Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Haha mooi verwoord! Zeker, opbouwen en de tijd nemen. Leren begint pas na het lessen. Wat rij je zelf?
Ik heb gelest op een MT-07, toen een Kawa Vulcan 900 gekocht, na nog geen vier maanden total loss gereden, eigen schuld - onervarenheid en overmoedigheid. Toen een klein jaar op een Transalp 600 uit 1989 gereden, nu een Deauville 700. Dus een cruiser, ADV en toer fiets, allemaal rond de 55 ~ 65 PK. Is voor mij snel genoeg, ik wil van de weg genieten, hoef hem niet aan te vallen. Zelfs met 'maar' 65 pk ben ik nog lang niet goed genoeg om alles er uit te halen.
 
Laatst bewerkt:
In de auto zou ik me sowieso niet laten opjagen: ik zou zelfs veel eerder anticiperen en voorbereiden omdat je niet kan remmen. Maar op een motor is het natuurlijk veel gevaarlijker. Ik dacht dat het dan wel de bedoeling is dat je de voordelen van de motorfiets (snelheid) gebruikt om naar vrije ruimte te gaan zoeken.
Dat is het ook.
Het moet alleen niet op een achtervolgingsjacht uitdraaien, daar pas ik voor.
Als ik in de binnenstad van Amsterdam straks daadwerkelijk 30 ga rijden roep ik denk ik heel veel problemen op me af.
Wat moet je nou in de binnenstad van Amsterdam... :+
 
Ik heb gelest op een MT-07, toen een Kawa Vulcan 900 gekocht, na nog geen vier maanden total loss gereden, eigen schuld - onervarenheid en overmoedigheid. Toen een klein jaar op een Transalp 600 uit 1989 gereden, nu een Deauville 700. Dus een cruiser, ADV en toer fiets, allemaal rond de 55 ~ 65 PK. Is voor mij snel genoeg, ik wil van de weg genieten, hoef hem niet aan te vallen. Zelfs met 'maar' 65 pk ben ik nog lang niet goed genoeg om alles er uit te halen.
Hier 33 kW ... oftewel 45 pk. 8-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Dat is het ook.
Het moet alleen niet op een achtervolgingsjacht uitdraaien, daar pas ik voor.
Tot op het examen zal ik er trouwens weinig mee te maken krijgen denk ik, mijn medelesser of instructeur zal vlak achter me rijden dus dan is het de instructeur die er last van heeft en niet ik. Dan hoef ik het niet op te lossen voor mijn instructeur denk ik.
 
Gister mijn 2e AVD les gekregen incl. een presentatie van een uur over 'kijken'..

Ik was even vergeten dat je een heel 'kunstje' moet opvoeren betreft het kijken.
Word hier bij het examen erg op gekeken?

Of willen ze niet perse de aangeleerde kijksystemen zien maar vooral het veilig rijden en eigen initiatief.
 
Word hier bij het examen erg op gekeken?
Yup.

Of willen ze niet perse de aangeleerde kijksystemen zien maar vooral het veilig rijden en eigen initiatief.
Ze willen dat je tijdens het examen laat zien wat je geleerd heb, en het moet makkelijk te zien zijn voor hun, dus overdreven kijken, overdreven spiegelen, etc. Daarna leer je pas rijden, op je eigen motor.
 
Gister mijn 2e AVD les gekregen incl. een presentatie van een uur over 'kijken'..

Ik was even vergeten dat je een heel 'kunstje' moet opvoeren betreft het kijken.
Word hier bij het examen erg op gekeken?

Of willen ze niet perse de aangeleerde kijksystemen zien maar vooral het veilig rijden en eigen initiatief.
De examinator wil zien dat je kijkt, dus je hoofd draait in de richting waar je kijkt (zijstraten, wisselen van rijstrook e.d.), althans zo is het mij verteld en geleerd.
 
Gister mijn 2e AVD les gekregen incl. een presentatie van een uur over 'kijken'..

Ik was even vergeten dat je een heel 'kunstje' moet opvoeren betreft het kijken.
Word hier bij het examen erg op gekeken?

Of willen ze niet perse de aangeleerde kijksystemen zien maar vooral het veilig rijden en eigen initiatief.
Beter nog, niet goed spiegelen is gezakt! Linker spiegel, rechter spiegel. Schouder, ect....Aanleren, is belangrijk.
 
Ik heb het gevoel dat het spiegelen en kijken prima aan te leren is (ik doe het automatisch al).
Al moet ik dat truckje van de juiste volgorde goed leren.

Het voelt alleen wat theatraal en gemaakt aan maar dat is dus blijkbaar nodig *O*
 
Als je de neiging hebt niet overdreven te draaien met je hoofd bij het spiegelen kan je wellicht (in een afwijkende kleur) een verticaal stukje tape achterop je helm plakken... dan valt het meer op als je met je hoofd draait.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
En bedenk ook dat een beweging van je hoofd eerder door automobilisten wordt opgemerkt dan je knipperlicht. Dus gebruik die wetenschap voor je eigen veiligheid.
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
Moet toch zeggen dat ik de "keurige" manier van rijbaan wisselen eigenlijk wel gevaarlijker vind dan die ik al jaren in de auto doe. Daar spiegel ik ook wel in en kijk ik in de spiegel, maar veel vlotter. Heb het idee dat je bij de lessen teveel op de spiegels let met kijken waardoor je een blinde vlek krijgt van wat er voor je gebeurt
 
Nee is ook, tijdens auto lessen was het altijd overdreven keurig rijden wat ook niet altijd even veilig was. Met jarenlang ervaring merk je dat lesrijden eigenlijk heel spastisch is en het werkelijke rijden veel relaxter. Maar goed, we moeten maar het truukje uitvoeren :')
 
Nee is ook, tijdens auto lessen was het altijd overdreven keurig rijden wat ook niet altijd even veilig was. Met jarenlang ervaring merk je dat lesrijden eigenlijk heel spastisch is en het werkelijke rijden veel relaxter. Maar goed, we moeten maar het truukje uitvoeren :')
Eens. Ik zou de rijlessen niet graag afgeschaft zien worden met deze redenering.
 
Jup, heel goed spiegelen, dode hoek checken en zijstraten inkijken!
Is echt iets waar je op kunt zakken ookal maak je verder geen grote fouten; als je structureel niet genoeg kijkt kunnen ze je puur daarop laten zakken..
Klopt, werd bij mij echt op gehamerd. KIJKEN KIJKEN en nog eens KIJKEN! Niet alleen naar rechts maar ook zijstraatjes van links!! Ik had vooral moeite met eerst kijken daarna knipperlicht aan, dat ging bij mij vaak in dezelfde beweging. Niet op gezakt maar was wel aandachtspunt!
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
Terug
Bovenaan Onderaan