Balanceerapparaat van HBM

Waarom? Statisch balanceren is prima te doen, en het meest primitieve ding voldoet.

Heb ook twee setjes van hbm besteld. Elke keer een kromme as of scheef gedraaide conussen. Of lagers waarbij de een meer weerstand heeft dan de ander. Succes met balanceren in dat geval.

Heb nu een geharde as besteld en andere conussen. Alleen de lagers nog veranderen
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Statisch balanceren is prima te doen, en het meest primitieve ding voldoet.
Ook ik had een scheve as meegeleverd gekregen, soms is het gewoon rotzooi, dan zal het simpelste best voldoen, maar het blijft rotzooi.
Ik heb geld genoeg om wat fatsoenlijks te kopen of het te laten doen dus waarom zou ik me blijven ergeren op de billigste zooi ooit gemaakt, Hbm zooi wat met het jaar slechter word qua kwaliteit met veel spul komt er hier niet meer in.
 
Zijn er ook mensen die de "plakloodjes" in stukjes knippen? Want ik balanceer dus gewoon met (volgens JaapJanJaap en Dark0) ondeugdelijke rotzooi, een Datona "balanceer bok". Maar als ik het wiel op de bok heb dan zijn bijvoorbeeld twee loodjes te licht maar drie loodjes te zwaar. Wat er dan het dichtst bij komt (dus 2 of 3 loodjes) plak ik op de velg. En tot nu toe geen problemen er mee gehad. Kan me niet voorstellen dat een duurder apparaat dan beter zou zijn om te balanceren. Want je moet nog steeds kiezen tussen twee of drie loodjes. Tenzij je natuurlijk de loodjes in stukjes gaat knippen......
 
Ik heb nog nooit een gewichtje van 5 gram door hoeven te knippen, meestal zie ik voor die tijd al geen verschil meer in balans.
Ik dus ook niet. Dus wat is dan de meerwaarde van een beter/duurder apparaat vraag ik mij af. En dan bedoel ik voor de doe-het-zelver die dat ding een paar keer per jaar gebruikt. Ik begrijp dat als je een zaak hebt en er je brood mee verdient dat je dan professioneel spul moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Wat je nog kan doen, wat ik heb gedaan met mijn bokje, is de keerringen uit de lagers wippen. De lagers zijn nu dus 'open' en deze spuit ik regelmatig in met kruipolie. Hij rolt nu velen malen beter.

Ik gebruik het overigens alleen om het zwaarste punt van de velg te meten. De rest doe ik met mijn digitale (dynamische) balanceerapparaat.
 
Zijn er ook mensen die de "plakloodjes" in stukjes knippen? Want ik balanceer dus gewoon met (volgens JaapJanJaap en Dark0) ondeugdelijke rotzooi, een Datona "balanceer bok". Maar als ik het wiel op de bok heb dan zijn bijvoorbeeld twee loodjes te licht maar drie loodjes te zwaar. Wat er dan het dichtst bij komt (dus 2 of 3 loodjes) plak ik op de velg. En tot nu toe geen problemen er mee gehad. Kan me niet voorstellen dat een duurder apparaat dan beter zou zijn om te balanceren. Want je moet nog steeds kiezen tussen twee of drie loodjes. Tenzij je natuurlijk de loodjes in stukjes gaat knippen......
Dr zijn gewoon een aantal bokken met kromme assen geleverd, niet teveel bij bedenken.
5 gram loodjes zijn klein zat.

Professionele apparatuur is sneller en tijd is geld.
Heb ik tientallen keren vertelt tegen mensen die graag erop wilden wachten en samen met mij stonden te kijken wanneer het draaien zou stoppen 😉 .

En een beetje afremmen als je al in de gaten hebt waar hij gaat stoppen scheelt een hoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Zijn er ook mensen die de "plakloodjes" in stukjes knippen? Want ik balanceer dus gewoon met (volgens JaapJanJaap en Dark0) ondeugdelijke rotzooi, een Datona "balanceer bok". Maar als ik het wiel op de bok heb dan zijn bijvoorbeeld twee loodjes te licht maar drie loodjes te zwaar. Wat er dan het dichtst bij komt (dus 2 of 3 loodjes) plak ik op de velg. En tot nu toe geen problemen er mee gehad. Kan me niet voorstellen dat een duurder apparaat dan beter zou zijn om te balanceren. Want je moet nog steeds kiezen tussen twee of drie loodjes. Tenzij je natuurlijk de loodjes in stukjes gaat knippen......
Er zijn ook loodjes van 2.5gram
 

Bijlagen

  • IMG_1647.jpeg
    IMG_1647.jpeg
    872,6 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan