Ode aan de kleinere originele ontwerpen, hun ingenieurs en de piloten. De underdogs.

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.330
2.001
Al een tijdje speel ik met de (ietwat paternalistische) gedachte om de onbekende kleine - maar o zo creatieve- projecten van motorsport-voertuigen in het daglicht te zetten.
"Du sublime au ridicule il y a qu'un pas", staat er in mijn handtekening. Het is filterdun tussen deze 2 uitersten.
Ik ken er wel enkele in de duursporten
Als ouder forumlid wens ik toch even in het daglicht te zetten dat in de motorsport een gigantisch divers palet aan creaties zijn geweest.
Door de grote budgetten geraken die kleine teams of eenmans-creaties al snel in de vergeethoek. Zonde. Enkele waren extreem gedurfd en met dito succes.
Dan heb ik het niet over de originele creaties die elke fijnproever zou moeten kennen.

-Het Elf project
-De Honda NR 500
-De Daf van Jan De Rooy
-Chaparral 2F
-Tyrell 6 wieler
Nissan DeltaWing
-...
Dit zijn projecten die OF grote budgetten achter zich hadden OF nu wel goed gekend zijn bij het brede publiek.

Ik wens de kleinere en de zeer kleine creaties onder de loop te nemen.

Een trapje lager vind je

Nessie
Offenstadt BUT
Goldwing 24h
Vespa Parijs Dakar
Patton GP (alhoewel groter budget)
....

Prachtige creaties die vaak door budget of door het wispelturige karakter van de ontwikkelaar niet echt van de grond kwam.


En dan de hele kleine lone wolfs in de motorsport. Vaak onderaan de ladder. Maar vaak zijn ze ook ontzettend leuk.

- Mijn prettig gestoorde motorsport vrienden of vrienden van mijn vrienden.
Die komen later aan bod.

Heb je een verhaal of foto van een prachtige creatie uit de motorsport die ten minste 1 poging tot kwalificatie heeft ondernomen, post ze hier.
 
Laatst bewerkt:
5211347561_637f71939f_b.jpg


Ik trap af met de goldwing liggende watergekoelde 4 cilinder in de 24h van Spa. Team Doncque
Uitgereden in 1975-77 en rond de top 5 is ge-eindigd.

Verbeter me aub. Vaak weet ik het ook niet meer exact. 8-)
 
Op het eerste zicht is het verbazend om een ducati panath-blok in een woestijnrally motor te steken, maar na wat meer nadenken is dit eigenlijk niet zo bijzonder.
Cagiva was hen voor en de dikke bmw's reden toen al vrolijk rond. Morini en Guzzi ook.
Ducati had niet zo veel cross modellen, maar was geen complete leek.
12039088_1137207526308666_8425582843058593722_o-1500x927.jpg
buell_10.jpg
IMG_3699.jpg
264012705_1498042373916296_5405850630473507072_n.jpg


Maar uiteindelijk bleek het toch niet zo'n geweldig plan.
 
271437df-cd54-40a6-b948-e78388953be2.jpg


Ode aan deze mijnheer.
Aan allen die denken dat een reis enkel tot een goed einde komt met een dikke adventure bike. Kijk dan eens goed naar deze foto.
Een honda XL125cc met reeds 70.000km aan de krukas wordt ingeschreven voor de eerste dakar en slaagt er nog in om te eindigen ook. Bij de laatsten. Maar te eindigen!!! Met 12pk!
Zelfs de iron butt deelnemers zullen passen voor dit gemonteerd zadeltje! 8)7 8)7 *O**O*
 
Ik moest aan deze denken:
1702838526873.png

1702838548107.png

1702838570540.png


Yamaha MT-01 blok in een rijwielgedeelte van over racing uit Japan. Ze hebben geprobeerd te kwalificeren voor de 8h van Suzuka. Tevergeefs, maar wel een goeie poging. In ieder geval wat betreft blok keuze behoorlijk buiten de lijntjes.

En hier nog de link naar het verhaaltje: KLIK
 
Ik kende het totaal niet. 8-). Tof project.
Dat moest overal koppel hebben. Zet hem in z'n 4 en je doet een heel rondje
 
Het is 1979.
Parijs Dakar wordt in het leven geroepen.
Je wil meedoen. Je hebt geen geld.
assistentiewagen voor een ander team + meedoen met de race. Lijkt een goed plan.
Een ford transit is de ideale wagen hiervoor.
"Born to win" druipt eraf.
Helaas is er iets misgelopen. Opgave.

109491712_3377789712283913_6133745578967439795_n.jpg
 
precies, 160Nm koppel zorgt wel voor gang in de zaak. Maar het blok levert in de racer "slechts" 115pk. Tegenover 90pk van het origineel. Dus dat is wel beperkend als je je probeert te kwalificeren in een veld waar 180pk fietsen die 50kg minder wegen de norm zijn.
Ik kende het totaal niet. 8-). Tof project.
Dat moest overal koppel hebben. Zet hem in z'n 4 en je doet een heel rondje
 
2135.jpg


MZ 250
Als het wat sneller moest gaan in wedstrijdverband was dit standaardblok niet op zijn taak voorzien.
Wel een verdienstelijke poging. 👍

Nota : de eerste jaren moeten de deelnemers hun eigen eten meenemen! Of ergens aan een meerijdende auto of vrachtwagen meegeven, in de hoop dat...
 
Laatst bewerkt:
copie_10[1].jpg

Deze Suzuki T 500 kwam rijdend aan via de openbare weg naar Montlhéry.
Maar het spannendste was de controle van de politie op weg naar de race. Ze vonden de geprepareerde motor verdacht en werden op de bon gezet + voertuig aangeslagen. Met heel veel geduld en een portie geluk mag de motor toch de weg vervolgen.
Rijdt de 24h, wint deze wedstrijd en rijdt dan terug via de weg (illegaal) naar huis.
 
90232586_3465814180101275_844273304901517312_o.jpg


De foto is van wat vroeger, maar die man had bijna geschiedenis geschreven in de 24h van luik (spa) 1980.
Alain is zijn naam en had een motorzaak in spa. Alain Lejeune. Je ziet dit ook op de flank van de eerder geposte cbx 1000. Een veteraan van de 24h bij de kleine privé teams en deed altijd mee in de achterhoedes.
In 1980 kwam er dichte mist opzetten rond de zonsondergang. De mist was zo dik dat alle teams in de pits kwamen en de wedstrijd werd niet gestopt !!! Andere tijden, andere regels.
Alain die het circuit als zijn broekzak kende reed quasi blind voort tegen 40kmh.
Omdat iedereen binnen was en hij toch in de achterhoede meereed werd er eerst geen acht op geslagen.
Maar hij gaf niet op en reed traag en blind zijn rondjes op het circuit. Uiteraard schoof hij rustig door het klassement naar voor.
Op een gegeven moment vonden de grote teams het welletjes toen hij de top 10 binnenkwam.
Er werd gemekkerd bij de organisatie en besloot de rode vlag/lichten aan te zetten. Wedstrijd gestopt.


Hij vertelde mij dat dat moment zijn beste klassering was van de 10 deelnames ooit.
Na de start rond 1h30 in de morgen werd hij uiteraard al snel terug op zijn plaats gezet door het vele inhalen. Achteraan dus.
Maar hij heeft toch maar de grote teams bang gemaakt! Goed gedaan. 👍*O*:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan