Norton Commando 1972

yep , natte koppeling en een triplex primaire ketting.
let op dat de generator stator voldoende speling heeft TOV de rotor , anders brandt de stator uit.
even checken , krukas draaien , nog eens checken, er zit nog wel eens wat slingering op de kruktap
 
Ik ben weer wat hulp nodig..

Ik wil het koppelingshuis momteren, maar ik heb geen idee hoe dat zat..

Ik kan niet een rij shims er achter zetten en de koppelingsmoer aandraaien, dan kunnen beide assen niet meer onafhankelijk draaien.
Er zit een groef in voor een asborgclip, maar met clip kan ik de koppelingsmoer niet goed vast draaien..

Weet iemand hoe dit zit?

Ik heb een manual, maar dit staat er niet, geen exploded view of zo..

IMG_20230404_145318.jpg
 
Niet lang na het posten van de vraag kwam ik tegen waar ik naar het zoeken was..
Het hoort zo te zitten als op de foto, maar de moer moet minder strak als volgens spec.
Ik moest een spacer draaien voor tussen het tandwiel en rotor/magneet/vliegwiel.

Primaire aandrijving zit er nu op, en heel mooi uitgelijnt, met m'n lasertje.
 
Niet lang na het posten van de vraag kwam ik tegen waar ik naar het zoeken was..
Het hoort zo te zitten als op de foto, maar de moer moet minder strak als volgens spec.
Ik moest een spacer draaien voor tussen het tandwiel en rotor/magneet/vliegwiel.

Primaire aandrijving zit er nu op, en heel mooi uitgelijnt, met m'n lasertje.
als ik mij goed herinner heeft de originele circlip geen oren , en past daardoor precies in een uitsparing in de spacer.
daarom kan je hem er niet uitdrukken tijden het aandraaien van de koppelingsmoer.
zo zat het in ieder geval bij mijn commando.
 
als ik mij goed herinner heeft de originele circlip geen oren , en past daardoor precies in een uitsparing in de spacer.
daarom kan je hem er niet uitdrukken tijden het aandraaien van de koppelingsmoer.
zo zat het in ieder geval bij mijn commando.
Wel oren, maar aan de binnenzijde. Je zet het koppelingshuis met lager en hub in 1 keer op de as. Daarna de centrale moer met tab washer plaatsen. Ik doe zelf het aanhaalmoment lager dan in het boek aangegeven. Ca 40lbft meen ik.
Denk er om dat je de koppeling op de juiste manier afstelt, anders loop je kans dat de central drukstift welke door de as loopt oververhit raakt.
 
Weer wat aan het klooien / puzzelen met de Norton.
Hij staat op de wielen, blijkt dat het voorwiel verkeert is gespaakt, staat uit het midden.
Wielen worden waarschijnlijk vervangen want die zien er niet uit.

Koppeling zit er in.
Carburateur kwam binnen en zit er op.
Oliepomp zit er op.
Ben bezig met het rechter deksel, wat een gepuzzel, wet sump is toch een stuk simpler.

Die olieleiding naar de kop is dat iets speciaals? Heeft dat een bepaalde naam?

IMG_20230430_160728~2.jpg

IMG_20230519_154030_HDR.jpg

IMG_20230519_154044_HDR.jpg

Iedere keer bouten scoren begint wel vervelend te worden.

Binnenkort een electronische ontsteking bestellen.
 
Voor de mensen die weten waar ze het over hebben, of denken ;)

Mijn maat wil een electronische ontsteking op de Commando hebben, ik heb er 2 gevonden, maar weet niet zeker welke, het lijkt er op dat de duurdere wat beter van kwaliteit is, maar geen idee of dat ook echt zo is. Of is er iets anders dat beter is?
Kwaliteit is belangrijker dan prijs!

Ik zag ook dat de Commando 2 sets of contactpunten heeft, geen wasted spark dus, dat had ik niet verwacht.

Ik ga nu een beetje bezig met de bedrading, voornamelijk met de ontsteking, wil hem horen draaien! ;)

Het ene merk ontsteking.
Het andere merk onsteking.
 
Wel oren, maar aan de binnenzijde. Je zet het koppelingshuis met lager en hub in 1 keer op de as. Daarna de centrale moer met tab washer plaatsen. Ik doe zelf het aanhaalmoment lager dan in het boek aangegeven. Ca 40lbft meen ik.
Denk er om dat je de koppeling op de juiste manier afstelt, anders loop je kans dat de central drukstift welke door de as loopt oververhit raakt.
Correct! En dat is nog vrij vast, vind ik..
Ik moest aardig wat shims achter de clip zetten om het goed uit te lijnen, met een lasertje gedaan.
 
Iemand ook een idee wat ik als olieleiding kan gebruiken? Van carter naar kop.
Het is vrij hard, er zitten geen klemmen op, geen idee wat voor plastic het is, ik ben al bij een paar zaken langs geweest, maar ze sturen me steeds ergens anders heen, niemand weet het echt..

Of zou ik het af kunnen knippen, opwarmen en weer op de nippel kunnen drukken? Of is het na ruim 50 jaar aan vervanging toe?
 
Wauw dat is modern ????? die leiding kwam ik op de injectie van een V7 classic tegen voor de injectoren hard kunststof die verwarmd op de aansluiting gedrukt wordt althans daar lijkt het op .
Zag bij het zoeken naar een foto dat er sets aangeboden worden welke van die moderne remleidingen gemaakt waren
 
Voor de mensen die weten waar ze het over hebben, of denken ;)

Mijn maat wil een electronische ontsteking op de Commando hebben, ik heb er 2 gevonden, maar weet niet zeker welke, het lijkt er op dat de duurdere wat beter van kwaliteit is, maar geen idee of dat ook echt zo is. Of is er iets anders dat beter is?
Kwaliteit is belangrijker dan prijs!

Ik zag ook dat de Commando 2 sets of contactpunten heeft, geen wasted spark dus, dat had ik niet verwacht.

Ik ga nu een beetje bezig met de bedrading, voornamelijk met de ontsteking, wil hem horen draaien! ;)

Het ene merk ontsteking.
Het andere merk onsteking.
De Boyer branden heb ik toen op mijn Pa (nu van mij) zijn Norton gezet.
Probleemloos tot nu.
Zit er ruim 25 jaar op.
 
Ik ben een beetje aan het uitpluizen hoe de bedrading zit, dat is al een keer gedaan zo te zien, behoorlijk warrig.
De rectifier en de capacitator, maakt het uit hoe die aangesloten worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan