Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

MZjes

zolang je dat blijft denken ga je problemen blijven hebben.
Nee. Ik heb al vele jaren auto's motoren bromfietsen etc gerepareerd, en écht nevernooitniet zulke problemen met de remmen gehad.
(Trouwens wat je opmerkte over het uitzetten van remvloeistof door de hitte (dat daardoor de remmen aanlopen) is quatsch. Vloeistoffen zetten nauwelijks uit bij hitte, en zijn ook nauwelijks samendrukbaar. Remvloeistof (is een soort alcohol) is hygroscopisch (trekt water aan). Water kookt bij 100 gr Celcius (bij atmosferische druk): dan ontstaat er waterdamp ("stoom" zo je wilt); dat is een gas, en gassen zijn wel sterk samendrukbaar. Dan heb je in je remsysteem een combi van remvloeistof en water in dampvorm en dan heb je nagenoeg geen remwerking meer. Dat is ook de reden dat je remvloeistof regelmatig moet vervangen, dan zit er teveel water in de remvloeistof.
Maar laten we wel zijn, een MZ is geen racer, daar worden de remmen nauwelijks warm, en zéker niet zo heet, dat zo'n effect op zou kunnen treden.

Maar ik hou erover op. Laten we het er bij laten dat we verschillen van mening / inzicht.
beide met de oude remklauw ? zitten de zuigers niet te vast door oxidatie achter de dichtingen ?
Nee, niet met beide remklauwen. De oude (een Brembo) kan ik zo niks aan vinden. Zuigers zijn met de hand terug te drukken. Maar het zat hem ook niet in de remklauw, want als je de ontluchtschroef losdraaide, liep de rem wel vrij. Die tweede remklauw (een MZ) moest wel hier & daar aan gefröbeld worden, maar die is uiteindelijk wel goed.
 
Joh, ga eerst lekker rijden met je K75.. en ja jawa is prima maar snap je heel goed. Er zijn nog zoveel meer leuke non-oostblokmotoren om aan te knutselen...
 
Waarderingen: RTMK
(Trouwens wat je opmerkte over het uitzetten van remvloeistof door de hitte (dat daardoor de remmen aanlopen) is quatsch.
geen quatsch als het compensatiegaatje niet vrij komt.
ik moet mezelf herhalen : zo lang je dat blijft geloven ga je problemen blijven hebben
als je de ontluchtschroef losdraaide, liep de rem wel vrij.
en jij vraagt je dan niet af waarom ?

als je 2x direct achter mekaar remt, heeft de remzuiger niet de tijd om helemaal terug te komen en de hoofdremcylinder dus ook weer volledig te vullen. om toch direct weer veilig te kunnen remmen is er een 2de kamer met remvloeistof achter de remcup (en daarvoor dient het 2de gaatje : om deze ruimte te vullen). deze vult de hoofdremcylinder direct weer, zodat je direct weer kan remmen. probeer dit maar eens in je auto : rem verschillende keren direct na mekaar en je zal je pedaal steeds minder diep kunnen induwen. als je dan de rem lost, moet die extra hoeveelheid natuurlijk weer weg kunnen : via het compensatiegaatje. en dat is jouw probleem (want het is duidelijk dat jij je remmen nog niet warm gekregen hebt).

je hoeft mij echt niet te geloven, maar dan kan ik mijzelf alleen nog een 3de keer herhalen. of google zelf eens en verrijk je kennis.
 
Haha No worries!
Ieder zijn ding, ik heb vanalles gereden in mijn leven, van Duc's tot BMW, en alles heeft zijn voors en tegen.
Maar als iet gaat frusteren, is het voor mij ook snel afgelopen.
 
geen quatsch als het compensatiegaatje niet vrij komt.
ik moet mezelf herhalen : zo lang je dat blijft geloven ga je problemen blijven hebben
Oké jij je zin.
en jij vraagt je dan niet af waarom ?
Niet meer nee, toen wel: ben tot de conclusie gekomen dat het in de rempomp zou moeten zitten.
Ala de remzuiger niet de tijd heeft om helemaal terug te komen (dus zover dat het compensatiegaatje vrijkomt), is er sprake van een complete "vloeistofkolom" vanaf de remcup tot aan de zuiger(s) in de remklauw. De situatie die je hebt als je gewoon remt, en de remzuiger druk opbouwt, dus de cup voorbij dat compensatiegaatje is.
probeer dit maar eens in je auto : rem verschillende keren direct na mekaar en je zal je pedaal steeds minder diep kunnen induwen.
Klopt helaas ook niet, dat je het pedaal steeds minder ver in kunt drukken, naarmate je vaker direct achter elkaar hebt geremd, komt omdat je dan het vacuum in de rembekrachtiger "opgebruikt". Inderdaad ja, dat effect is er dus alleen bij stilstaande motor, bij draaiende motor dus niet.
als je dan de rem lost, moet die extra hoeveelheid natuurlijk weer weg kunnen : via het compensatiegaatje. en dat is jouw probleem
Probleem ? Enige probleem dat ik heb is dat ik veel te lang bezig ben met iets wat steeds geen plezier geeft.
(want het is duidelijk dat jij je remmen nog niet warm gekregen hebt).
Nee, ik ben een rustige rijder, en zoals gezegd een MZ is al geen snelle motor
 
Laatst bewerkt:
Oké jij je zin.
neen jij, want je gelooft me toch niet. en googelen heb je ook nog niet gedaan.
Niet meer nee, toen wel: ben tot de conclusie gekomen dat het in de rempomp zou moeten zitten.
tot zver ben je mee. dat het door het compensatiegaatje is wil je dan weer niet snappen
de remzuiger zit in de klauw, niet in de hoofdremcylinder. lees beter wat ik schreef.
de zuiger in je hrc komt véél sneller terug dan die in de remklauw
lol. alsof er een eindige hoeveelheid onderdruk is in de rembekrachtiger ...
het vacuum van de motor in de inlaatcollector zorgt voor het vacuum, dus zolang die draait kan dat niet op geraken. en als je dat ook niet geloofd kan je dezelfde test doen met de remmen van je motorfiets. die heeft geen rembekrachtiger. benieuwd welke uitleg je daarvoor gaat verzinnen.
 
Haha No worries!
Ieder zijn ding, ik heb vanalles gereden in mijn leven, van Duc's tot BMW, en alles heeft zijn voors en tegen.
Daar ben ik het geheel mee eens !
Niets is perfect, en dat hoeft ook niet.
Maar als iet gaat frusteren, is het voor mij ook snel afgelopen.
Dat bedoel ik. Ik rij motor, en sleutel eraan omdat ik er plezier aan wil beleven. Dat is alles.
En zeker; je kunt ook heel veel plezier beleven als je niet een armverlengende acceleratie hebt, of een "ik stijg bijna op" snelheid.
Dat is absoluut niet mijn punt met de MZ.
Het gaat om de vele problemen die bijna niet oplosbaar schijnen, en ook dat je ook van het één in het ander valt. Meer is er niet van.
 
In het clubblad van de MZ Club staat een etz251 voor niet al te veel. Misschien kun je die als donor gebruiken?
 
In het clubblad van de MZ Club staat een etz251 voor niet al te veel. Misschien kun je die als donor gebruiken?
In ‘De Pruttelpot’ neem ik aan ? (Daar heeft ook een ETZ 250 ‘schuurvondst’ als erfenis in gestaan; waar ik als ‘donor’ voor de mijne wel belangstelling voor had, maar die verkoopster reageerde nergens op (telefonisch en e-mail))

Ik waardeer het écht dat jullie zo met mij meedenken om uiteindelijk een oplossing te vinden. Maar ik ben klaar met MZ. Er wordt wel eens gezegd dat die letters staan voor Makkelijk Zat. Dat is bij ‘mijn’ MZ gebleken niet de waarheid. Ik ga er wel vanuit dat het exemplarisch is, en dat de meeste MZ’s hele fijne, goede, en betrouwbare machientjes zijn (het zegt veel dat er ontzettend veel ‘aftermarket’ onderdelen (en ook nog veel nos) verkrijgbaar is, m.a.w. er is een grote markt voor).
Mijn MZ is nieuwstaat (optisch zeker), en het blijft me dan ook verbazen dat er steeds weer ‘iets’ niet goed functioneert. Ik blijf bezig met onderdelen bestellen en sleutelen, en dan als je dan ermee wilt gaan rijden dat dat dan niet gaat, omdat er iets niet werkt. Dat ergert, en nu met de rem voor, is dit de druppel.

Ik investeer er niet meer in (geen € geen uren); hij gaat weg! Hoe? Daar ben ik nog mee bezig.

Ik hoop dat als verkoop lukt, dat de volgende eigenaar er wél veel plezier aan gaat beleven (die heeft i.i.g. niet ‘het verleden’ ermee wat ik wel heb); en gaat misschien wel vol goede moed, net als ik ermee aan de slag. En komt het uiteindelijk toch nog weer goed.

Mocht verkoop helemaal niet lukken, dan weet ik nog niet wat ik ga doen. ‘Weggeven’ voor ‘een appel en een ei’ of zelfs naar de oud-ijzerboer is wel een heel groot financieel verlies, dat doe ik niet (zomaar).

Blijft al met al best wel jammer. Heb er alles aan gedaan om het toch tot een succes te maken, en had echt gedacht veel lol te kunnen hebben met deze ‘grote bromfiets’. Is mij helaas niet gegeven …
 
Laat je niet opnaaien door mensen hier.. ga lekker K75 rijden, vandaag was heel prima weer.. Jij bent de enige die bepaald wat je gaat doen met je eigen motor..
 
Waarderingen: RTMK
Toch jammer dat het voor jou en de mz zo afloopt.
Het is maar techniek en dat moet toch goed te krijgen zijn lijkt mij?
Ik heb je een pbtje gestuurd
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een MZ en een Jawa gehad, ik snap je frustratie niet. Het allemaal zo simpel gemaakt. Bijna banaal simpel. Maar wegdoen als je er genoeg van hebt en het niet kunt repareren.
 
Ik heb een MZ en een Jawa gehad, ik snap je frustratie niet.
Nee ?

Als je er al lange tijd alleen maar mee aan het sleutelen bent, gewoon ermee niet aan het rijden toekomt omdat er wéér iets niet werkt (je valt werkelijk van het één in het ander) dan ben ik er een keertje klaar mee. Ik vind sleutelen eraan leuk, maar rijden ermee nog vel leuker. Sleutelen eraan die ik OMDAT ik ermee wil rijden, niet als doel op zich.
Zou ik dat willen kocht ik wel een projectfiets.
Trouwens dat laatste heb ik al gehad: een K75, met bijna 30 jaar stilstand. Die is uiteindelijk weer tot leven gebracht, en wat ben ik daar gek mee. Loopt en rijdt briljant. En ondanks bijna 40 jaar jong (en dus die 30 jaar stilstand) mankeert er nu nagenoeg niks meer aan. Het is opstappen en rijden. Iedere keer weer.
Het allemaal zo simpel gemaakt. Bijna banaal simpel. Maar wegdoen als je er genoeg van hebt en het niet kunt repareren.
 
Het allemaal zo simpel gemaakt. Bijna banaal simpel.
Klopt. Ik ben echt heel erg veel tegengekomen wat ‘aandacht’ nodig had. Dan kom je erachter dat alles kwalitatief minimaal is, en werkelijk niks is ‘zo’ te monteren. Enorm tijdvretend. En dan héb je het uiteindelijk voor elkaar, is er wéér iets wat niet goed werkt.
En nu dan met de voorrem (veiligheidspunt hè , ik vind dat je op de remmen altijd en overal moet kunnen vertrouwen), zie de vorige berichten.

Ik heb naast de MZ ook nog een 1200RT en een K75. Beide nog best complexe machinerie. Het blijft me verbazen dat die ‘simpele’ MZ zoveel narigheid geeft, en de BMW’s gewoon niet.

Daar komt nog bij dat de MZ ook gewoon niet goed rijdt; heb ik al van alles aan gedaan, maar wordt gewoon niet beter. Mogelijk hoort dat zo, en is MZ niet mijn ding. Dat kan.
Maar wegdoen als je er genoeg van hebt en het niet kunt repareren.
Exact. Hij gaat weg. Is niet zo dat ik het niet kán repareren, maar ik wíl het niet meer.
 
Denk er even over na wat je ervoor zou willen hebben... reëel.
Aanstaande zondag is 'de Oude Voertuigendag' in Bookel (Boekelo dus); daar ben ik met óf de groene zijklepper óf het Saliraatje...of met een roedel Honda brommers als zoon en vrouwlief ook meegaan.
Ik ben aanspreekbaar
 
Ik heb je een pb gestuurd !
 
Nou … de MZ is weg. Opluchting.
Opsomming wat ik er allemaal aan had gedaan:
Voorvork: zat ‘onder spanning gemonteerd’ (daarom veerde het ook niet goed): alles losgehaald (vorkkeerring was ook lek, en niet juiste type, zonder stoflip), veren vervangen, was zelfs daarna nog niet goed, dikke vulringen gemonteerd zodat de veren ietsjes onder voorgespannen zaten. Alles losgehaald en van bovenaf weer vastgezet: balhoofdmoer, schroefdroppen op de binnenpoten, klembouten onderste kroonplaat, moer vooras (rechts) en als laatste de klembout vooras (links). Toen veerde het redelijk goed.

Hoger stuur gemonteerd. Gaskabel, koppelingskabel, en chokekabel vervangen (dat laatste was nog een heel gepruts, want dat gasgreep huis is erg kwetsbaar, dus ook vervangen, inclusief alle dingen om de choke op het stuur te krijgen.
Knipperlichten erop. Zat niks van op dus alles nieuw aangeschaft. Schakelaareenheid links nieuw. Kabelset nieuw. Contactschakelaar nieuw. Toerenteller nieuw + snelheidsmeter nieuw (omdat er geen controlelampjes in de oude toerenteller zaten)
Na heel veel gepruts werkte het redelijk (grootlicht controle lampje brandde erg flauw, reden niet kunnen vinden).
Aftapplug carter nieuw (+ ringetje uiteraard) vanwege lekkage. Hielp niet, bleef lekken.
Achter schokbrekers nieuw (zaten exemplaren op van TS type, zonder zichtbare veer). Kwam tegen de uitlaat aan. Te lang ???
Nieuwe spiegels, oude kon je niet verstellen.
Remlichtschakelaar achter gemonteerd. Afstellen is crime, maar uiteindelijk redelijk gelukt.
Zat schakelaartje op (niet origineel) om het hele stroom circuit te onderbreken. Reden: vanwege verkeerde spanningsregelaar (6 volt), liep de accu snel leeg. Schakelaartje eruit gehaald, nieuwe spanningsregelaar erop. Opgelost.
Koppeling werkte erg zwaar en hakkelend, bediening binnenin los gehad, koppeling zelf eraf en uit elkaar. Was verkeerd samengebouwd. Uiteindelijk werkte het redelijk soepel, maar in de versnelling schakelen met een beste klap, en een flinke schok. Hoort blijkbaar zo.
Op de middenbok zetten = voorwiel achterwiel en middenbok tegelijk op de grond, bij beetje ongelijke ondergrond: wiebelen.
Stationair draaiend op middenbok: de hele grond eronder trilde mee. Fiets zelf schudde enorm.
En toen ‘het gedonder’ met de voor rem. Zie de voorgaande berichten. Wat ik (en anderen) ook maar probeerden, nauwelijks rem werking. Dat was de druppel.

Nooit gedacht dat het zo’n hopeloos kreng zou zijn. Zelfs 1 nachtje buiten (onder een motorhoes): overal roest …
Niet alles had vervangen hoeven worden, maar ik wilde het goed & mooi hebben.
Heb er nauwelijks plezier van gehad.
Bleef maar bezig. Snap echt wel dat het geen supersoepele Japanner zou zijn, maar dit ? Nee sorry.

Wilde het toch even delen.
 
Issie naar PLR gegaan?