Twigsterify
MF veteraan
Beste off road rijders,
Ik ben ook verliefd geworden op de sport na een avondje op mijn maatjes KTM exc 450.
Alleen ik ben echt een leek en kan gewoon weg nog niet goed rijden lag ook in 2 uur tijd ook 25x op me plaat! Dus moet nog veel leren.
Heb wel circuit ervaring en ook wel is eens een wedstrijdje gewonnen!
Nu ben ik aan het oriënteren voor een geschikte motor voor mij.
Ik heb een paar YouTube video’s bekeken en daarin raden ze allemaal een 450 af voor de beginner!
Maar ben met me 1,90 en 93kg geen kleine jongen.
Maar ik denk dat een goeie handelbare motor mijn beter gaat bevallen dan een zware.
Zit heel erg te denken aan een 350 4T te kopen, denk zelf dat een 250 4T te licht is voor mijn!
Qua merk maakt het me niet zo heel veel uit als er maar een elektrische start op zit, want volgens mijn maak ik het verschil op mijn beginnend niv en niet de motor!
Nog een klein vraagje waarom zijn bèta en gasgas goedkoper dan een KTM of Husqvarna? Is het gewoon de naam of zijn de Oostenrijkers echt beter gebouwd.
Alvast bedankt.
Gr Steve
Ik ben zelf begonnen op een ktm 620, en al snel over gestapt naar een wrf 450. Voor mij met 1.84 en 95 kilo was een 250 al snel geen optie zeker in het enduro segment.
Het voordeel van een 450 is dat je hem in een versnelling te hoog kan laten staan en het allemaal wel goed komt. Het nadeel vind ik zelf van op een 4takt dat je minder op je eigen techniek hoeft te letten
Een 4takt eencilinder remt hard af op de motor, hierdoor zal je al snel het gast dicht doen om af te remmen ipv het aanleren hoe je moet remmen in een harde of zachte ondergrond.
Een 2takt remt amper af op de motor en zal je dus echt moeten leren remmen, idem moet het schakelen; zeker de oudere 2takten zit je buiten powerband dan gebeurt er niet zo veel, zit je er in gaat hij als een trein.
Verschil met gasgas en beta is over het algemeen vraag en aanbod.
KTM's zijn er gewoon in overmaat je hoeft maar op een crossbaan of off road rit te kijken en het gloeit bijna oranje op.
Tevens heeft gasgas vroeger wel problemen gehad met overnamen door faillissement. Als je in spanje en italië rijdt zal je zien dat beta en gasgas veel sterker vertegenwoordigd zijn.
Het makkelijkste is gewoon om een crosszaak in te lopen en gewoon te vragen. Ze zijn nooit te beroerd om je te helpen, uiteindelijk is het toch voor iedereen anders.