Ode aan de kleinere originele ontwerpen, hun ingenieurs en de piloten. De underdogs.

Kevin-Schwantz-at-daytone-grid-0011[1].jpg


Dit zou Kevin Schwantz kunnen zijn in de beginjaren.
Na te kijken.
 
Als het maar een beetje uniek is of verschillend en of met klein budget. En liefst nog een al of niet geslaagde poging tot het inzetten in een wedstrijd....
Dan kun je het hier posten.
 
1712252202159.png


Mijn favoriete formule 1 coureur.
Hans Heyer.

F*ck regels. Als ik wil rijden zal ik rijden.
Hij slaagde erin te starten zonder dat iemand in de gaten had dat hij niet mocht meedoen. :Y
Na 10 ronden begaf de motor of versnellingsbak het. Toen pas had de organisatie door dat hij daar niet hoorde te zijn.:?
Hij kreeg een DNS/DNF/DSQ in 1 wedstrijd. Hulde. *O* (De DNS snap ik niet goed, want is wel gestart)
Was ook einde carrière, but who cares. Ik zou hetzelfde geprobeerd hebben.



En de Hemeyla kende ik niet.Prima om dit artikel in het licht te zetten. Enkel de groten in de 50cc geraakten over de landsgrenzen heen bekend. Maar van Herman Meijer had ik nog nooit gehoord.
Schandalig. Ik was mijn brommercarriere gestart met een kreidler RM en LF.
 
Ziet er een beetje uit als een wolf in schaapskleren.
Wat zou de motor kunnen opbrengen?
Minder dan 10.000€ als je deze terug moet opstarten?
10-12500€? raceklaar?
 
Bekijk bijlage 1992059

Mijn favoriete formule 1 coureur.
Hans Heyer.

F*ck regels. Als ik wil rijden zal ik rijden.
Hij slaagde erin te starten zonder dat iemand in de gaten had dat hij niet mocht meedoen. :Y
Na 10 ronden begaf de motor of versnellingsbak het. Toen pas had de organisatie door dat hij daar niet hoorde te zijn.:?
Hij kreeg een DNS/DNF/DSQ in 1 wedstrijd. Hulde. *O* (De DNS snap ik niet goed, want is wel gestart)
Was ook einde carrière, but who cares. Ik zou hetzelfde geprobeerd hebben.



En de Hemeyla kende ik niet.Prima om dit artikel in het licht te zetten. Enkel de groten in de 50cc geraakten over de landsgrenzen heen bekend. Maar van Herman Meijer had ik nog nooit gehoord.
Schandalig. Ik was mijn brommercarriere gestart met een kreidler RM en LF.
In Nederland waren er velen die in de 50 cc klasse mooie creaties hebben neergezet. Heb jij bijvoorbeeld weleens van Ton Daleman gehoord? De man achter de Roton Kreidlers. Ging weliswaar niet zo ver als Herman Meijer, maar maakte ook hele mooie dingen. Of Carel Harmsen, die een 80 cc blokje bouwde en daarbij ook het rijwielgedeelte voor zijn rekening nam.
 
Dat zag ik in het filmpje. Watergekoelde carters heb ik nog nooit gezien? Ik heb wel eenmalig een bmw carter gezien die een soort luchtperforatie in de rijrichting van het blok helemaal er doorheen liepen met buisjes. Zoals bij de waterkant van stoomgeneratoren waar de rookgassen doorgaan.
 
watergekoelde carters is voor race-2-takten , vermits het mengsel langs het carter passeert kan je die best zo koel mogelijk houden, geeft meer molecullen lucht en benzine per volume-eenheid . en vergeet niet : race-2takten draaien liefst zo koud mogelijk, gemiddeld een koelwatertemp van 45-50° zoiets. niet te vergelijken met 4-takten.
 
Mwa ook een 4-tact geeft meer vermogen als de temperatuur laag gehouden wordt.
Ik kan me nog wel gesprekken herinneren van jongens die in de supermono racete en alles uitgebreid getest hadden. Gebroeders Hand bijv. Ook die noemden waarden van 60 65 graden, waar de temperatuur sensor zat bij hun weet ik niet jammer genoeg. Radiator of achterkant van de cilinder maakt ook verschil uiteraard. Maar een fiets die scherp is afgesteld, dus tegen "arm" aan, is een redelijke uitdaging om die "koud" te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan