Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Gefeliciteerd allemaal! En welkom aan alle 'nieuwen' die net beginnen :D Ik mag a.s. donderdag op voor mijn AVB.
Er staat momenteel en FZ6N uit 2004 te koop op Marktplaats, :9~ ..... Nog even wachten :X
 
Hallo allemaal!
Ik kwam dit topic tegen en ik heb een account aangemaakt om wat tips mee te krijgen :)
Ik ben ook begonnen met lessen, theorie inmiddels gehaald en ben bezig de AVB oefeningen. Deze gaan echter nog niet helemaal geweldig.. vooral het afschuinen gaat nog niet helemaal, vooral bij de halve draai. Hebben jullie wellicht nog tips?
 
Niet te langzaam willen rijden.
Goed over je schouder kijken en blijven kijken (dus niet waar je weer naar toe wilt, maar in de bocht blijven kijken alsof je nog verder door wilt draaien en pas weer vooruit kijken als je echt de halve draai hebt afgerond)
Veel blijven oefenen en geduld hebben, dat het ook jou wel gaat lukken
 
je zal merken dat je het ene bochtje makkelijker doet dan het andere. dat is soort van 'voorgeprogrammeerd' in je grijze massa tussen je oortjes. de een is 'linksom' handiger, de ander 'rechtsom'. enige oplossing is: oefenen. rondjes draaien rond een lantaarnpaal of een boom, groot beginnen en steeds kleinere rondjes maken.

afschuinen doe je onbewust al met je trapfiets, alleen merk je dat niet zo. vraag eens aan je instructeur of hij het je voor wil doen, met jou achterop de buddy. je zal zien: je kan verder afschuinen dan je denkt (en durft ;-) ). hoever je af kan/durft te schuinen is afhankelijk (denk ik) van de vraag: hoe goed heb ik de motor in mijn vingers (en heupen). groot voordeel van afschuinen is dat je bochten kleiner kunt maken. en die wetenschap is weer handig bij de halve draai.

wat je op enig moment tegen zal komen is een moment waarop je denkt: 'ik haal het nooit! waar ben ik aan begonnen?' juist dan moet je door blijven oefenen, want niet lang na dat moment vallen de puzzelstukjes op hun plek en krijg je er handigheid (en plezier) in.

vragen staat vrij. we hebben het allemaal meegemaakt en we zijn er allemaal doorheen gekomen.
 
Motor goed afschuinen lukt alleen als je de bocht goed doordraait en vooral kijkt waar je heen gaat: ga je bocht in alsof je een 8 moet draaien. Goed je knieën tegen de motor klemmen, en voldoende vaart maken. Te langzaam is niet goed, te snel ook niet, probeer de motor de snelheid te geven die voor jou prettig is, zolang je de motor vooruit houdt valt 'ie heus niet om :D Mijn bochten rechtsom gaan altijd makkelijker dan linksom, dus bij die laatste probeerde ik altijd nog meer te overdrijven (duidelijker kijken, lichaam in juiste positie, motor overdreven afschuinen dan nodig). En hé, de eerste keer dat ik de motor liet vallen, was jawel.. in een halve draai: ik stond erbij en keek ernaar, "die was dus veelste traag". Daarna even een dip gehad maar ik merkte dat zodra ik een 8je had gereden de halve draaien ineens appeltje eitje waren, er komt heus een moment dat je denkt "I got it" :D
 
Hallo allemaal!
Ik kwam dit topic tegen en ik heb een account aangemaakt om wat tips mee te krijgen :)
Ik ben ook begonnen met lessen, theorie inmiddels gehaald en ben bezig de AVB oefeningen. Deze gaan echter nog niet helemaal geweldig.. vooral het afschuinen gaat nog niet helemaal, vooral bij de halve draai. Hebben jullie wellicht nog tips?

Een tip die mijn instructeur meegaf is inderdaad rondjes te gaan draaien. Hij had hier zelfs een speciaal rondje voor ingericht op het terrein, een soort dartboard met steeds kleiner wordende cirkels. Begin op de grootste, en werk langzaam naar binnen. Een van mijn mede-cursisten die echt heel veel moeite had met het afschuinen en draaien heeft zeker een halfuur alleen maar rondjes linksom gedraaid, daarna nog een halfuur rondjes rechtsom. De motor viel een paar keer, maar daarna draaide hij zonder moeite alle kanten op. Kwestie van oefenen, en zoals saabert al zegt, juist op het moment dat je denkt 'fuck it, dit gaat me never nooit lukken' nog even doorrammen. Vaak is het gewoon een kwestie van aanvoelen en durven.

Uiteraard is een lantaarnpaal of een ander middelpunt hier ook uitermate geschikt voor. :)
 
Vandaag mijn eerste, en ook hopelijk laatste lessen gehad voor parcours/AVB, van de 20x 2x de voetjes gezet bij het 8'tje.
Uitwijken aan bijna 62km/h en precisiestop, geweldig zo!
Ik hoop ook dat mijn AVD examen vrijdag ook zo goed gaat verlopen :)
Bij de rest van de oefeningen waren er geen problemen *D

De mogelijkheid is er ook om eind november mijn AVD te doen in de stad die ik ken, dus dat is ook wel wat beter dan wachten tot in maart :')
Kan ik eerder een nieuwe fiets zoeken ;)
 
Vorige week mijn AVD behaald:) De les voor de dag van mijn AVD ging echt onwijs slecht. Putdeksels, witte strepen, te dicht achter bus, invoegen achter vrachtwagen en rechts blijven rijden op de snelweg terwijl mensen wouden invoegen. Tijdens mijn AVD examen op advies van de rijles instructeur lekker doorgereden. Halve examen was de volgauto op een redelijk afstand door tussen komende auto`s:) Succes voor degene die nog moeten!
 
Vorige week mijn AVD behaald:) De les voor de dag van mijn AVD ging echt onwijs slecht. Putdeksels, witte strepen, te dicht achter bus, invoegen achter vrachtwagen en rechts blijven rijden op de snelweg terwijl mensen wouden invoegen. Tijdens mijn AVD examen op advies van de rijles instructeur lekker doorgereden. Halve examen was de volgauto op een redelijk afstand door tussen komende auto`s:) Succes voor degene die nog moeten!

Gefeliciteerd!
 
Vorige week mijn AVD behaald:) De les voor de dag van mijn AVD ging echt onwijs slecht. Putdeksels, witte strepen, te dicht achter bus, invoegen achter vrachtwagen en rechts blijven rijden op de snelweg terwijl mensen wouden invoegen. Tijdens mijn AVD examen op advies van de rijles instructeur lekker doorgereden. Halve examen was de volgauto op een redelijk afstand door tussen komende auto`s:) Succes voor degene die nog moeten!

Hoe zeggen ze dat ookalweer? Een slechte generale repetitie betekent een goede echte show? Van harte!
 
Vandaag ben ik dan eindelijk begonnen met lessen. Zal mijzelf hieronder nog even correct voorstellen:

SpeedyGonzalez
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 7-11-2018
Theorie: z.s.m.
AVB: ...
AVD: ...
Rijschool: Peter Jansen (Sprundel)
Lesmotor: Honda CBF500
 
Morgen ga ik eindelijk beginnen met motorrijles, heb er een tijdje op moeten wachten. nu wil ik dit natuurlijk zo snel mogelijk halen dus alle tips zijn welkom.

Na het behalen van mijn rijbewijs wil ik natuurlijk zo snel mogelijk een motor aanschaffen, ik wil alleen niet teveel kwijt zijn aan de motor, weet ik iemand waar ik naar kan zoeken? zelf vind ik de Harley Davidson 883 iron de mooiste motor maar deze is natuurlijk niet te betalen als student zijnde en om het als 1e motor te kopen lijkt mij ook niet erg verstandig dus ik zoek iets daar daar op lijkt. :)
 
Update!

BvWesten
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 04 september 2018
Theorie: 06-11-2018 (Gehaald)
AVB: 31-10-2018 (Gehaald)
AVD: 21-11-2018
Rijschool: De Lange (Grootebroek)
Lesmotor: BMW F700GS

Nog een les op de weg en dan knallen op het AVD examen! 😎
 
Voor mij ook een update.
Zowel AVB al theorie in the pocket!
Nu lessen en richting AVD

Houben80
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 12 juli 2018
Theorie: 17 september 2018 (gehaald)
AVB: 25 september 2018 (gezakt)
30-10-2018 (gehaald)
AVD: n.n.b
Rijschool: West-Friesland (Hoorn)
Lesmotor: Suzuki SV650
 
hier ook een update:
4 oktober AVB gehaald
zaterdag as 10 november AVD examen ( fingers crossed)

les op een Suzuki Gladius
 
Welkom allen! :D Morgen om kwart voor 11 is het hopelijk mijn laatste keer met oortje in... Best wel gek weer, ik weet dat ik goed en veilig kan rijden maar als er dan toch een examinator mee kijkt is het toch allemaal ineens tien keer zo spannend. Nouja, mocht ik niet slagen heb ik in ieder geval een generale repetitie gehad.
 
examen is 'een fijn stukje rijden'. rijd zoals je tijdens de lessen gereden heb. ga NIET de examenauto in de gaten houden. examinator gaat jou ook niet de hele tijd in de gaten houden, waarschijnlijk zit hij met je instructeur te kleppen over de viooltjes van de overbuurvrouw. ze kijken alleen als het verkeer stagneert of als er getoeterd wordt, of dat door jou komt of niet. van begin tot eind duurt het examen ongeveer een uurtje, inclusief kletspraat voor- en achteraf.

belangrijk: rijd als een motorrijder, niet als een automobilist die 'toevallig' op een motor zit. en sommigen van hier hebben baat bij een banaantje vooraf.

succes!
:]
 
Inderdaad niet op de examen auto letten, gewoon je eigen ding doen. De instructeur vertelde mij dat hij en de examinator de grootste lol hadden gehad in de auto, daarna kreeg ik een hand van de examinator. *O*
 
En vooral ook niet denken dat één foutje je je slaging gaat kosten. Ik miste bij het uitrijden van het CBR het fietspad van rechts waar mijn instructeur mij ongeveer 20 keer per les voor heeft gewaarschuwd. Dan begin je mentaal al met 1-0 achter. Kreeg na het examen van mijn instructeur te horen dat de examinator hem raar aankeek en vroeg 'ehh, doet hij dat altijd zo?'. Instructeur: 'eh nee, zijn kijkgedrag is normaal wel ff wat beter.' Examinator; 'dat gaan we testen.' Vervolgens het hele centrum van Utrecht door gestuurd, en op het moment dat ik dacht dat mijn nek permanent verrekt zou zijn mocht ik eindelijk even los op de snelweg. Terug naar CBR, handje schudden, lachen met de examinator, klaar.

Het is allemaal een stuk minder spannend dan je jezelf van tevoren aan het inbeelden bent. Tijdens het examen zie je van jezelf wel 100 fouten, maar het gaat om het algemene plaatje of je jezelf en het overige verkeer veilig houdt, en rijdt als een motorrijder, en niet als een automobilist. Overigens, dit werd mij ook een keer of 10 verteld voordat ik het examen deed, en ik zat nog steeds te shaken in mijn laarzen in de wachtkamer, dus of je er iets aan hebt is altijd vraag twee. Maar in ieder geval succes!
 
Heel erg bedankt voor jullie aanmoediging en hoe jullie het hebben ervaren!! Super fijn om te lezen, doet me echt goed. Spanning is echt wel aanwezig nu, mijn lesmaatje gaat nu en daarna ben ik.. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan