Noordkaap in twee weken

Hoe zit t eigenlijk met tanken in het noorden van skandinavië? Moet je dat echt goed in de gaten houden?

Zelfs in het noorden wonen mensen, en die moeten ook tanken. Je hebt misschien niet zoals hier op elke hoek van de straat een pomp, maar echt wel voldoende om daar normaal rond te kunnen rijden. Zolang je een gemiddelde actieradius hebt tenminste, maar elke 50 kilometer kom je echt wel een pomp tegen. Dus niet wachten tot hij op reserve gaat en dan pas op zoek gaan naar een pomp, maar vanaf ongeveer een halve tank rustig rond gaan kijken, dan komt het echt wel goed.

Die E85 is ethanol, dat moet je er inderdaad niet ingooien, maar dat is voornamelijk in Zweden. In Noorwegen en Finland vind je dat bijna niet.
 
Oh haha, ik bedoel eigenlijk. Zijn er genoeg tanstations om niet zonder benzine te komen staan?
Uit ervaring toen ik in 2017 een reis naar de Noordkaap heb gedaan, zijn er genoeg stations om niet zonder benzine te komen staan. Tanken wanneer je kan is wel het advies. Als je toch zonder komt te staan, is het geheel aan jezelf te wijten. Als je 250km op een tank kan rijden met reserve, moet dat geen probleem zijn.
 
Uit ervaring toen ik in 2017 een reis naar de Noordkaap heb gedaan, zijn er genoeg stations om niet zonder benzine te komen staan. Tanken wanneer je kan is wel het advies. Als je toch zonder komt te staan, is het geheel aan jezelf te wijten. Als je 250km op een tank kan rijden met reserve, moet dat geen probleem zijn.
Ik neem aan dat je een G vergeten bent, want met 250km actieradius ga je het prima redden daar.
Edit: Al veranderd zie ik ;)
 
Oh haha, ik bedoel eigenlijk. Zijn er genoeg tankstations om niet zonder benzine te komen staan?
Ik weet niet op welke motor dat je gaat?
Tijdje terug reed er met een toertocht 1 mee, die met 100km al dringend naar de pomp moest. Ja, zo een komt mss wel eens stil te staan.
Natuurlijk willen de mensen die daar wonen ook niet zonder benzine komen staan. Altijd wel een pomp te vinden.
Als 't heel ver wordt, zoals indertijd dat ik in Canada was, dan wordt de afstand aangegeven naar 'the next gas-station'.

Gebruik de Garmin!
In deze GPS volgt na 'waarheen' een knop met 'tankstations'. (die knop kan je zelf in de Garmin maken)
Als ik in den vreemde ben en de tankwijzer gaat naar rood (dan is er nog 80-90km) dan druk ik op deze knop.
Kijk waar de richting-pijl heen wijst, en maak dan een keus en rijd er heen.
Komt altijd weer goed! Oke, ik moet toegeven dat ik 'm soms wel heb geknepen. Bleek dat de dorpspomp inmiddels was beëindigd.
Maar dat was dan ook wel beetje eigen schuld, dat ik te laat ben gaan zoeken voor een pomp.
 
Hoe zit t eigenlijk met tanken in het noorden van skandinavië? Moet je dat echt goed in de gaten houden?
Er zijn in elk geval tot vlak voor de Noordkaap tankstations genoeg (vaak ook goed voor een snelle lunch), tenzij je motor echt een hele kleine tank heeft. Kijk wat je motor aan brandstof mag hebben en hang de goeie slang in de tank.
Wij tankten aan het einde of begin van de dag vol en dan meestal nog een keer halverwege de dag om gelijk een lunch naar binnen te werken.
 
Oh haha, ik bedoel eigenlijk. Zijn er genoeg tanstations om niet zonder benzine te komen staan?
Ik was twee weken geleden op de Noordkaap, was een hele mooie trip! En je moet wel je best doen om zonder benzine te komen staan, in elk groter stadje is wel een pompstation. En onderweg is op 30 km voor de Nordkapp in Honnigsvag nog een Shell station.

Voor de zekerheid had ik zelf een 1,5 liter Fuelfriend bij me, daarmee heb je nog wat minder stress...
 
Laatst bewerkt:
Ik was twee weken geleden op de Noordkaap, was een hele mooie trip! En je moet wel je best doen om zonder benzine te komen staan, in elk groter stadje is wel een pompstation. En onderweg is op 30 km voor de Nordkapp in Honnigsvag nog een Shell station.

Voor de zekerheid had ik zelf een 1,5 liter Fuelfriend bij me, daarmee heb je nog wat minder stress...
Kun je iets over je reis vertellen? Hoe lang heb je erover gedaan? Hoe ging het bij de grenzen ivm Corona?
 
Kun je iets over je reis vertellen? Hoe lang heb je erover gedaan? Hoe ging het bij de grenzen ivm Corona?
Ik had weinig tijd en wilde perse de Noordkaap bezoeken (bucket list), en dus heel snel via Denemarken, de brug over naar Zweden en via Finland naar Alta in Noorwegen gereden. Pas bij de Finse en Noorse grenzen werd om het Corona certificaat gevraagd, zonder dat DCC kom je vooral Noorwegen niet in!

Daarna vanuit Alta naar de Noordkaap en terug en in de dagen erna via Narvik, de Lofoten, Bodo, Trondheim weer terug naar zuid Zweden en weer terug de brug over naar Denemarken en weer naar huis. Vooraf hotels geboekt via Booking, niet goedkoop maar ik wilde de zekerheid en niet te hoeven zoeken.

Prachtige omgeving, zeker Lapland en noord Noorwegen en vooral de Lofoten, daar ga ik zeker nog een keer naar terug en dan langer daar rondrijden. Zuid Noorwegen en de route langs de kust van Zweden waren niet zo boeiend, dus de boot nemen van Kiel naar Oslo of Goteburg is een beter idee dan daar doorheen rijden. De binnenlanden van Zweden en zuid Noorwegen staan voor volgend jaar op het programma, dit keer was het alleen Expeditie Nordkapp...
 
Wij konden met de laatste druppels, destijds in de jaren 80-90..., nog net een vliegveldje bereiken in noord zweden.
Daar was nog 5 min. een pomp open...
Tegenwoordig is dat daar geen probleem meer met een beetje tankinhoud en wat nadenken/voorbereiden.
 
Ik wil dit jaar naar de Lofoten. Twee jaar geleden wilde ik terug vanuit Trondheim en overnachten in een AirB&B. Moest ik opeens een foto en een copie ID laten zien voordat ik kon boeken, dat na een dag sturen en helm op. Dus maar laten zitten en en in een hotel gekropen. Heeft iemand ervaring met Airb&b in Noorwegen ? ( op de heenweg ging het heel soepel, de terugweg was wat ingewikkelder.)
 
Hoe zit t eigenlijk met tanken in het noorden van skandinavië? Moet je dat echt goed in de gaten houden?

Het kan zomaar zijn dat je 100km lang geen tankstation tegenkomt. Afhankelijk van de grootte van je benzinetank is dat iets waar je echt rekening mee moet houden. Met een tank van 30 liter is het minder een probleem dan met eentje van 15 liter.
 
Als je gewoon een actieradius van minimaal 200 a 250 km hebt hoef je echt geen extra benzine mee te nemen hoor, je moet alleen niet wachten tot je nog 20km over hebt
 
Gewoon 2l reserve meenemen achterop.
Of 5:

full
 
Zo desolaat is het daar nou ook weer niet hoor, hoewel. ;)
 
Hoe zit t eigenlijk met tanken in het noorden van skandinavië? Moet je dat echt goed in de gaten houden?
Ik hoor vaak hiero van niet, maar ik durf het tegendeel te bewijzen. Het hangt er vanaf waar je rijdt. Westelijk van de noordkaap en de doorgaande weg er naartoe is het goed te doen en is er elke 50km wel een tankstation. Ga je oostelijker (wat ik niet verwacht want: geen tijd) kun je wel eens in de shit komen. Gamvik was bij mij op een gegeven moment even knijpen. Stond in 275km 1 tankstation halverwege en die pakte m'n pas niet (geen credit card).

Gelukkig kon ik in Kjollefjord tanken met dit uitzicht:
1627564492261.png
 
Mijn credit-card gebruik ik weinig.
Toch is er soms geen ander mogelijkheid.
In Engeland 2x gehad dat betalen aan de pomp met de gewone bakpas niet lukte. Dan maar de credit-card!
 
Mijn credit-card gebruik ik weinig.
Toch is er soms geen ander mogelijkheid.
In Engeland 2x gehad dat betalen aan de pomp met de gewone bakpas niet lukte. Dan maar de credit-card!
Ik stam nog uit een tijd dat papiergeld een gangbaar betaalmiddel was.

Reuze handig, in Noorwegen wel bonje gekregen met europark, hebben automaten die geen muntgeld accepteert. En de rest werkte niet.
 
Ben benieuwd naar je ervaringen, Noordkaap staat bij mij ook op het lijstje. Echter ik trek er minimaal 4 weken voor uit, ook op een FJR is een hele dag best vermoeiend... laat staan 2 weken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan