Open uitlaten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lert
  • Startdatum Startdatum
Ja db killer op een hond is ook wel zielug. :+
Gelukkig gaan die er overheen ipv er in .........

$_57.JPG
 
Eind van de middag zit ik ook altijd aus te puffen. Buiten dat om; inlaatgeluid > uitlaatgeluid :]
 

Luide open korte pijpen :]:] :X:X

Dit was dan ook de eerste en laatste rit met deze pijperts op de soes... vergeleken met de harde knallen die uit de uitlaat komen, is de gazastrook een speeltuin
 
Hier vond ik het wel passend om er over door te gaan…
Heb tijdens een blaascontrole op mijn 2003 z1000 in een fuik ooit gestaan met compleet open Mivv GP's. We die kent en wie weet hoe de roffel van een z1000 klinkt (Subare impreza achtig), weet dat die combinatie letterlijk de autoalarmen laat afgaan als je in een smal straatje gas geeft.

Ze hadden er nog geen seconde aandacht voor. Andere prioriteiten op dat moment.

Aan de andere kant, vlak voor ik wilde wegrijden werd ik op de schouder getikt met het verzoek mijn rijbewijs nogmaals te laten zien. Ik was pas 20 en reed een 1000cc? Dat mocht niet! Welles, het is (was toen) of 2 jaar je rijbewijs of 21 voor vol vermogen. Na wat denkwerk kwamen ze tot de conclusie dat ik meteen mijn motorrijbewijs had gehaald toen ik 18 was geworden. Ik mocht gaan.

Voor wie even wat muziek wilt luisteren of denkt dat het wel meevalt. Vanaf 1:20 db-killers eruit, voor wie denken dat het begin al zonder is. Rond de 1:50 minuut, dat rauwe geluid. Voor mij het meest mooie motorgeluid. Daarna een paar flyby's.
Jammer dat ik oud en braaf ben geworden en dat de wereld zo vol en zeurderig is geworden. Stiekem zou ik het weer willen.


Sorry, rond de 4 seconden zie je 2 banden. Compleet on-topic dus O-)
Klinkt lekker, al heeft het mijn voorkeur om het scherpe randje hoger in toeren weg te filteren.

Zelf rij ik een gsxs1000gt, volledig origineel.
Klinkt naar mijn idee al vrij stevig, mag stationair wel een stukje stiller zelfs.
Maar het mooiste vind ik het klinken bij een relatief laag toerental met het gas ver open.
Dus tussen de 4 en 8000.

Toevallig las ik een artikel in motorplus over geluid.
Grappige is dat de geteste gsxs ongeveer de stilste is in de praktijk terwijl ikzelf het al vrij luid vind.

C77A87EB-C7A7-4890-9D97-8D2B187D9210.webp
 
Ik had vroeger mijn motor in de woonkamer staan.
Vroeg een vriendinnetje of ik mijn eigen gereedschap in de uitlaat kon steken. 8)7

Bijna het enige verzoek wat niet opgevolgd is. :+
 
Heb die Mivv's later pas laten maken voor mijn oude 2006 zx10r. Daar klonken ze al wat beschaafder. Wel nog steeds luider dan de gemiddelde open akra of leo.
Mijn huidige s1000r kwam met een akra. Die is net zo stil als de originele. De katalysator dempt vooral.

Maar voor het eerst, ik vind het goed zo. Ik vind hem voor 'legaal' nog best leuk klinken; het verbaast me dat het legaal is. Maar komt natuurlijk niet in de buurt van 'vroeger'.
Ik heb geen zin meer om overal waar je rijdt de boze ogen in je rug te voelen
 
Ik had vroeger mijn motor in de woonkamer staan.
Vroeg een vriendinnetje of ik mijn eigen gereedschap in de uitlaat kon steken. 8)7

Bijna het enige verzoek wat niet opgevolgd is. :+

Heb de rechter kuip van een zx9r uit 1994, ooit als kleine jongen mijn droommotor, in de woonkamer aan de muur hangen. Ik heb hem zelf nooit gehad. Toen ik zover was dat ik mocht, had ik meer budget. Mijn vader heeft er wel een gehad. Die heb ik op de zwartste dag uit mijn leven de dijk afgereden.

Inmiddels 5 jaar getrouwd, de kuip hangt er nog. In de nabije toekomst gaan we de woonkamer opknappen, dan gaat ie eraf heb ik beloofd. Dan komt ie op zolder, naast de Mivv Gp's. Die gaan nooit weg. Dat zijn trofeeën van vroeger, zoals als mijn eerste gebruikte kneeslider 😎
 
Nu we het toch over dB killers hebben; de VFR 800 FI die ik 2 weken geleden heb gekocht kwam zonder dB killer en het blijkt in de praktijk een nogal luidruchtig baasje. Stationair bij 1100 toeren geeft hij op m’n dB app 87, maar als ik het gas even open draai dan schiet hij naar de 102. (Gemeten onder een hoek van 45 graden, 50 cm. van de uitlaat)
Ik vraag mij af in hoeverre dit gehandhaafd wordt. Ook vraag ik mij af of ik werkelijk vermogenswinst heb want ik heb geen enkel vergelijkingsmateriaal. Ik geen idee of de motor is afgesteld op de dB killer, maar om iets socialer te zijn t.o.v. mijn medemens zit ik toch sterk te overwegen om er een eentje in te steken. Er zit een Bos uitlaat onder met de code E4 0102. Ik ga er vanuit dat 0102 de productiedatum is.
Dus… doorbrullen of toch maar killen?
 
Je kunt je ook gewoon even afvragen of het microscopische vermogensverschil, wat je nooit écht gaat merken, ook maar in de verste verte de overlast waard is. Want die overlast gaat met een open pijp meerdere keren over de kop, terwijl je er nul komma vrijwel onmeetbaar niets voor terugkrijgt.

"Ze" zullen me wel weer een moraalridder noemen.
 
Nu we het toch over dB killers hebben; de VFR 800 FI die ik 2 weken geleden heb gekocht kwam zonder dB killer en het blijkt in de praktijk een nogal luidruchtig baasje. Stationair bij 1100 toeren geeft hij op m’n dB app 87, maar als ik het gas even open draai dan schiet hij naar de 102. (Gemeten onder een hoek van 45 graden, 50 cm. van de uitlaat)
Ik vraag mij af in hoeverre dit gehandhaafd wordt. Ook vraag ik mij af of ik werkelijk vermogenswinst heb want ik heb geen enkel vergelijkingsmateriaal. Ik geen idee of de motor is afgesteld op de dB killer, maar om iets socialer te zijn t.o.v. mijn medemens zit ik toch sterk te overwegen om er een eentje in te steken. Er zit een Bos uitlaat onder met de code E4 0102. Ik ga er vanuit dat 0102 de productiedatum is.
Dus… doorbrullen of toch maar killen?
Ligt er aan, in NL zal je misschien in de toekomst een keer geconfronteerd worden met een gevalideerde lawaaiflitspaal zoals ze die nu rond Amsterdam en Rotterdam testen, of je wordt een keer aan de kant gezet omdat je opvalt en als oom (of tante) agent toevallig tijd voor je heeft.
Maar in Dld kun je serieus de klos zijn.

www.omroepbrabant.nl/nieuws/4262261/motorrijder-maakt-te-veel-lawaai-en-krijgt-boete-van-450-euro


1725821715668.webp
 
Je kunt je ook gewoon even afvragen of het microscopische vermogensverschil, wat je nooit écht gaat merken, ook maar in de verste verte de overlast waard is. Want die overlast gaat met een open pijp meerdere keren over de kop, terwijl je er nul komma vrijwel onmeetbaar niets voor terugkrijgt.

"Ze" zullen me wel weer een moraalridder noemen.
Het is niet microscopisch. Je fiets gaat behoorlijk achteruit in vermogen.
 
Ligt er aan, in NL zal je misschien in de toekomst een keer geconfronteerd worden met een gevalideerde lawaaiflitspaal zoals ze die nu rond Amsterdam en Rotterdam testen. Maar in Dld kun je serieus de klos zijn.


Bekijk bijlage 2048433
Ik las pas hoeveel ze er in België hebben aangeschaft.
120 dacht ik. 8)7
 
Het is niet microscopisch. Je fiets gaat behoorlijk achteruit in vermogen.
Als het motormanagement daarop is aangepast wel.

Aan @Martin54 ;
Voor een Bos demper heb ik misschien nog wel een DB killer liggen, het scheelde bij mijn Fireblade best veel.
Mocht je intresse hebben hoor ik het wel, graag dan even een foto van de demper (Achterzijde)
ik hoef er niks voor te hebben, en kan morgen even gaan zoeken.
Als ik hem vind natuurlijk wel eventuele verzendkosten, je mag ook eerst komen passen/luisteren.
 
Het is niet microscopisch. Je fiets gaat behoorlijk achteruit in vermogen.
Je kan om meerdere redenen tegen open dempers zijn, maar beweren dan ze sowieso vermogensverlies opleveren is complete stierenpoep.
Verder blijf ik lekker uit deze discussie maar deze opmerking was niet technisch correct van je. :P
 
Je kan om meerdere redenen tegen open dempers zijn, maar beweren dan ze sowieso vermogensverlies opleveren is complete stierenpoep.
Verder blijf ik lekker uit deze discussie maar deze opmerking was niet technisch correct van je. :P
Misschien op basis van een test in Motorrad.
Zes moderne uitlaatsystemen en allemaal vermogensverlies tegenover OEM.
Alleen een zevende volledig race uitlaat systeem van Akrapoviç met grotere doorlaat gaf een minimale winst na ECU flash.
 
Terug
Bovenaan Onderaan