Niu, Super Soco, anders?

  • Onderwerp starter Anoniempje622
  • Startdatum
Onlangs heb ik die FD F3 eens bekeken en het ziet er inderdaad helemaal niet slecht uit, veel beter en degelijker dan een heleboel andere modelletjes. Daarbij moet ik aantekenen dat het puur om een indruk gaat, ik heb er niet mee gereden en ook geen kappen verwijderd om er onder te kijken.

De batterij zit onder het zadel, normaal één kleine; er passen ook twee kleine in of één grote. Dan is er nog de optie van een grote en een kleine en daarmee schijn je echt wel een eind te komen.
Je kunt zonder problemen een volle en lege batterij aan elkaar koppelen, ze hebben de zaak zo geschakeld dat er niets mis kan gaan. Je kunt dus één batterij laden en daarna gewoon aansluiten naast de andere.
Mijn vermoeden is dat je normaal rijdt op de volste batterij en dat die beide pas elektrisch gekoppeld worden als de spanningen gelijk zijn waarna je twee batterijen parallel hebt.

Er wordt geschermd met de merknaam “Nipponia”, zou uit Griekenland komen. Wat Nipponia is weet ik niet, misschien een holding want de scooter komt in z’n geheel uit China. Staat gewoon op de site FDmotors.cn
Dit zijn BROM scooters, en gewoon te koop in NL zie: FD Motors F3 E-scooter met grooste bereik. Beste koop 2022!, en bovendien ook nog best duur (vind ik). Ik denk dat als je ze belt, dat je best langs mag komen voor een proefritje hoor ;). Maar als je "goedkoop" elektrisch van A naar B wilt en je hoeft/mag/komt niet buiten de bebouwde kom, ja dan is een brom scootertje voldoende, maar dan zit je hier verkeerd IMAO.
 
Net als de genoemde Super Soco en de Niu is deze er zowel als brommer en ook als motorscooter, zo staat tenminste op de site te lezen.
En ik weet dat ze in NL te koop zijn, ik was bij de dealer…
 
Net als de genoemde Super Soco en de Niu is deze er zowel als brommer en ook als motorscooter, zo staat tenminste op de site te lezen.
En ik weet dat ze in NL te koop zijn, ik was bij de dealer…
Waar heb je dat gelezen dan?
Want naar mijn weten is hij er niet in motoruitvoering…
 
Omdat ik in mijn spaarzame vrije tijd wel aan trial rijden zit te denken, en ook omdat het gewoon een heel stoer ding vind, zat ik aan deze Light Bee X te denken. Niet geschikt voor op de snelweg, maar wel binnen de bebouwde kom & off-road. Alleen is hij voor zover ik hier SUR-RON 2020 LBX ON ROAD L1E-B ELECTRISCHE BROMFIETS | Sur-ron Benelux kan vinden binnen Nederland alleen leverbaar als Bromfiets met maar 3Kw en max 45Km/u i.p.v. de opgegeven 6Kw en 75 Km/u.
Hier Sur-Ron | Light Bee X-series STREET Grijs zeggen ze van wel, maar ik heb nog geen antwoord op de vraag of dat ook echt op motor-kenteken is of niet.
Deze De Talaria Sting in Nederland! - Bikecentreholland is soortgelijk verhaal helaas.

Ze moeten hier maar eens goede wetgeving voor regelen. Want om alles wat geen ABS heeft maar meteen tot bromfiets te degraderen schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
Bijvoorbeeld: classificatie lichte elektrische motorfiets max 11Kw en 85Km/u geen ABS nodig, de rest het zelfde als ICE 11KW motorfiets (ik ben niet super intiem met waar een nieuwe Motorfiets van max 11 Kw nog meer aan moet voldoen, maar ik denk dat gebrek aan ABS in dit geval het grote struikelblok is).
Er zijn al best veel alternatieven voor ICE motorfietsen in de wereld, maar die mogen hier in NL allemaal niet als Motorfiets verkocht worden door dit gat in de wetgeving.
Ik ga bijvoorbeeld ook binnen de bebouwde kom niet graag tussen de auto's rijden met een apparaat dat begrensd is op 3Kw en max 45 Km/u, want dan kun je niet veilig mee accelereren, en vorm je een rijdende chicane.
Mijn vrouwtje rijdt dagelijks woon-werk op haar brommertje en wordt bijna dagelijks wel op een gevaarlijke manier/plek ingehaald, omdat ze op de weg moet rijden met 45 waar de auto's 50 mogen (maar meestal 60 gaan).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar maanden geleden mijn kawasaki gt1400 verkocht en voor dat geld een Horwin ek3 motorscooter gekocht. Dat is een chinees oostenrijks ding dat 100 loopt wind tegen 90 en normaal een actieradius heeft van 58 km. Het zou verder moeten zijn maar ik rij altijd in stand 3. Het diing is geweldig in den haag en omstreken waar ik meestal mijn woon en werk verkeer rij. Er kan een tweede accu a 1300,- in en daarmee verdubbel je je actieradius, ik vind dat niet nodig. Je kunt makkelijk tussen de files door en bent als eerste weg bij het stoplicht. Ik vind de acceleratie echt goed, geen vergelijk met een echte viercylinder, maar goed genoeg. Vooral dat koppel met die constante trekkracht is heel leuk rijden. Omdat hij als twee druppels water op een snorscooter lijkt kun je ook af en toe een fietspad nemen. Overweging destijd om voor electrisch te gaan was inderdaad de benzineprijzen, ik tank nu via gemeenschappelijke stopcontacten praktisch gratis. Daarnaast vond ik het volkomen zinloos om in dit land een 155 pk sterke loodzware motorfiets te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan