Motorverkopen 2023

Joostst

Sceptisch optimist - Motorpedist
31 mrt 2013
1.281
687
Nrd-Holland
De traditie wordt niet gebroken! Ook dit jaar ben ik weer in de open data van de RDW gedoken om wat leuke cijfers en feitjes boven water te halen.
Helaas heb ik (nog) niet zoveel tijd gehad als vorig jaar maar het begin is er, wellicht komende dagen nog wat aanvullingen.
Sowieso zal ik de verkopen die vandaag, zaterdag de 30e, volgende week nog even nakijken op schokkende dingen die wijzigingen behoeven.
Je weet immers nooit of BMW nog snode plannen heeft om toch nog die 1e plek te pakken om zich marktleider te mogen noemen.

HIER lees je alles over de motorverkoopcijfers van 2023.

Wens ik iedereen vast het beste en veel nieuwe motoren in 2024 :]
 
.
Sowieso zal ik de verkopen die vandaag, zaterdag de 30e, volgende week nog even nakijken op schokkende dingen die wijzigingen behoeven.
Je weet immers nooit of BMW nog snode plannen heeft om toch nog die 1e plek te pakken om zich marktleider te mogen noemen.
Dat zou wel heftig zijn. 400 stuks erbij toveren
 
Wat mij het meest opvalt is dat de mt07 meer dan de dubbele aantallen van de hornet verkoopt , de laatste heeft van alles meer en veel moderner voor de zelfde prijs
En dat blijkbaar de nieuwe scrambler van Ducati geen verkoop toppertje is
De trident was vanaf het begin van het jaar al met flinke korting te krijgen en er stonden er veel bij de dealers
 
Laatst bewerkt:
Bijna iedereen op dit forum roept dat hij nooit meer een nieuwe motor koopt. Waar zitten die 17600 kopers van een nieuwe motor?
Zo ook bij de GS: niemand wil de nieuwe 1300, en toch zijn er al 100 verkocht op 2 maanden.
 
Bijna iedereen op dit forum roept dat hij nooit meer een nieuwe motor koopt. Waar zitten die 17600 kopers van een nieuwe motor?
Zo ook bij de GS: niemand wil de nieuwe 1300, en toch zijn er al 100 verkocht op 2 maanden.
Die zitten of niet op internet óf op bij de merkenclubs zelf zoals BMWGSclub.nl 8-)
Hier kom je ook als er iets mis is met je motor, dan ga je zoeken en kom je hier. Bij een nieuwe motor is de kans op iets mis tegenwoordig best klein en ga je normaliter eerst even naar je dealer, je hebt immers soms al tot wel 5 jaar garantie.

Er zijn bijna 1 miljoen motoren in Nederland (incl. motoren zonder kenteken) en laten we zeggen 700.00 eigenaren, er zijn hier 172.000 leden waarvan gerust heel veel (eenmalige) 'lezers' en dubbele accounts.
Kort door de bocht: nog niet eens 1 op de 7 motoreigenaren komt hier kijken, en iets toevoegen doet slechts een héél klein gedeelte daarvan.
Zoiets?
 
Wat mij het meest opvalt is dat de mt07 meer dan de dubbele aantallen van de hornet verkoopt , de laatste heeft van alles meer en veel moderner voor de zelfde prijs
En dat blijkbaar de nieuwe scrambler van Ducati geen verkoop toppertje is
De trident was vanaf het begin van het jaar al met flinke korting te krijgen en er stonden er veel bij de dealers
Toch jammer, vind die Trident wel een mooie fiets
 
Ik ken een dame die er 1 heeft maar in de afgelopen 2 jaar toch al 3x gezeik gehad met dat ding. Toch wel iets met prijs/kwaliteit.
 
Vraagje je hebt de data via de RDW, maar bij KTM staat bijvoorbeeld crossers, worden die ook bij de RDW geregistreerd?
Enduro's kan ik mee voorstellen want die komen op kenteken.
 
Vraagje je hebt de data via de RDW, maar bij KTM staat bijvoorbeeld crossers, worden die ook bij de RDW geregistreerd?
Enduro's kan ik mee voorstellen want die komen op kenteken.
Denk het niet , staat ook onderaan het artikel , ik weet dat hannamax bergen van die dingen verkoopt , volgens mij veel meer dan straatfietsen
 
Zo..1 zelfs! Dan kan het inderdaad niet anders dan dat het een slecht product is!


:+
Je hebt 100% gelijk, het kan altijd gebeuren dat je een keer iets hebt.
Maar ik ken honderden mensen die een nieuwe Honda hebben en geen enkele hoefde 3x terug.
Dat even ter vergelijk.
 
Je hebt 100% gelijk, het kan altijd gebeuren dat je een keer iets hebt.
Maar ik ken honderden mensen die een nieuwe Honda hebben en geen enkele hoefde 3x terug.
Dat even ter vergelijk.
Mijn bericht was een beetje met een knipoog hoor. ;)
Ik heb zelf ook wat probleempjes met mijn Trident gehad_O- Maar afgezien van 1 serieus probleem waar nu een terugroepactie op zit had de rest vooral betrekking op de gemonteerde opties en onhandig handelen van de dealer.
 
Ik was in de markt voor een nieuwe maar die was niet leverbaar dus toen maar een gebruikte opgezocht.

Ik kan zo niet zien hoeveel er op kenteken gezet zijn maar dat zal niet veel zijn.
 
Mooie lijst! :}
Die Elettrica van Vespa is een snorfiets of bromfiets, er is geen motorversie. Of kreeg je toch een motorkenteken naar voren?

Die Segway E300SE verkoopt nog best leuk. Niet zo gek ook, kost geen drol en presteert best goed (zeker voor het geld).
Het aantal 125cc Honda's is niet zo gek, ik denk als je er nog een leeftijd aan kon koppelen, dat het vooral oudere motorrijders zijn en niet zo zeer de 18-jarige starters. Leuk voor erbij. Wel aan de dure kant!
 
Die Elettrica's zijn daadwerkelijk op motorkenteken gezet. (26MSLP 52MSZV 31MSKJ 50MSNL 69MSSP)
Nominaal continu maximumvermogen: 3.6kW en Maximale constructiesnelheid 67 km/h en dan op motorkenteken...?

Helaas, of misschien gelukkig, is er op geen enkele manier persoonsgegevens te koppelen aan een kenteken.
Wat ik wel uit ervaring weet is dat de Monkey echt gevarieerd wordt gekocht, wel voornamelijk man.
Daadwerkelijk een woon-werk rijder Zaandam-Amsterdam.
Een gastje van een jaar of 19 die in zo'n clubje wheelie-trekkers zit.
Een stel, hij had er al 1 zij kocht er ook 1.
Ook eens man met zn zoon, kwamen even rondkijken in de showroom, keken naar de Monkey en zoonlief mocht het ding meenemen.
Daarnaast een aantal verkocht aan camperrijders, de Monkey past in veel gevallen in de bergruimte van zo'n ding.
 
Laatst bewerkt:
Zeker: totaal 126
CRF1100 A 48 (dus manueel)
CRF1100 D 78 (dus met DCT)

en dan dit ook maar:

Van de NT1100 werden er 174 verkocht
NT1100 A 54 (manueel)
NT1100 A 120 (DCT)

Van de Rebel 1100 werden er 147 verkocht
CMX1100 A 70 ( manueel)
CMX1100 A 77 ( DCT)

CMX 500 140

NC750X A 123 (manueel)
NC750X D 215 (DCT)

DCT is dus flink de overhand aan het krijgen, niet geheel onlogisch, fantastisch systeem. Eenmaal gehad wil je niet anders meer.
 
Laatst bewerkt:
Zeker: totaal 126
CRF1100 A 48 (dus manueel)
CRF1100 D 78 (dus met DCT)
DCT is dus flink de overhand aan het krijgen, niet geheel onlogisch, fantastisch systeem. Eenmaal gehad wil je niet anders meer.

Ja en toch wilde ik bewust een manueel uitvoering en die was dus nergens meer leverbaar op dat moment (eind Mei)
 
Tja, spijtig dat Honda niet meer modellen met DCT voorziet: bv een middenklasse naked.
 
Mooie lijst! :}
Die Elettrica van Vespa is een snorfiets of bromfiets, er is geen motorversie. Of kreeg je toch een motorkenteken naar voren?

Die Segway E300SE verkoopt nog best leuk. Niet zo gek ook, kost geen drol en presteert best goed (zeker voor het geld).
Het aantal 125cc Honda's is niet zo gek, ik denk als je er nog een leeftijd aan kon koppelen, dat het vooral oudere motorrijders zijn en niet zo zeer de 18-jarige starters. Leuk voor erbij. Wel aan de dure kant!
Ben best een tijdje van plan geweest om er eentje te kopen ( een DAX ) , reden dat ik er geen gekocht heb , het zadel dat zat echt voor geen meter , dat hij net niet hard genoeg kan voor op de snelweg en eigenlijk de prijs , het is allemaal een beetje budget maar niet de prijs
Al was dat laatste niet het belangrijkste
 
Wat mij het meest opvalt is dat de mt07 meer dan de dubbele aantallen van de hornet verkoopt , de laatste heeft van alles meer en veel moderner voor de zelfde prijs

De Yamaha is gewoon een veel leukere motor dan die Hornet. Heb ermee gereden en weet welke ik zou kiezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan