Onjuiste weergave olie temperatuur BMW R1100GS

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Mijn BMW R1100GS (1994) geeft een onjuiste temperatuur weer op de FID. Hij komt niet hoger dan 2-3 streepjes, zelfs niet met het warme weer in juni en met deels afgeplakte radiator. Ik heb de olietemperatuursensor vandaag gewisseld voor een andere (tweedehands) maar geen resultaat.

Als ik de originele en vervangende sensor los test door de weerstand koud en warm te meten lopen ze allebei vrijwel gelijk, koud ca 2,45 kOhm en warm ca 0,5 kOhm.

Aangesloten op de FID komt deze echter niet verder dan 2 streepjes in water van ca. 90 graden. Als ik hem echt heet maak (vlammetje er onder) loopt de display wel verder op (4 streepjes), dus de FID zelf is niet kapot.

Het lijkt er dus op dat de ‘vertaling’ van sensor naar de FID niet helemaal goed gaat. Wat zou dit kunnen zijn? Ergens overgangsweerstand oid? Toch storing in de FID?

En tweede vraag, heeft dit invloed op het motor management als ik er van uit ga dat de temperatuursensor goed is? Ik merk niet dat de motor slechter loopt oid, en dat lijkt wel een van de vaak voorkopende symptomen als ik hier en daar rondsnuffel op internet.

Alvast dank voor de tips en suggesties!
 
De temperatuursensor voedt inderdaad het brein. Als die continue te laag aangeeft loopt je motor te rijk. Dan zou je een verbruik van 1:13 moeten hebben. Net als je 's winters korte stukjes rijdt.
 
Nee dat valt mee, ik heb afgelopen jaar weinig gereden dus geen hele goede referentie. Maar vandaar mijn vermoeden dat de sensor wel goed is en de aansturing van de Moronic dus ook, alleen de display niet.

Ik ga morgen een wat langer stuk rijden en zal dan verbruik eens wat beter meten.
 
Probleem opgelost, op de snelweg en in stadsverkeer netjes naar 4 streepjes. Nog niet getankt maar verbruik lijkt niet idioot hoog aangezien in ca 250 km heb kunnen rijden zonder dat het reservelampje is gaan branden.
oplossing was dus gewoon meer gas geven 🤣.
 
Ik hou mezelf maar voor dat het wisselen van de temp opnemer ervoor gezorgd heeft dat het contact in de stekker nu weer schoon is O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan