Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Oke, de kogel is (alweer) eindelijk door de kerk!
Inmiddels 7 jaar geleden mijn A2 rijbewijs gehaald (in de oude regeling :')), met als doel 2 jaar het getrapte examen te doen voor mijn A.
In the end kwam er jaar na jaar iets anders duur tussen. Lees: een auto, een andere auto, een complete inboedel etc.

Nu toch eindelijk besloten dit jaar maar eens mijn A rijbewijs te halen. Zodra de regenperiode voorbij is de intake les maar eens plannen, ben benieuwd na een aantal jaar geen motor meer te hebben gereden.
Vanavond mijn eerste les gehad, een soort proefles zodat de instructeur kon inschatten wat ik qua lessen nodig zou hebben.

Na 2 of 3 jaar niet meer gereden te hebben voelde het wat roestig en onwennig, maar het wende toch al weer snel! Voornaamste aandachtspunten lagen op het "rijden op de CBR manier". Met als hoofdpunten geen bochten afsnijden (oeps xD) en nóg meer (overdreven) afstand houden. Komt wel goed dus zou je zeggen
 
Vandaag, een dag eerder dan gedacht op de Z900 gezeten. Uurtje rondgereden...

....wat een machine joh :}:9~_O-

Door het bestuderen/lezen van kenmerken en mensen hun mening (zoals ik dat eerder naar voren bracht met waarschuwingen dit en dat) ben ik eerst heel voorzichtig een 30km/h weggetje vanuit de dealer ingeslagen ipv. direct op een. 80km/h weg. Beetje aanvoelen waar ik mee te maken heb. Eigenlijk duurde dat niet langer dan een minuut of 3 en ben toen met een dosis vertrouwen de snellere wegen opgegaan.

Viel mij direct op hoe soepel alles aanvoelde, hoe makkelijk het bewegen in de bochten, hoe scherp alles reageerde op de handelingen. Als je van een lesmotor die er langere tijd er flink van langs heeft gekregen op een gloednieuwe stapt merk je dat enorm, van koppeling tot remmen, alles zo vloeiend. Heb af en toe het vermogen op een autoweg aangesproken en dat is toch wel om even stil van te worden (in ieder geval voor mij, met 0 ervaring, met 0 vergelijkingsmateriaal anders dan een misbruikte lesmotor.)

Ik hoop dat ik nu niet volledig verpest ben en nu in de richting ga denken van zoiets als de Z900. Moet nog steeds de Ninja 650 uitproberen, iets wat toch voor wat minder windklappen zorgt,.. de. Z900 is en blijft en naked en dat voelde ik, net als bij mn lesmotor Z650 toch flink op snelheden van boven de 100km/h

......maar jemig,.. wat een zalig rev-geluid heeft dat ding.

En...de eerste keer rijden zonder getetter van mn instructeur in mn oor, zelfstandig..whoei!*O*
 
Laatst bewerkt:
Ik had eigenlijk niets anders verwacht weet je. Ik rij al jaren met nakeds rond, het is geweldig gewoon. En die wind op je, dat went vanzelf. Het heeft alleen te maken dat je het nu niet echt gewend bent.
Mijn ouwe z650, uit '78 is eigenlijk net als m'n ZRX 1100R. Maar ik heb makkelijk praten, ik weet niet beter, al hoewel ik ook diverse sport motoren gehad heb. Alleen de zitpositie daarvan, dat ging me op breken,
dus ik rij liever met een naked rond nu. Even een tijdje wennen, en je spieren werken dan mee. Voor je het weet wil je niets anders meer. Iets met opbouw van je spiermassa weet je.
 
Ik had eigenlijk niets anders verwacht weet je. Ik rij al jaren met nakeds rond, het is geweldig gewoon. En die wind op je, dat went vanzelf. Het heeft alleen te maken dat je het nu niet echt gewend bent.
Mijn ouwe z650, uit '78 is eigenlijk net als m'n ZRX 1100R. Maar ik heb makkelijk praten, ik weet niet beter, al hoewel ik ook diverse sport motoren gehad heb. Alleen de zitpositie daarvan, dat ging me op breken,
dus ik rij liever met een naked rond nu. Even een tijdje wennen, en je spieren werken dan mee. Voor je het weet wil je niets anders meer. Iets met opbouw van je spiermassa weet je.

