Nee. Ik heb al vele jaren auto's motoren bromfietsen etc gerepareerd, en écht nevernooitniet zulke problemen met de remmen gehad.zolang je dat blijft denken ga je problemen blijven hebben.
Nee, niet met beide remklauwen. De oude (een Brembo) kan ik zo niks aan vinden. Zuigers zijn met de hand terug te drukken. Maar het zat hem ook niet in de remklauw, want als je de ontluchtschroef losdraaide, liep de rem wel vrij. Die tweede remklauw (een MZ) moest wel hier & daar aan gefröbeld worden, maar die is uiteindelijk wel goed.beide met de oude remklauw ? zitten de zuigers niet te vast door oxidatie achter de dichtingen ?
geen quatsch als het compensatiegaatje niet vrij komt.(Trouwens wat je opmerkte over het uitzetten van remvloeistof door de hitte (dat daardoor de remmen aanlopen) is quatsch.
en jij vraagt je dan niet af waarom ?als je de ontluchtschroef losdraaide, liep de rem wel vrij.
Haha No worries!Nee sorry niets voor mij !
Ik zeg niets over jouw Jawa, en ben oprecht blij dat jij het een fijne fiets vindt. Is je van harte gegund.
Maar ik ben klaar met 'Oostblok-spul'. Zal het vriendelijk houden door te schrijven dat het niet mijn ding is.
Ga vanmiddag (hopelijk is het dan wat warmer) met mijn K75 rijden, is ook bijna 40 jaar oud.
Maar wat fijn rijden, en wat een enorme bouwkwaliteit.
Oké jij je zin.geen quatsch als het compensatiegaatje niet vrij komt.
ik moet mezelf herhalen : zo lang je dat blijft geloven ga je problemen blijven hebben
Niet meer nee, toen wel: ben tot de conclusie gekomen dat het in de rempomp zou moeten zitten.en jij vraagt je dan niet af waarom ?
Ala de remzuiger niet de tijd heeft om helemaal terug te komen (dus zover dat het compensatiegaatje vrijkomt), is er sprake van een complete "vloeistofkolom" vanaf de remcup tot aan de zuiger(s) in de remklauw. De situatie die je hebt als je gewoon remt, en de remzuiger druk opbouwt, dus de cup voorbij dat compensatiegaatje is.als je 2x direct achter mekaar remt, heeft de remzuiger niet de tijd om helemaal terug te komen en de hoofdremcylinder dus ook weer volledig te vullen. om toch direct weer veilig te kunnen remmen is er een 2de kamer met remvloeistof achter de remcup (en daarvoor dient het 2de gaatje : om deze ruimte te vullen). deze vult de hoofdremcylinder direct weer, zodat je direct weer kan remmen.
Klopt helaas ook niet, dat je het pedaal steeds minder ver in kunt drukken, naarmate je vaker direct achter elkaar hebt geremd, komt omdat je dan het vacuum in de rembekrachtiger "opgebruikt". Inderdaad ja, dat effect is er dus alleen bij stilstaande motor, bij draaiende motor dus niet.probeer dit maar eens in je auto : rem verschillende keren direct na mekaar en je zal je pedaal steeds minder diep kunnen induwen.
Probleem ? Enige probleem dat ik heb is dat ik veel te lang bezig ben met iets wat steeds geen plezier geeft.als je dan de rem lost, moet die extra hoeveelheid natuurlijk weer weg kunnen : via het compensatiegaatje. en dat is jouw probleem
Nee, ik ben een rustige rijder, en zoals gezegd een MZ is al geen snelle motor(want het is duidelijk dat jij je remmen nog niet warm gekregen hebt).
neen jij, want je gelooft me toch niet. en googelen heb je ook nog niet gedaan.Oké jij je zin.
tot zver ben je mee. dat het door het compensatiegaatje is wil je dan weer niet snappenNiet meer nee, toen wel: ben tot de conclusie gekomen dat het in de rempomp zou moeten zitten.
de remzuiger zit in de klauw, niet in de hoofdremcylinder. lees beter wat ik schreef.Ala de remzuiger niet de tijd heeft om helemaal terug te komen (dus zover dat het compensatiegaatje vrijkomt), is er sprake van een complete "vloeistofkolom" vanaf de remcup tot aan de zuiger(s) in de remklauw. De situatie die je hebt als je gewoon remt, en de remzuiger druk opbouwt, dus de cup voorbij dat compensatiegaatje is.
lol. alsof er een eindige hoeveelheid onderdruk is in de rembekrachtiger ...Klopt helaas ook niet, dat je het pedaal steeds minder ver in kunt drukken, naarmate je vaker direct achter elkaar hebt geremd, komt omdat je dan het vacuum in de rembekrachtiger "opgebruikt". Inderdaad ja, dat effect is er dus alleen bij stilstaande motor, bij draaiende motor dus niet.
Daar ben ik het geheel mee eens !Haha No worries!
Ieder zijn ding, ik heb vanalles gereden in mijn leven, van Duc's tot BMW, en alles heeft zijn voors en tegen.
Dat bedoel ik. Ik rij motor, en sleutel eraan omdat ik er plezier aan wil beleven. Dat is alles.Maar als iet gaat frusteren, is het voor mij ook snel afgelopen.
In ‘De Pruttelpot’ neem ik aan ? (Daar heeft ook een ETZ 250 ‘schuurvondst’ als erfenis in gestaan; waar ik als ‘donor’ voor de mijne wel belangstelling voor had, maar die verkoopster reageerde nergens op (telefonisch en e-mail))In het clubblad van de MZ Club staat een etz251 voor niet al te veel. Misschien kun je die als donor gebruiken?
Toch jammer dat het voor jou en de mz zo afloopt.In ‘De Pruttelpot’ neem ik aan ? (Daar heeft ook een ETZ 250 ‘schuurvondst’ als erfenis in gestaan; waar ik als ‘donor’ voor de mijne wel belangstelling voor had, maar die verkoopster reageerde nergens op (telefonisch en e-mail))
Ik waardeer het écht dat jullie zo met mij meedenken om uiteindelijk een oplossing te vinden. Maar ik ben klaar met MZ. Er wordt wel eens gezegd dat die letters staan voor Makkelijk Zat. Dat is bij ‘mijn’ MZ gebleken niet de waarheid. Ik ga er wel vanuit dat het exemplarisch is, en dat de meeste MZ’s hele fijne, goede, en betrouwbare machientjes zijn (het zegt veel dat er ontzettend veel ‘aftermarket’ onderdelen (en ook nog veel nos) verkrijgbaar is, m.a.w. er is een grote markt voor).
Mijn MZ is nieuwstaat (optisch zeker), en het blijft me dan ook verbazen dat er steeds weer ‘iets’ niet goed functioneert. Ik blijf bezig met onderdelen bestellen en sleutelen, en dan als je dan ermee wilt gaan rijden dat dat dan niet gaat, omdat er iets niet werkt. Dat ergert, en nu met de rem voor, is dit de druppel.
Ik investeer er niet meer in (geen € geen uren); hij gaat weg! Hoe? Daar ben ik nog mee bezig.
Ik hoop dat als verkoop lukt, dat de volgende eigenaar er wél veel plezier aan gaat beleven (die heeft i.i.g. niet ‘het verleden’ ermee wat ik wel heb); en gaat misschien wel vol goede moed, net als ik ermee aan de slag. En komt het uiteindelijk toch nog weer goed.
Mocht verkoop helemaal niet lukken, dan weet ik nog niet wat ik ga doen. ‘Weggeven’ voor ‘een appel en een ei’ of zelfs naar de oud-ijzerboer is wel een heel groot financieel verlies, dat doe ik niet (zomaar).
Blijft al met al best wel jammer. Heb er alles aan gedaan om het toch tot een succes te maken, en had echt gedacht veel lol te kunnen hebben met deze ‘grote bromfiets’. Is mij helaas niet gegeven …
Zeker, alles is goed te krijgen, deze MZ ook.Toch jammer dat het voor jou en de mz zo afloopt.
Het is maar techniek en dat moet toch goed te krijgen zijn lijkt mij?
Ik heb je een pbtje gestuurd
Nee ?Ik heb een MZ en een Jawa gehad, ik snap je frustratie niet.
Het allemaal zo simpel gemaakt. Bijna banaal simpel. Maar wegdoen als je er genoeg van hebt en het niet kunt repareren.
Klopt. Ik ben echt heel erg veel tegengekomen wat ‘aandacht’ nodig had. Dan kom je erachter dat alles kwalitatief minimaal is, en werkelijk niks is ‘zo’ te monteren. Enorm tijdvretend. En dan héb je het uiteindelijk voor elkaar, is er wéér iets wat niet goed werkt.Het allemaal zo simpel gemaakt. Bijna banaal simpel.
Exact. Hij gaat weg. Is niet zo dat ik het niet kán repareren, maar ik wíl het niet meer.Maar wegdoen als je er genoeg van hebt en het niet kunt repareren.
Ik heb je een pb gestuurd !Denk er even over na wat je ervoor zou willen hebben... reëel.
Aanstaande zondag is 'de Oude Voertuigendag' in Bookel (Boekelo dus); daar ben ik met óf de groene zijklepper óf het Saliraatje...of met een roedel Honda brommers als zoon en vrouwlief ook meegaan.
Ik ben aanspreekbaar
Issie naar PLR gegaan?Nou … de MZ is weg. Opluchting.
Opsomming wat ik er allemaal aan had gedaan:
Voorvork: zat ‘onder spanning gemonteerd’ (daarom veerde het ook niet goed): alles losgehaald (vorkkeerring was ook lek, en niet juiste type, zonder stoflip), veren vervangen, was zelfs daarna nog niet goed, dikke vulringen gemonteerd zodat de veren ietsjes onder voorgespannen zaten. Alles losgehaald en van bovenaf weer vastgezet: balhoofdmoer, schroefdroppen op de binnenpoten, klembouten onderste kroonplaat, moer vooras (rechts) en als laatste de klembout vooras (links). Toen veerde het redelijk goed.
Hoger stuur gemonteerd. Gaskabel, koppelingskabel, en chokekabel vervangen (dat laatste was nog een heel gepruts, want dat gasgreep huis is erg kwetsbaar, dus ook vervangen, inclusief alle dingen om de choke op het stuur te krijgen.
Knipperlichten erop. Zat niks van op dus alles nieuw aangeschaft. Schakelaareenheid links nieuw. Kabelset nieuw. Contactschakelaar nieuw. Toerenteller nieuw + snelheidsmeter nieuw (omdat er geen controlelampjes in de oude toerenteller zaten)
Na heel veel gepruts werkte het redelijk (grootlicht controle lampje brandde erg flauw, reden niet kunnen vinden).
Aftapplug carter nieuw (+ ringetje uiteraard) vanwege lekkage. Hielp niet, bleef lekken.
Achter schokbrekers nieuw (zaten exemplaren op van TS type, zonder zichtbare veer). Kwam tegen de uitlaat aan. Te lang ???
Nieuwe spiegels, oude kon je niet verstellen.
Remlichtschakelaar achter gemonteerd. Afstellen is crime, maar uiteindelijk redelijk gelukt.
Zat schakelaartje op (niet origineel) om het hele stroom circuit te onderbreken. Reden: vanwege verkeerde spanningsregelaar (6 volt), liep de accu snel leeg. Schakelaartje eruit gehaald, nieuwe spanningsregelaar erop. Opgelost.
Koppeling werkte erg zwaar en hakkelend, bediening binnenin los gehad, koppeling zelf eraf en uit elkaar. Was verkeerd samengebouwd. Uiteindelijk werkte het redelijk soepel, maar in de versnelling schakelen met een beste klap, en een flinke schok. Hoort blijkbaar zo.
Op de middenbok zetten = voorwiel achterwiel en middenbok tegelijk op de grond, bij beetje ongelijke ondergrond: wiebelen.
Stationair draaiend op middenbok: de hele grond eronder trilde mee. Fiets zelf schudde enorm.
En toen ‘het gedonder’ met de voor rem. Zie de voorgaande berichten. Wat ik (en anderen) ook maar probeerden, nauwelijks rem werking. Dat was de druppel.
Nooit gedacht dat het zo’n hopeloos kreng zou zijn. Zelfs 1 nachtje buiten (onder een motorhoes): overal roest …
Niet alles had vervangen hoeven worden, maar ik wilde het goed & mooi hebben.
Heb er nauwelijks plezier van gehad.
Bleef maar bezig. Snap echt wel dat het geen supersoepele Japanner zou zijn, maar dit ? Nee sorry.
Wilde het toch even delen.
Hek doanGozert, giet 'n poar nem'm!
Nee, heb de MZ in kunnen ruilen.Issie naar PLR gegaan?
Daar ben ook ik wel benieuwd naar!Op wat??
Op een BMW R65 uit 1983Op wat??