Enne, hoe ga je er nu mee om? Heb je tips ?
Als een motor hoog op een verlanglijstje van dieven staat, zullen ze er alles aan doen om deze te stelen. De pakkans is klein, en door de toenemende schaarste van youngtimers en klassieke motoren zijn deze lucratiever geworden voor de handel en waarde in onderdelen. Wat motordieven doen, hangt vaak weinig af van de ART4- of ART5-classificatie. Naar mijn mening is het stallen/parkeren van een motor buiten vragen om aandacht en problemen. Maar misschien ben ik heel cynisch geworden.
Werkwijze:
Stuurslot: Dit kan geforceerd worden door met twee personen en een beetje geweld.
Remschijfslot: De motor wordt op een rolplateau of skateboard geplaatst, of bij lichte modellen zoals een supersportmotor eenvoudig opgetild door twee of drie personen.
Ketting: Voor een ART4-ketting wordt vaak een betonschaar gebruikt. Bij ART5-kettingen gebruiken ze soms een hydraulische kniptang, en in het uiterste geval een slijptol.
Akoestisch alarm: Dit kan worden gedempt met isolerend purschuim.
GPS, Peilzenders en Tracking-apparatuur: In sommige gevallen wordt direct na de diefstal in het busje gecontroleerd op dit soort apparaten. Zo niet, dan stallen de dieven de motor vaak ergens om deze een dag of twee “af te laten koelen”. Net zoals je hydraulische kniptangen goedkoop kunt aanschaffen, zijn ook scanners en jammers voor een paar tientjes verkrijgbaar via platforms zoals Temu en AliExpress.
Conclusie: Je kunt dieven deels afschrikken, maar als ze het echt willen gaat je motor mee. Mijn motor staat nu veilig achter een deur met een meerpuntssluiting en een SKG3-slot. Dit geeft me 15-20 minuten extra tijd nadat ik door een centrale word gebeld en mijn beveiligingsapp meldingen verstuurt. Ik begrijp dat dit niet voor iedereen haalbaar is, maar een gewilde supersport zoals de GSX-R buiten laten staan? Zelfs niet voor één nacht. Dat risico neem ik nooit meer.
+ pakkans bijna 0
+ straf sowieso 0
Kijk eens bij de tenlastelegging hoeveel schade deze dief in één week heeft aangericht in Amsterdam.
Straf: 6 maanden en 20 dagen, na aftrek van de voorwaardelijke straf en 1/3 korting.
Bron: Rechtspraak.
Om weer een beetje on topic te gaan met betrekking tot de technische staat bij ongevallen: Blik op de Weg had hier ooit een interessante special over. Ik weet echter niet of dit team nog bestaat binnen de politie, los van de VOA. Maar ik weet wel dat de VOA over het algemeen bevindingen m.b.t. technische staat met verzekeraars deelt.