om een uitlaatsysteem dat zo stil is als van een auto (waarbij het feit dat het tussen het blik en het asfalt zit ook meespeelt) "even" weg te moffelen in een motor frame...

De haatclubjes zullen denk ik wel gaan zeuren dat ook het bestaande motorenpark er aan moet gaan voldoen.
Maar als het écht doorgaat én alleen voor nieuwe motoren geld, maak ik me met de gemiddelde levensduur van motorfietsen (helemaal als ze door een liefhebber onderhouden worden) nog geen zorgen :)
 
Ik hoop het ten zeerste, want het lijkt me sterk om een uitlaatsysteem dat zo stil is als van een auto (waarbij het feit dat het tussen het blik en het asfalt zit ook meespeelt) "even" weg te moffelen in een motor frame...
:Eens:

Motoren krijg je gewoon nooit zo stil als autos, als je nog wat pit over wil houden.
 
De gemiddelde auto heeft een demper/catalysator/tussendemper die groter zijn dan het motorblok zelf.

Dat kan fysiek niet bij een motorfiets.
 
Mogelijk ook op aftermarket gericht? Ik heb een aftermarket uitlaat met homolegatie en dat ding maakt serieus geluid. Daar zit een flinke Maas in de wet denk ik.
Heb al eens een vrouw aan mijn motor gehad die vroeg of ik de herrie mooi vond. Volmondig ja gegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Mogelijk ook op aftermarket gericht? Ik heb een aftermarket uitlaat met homolegatie en dat ding maakt serieus geluid. Daar zit een flinke Maas in de wet denk ik.
Nieuwe motoren komen over het algemeen niet vanuit de showroom met een aftermarket uitlaat.
 
Mogelijk ook op aftermarket gericht? Ik heb een aftermarket uitlaat met homolegatie en dat ding maakt serieus geluid. Daar zit een flinke Maas in de wet denk ik.
Heb al eens een vrouw aan mijn motor gehad die vroeg of ik de herrie mooi vond. Volmondig ja gegeven.
Tot je de verkeerde tegen komt.
 
Tot je de verkeerde tegen komt.
In welk opzicht? Ik heb een uitlaat die voldoet aan de EU eisen en zal een boete of WOK dan ook aanvechten. Dat de regelgeving niet optimaal is maakt mijn uitlaat nog niet illegaal.
 
In welk opzicht? Ik heb een uitlaat die voldoet aan de EU eisen en zal een boete of WOK dan ook aanvechten. Dat de regelgeving niet optimaal is maakt mijn uitlaat nog niet illegaal.
het is niet omdat een uitlaat een goedkeuring heeft, dat diezelfde uitlaat altijd in orde is.
hij moet nog steeds aan dezelfde voorwaarden voldoen tijdens gebruik, en of dat die nu 5 jaar er op zit of 1 dag verandert daar niks aan. veel geluk in de rechtbank.
 
Een E-keur/keuring zegt niets.. Een uitlaatfabrikant boeit het niet of jij een boete krijgt. En er zullen vast wel ergens kleine lettertjes staan op hun site/in de documentatie dat ze niet verantwoordelijk zijn voor eventuele overschrijding van het aantal DB's / eventuele problemen die je ermee krijgt.

De enige uitlaten waar je 100% zeker weet dat het goed zit zijn bijv. van Akrapovic. Die zitten soms fabriek af op bijv. BMW's.
Je betaald dan vrolijk 1200 euro voor een demper; en het geluid is praktisch hetzelfde. Soms zijn ze zelfs stiller dan origineel. Enige voordeel is een reductie in gewicht (en dat ook niet altijd).

Katalysator / klep verwijderen is trouwens altijd meteen teveel DB's hebben. Zelfs met standaard uitlaat.
 
Dit gaat geen enkele motorfabrikant leuk vinden. Want ze meten nu bij bepaalde toerentallen en dan gaat de klep van de uitlaat dicht bij dat specifieke toerental/die versnelling. Zo komt hij dan door de keuring heen.

Geen idee hoe ze dat dan gaan doen..

Als grote fabrikanten als BMW / Honda er de pik op krijgen verdwijnt die regeling toch wel weer als sneeuw voor de zon.
Als je een echte meting wilt uitvoeren, moet je zo’n grafiek als een vermogensmeting hebben.
Gewoon DB/rpm van stationair tot limiter.
En dan in de 3e versnelling of zo.
En dan iets van 75% gashendel.
Dan pas krijg je een eerlijk beeld van hoe het ervoor staat.
Met de huidige sjoemelklep ga je dan door de mand vallen.
 
Wat die sjoemelklep betreft; zou het in het begin een VW-achtige aanpak kunnen worden d.m.v. de bestaande voorraad bij de fabriek via een firmware update standaard met (deels) gesloten klep laten rijden om zo aan de regels te voldoen?
 
Dat kan niet; dan sloop je het hele blok.

Die klep gaat bijv. ook volledig open bij veel gas geven etc. Dus die kan niet (deels) gesloten blijven.

Heb eens navraag gedaan naar onderstaande onderdeel;

Je kan hiermee handmatig de klep van je uitlaat overrulen. Dus je kan hem altijd open/normaal werkend/bijna dicht zetten.
Mijn insteek was dat ik hem wilde monteren om de klep bijna dicht te kunnen zetten bij het starten van de motor 's ochtends / 's nachts als ik de buurt in rijd. Maar het gebruik van die "stille modus" werd niet aangeraden voor langere tijd; want dat vind de motor niet fijn.
 
Dat kan niet; dan sloop je het hele blok.

Die klep gaat bijv. ook volledig open bij veel gas geven etc. Dus die kan niet (deels) gesloten blijven.

Heb eens navraag gedaan naar onderstaande onderdeel;

Je kan hiermee handmatig de klep van je uitlaat overrulen. Dus je kan hem altijd open/normaal werkend/bijna dicht zetten.
Mijn insteek was dat ik hem wilde monteren om de klep bijna dicht te kunnen zetten bij het starten van de motor 's ochtends / 's nachts als ik de buurt in rijd. Maar het gebruik van die "stille modus" werd niet aangeraden voor langere tijd; want dat vind de motor niet fijn.
Ik heb met een ZX-10R wel eens twee sessies gereden op Zandvoort en de klep dicht.
De flow was eigenlijk super maar rechtuit ging die maar (of toch nog) 220 km/u.
 
Terug
Bovenaan Onderaan