Oil catch can , van rvs of aluminum?

Johnyyy

Die hard MF'er
19 aug 2008
696
124
Someren
Goededag,
Ik wil zelf een oil catch can maken voor me Yamaha v-Max.

Nou zie ik vrijwel overal dat ze altijd van aluminium zijn.
Is het niet beter om deze van rvs te maken?
Weet iemand de precieze reden of zowel de voor of nadelen van een oil catch van aluminum of rvs?

Groeten John
 
Hoeveel olie gooit ie er uit als je alleen slangen op de breather aansluit?
Goeie vraag, motorblok ligt momenteel ergens anders dan in mijn garage... dus ik weet het niet.
De oude olie catch can zat geen olie in, dus ik verwacht dat er weinig olie nevel in komt.
Het zit ook ik gok 80cm boven het onderblok gemonteerd dus het moet een weg omhoog zien te vinden ipv dat het naar beneden nevelt.
Ik maak er 2 schotten met gaten in, en een aftap mogelijkheid.
En dan zien we vanzelf wel of er olie druppels in ontstaan of niet.
Denk dat dit momenteel een juiste oplossing is.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Goeie vraag, motorblok ligt momenteel ergens anders dan in mijn garage... dus ik weet het niet.
De oude olie catch can zat geen olie in, dus ik verwacht dat er weinig olie nevel in komt.
Het zit ook ik gok 80cm boven het onderblok gemonteerd dus het moet een weg omhoog zien te vinden ipv dat het naar beneden nevelt.
Ik maak er 2 schotten met gaten in, en een aftap mogelijkheid.
En dan zien we vanzelf wel of er olie druppels in ontstaan of niet.
Denk dat dit momenteel een juiste oplossing is.
Afstand zegt niets, waar de breather zit, dat is hetgeen dat bepaald hoeveel olie er uit gegooid wordt, zit het vlak bij een bewegend deel, dan kun je er van uit gaan dat er veel olie mee naar buiten gaat.
 
Mijn catch can ervaring op een getuned bmw e92 dieseltje. Kwestie van die zooi vermijden die je krijgt met EGR. En de EGR klep had ik ook van het asje geschroefd, mijn eerste ervaring met rode loctite. De eerste was een 125mm dia gelijmde PVC buis constructie met metaalwol en die deed niet veel. Daarna een goedkoop oliekoeler radiatortje kunnen kopen en dat werkte goed.
Oliemist eruit halen is via "coalescence". Je moet de snelheid eruit halen en/of een groot oppervlak hebben waaraan de mini druppels blijven kleven. Olie koeler nam de temperatuur eruit, dus snelheid omlaag, Vertikaal gezet zodat olie omlaag liep. Wat eruit komt is echt geen olie, het is een ongezonde zooi van water en olie en weet ik wat.
Zie nu heel veel fraaie alu catch cans op internet, allemaal te kleine niet beste functionele dingen in mijn opinie
 
Ik zou eerst eens kijken hoeveel olie er uit gooit, misschien ben je helemaal geen tankje nodig.
Beetje onderdruk trekken in het carter kan echter wel vermogen opleveren (of verlies besparen, net wat je wil), dus een catchcan er op, paar schotten dr in (kan niks mee fout gaan, staalwol oid kan loskomen), halverwege een slang terug naar de inlaat en onderin een opvangbakje met aftapkraantje.
 
Ik rij met flatslides met open kelken, dus een slang terug naar de inlaat zal niet lukken.
Maar ben er wel uit dat het een tankje met Schotten gaat worden.

Ga er binnenkort mee aan de slag, zondag een zetbankje opgehaald en me spul om te hartsolderen is binnen.

Zal het hier posten als die af is☺️
 
Ben toevallig ook zoiets aan het maken van alu. Het idee van de schotjes heb ik meteen overgenomen😜
EC039EAA-D2D1-4F85-94E2-A830C493080F.jpeg
 
Ik rij met flatslides met open kelken, dus een slang terug naar de inlaat zal niet lukken.
Maar ben er wel uit dat het een tankje met Schotten gaat worden.

Ga er binnenkort mee aan de slag, zondag een zetbankje opgehaald en me spul om te hartsolderen is binnen.

Zal het hier posten als die af is☺️
uhh, je weet dat je aluminium niet kunt hard-solderen? er zijn wel speciale setjes om aluminium te solderen, maar dat is geen hard soldeer (zilver en messingsoldeer, smeltpunt vanaf een graad of 800 zo uit mijn hoofd... )

zelf gebruik ik best vaak hardsoldeer, omdat ik te slecht kan lassen, maar ik gebruik daarvoor een autogeen vlam: dat gaat op aluminium volgens mij niet goed. Ook het soldeer materiaal is niet compatibel met aluminium.
 
uhh, je weet dat je aluminium niet kunt hard-solderen? er zijn wel speciale setjes om aluminium te solderen, maar dat is geen hard soldeer (zilver en messingsoldeer, smeltpunt vanaf een graad of 800 zo uit mijn hoofd... )

zelf gebruik ik best vaak hardsoldeer, omdat ik te slecht kan lassen, maar ik gebruik daarvoor een autogeen vlam: dat gaat op aluminium volgens mij niet goed. Ook het soldeer materiaal is niet compatibel met aluminium.
Zover ik weet ken dat wel.
Ga er zo mee aan de gang, heb het aluminium ietsje in gezagen zodat in een minimale buig radius heb.
 

Bijlagen

  • IMG_4715.jpeg
    IMG_4715.jpeg
    185,2 KB · Weergaven: 1
  • IMG_4696.jpeg
    IMG_4696.jpeg
    218,5 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Je antwoord op een opmerking waar eigenlijk geen antwoord voor is..

En dan iets met creëeren van onderdruk, dmv een catchtank?
Volgensmij als je een catchtank hebt met een retour en die aansluit op je eventuele luchtfilterbox, dan trek je toch onderdruk?
Of snap ik er nu niks meer van.
Op het moment dat je een catchtank hebt met een open filter, valt die onderdruk natuurlijk weg.
En ik heb niet eens een luchtfilter, dus dan word het ook moeilijk.

Heb trouwens materiaal gemaakt voor 2 bakjes omdat ik bang was dat er 1 ging mislukken.
En dat is me goed gelukt... (dat mislukken) die 1e is met solderen al goed vernagggggeld, valt allemaal idd gruwelijk tegen.
Vooral omdat me soldeer niet echt vloeit, moet het zo verrekkkes warm stoken, en dan smelt me staaf wel alleen het vloeit niet in het schuine kantje wat ik aan me aluminum plaatwerk heb geschuurd.
Ga er eventjes een nachtje over slapen, en dan morgen poging 2 bij het 2e bakje.
 
Zie net dat het smeltpunt van mijn soldeer staaf 392graden is.
Dus dan is het officieel idd wel geen hard solderen omdat het pas hardsolderen vanaf ik meen 450 graden word genoemd.

Kan er wel van alles mee solderen: Het soldeert / verbindt zink gebaseerde metalen, alle legeringen aluminium en non-ferro metalen, gegalvaniseerd staal.

Het is alleen voor mij de 1e x dat ik iets van aluminium in elkaar probeer te knutselen, dus er zijn zo hier en daar nog wel wat valkuilen ben ik bang waar ik in ga trappen..
Maar goed, komt goed! (denk ik)
 
wat ik gelezen heb over aluminium solderen is dat je moet krassen in het te solderen vlak (direct in het smeltbad dus), de oxide huid van het aluminium verhinderd het vloeien en hechten, het schijnt echt heel lastig te zijn, ik hou het maar gewoon bij staal en zilver of messing soldeer.
je zou even kunnen zoeken op posts van halflife, hij heeft wel eens een poging gedaan om te beginnen met het solderen van afgebroken koelribben, weet niet meer in welk topic het was.
Is het niet makkelijker om e.e.a gewoon uit plaatstaat te maken, dat kan dan ook veel dunner zijn.
 
Zie net dat het smeltpunt van mijn soldeer staaf 392graden is.
Dus dan is het officieel idd wel geen hard solderen omdat het pas hardsolderen vanaf ik meen 450 graden word genoemd.

Kan er wel van alles mee solderen: Het soldeert / verbindt zink gebaseerde metalen, alle legeringen aluminium en non-ferro metalen, gegalvaniseerd staal.

Het is alleen voor mij de 1e x dat ik iets van aluminium in elkaar probeer te knutselen, dus er zijn zo hier en daar nog wel wat valkuilen ben ik bang waar ik in ga trappen..
Maar goed, komt goed! (denk ik)
Klinkt eigenlijk niet echt makkelijker als alu TIG lassen :X Maar daar heb je weer allemaal dure apparatuur voor nodig.
 
wat ik gelezen heb over aluminium solderen is dat je moet krassen in het te solderen vlak (direct in het smeltbad dus), de oxide huid van het aluminium verhinderd het vloeien en hechten, het schijnt echt heel lastig te zijn, ik hou het maar gewoon bij staal en zilver of messing soldeer.
je zou even kunnen zoeken op posts van halflife, hij heeft wel eens een poging gedaan om te beginnen met het solderen van afgebroken koelribben, weet niet meer in welk topic het was.
Is het niet makkelijker om e.e.a gewoon uit plaatstaat te maken, dat kan dan ook veel dunner zijn.
Ahaaaa, morgen nog eens een poging wagen. Bedankt voor de tip!
Plaatstaal gaat roesten, dat wil ik niet.
Of eventueel van messing of koper, maar ik weet niet of dat gemakkelijker te solderen is?

Ag niet te snel op geven, uit eindelijk heb ik pas 1 uur soldeer ervaring en had net 1 uitwendige hoek al redelijk netjes gekregen… wel met hoop gekloot maar het moet te doen zijn denk ik zo.
Heb engelen geduld, dus we komen er wel…. (Hoop ik)
 
Volgensmij als je een catchtank hebt met een retour en die aansluit op je eventuele luchtfilterbox, dan trek je toch onderdruk?
hoeveel onderdruk denk je dat er in een luchtfilterbox is ? dat is echt te verwaarlozen. laat staan de boxen met ram-air, dan zou je zelfs druk zetten op je carterventilatie bij hoge snelheden.
 
Wat er uit de ontluchting komt is nogal roestbevorderend rvs is dan beter, maar zwaarder.
Alu is altijd geoxideerd, dat doet hij direct in aanraking met de lucht;)
Tijdens dat proces komt er waterstof vrij.

Als je dus alu snippers in een gesloten vat doet met iets wat bijt. Bedoel zuur en niet de hond vd buren:) dan vult het vat zich dus met waterstof gas. Kun je een gasbrander op laten fikken:) of een ballon vullen en laten knallen. Je kan er ook een motor op laten lopen;)
 
En een stuk lichter dan RVS en makkelijker te buigen
En natuurlijk, Alu is super cheap tov rvs, meest gevonden grondstof;) daarom zit fris in alu blikjes en kun je het op de rol kopen.

Wist je dat fluoride een afvalstof is uit de alu industrie. En dat hebben ze met een mooi marketing verhaal nu in onze tandpasta verwerkt;)
 
Ahaaaa, morgen nog eens een poging wagen. Bedankt voor de tip!
Plaatstaal gaat roesten, dat wil ik niet.
Of eventueel van messing of koper, maar ik weet niet of dat gemakkelijker te solderen is?

Ag niet te snel op geven, uit eindelijk heb ik pas 1 uur soldeer ervaring en had net 1 uitwendige hoek al redelijk netjes gekregen… wel met hoop gekloot maar het moet te doen zijn denk ik zo.
Heb engelen geduld, dus we komen er wel…. (Hoop ik)
denk dat het roesten echt meevalt hoor, heb zelf ook al jaren K&N filters, geen luchtfilterhuis en carterontluchting via een potje, ik gebruik hiervoor een aangepast potje van een Moto Guzzi V7 geschatte leeftijd 45 jaar en dat is ook nog steeds niet doorgeroest, er zitten welliswaar gemene gassen en stoffen in de carterontluchting, maar het is ook hartstikke vet meestal..... en dat is weer roest-remmend...
 
denk dat het roesten echt meevalt hoor, heb zelf ook al jaren K&N filters, geen luchtfilterhuis en carterontluchting via een potje, ik gebruik hiervoor een aangepast potje van een Moto Guzzi V7 geschatte leeftijd 45 jaar en dat is ook nog steeds niet doorgeroest, er zitten welliswaar gemene gassen en stoffen in de carterontluchting, maar het is ook hartstikke vet meestal..... en dat is weer roest-remmend...
In mijn vorige oil catch can die erop zat, deze was van aluminium alleen de deksel zat vast met wat stalen boutjes.
Die ware zodanig doorgeroest na 20 jaar dat de stukjes doorgeroeste moer erin lagen.
Vandaar ga ik dus niks van staal pakken.
Heb hier een trauma aan over gehouden, heel me oil catch can vol met doorgeroeste muuuuuk.
 
En natuurlijk, Alu is super cheap tov rvs, meest gevonden grondstof;) daarom zit fris in alu blikjes en kun je het op de rol kopen.

Wist je dat fluoride een afvalstof is uit de alu industrie. En dat hebben ze met een mooi marketing verhaal nu in onze tandpasta verwerkt;)
Laat ik nou bij een aluminium smelter werken, ik kan je 1 ding verzekeren, die zooi wordt hoogstens in beton verwerkt.
Fluoride is een deel van de bath in het fornuis, en als zo'n fornuis wordt leeg gehaald en opnieuw opgebouwd, dan zit dat bath in dat fornuis, die zooi (alles in zo'n opgebruikt fornuis) is niet goed voor de gezondheid en wordt daarom geheel apart verwerkt. De cel liner en alles wat er in zit wordt niet gescheiden, dat is niet eens mogelijk.
 
denk dat het roesten echt meevalt hoor, heb zelf ook al jaren K&N filters, geen luchtfilterhuis en carterontluchting via een potje, ik gebruik hiervoor een aangepast potje van een Moto Guzzi V7 geschatte leeftijd 45 jaar en dat is ook nog steeds niet doorgeroest, er zitten welliswaar gemene gassen en stoffen in de carterontluchting, maar het is ook hartstikke vet meestal..... en dat is weer roest-remmend...

Wat voor potje is dit dan precies?
Alleen de slang van de ontluchting eraan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan