Norton Dominator van 1957 leeft weer

Vanmiddag de laatste rit van dit jaar gemaakt en hij loopt geweldig en houdt niet meer in.

Tank leeg laten lopen en nu staat hij in de huiskamer, droog en warm tot het voorjaar.
Heb je de motor stationair laten lopen totdat de vlotterbak van de carburateur leeg was?
 
Bijna een half jaar verder en vanmiddag heeft de Norton weer gelopen en het loopt echt prachtig met die Thorspark elektronische ontsteking.
Ik heb een hoofdschakelaar op een verborgen plekje waarmee de accu wordt losgekoppeld van het systeem en vanmiddag met lopende motor heb ik die uitgeschakeld en ik verwachtte dat de motor dan ook zou stoppen.

Want zo'n gelijkstroomdynamo levert met stationair draaiende motor nauwelijks vermogen. Maar hij bleef gewoon lopen en dus op de dynamo.
Dat betekent dat het elektronische setje nauwelijks een stroom van betekenis trekt en de fabrikant geeft aan dat het 2 tot 3 watt gebruikt en dat klopt dus aardig.

Ik had hem eerder lopend op een Velleman kitje en de bobine van de Honda en toen heb ik gemeten hoeveel dat trok en dat was rond 20 watt en dat is niet handig met een dynamo die maximaal 60 watt levert en een koplamp met 45 watt en daar komt het achterlicht en een paar lampjes voor de meters bij.

We gaan weer rijden met het beest.
 
Laatst bewerkt:
En deze oude knar was weer aan het knoeien gisteren, want zijn hele leven heeft hij oplossingen voor problemen moeten vinden op het technische gebied en zoals vorig jaar hier gemeld loopt de oude Norton prachtig met het elektronische ontstekingsetje.

Maar ik heb intussen vijf magneetontstekingen, waarvan er twee nog wel wilden vonken, mits ze op snelheid rondgingen.
Maar zo’n Lucas magneet draait met de helft van het krukastoerental, dus je begrijpt dat als je de kickstarter naar beneden trapt, dan gaat hij maar heel langzaam rond en dan moet hij een goede vonk geven om te kunnen starten.

Voor degenen die nog niet weten hoe zo’n magneetontsteking werkt even een korte cursus: bij de ouderwetse ontsteking met contactpunten en bobine komt er spanning op de primaire wikkeling van de bobine als de contactpuntjes sluiten.

Daardoor ontstaat er een magnetisch veld in de ijzeren kern van de bobine en als de contactpuntjes openen moet de spanning zo snel mogelijk naar nul gaan en daarbij speelt de condensator een belangrijke rol want die zuigt die spanning snel weg.

De primaire wikkeling heeft weinig windingen van dikke draad en de secundaire wikkeling van de bobine heeft heel veel windingen van heel dunne draad. En door het wegvallen van de spanning en dus dat magnetische veld ontstaat er in die secundaire wikkeling een heel hoge spanning van vele duizenden volts, welke de bougie doet vonken.

Bij de magneetontsteking is het roterende anker in feite hetzelfde als de bobine en daar omheen zit een magneet. Dus die ‘bobine’roteert in een magnetisch veld, in het anker zit een condensator en aan het anker zit een meedraaiend plaatje met de contactpuntjes welke de primaire wikkeling onderbreken.

In feite werkt die primaire wikkeling tevens als een dynamo, immers, een spoel van koperdraad welke roteert in een wisselend magnetisch veld genereert een spanning. Dus de magneetontsteking genereert zelf de benodigde spanning en heeft geen accu daarvoor nodig.

Maar wat is nou het probleem? De Lucas K2F magneto komt ergens uit de jaren 30 of 40 van de vorige eeuw. Het opnieuw wikkelen van het anker werd gedaan door mensen die nu niet meer leven of heel oud zijn en gestopt, de condensator wordt al heel lang niet meer gefabriceerd en is nogal speciaal en de vervanger schijnt er ook niet meer te zijn.

Ik heb er een laten wikkelen, maar die meet aan de secundaire kant 3.2 kOhm en dat moet meer dan 6 kOhm. Ik heb er nog een die origineel is en die meet 7.2 kOhm.

Een ander probleem is het magnetisme, want vroeger hadden we nog geen metalen die een heel sterk magnetisme konden opbrengen. Tegenwoordig zijn er vismagneten waar een hele fiets aan blijft hangen en er zijn blokmagneten die 150 kg kunnen houden.

Nu had ik vorig jaar een paar kleine blokmagneetjes besteld van 30x12x12 mm en als die tegen elkaar zitten krijg je ze met je handen niet meer van elkaar. Daar heb je echt geweld voor nodig.

En die blokmagneetjes heb ik aan beide zijkanten van die Lucas magneet gezet. Eerst even onderzocht met welke kant hij het sterkste trok, gelijke polen stoten elkaar immers af en met de minste trekkracht dat magneetje tegen het aluminium huis geplaatst. Het zijn dan wel gelijke polen, maar dat blokje is veel sterker magnetisch dan de magneet van de Lucas, dus die zit goed vast.

Hetzelfde met de andere kant, anker er in, de boel dichtgeschroefd en het resultaat is een duidelijk voelbaar sterk magnetisme als je het kleine ankertje ronddraait met de hand.

En dan kijken hoe het vonkt, dus de accuboormachine er op en draaien. En of hij wil vonken, zelfs als hij nauwelijks rond gaat heeft hij een spetterende vonk.

Lijkt me logisch, want hoe sterker het magnetisme, hoe sterker de spanning en dus vonk.

Ik blijf elektronisch, maar deze magneet blijft op de plank liggen en mocht het elektronische wondertje het opgeven, dan weet ik zeker dat de oude Norton met deze Lucas K2F met een veel sterkere magneet als toen hij nieuw was, gegarandeerd wil starten.
 
Vanmiddag voor de eerste keer dit jaar met de Norton gereden en hij verbaast me nog steeds en ik zal uitleggen waarom.

Het Norton featherbed frame kwam rond 1950 met de Manx racemotoren en kennelijk zijn de afmetingen zoals wielbasis en vorksprong ideaal, want het stuurt net zo makkelijk en licht als een fietsje en hij doet precies wat je wilt.

En het 600cc tweecilinder motorblok loopt prachtig, heeft een breed toerengebied met vermogen en koppel en dat maakt dat hij er nog rap vandoor gaat.

En het geluid dat hij maakt is voor mij een feest om te horen.

Maar ik kwam thuis achter de garage en hij sloeg af omdat hij nog in de versnelling stond. En met geen mogelijkheid meer willen starten.

En dan komt mijn verleden als storingmonteur heel goed van pas, want daar moet je de hele dag rationeel denken wil je een probleem kunnen oplossen.

Ik heb zoals eerder gemeld elektronische ontsteking en ik heb een kogelkraan in de olieleiding omdat de inhoud van de externe olietank langzaam naar het carter loopt, wat men ‘sumping’ noemt.
En op die kogelkraan heb ik een microschakelaar welke de ontsteking onderbreekt als de kraan dicht staat, zo dat hij dan niet kan starten.

En daar sta je dan, gelukkig wel thuis, maar je gaat in gedachten het systeem na en vraagt je af wat het probleem kan zijn, want hij liep immers perfect.

De carburateur voelt koud, dus dat kan het niet zijn. Dus je maakt contact en trapt het startpedaal naar beneden en kijkt naar de amperemeter. Normaal zie je het naaldje iets bewegen als de bobine spanning krijgt, maar dat blijft onbeweeglijk.

Conclusie: de ontsteking krijgt geen spanning en dat kan het zekeringetje zijn of de microschakelaar op de oliekraan.
Multimetertje gepakt en ja hoor, microschakelaar werd niet voldoende ingedrukt.

Waterpomptang gepakt en de boel ietsje bijgebogen, contact aan, een trap en lopen als een nieuwe.

Voor de motorrijders hier: als je de kans krijgt om met zo’n motor met dit frame een stukkie te rijden, aarzel niet want het is een beleving die je nooit vergeet.
 
Vanmiddag voor de eerste keer dit jaar met de Norton gereden en hij verbaast me nog steeds en ik zal uitleggen waarom.

Het Norton featherbed frame kwam rond 1950 met de Manx racemotoren en kennelijk zijn de afmetingen zoals wielbasis en vorksprong ideaal, want het stuurt net zo makkelijk en licht als een fietsje en hij doet precies wat je wilt.

En het 600cc tweecilinder motorblok loopt prachtig, heeft een breed toerengebied met vermogen en koppel en dat maakt dat hij er nog rap vandoor gaat.

En het geluid dat hij maakt is voor mij een feest om te horen.

Maar ik kwam thuis achter de garage en hij sloeg af omdat hij nog in de versnelling stond. En met geen mogelijkheid meer willen starten.

En dan komt mijn verleden als storingmonteur heel goed van pas, want daar moet je de hele dag rationeel denken wil je een probleem kunnen oplossen.

Ik heb zoals eerder gemeld elektronische ontsteking en ik heb een kogelkraan in de olieleiding omdat de inhoud van de externe olietank langzaam naar het carter loopt, wat men ‘sumping’ noemt.
En op die kogelkraan heb ik een microschakelaar welke de ontsteking onderbreekt als de kraan dicht staat, zo dat hij dan niet kan starten.

En daar sta je dan, gelukkig wel thuis, maar je gaat in gedachten het systeem na en vraagt je af wat het probleem kan zijn, want hij liep immers perfect.

De carburateur voelt koud, dus dat kan het niet zijn. Dus je maakt contact en trapt het startpedaal naar beneden en kijkt naar de amperemeter. Normaal zie je het naaldje iets bewegen als de bobine spanning krijgt, maar dat blijft onbeweeglijk.

Conclusie: de ontsteking krijgt geen spanning en dat kan het zekeringetje zijn of de microschakelaar op de oliekraan.
Multimetertje gepakt en ja hoor, microschakelaar werd niet voldoende ingedrukt.

Waterpomptang gepakt en de boel ietsje bijgebogen, contact aan, een trap en lopen als een nieuwe.

Voor de motorrijders hier: als je de kans krijgt om met zo’n motor met dit frame een stukkie te rijden, aarzel niet want het is een beleving die je nooit vergeet.
Ok, graag. Wanneer spreken we af?

En de rest van MF.....achter aansluiten. :+
 
Ok, graag. Wanneer spreken we af?

En de rest van MF.....achter aansluiten. :+
Mijn oudste kind heeft het motorrijbewijs en ook de nodige ervaring, maar heeft nog nooit met de Norton gereden en dat voorrecht is alleen aan mij. Maar als je heel lief bent.....................................

Ik mijn herinnering stuurt snoepie ook ongeveer zo, niet precies hetzelfde, maar komt dichtbij.
 
Mijn oudste kind heeft het motorrijbewijs en ook de nodige ervaring, maar heeft nog nooit met de Norton gereden en dat voorrecht is alleen aan mij. Maar als je heel lief bent.....................................

Ik mijn herinnering stuurt snoepie ook ongeveer zo, niet precies hetzelfde, maar komt dichtbij.
Tijd voor een vergelijking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan