Onderhoud / poetsen van je motorvoertuig

Gebruik voor je motor nooit :N :N :N hoge druk, zijn al menige motoren de vernieling mee in geholpen, het water uit de hoge druk komt ook waar jij het niet wilt hebben.

:^

Maar als iemand zijn eigen lagers , ketting, elektrische contacten en meer de vernieling in wil helpen vindt ik dat evengoed best. De problemen zijn overigens meestal voor de volgende eigenaar.
 
gut gut gut mensen toch. Je kan prima hogedruk spuit gebruiken. Alleen inderdaad opletten waar je spuit. Zoals gezegt spuit je niet op (wiel)lagers, radiateur (anders kapotte lamellen) electra, luchtfilter en in de opening van de uitlaat. Lijkt me logisch toch? Dus met een beetje gezond verstand kan je best een hogedrukspuit gebruiken zonder je motor te beschadigen.
 
Ik gebruik de hogedrukspuit bij de plaatselijke Shell altijd op de 'stationair' stand.
Dus zonder de hendel ingeknepen.
Komt dan nog best een flinke straal uit maar kan me niet voorstellen dat die schade zou kunnen toebrengen.
(natuurlijk nooit op open electronica richten he)
 
Je kan beter de handle inknijpen en dan wat meer afstand houden, zo komt er tenminste meer water uit en krijg je meer waar voor je geld ;)
 
gut gut gut mensen toch. Je kan prima hogedruk spuit gebruiken. Alleen inderdaad opletten waar je spuit. Zoals gezegt spuit je niet op (wiel)lagers, radiateur (anders kapotte lamellen) electra, luchtfilter en in de opening van de uitlaat. Lijkt me logisch toch? Dus met een beetje gezond verstand kan je best een hogedrukspuit gebruiken zonder je motor te beschadigen.
Dit, of eigenlijk het gebrek hieraan is de oorzaak van kapot gespoten spullen. De gevolgen ervan heb ik meermaals mogen aanschouwen, variërend van compleet verroeste wiel- en balhoofdlagers, vernielde kettingen omdat de O-ringen weggeblazen worden, niet meer werkende elektra zelfs met brand als gevolg et cetera. Maar ze zien er wel netjes uit, daar gaat het tenslotte om. Een fiets waarvan ik weet dat deze met een hogedrukspuit ''gepoetst'' is loop ik met een grote boog omheen, of dit met of zonder gezond verstand gedaan vindt ik niet eens interessant.
 
En er zit natuurlijk een verschil tussen een 80 euro kostende "100 bar" kärchertje , en een echte hogedrukspuit waar je de stickers mee van de kuip spuit..

Karchertje kan je prima gebruiken met verstand ,

Die echte .. die is leuk voor de shit van je velgen te spuiten van de stalvloer.



Wassen? naja.. als het echt moet..

Ajax ( van de vrouw gejat ) .. spons... en afspoelen... Spoelwater eventueel warm met een doppie wax er in..

Velgen... waar zou je zijn zonder Dasty !!!!
Onthoud deze naam beste man.. Dasty is uw beste vriend.
 
Je kunt zelfs een spuit van 1000 bar gebruiken om je motor veilig af te spuiten.
Dan moet je alleen meer afstand nemen, zover totdat de snelheid van het water voldoende afgenomen is. Dat kun je overigens gewoon met je hand voelen, hoewel zelfs deze eenvoudige handeling niet voor iedereen weggelegd schijnt te zijn... :+
 
Laatst bewerkt:
Je kunt zelfs een spuit van 1000 bar gebruiken om je motor veilig af te spuiten.
Dan moet je alleen meer afstand nemen, zover totdat de snelheid van het water voldoende afgenomen is. Dat kun je overigens gewoon met je hand voelen, hoewel zelfs deze eenvoudige handeling niet voor iedereen weggelegd schijnt te zijn... :+


Een meter of 10. :+
Bij mijn bedrijf maakt men gebruik van hoge druk 800 tot 1000 bar(tanks en onderdelen reinigen),heel link spul :X
Zijn ook enkele ongelukken mee gebeurd. :/
De details zal ik je besparen :')
 
Laatst bewerkt:
gut gut gut mensen toch. Je kan prima hogedruk spuit gebruiken. Alleen inderdaad opletten waar je spuit. Zoals gezegt spuit je niet op (wiel)lagers, radiateur (anders kapotte lamellen) electra, luchtfilter en in de opening van de uitlaat. Lijkt me logisch toch? Dus met een beetje gezond verstand kan je best een hogedrukspuit gebruiken zonder je motor te beschadigen.

Dan blijft er niet veel over voor de hoge druk en alleen de gladde delen, neem je dan gewoon eens spons, gewoon luiigheid die hoge drukspuit omdat het met water en spons wat meer werk is.
 
Laatst bewerkt:
Dan blijft er niet veel over voor de hoge druk en alleen de gladde delen, neem je dan gewoon eens spons, gewoon luiigheid die hoge drukspuit omdat het met water en spons wat meer werk is.
Met een HD spuit kom je ook op plekjes die je met een spons niet kunt bereiken. Let wel, nog steeds zonder in lagers en langs o-ringen te spuiten.
Dit is het zogenaamde hogeschool- afspuiten. :+
 
Ik gebruik zelf ook de tuinslang en een emmer warm water. Het enige wat ik zeg is dat het kan, niet dat het de beste manier is. Tenminste... als ik op m'n enduro door de bagger heb gereden dan gaat er zeker de hogedrukspuit op maar als ik m'n straatmotor schoonmaak doe ik dat dus met het emmertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan