MZjes

Ik heb (nog) nooit op een Jawa mogen rijden, maar als ik dit lees … hoe extreem beroerd moet een Jawa dan wel niet zijn /rijden …
‘Mijn’ MZ reed écht hopeloos (hobbelen schudden en slingeren, weggedrag als een natte krant), de voorremhendel kon je vrijwel moeiteloos tot aan het stuur trekken, met nauwelijks remwerking, en trillen ? Hevig schudden kon je beter zeggen.
Jij hebt gewoon een slechte gehad. Die van mij had schijfrem voor en trommel achter. Remde prima. Zelfs met de originele DDR banden geen gehobbeld. De Jawa had een zijspan en reed aardig. De remmen trommels waren niet bijzonder. De MZ reed echt heel comfy. Alleen dat ding rookte wel met de oliepomp .Jij hebt een heel slechte getroffen..ik vond de mijne vergelijkbaar rijden als een Xt 250 uit die tijd maar betere remmen vanwege die schijf ipv trommels
 
Ik heb (nog) nooit op een Jawa mogen rijden, maar als ik dit lees … hoe extreem beroerd moet een Jawa dan wel niet zijn /rijden …
‘Mijn’ MZ reed écht hopeloos (hobbelen schudden en slingeren, weggedrag als een natte krant), de voorremhendel kon je vrijwel moeiteloos tot aan het stuur trekken, met nauwelijks remwerking, en trillen ? Hevig schudden kon je beter zeggen.
Mijn jawa trilde niet en had er een prima fijn motortje aan..
 
Jij hebt gewoon een slechte gehad. Die van mij had schijfrem voor en trommel achter. Remde prima. Zelfs met de originele DDR banden geen gehobbeld. De Jawa had een zijspan en reed aardig. De remmen trommels waren niet bijzonder. De MZ reed echt heel comfy. Alleen dat ding rookte wel met de oliepomp .Jij hebt een heel slechte getroffen..ik vond de mijne vergelijkbaar rijden als een Xt 250 uit die tijd maar betere remmen vanwege die schijf ipv trommels
Ik denk ook dat ik een hele slechte heb gehad. Bleef ermee bezig, een rampding. Miskoop,
Heel lang geleden 1984 (mijn ‘bromfiets tijdperk’) had ik een Zündapp Sprinter, een kameraad had toen een Simson S51. Dat is ook Oostblok, maar die reed echt niet verkeerd hoor, zat praktisch geen verschil qua rijden in. Wel was de afwerking minder. Maar kapotgaan deed die Simson ook niet.
Dat had ik van de MZ ook verwacht, maar daar kwam helemaal niks van. Niet qua rijden, niet qua techniek, helemaal niks.

Maar ik mis het geluidje wel erg. Vandaar weer op zoek. En daarbij sluit ik MZ niet uit!
 
Ik heb al jaren een Jawa 634 (ooit gekocht voor 350,-....) Ik heb hem voorzien van Vape ontsteking, en hij is eigenlijk probleemloos (al jaren!)
Tot de 100km/u is hij relatief trillingsvrij en rijdt echt heel behoorlijk, en dat met trommelremmen.
(ja en ik weet ook wat echt goed rijden is, ik heb jaren een ducati 996S gehad)
 
Ik had ooit een Jawa oilmaster 350 en een MZ ETZ250 met een 300cc set
Die MZ was op alle fronten beter.

De vrouw reed ooit een MZ met span, ook een leuk ding.
 
Simson heeft geen tweetakt motorfiets gemaakt, wel bromfietsen.
Ze maakten wèl de AWO; een 4-takt eenpitter, een BMW R23- "kloon"..(niet echt een kloon, meer een eigen interpretatie).

MZ = IFA = DKW..en als dát geen topfabrikant van tweetakten is..weet ik het ook niet.
CZ bouwde prima motoren, is later gefuseerd met Jawa.

Ik mis in jouw rijtje de Poolse Wišla, en de Russische IZH en Minsk; alle drie DKW-klonen.
Vooral de IZH Jupiter is een sterke betrouwbare 350cc tweetakt.
Of ga voor een exoot: de IFA/MZ BK350.
Een tweetakt boxer..👍

Sparta is ook leuk, of een Engelse James..
Keuze zát..
 
Laatst bewerkt:
Zeker, je zou ook nog op zoek kunnen gaan naar een oude Maico of Adler, al is de laatste redelijk duur.
 
Maar daar moet wel heel erg veel aan gebeuren en waar vind je onderdelen? Van MZ is heel veel nog gewoon te koop.
 
Gedurende de hele slag helaas, als dat alleen bij het eerste stukje was zou het geen probleem zijn. Bij ‘losgelaten’ remhendel kan via het compensatiegaatje de cilinder via het rempotje worden bijgevuld. Rem je dan, kan de net opgebouwde druk ontsnappen via datzelfde rempotje. Komt de zuiger (de remcup eigenlijk) voorbij dat gaatje, is de ruimte afgesloten en kan de remvloeistof alleen via de slang naar de remklauw.

Ik begreep niet waarom ik geen remdruk had en heb toen maar gezocht op i net over de werking van een hoofdremcilinder. Werkt simpel maar effectief.
Je verhaal klopt. Alleen aan het begin van de slag mag er vloeistof terug komen
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Vraagje: met betrekking tot de ‘speciale’ twee takt benzine (mix): vraag dit omdat je niet veel tweetaktmotoren meer ziet rijden. En vele niet voorzien zijn van dat aparte oliepompje (dan kun je gewone benzine tanken).

Is dat nog wel te koop, en zo ja waar dan ? (Ik bedoel dan niet Aspen benzine voor bv bosmaaiers)

Of moet je dat zelf mengen, en doe je dat dan in de tank zelf (ivm goed mengen, misschien beter in een jerrycan).

‘Vroeger’ had je van die handpompen, met zo’n maatcilinder erbovenop, en toen had je ook nog “Shellina”, een gewone pomp maar dan wel met mix benzine erin. Nu ik weer zoekende ben naar een twee takt, begint dit te spelen, ‘mijn’ MZ had zo’n oliepompje.
 
Ik zou het zelf mengen door de gewenste hoeveelheid olie in de tank te gooien en dan superbenzine toe te voegen. Die olie is zelfmengend
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Altijd zelf mengen... de verhoudingen kunnen behoorlijk verschillen, mijn jawa draait 1:40, de mz ETZ (zijspan) smeerde ik wat rijker (1:30)
Al moet ik zeggen dat moderne 2takt olieen zo goed zijn, dat wat schraler geen ramp hoeft te zijn.
Wel altijd 98/Vpower/enz gebruiken!
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Tanken en olie bijmikken. Het mengt zichzelf. Vb. 10 liter tanken en dan 200 ml bijvoegen.
Voor mijn jawa was idd 1 : 40 voorgeschreven maar met 'moderne' olie is 1 : 50 ook geen probleem. Ook niet met bepakking in de bergen.
 
Laatst bewerkt:
@RTMK ; je woont in de buurt, dus ken je mogelijk de Netto Tank in Hengelo-Zuid.
Daar hebben ze nog zo'n handpomp met glazen maatcylinder erop.
Kost wel €2,50/L... dus zelf mengen is goedkoper.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Gewoon zelf mengen; ik heb altijd een klein flaconnetje Castrol-R bij me.
Een doppie vol voor het tanken in de tank, 5L Euro98 erover...klaar
 
En blijf weg van E10; dat mengt slecht met tweetaktolie.
Super98, Vpower, Ultimate... alles met geen tot max 5% suikerbietsap
 
Terug
Bovenaan Onderaan