Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
hmm, bullshit dus....
gaarne, ik leer graag iets bij..DR Bral
Nog behoefte aan een olie druk , flow , slijtage uitleg/verhaal van de harley, of liever de kop in het zand?
Ultra , helemaal gelijk , althans wat het gespetter betrefd. Dit is inderdaad wel wat meer dan gespetter, was eigenlijk alleen maar zo opgesteld om een discussie uit te lokken , maar heelaas...........
En inderdaad een gezond blok kan zonder olie koeler , maar dat word weer een heel ander verhaal.
Heer bral, 'savonds na onze wekelijkse bingo hebben we dit verhaal verzonnen zodat je misschien een paar antwoorden krijgt , zeker niet dat wij de wijsheid hier hebben maar het is toch meer dan 100 jaar ervaring ff snel opgeteld, en dat delen we graag.
Bral de pasingen (speling) in een blok is belangrijk ivm olie verbruik.
Alle spelingen maken dat de oliepomp wel pompt maar geen druk op kan bouwen.
De capaciteit van de pomp is dan niet genoeg om alle spelingen te compenseren.
Nokvolgers/tuimelaars en de oliepomp zelf hebben allemaal hun eigen toleranties, als de olie koud is zal door de dikte van de olie nog wel wat druk opgebouwd worden maar met het stijgen van de temperatuur is het al gauw erg dun.
Alles wat heet word geeft op de te smeren onderdelen meer ruimte (tolerantie).
De olie gaat makkelijk verloren op al die onderdelen, 4 nokvolgers , 4tuimelaars (2 busjes) en als de oliepomp ook wat speling heeft gekregen dan is de oliedruk al snel gedaald.
Het vervelende van het smeersysteem is , dat de nokvolgers/tuimelaars het eerste op druk wordt gezet, met het dalen van de druk krijgt de krukaslager en de zuiger steeds minder.
Gelukkig is in alle HD modellen een voorziening dat er ook als de olie toevoer naar de krukas/zuiger stopt er toch nog wat smeering is.
In het carter blijft altijd wat olie achter die de smering nog lange tijd kan vervangen.
Dit systeem is een overblijfsel van het wetsump smeersysteem uit de jaren 30.
Door de olie afvoer uit het carter hoog te plaatsen laten de vliegwielen altijd een restant olie in het carter achter (het voetenbad).
Dit voetenbad is al vele jaren de redding voor het harley blok. Om te weten hoe lang je systeem op druk is, is een drukmeter een handig ding. Als er geen druk meer is dan moet je maar denken aan het voetenbad in het carter, je kan ook denken hoe lang gaan mijn zuigers en krukas nog mee me alleen dat voetenbad? Want door de centrifugaalwerking zal het krukaslager helaas geen olie krijgen. Een goed smeersysteem moet in staat zijn om de factor slijtage/temperatuur lange tijd op te vangen, zodat ook na vele kilometers ook met warme motor de krukas nog olie krijgt.
Ook wanneer de motor stationair draait, mooi weer, file, stads verkeer is het prettig als de drukmeter nog iets aangeeft en reageert met gasgeven.
De drukmeter in de pomp zorgt ervoor dat de nokvolgers/tuimelaars het eerst olie krijgen, als de drukregelaar door de oliedruk opgetild wordt, dan pas krijgt de krukas olie, dit gebeurd dus pas bij voldoende druk.
De oliedruk meter moet minstens 25 psi aangeven wil de drukregelaar omhoog gaan om het krukaskanaal te openen, in mm is dat ongeveer 4 tot 5 mm, is er niet genoeg druk dan blijft de drukregelaar beneden staan en krijgt je krukaskanaal dus geen olie.
Het is dus leuk en best wel belangrijk om te weten wat de drukregelaar doet, een systeem controleur ( kan je heel gemakkelijk zelf maken) is een handig hulpmiddel om van buitenaf te zien of er voldoende oliedruk is en, heel belangrijk, of er voldoende druk is om het krukaskanaal van olie te voorzien.
Is er geen of heel weinig druk in je systeem dan is de volgende stap het opsporen van de verbruikers.
De practijk leert dat de nokvolgers snel versleten zijn, mede door de ruime toleranties tijdens eerste montage.
Overmaat nokvolgers zijn een prima middel om deze ruime tolerantie uit je systeem te halen, wel zorgvuldig honen om profijt van de dure overmaat te hebben.
De drukmeter/systeem controleur zal dat dan ook direct aangeven door ook met warme motor nog goed te reageren.
Ook de 8 tuimelaarshuisjes zijn met de 4 assen ook aardige verbruikers maar zorgen, door de afvoer van de olie door de kop en cilinders dat het voetenbad op peil blijft.
Ook de oliepomp zelf kan door de slechte toleranties een verbruiker zijn, door dit inwendige verlies is niet iedere pomp in staat om de druk op peil te houden.
Je moet een beetje geluk hebben om met een nieuwe pomp beter af te zijn , door de verpakking heen kijken of de pomp die je koopt een goed of slecht product is , is ook niet mogelijk, dit is geheel afhankelijk van de tolerantie controle, zelfs een pakking die een paar hondertste dikker is geeft al verlies!!
Je ziet het bral een heel verhaal, doe er je voordeel mee en geef een paar tientjes uit voor een meter en houd ons op de hoogte .
De oliedruk meter moet minstens 25 psi aangeven wil de drukregelaar omhoog gaan om het krukaskanaal te openen, in mm is dat ongeveer 4 tot 5 mm, is er niet genoeg druk dan blijft de drukregelaar beneden staan en krijgt je krukaskanaal dus geen olie.
klinkt als een goed idee, kun je mij niet zo'n ding maken ?Vandaar die systeem controleur
bij voldoende druk zie je aan de lift dat het kanaal open gaat van af de buitenkant.