Olieverbruik Moto Guzzi V85TT

Nee, geen thermoootje onder me jas. Niettemin rij wel met een grijns op me gezicht, en hoe gemakkelijk hij door de bochten stuurt! Wat is bij Guzzi V85TT de hoeveelheid olie tussen max en min? dan kan ik voor mezelf ook bepalen of de "onrust" wel terecht is....ha,ja.
 
Dank voor je antwoord Tuto Terreno.....kijk dat is voor mij een helder antwoord. Dus tussen max en min =250ml olie.... Dan vul ik hem opnieuw netjes af met de voorgeschreven Castrol 10W60,...wat er nu ook in zit, en dan lekker doorrijden naar de 1500 km.
 
Jij hebt geen Guzzi,..
Nope, paar jaar geleden gaan kijken om 'n nieuwe te kopen.

Door de enige verkoopster in 100 km zo bot behandeld en buitengeborsteld dat ik nog niet direct weer zin heb in eentje...
 
Laatst bewerkt:
🍿 in verse olie zitten ‘lichte’ delen die dampen er uit nadat de motor op bedrijfstemperatuur komt. Bij een luchtkoeler is olie naast smerend en reinigend ook koelende. Vergeet niet dat in de cylinderkop rond de uitlaatkant zijde (klepstelen/veren/geleiders het tot 600graden kan worden. Olie krijgt t hier dus voor zn kiezen. Er gaan 2 ‘blikken-bonen’ op en neer in jouw blok, en ‘splashen’ in de olie en dit dampt. Je carterventilatie voert dit af en je motor vreet dit op. @3K tot meer RPM, gebeurt er eea, en jaaahaaa: aircooled, dus mag het dan een paar druppels gebruiken? Ja, omdat het kan, en moet! Je hebt ook BMW’s nou geloof me die stoken ook olie. Sommige blokken zijn geengineerd om wat meer te verbruiken (racerij: Ford-kent, n liter per uur🤪!). Effe checken bij de dealert en…. Weer doorrrrr!
 
Nope, paar jaar geleden gaan kijken om 'n nieuwe te kopen.

Door de verkoopster in 100 km zo bot behandeld en buitengeborsteld dat ik nog niet direct weer zin heb in eentje...
Dan mocht je er geen een van haar denk ik.
 
Jep,....mijn oude bmw's gebruiken minimaal olie,....op de peilstok,....alleen hoef gedurende het seizoen niks bij te doen, (hebben ze 3500 km gereden) want einde seizoen wordt alles weer ververst....ouwe techniek wordt vertroetelt....ha,ha. Maar ben weer wat wijzer van jullie bijdragen geworden.
 
Mijn splinternieuwe watergekoelde Vespa GTS 300 ( voor erbij) die + 130 km/ u kan rijden , verbruikt na de voorzichtige inrijperiode 150 cc olie na 60 km autosnelweg bij 110 km/u (op een cartertje van 1,25 l)… dán word je pas echt flauw … en al zeker als andere Vespabezitters dat helemaal normaal vinden …

Dát vergalt mijn rijplezier nu, zie …
 
Laatst bewerkt:
Als je ondertoerig gaat rijden pingelen gaat dan ook gebeuren zonder super. Dan kun je je er op voorbereiden . Geniet ervan. Het is een lompe machine
Ondertoerig is dan onder de 3500rpm? Daarboven zou Euro95/E10 prima moeten werken? Want inderdaad met euro95 heb ik wel de nodige momentjes gehad lekker net optrekken en meteen een bocht moeten maken. En dan een zenuwachtig blok onder je kont.

Ik heb de gekkigheden van de guzzi leren omarmen 😊 olie verbruik heb ik alleen als ik heuvel/bergachtig gebied in ga, en de eerste keer olie verbruik was zo onverwachts, dat ik uiteindelijk ~650ml kon bijvullen.
 
Mijn splinternieuwe watergekoelde Vespa GTS 300 ( voor erbij) die + 130 km/ u kan rijden , verbruikt na de voorzichtige inrijperiode 150 cc olie na 60 km autosnelweg bij 110 km/u (op een cartertje van 1,25 l)… dán word je pas echt flauw … en al zeker als andere Vespabezitters dat helemaal normaal vinden …

Dát vergalt mijn rijplezier nu, zie …
Zou het niet zo kunnen zijn dat je olie voor het eerst op temperatuur is gekomen met dat ritje van 60 km en dat daardoor het vocht dat je had verzameld door voorzichtig in te rijden weer verdampt hebt
 
Zou het niet zo kunnen zijn dat je olie voor het eerst op temperatuur is gekomen met dat ritje van 60 km en dat daardoor het vocht dat je had verzameld door voorzichtig in te rijden weer verdampt hebt
Mee eens. Naast condens bevat olie ook licht verdampbare fragmentaties. Vergeet niet dat je blok onder 60 graden kletsnat is van binnen. Combinatie van bovenstaand, inrijden en voor het eerst weer een stevige lange rit, doet soms verassend veel met de stand op je peilstok/kijkglas.
 
Ik rij nu al 14 jaar bijna nieuw gekochte demo Guzzi ik schrok er niet van en keek er niet van op. Het is geen Jap
Ik rij pas 40 jaar een 850T3 California. 160.000 km recreatiekm's. Nog steeds met de originele cilinders/koppen. Olieverbruik 250 ml op 4500 km.
Morgen roadtrip naar Slovenië.
 

Bijlagen

  • 20230727_135733.jpg
    20230727_135733.jpg
    244,1 KB · Weergaven: 26
De 85 TT is een prachtige all rounder ,het blok is mechanisch t stilste blok wat ik ken van guzzi luchtgekoeld , ik rij zelf 2 Guzzi’s. V11 en een GT california de laatste is al een poosje uit de garantie.
IMG_5369.jpeg
 
Dat lijkt mij echt een motor waarmee je op je dooie gemak een wereldreis maakt. 😍
 
Terug
Bovenaan Onderaan