Ik kan eigenlijk nog alle kanten op aangezien ik nú pas aan het snuffelen ben geslagen. In eerste instantie door die wind op de z650 flinke vraagtekens boven het hoofd gehad of een naked iets voor mij zou zijn en wil dan ook zeker iets met wat meer kuip/windscherm/aerodynamische eigenschappen gaan proberen, mogelijk niet alleen Kawa maar misschien ook ....Suzuki?...Honda?, of dat wat er nog meer beschikbaar is.
Ik moet nog een tijdje sparen en zal dan die tijd gaan gebruiken om er achter te komen wat bij mij past.

Maar goed, moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van die Z900, en ja, ik had ook wel een idee dat naast dat tikje spanning ik er plezier van zou gaan hebben. Als wind daadwerkelijk went sluit ik de aanschaf een Z900 in ieder geval niet uit!

Het was in ieder geval een succes! Op naar de volgende proefrit :]
 
10.30 voorrijden...
11.40 examen

Kijk eens hier, tussen 10:00 en 11:00 pak minder regen, en dan nog minder richting 12:00.
Komt helemaal goed met dat weer :t

1691825142692.png
 
Kijk eens hier, tussen 10:00 en 11:00 pak minder regen, en dan nog minder richting 12:00.
Komt helemaal goed met dat weer :t

Bekijk bijlage 1912690

Examen in/om Rotterdam? Dan is 10:30 de regen weggetrokken kijkend naar buienradar. Zo rond het examen ook de weg weer droog!

Succes!!
In en rond Spijkenisse... Voorne-Putten en wellicht richting Heijplaat en Rhoon.....

* Duwt banaantje naar binnen*
*Adem in*
*Adem uit*
Mantra: het is gewoon een les, ik kan dit. Het is gewoon een les, ik kan dit. Het is een les, ik kan dit! 💪🏻
 
Laatst bewerkt:
Thanks allemaal, ik ben echt retezenuwachtig inmiddels..... Het ging zo goed zonder zenuwen... Tot gister, toen begonnen de kriebels.
En nu ben ik er bijna misselijk van 🥴
(Aansteller).

Ik erhm laat t morgen weten 😅
Je leven of alleen maar je levensgeluk hangt er toch niet van af ...? :N

Er zijn geen goede redenen te bedenken waarom je het niet zou halen.
 
Met als hoofdpunten geen bochten afsnijden (oeps xD) en nóg meer (overdreven) afstand houden.
Laat dat maar net ook mijn aandachtspunten zijn. :Y
Verder ook "in het midden van de rijstrook rijden" op de snelweg.
Kreeg vandaag wél te horen dat ik netjes op boorden let. :Y "Een echte Duitse, volgens de regeltjes, het boord staat er niet voor niks." _O-
Ja lach me maar uit denk ik...B|...lekker makkelijk. :+
 
In en rond Spijkenisse... Voorne-Putten en wellicht richting Heijplaat en Rhoon.....

* Duwt banaantje naar binnen*
*Adem in*
*Adem uit*
Mantra: het is gewoon een les, ik kan dit. Het is gewoon een les, ik kan dit. Het is een les, ik kan dit! 💪🏻
Probeer er niet je leven door te laten beïnvloeden.
Er zijn je genoeg mensen voorgegaan, gezakt zijn, de draad (en lessen) hebben opgepakt, en alsnog geslaagd zijn.
En bovendien een gelukkig leven leiden.

Heus… ik kan het weten.
Pas de 2e keer geslaagd voor mijn B.
Pas de 2e keer geslaagd voor mijn laatste van 3 praktijk examens tot instructeur.
En deze week 1e keer gezakt voor AVB instructeur.
En… ik leef nog steeds. 🙂

De ervaringen van het zakken zijn niet prettig.
Maar inmiddels (na een korte periode van schuttingtaal uiten) dankbaar geworden voor de inzichten die deze onprettige ervaringen me hebben gebracht.

Ook jij gaat je A behalen.
Heus.
🙂👍🏻
 
Probeer er niet je leven door te laten beïnvloeden.
Er zijn je genoeg mensen voorgegaan, gezakt zijn, de draad (en lessen) hebben opgepakt, en alsnog geslaagd zijn.
En bovendien een gelukkig leven leiden.

Heus… ik kan het weten.
Pas de 2e keer geslaagd voor mijn B.
Pas de 2e keer geslaagd voor mijn laatste van 3 praktijk examens tot instructeur.
En deze week 1e keer gezakt voor AVB instructeur.
En… ik leef nog steeds. 🙂

De ervaringen van het zakken zijn niet prettig.
Maar inmiddels (na een korte periode van schuttingtaal uiten) dankbaar geworden voor de inzichten die deze onprettige ervaringen me hebben gebracht.

Ook jij gaat je A behalen.
Heus.
🙂👍🏻
Uiteindelijk is het niets meer dan een kwestie van geld / tijd.
Als je echt, maar dan ook echt een prutser bent en gewoonweg de regels niet kan/wil leren, stronteigenwijs bent, etc zou een fiets het maximale moeten zijn waar je gebruik van zou mogen maken. Met minimaal gezond verstand kan iedereen het gewoon halen, alleen de één wat sneller dan de ander. Een flinke dosis mazzel komt er ook natuurlijk bij kijken aangezien je ook afhankelijk bent van het gestuntel van je medeweggebruiker en een tal van andere factoren.

Haar examen zou nu wel klaar zijn... 🤞
 
Jaaaaaaaaaaa ik heb m!!!!!!!!

Wel door het oog van de naald...
Ik reed de Botlekbrug op, kwam er een busje van rechts, dus ik koos linkerbaan.
Hoor ik in mn oortje 'afslag Hoogvliet'.
Dus ik dacht, 'fuck, ga ik dan die auto's voor of ga ik dan achter dat busje hangen?'
Ik koos ervoor om ervoor te gaan, reed toen 120 en de (korte) afslag was er al.
Dus dat ging wel, maar daardoor had ik een 'sway' en kwam ik niet netjes uit op m'n baan....
En toen ik het zag dacht ik 'ja, doos, dat was niet zo handig. Nou, laat maar dan, nu ben je gezakt'.

En toen de examinator vroeg hoe ik het vond gegaan, zei ik dat dus ook. En zei hij dat dat inderdaad wel even een 'hoe ga ik dit beoordelen' momentje was.


Maar.... Hij is in de pocket!!!!!!
 
Jaaaaaaaaaaa ik heb m!!!!!!!!

Wel door het oog van de naald...
Ik reed de Botlekbrug op, kwam er een busje van rechts, dus ik koos linkerbaan.
Hoor ik in mn oortje 'afslag Hoogvliet'.
Dus ik dacht, 'fuck, ga ik dan die auto's voor of ga ik dan achter dat busje hangen?'
Ik koos ervoor om ervoor te gaan, reed toen 120 en de (korte) afslag was er al.
Dus dat ging wel, maar daardoor had ik een 'sway' en kwam ik niet netjes uit op m'n baan....
En toen ik bet zag dacht ik 'ja, doos, dat was niet zo handig. Nou, laat maar dan, nu ben je gezakt'.

En toen de examinator vroeg hoe ik het vond gegaan, zei ik dat dus ook. En zei hij dat dat inderdaad wel even een 'hoe ga ik dit beoordelen' momentje was.


Maar.... Hij is in de pocket!!!!!!
Feli!

Neo-thumb-pete-A.jpg


Heb je al op het oog wat je gaan rijden wil?
 
Gefeliciteerd! *O*
Weer een motorrijder erbij, en dat momentje, tsja, dat hebben we allemaal wel eens gehad, even goed heb je het toch goed opgelost.
Nu maar op zoek naar een motor die je bevalt, toppie dus! 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan