Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Na even op vakantie geweest te zijn vandaag weer 3 uur AVB les gehad. Na even ingereden te hebben ging het echt goed. Dat komt ook mooi uit, want komende dinsdag is er een eerder plekje voor examen, dit ik dus ga doen. Morgen en dinsdagochtend nog even oefenen en dan mag ik laten zien hoe mooi ik achtjes kan maken :]
 
:] :] :] Schijnt goed weer te worden ook! *O* Enjoy!

Het was heerlijk weer! Ik was al vroeg in de ochtend. Heerlijk gereden.
Eerst op een rustig stuk vertrouwd raken met de motor en toen gewoon lekker de weg op. Nog geen oefeningetjes gedaan. Zal de volgende les wel komen denk ik.

Heb er zin in! :]
 
n rustig stuk vertrouwd raken met de motor en toen gewoon lekker de weg op. Nog geen oefeningetjes gedaan. Zal de volgende les wel komen denk ik.
Leuk dat je gelijk de weg op kan, dat maakt het wel leuker denk ik. Dan kun je gelijk een ritje maken. Ik heb tot nu toe alleen maar op een afgesloten terrein gelest voor AVB. Ik heb nu wel zin om ook de weg op te kunnen.
 
Na even op vakantie geweest te zijn vandaag weer 3 uur AVB les gehad. Na even ingereden te hebben ging het echt goed. Dat komt ook mooi uit, want komende dinsdag is er een eerder plekje voor examen, dit ik dus ga doen. Morgen en dinsdagochtend nog even oefenen en dan mag ik laten zien hoe mooi ik achtjes kan maken :]

Vet dat je eerder mag afrijden, is mij toen ook aangeboden en toen was ik wel even verbaasd. Ging allemaal wel lekker, maar opeens te horen dat je volgende week op moet maakte me ineens heel onzeker. Ging uiteindelijk toch niet door, dus kon lekker op mijn eigen tempo naar het examen toe werken. Maar succes, hoop dat je hem haalt en lekker vlot doorkan met de rest van je rijbewijs.
 
AVD-examen is niet veel anders dan een gewone AVD-les, hoor. er rijdt alleen een (andere) auto achter je aan, die je NIET in de gaten moet gaan houden. want, zoals mijn instructeur zei: 'het zou wel heel raar zijn als je tijdens en na je examen INEENS anders gaat rijden dan tijdens de lessen', niet doen, dus. als ze je kwijt raken, krijg je dat wel te horen.

het is ook niet zo dat zij jóu steeds in de gaten houden, tijdens je examen. waarschijnlijk zitten ze te ouwehoeren over de viooltjes die bij de buurvrouw in de plantenbak staan te verpieteren. het enige moment dat ze je in de gaten houden is als het verkeer stagneert en als er getoeterd wordt. ze kijken dan alleen of dat door jou veroorzaakt wordt. tijdens je examen is er een kans (niet iedereen krijgt 'm) dat je een 'stop & go'-instructie krijgt. je wordt dan gevraagd om even langs de stoep te stoppen en weer weg te rijden. dit doen ze om te kijken of je wel goed kijkt. daar wordt ERG op gelet: kijken! dus: als je kijkt, koppie verdraaien en niet vanuit je ooghoeken.

mijn ervaring is dat je het prettigst lest als er enige afwisseling in de les zit. due niet de volle 90 minuten AVB-dingen doen, maar ook een stukje AVD doen. al is het maar het stukje naar het AVB-terrein rijden. mijn instructeur had indertijd (en misschien nu ook nog wel) een bloedhekel aan AVB, maar hij zag het als een noodzakelijk kwaad. nu, 4 jaar later doet hij het niet onverdienstelijk in de Motogymkhana-comeptitie. Motogymkhana: 'AVB on steroids'.

voor diegenen die AVD-examen gaan doen: vergeet je Eigen Verklaring niet! zonder Eigen Verklaring kan je wel examen doen maar niet je rijbewijs laten bijschrijven/aanvragen.

:]
 
Gewoon lekker rijden, ik heb 3 stop&go gedaan.
1x als opdracht en 2x de instructeur zoek gereden, op de motor beb je veel sneller over rotondes e.d

Hoe relaxter je rijdt des te makkelijker het je afgaat

Idd even een half uurtje iets overdrevener met het hoofd draaien om te kijken

Makkie
 
Afgelopen vrijdag mijn AVB examen gedaan en geslaagd *O*
Tijdens de laatste les 's ochtends ging de halve draai(links en rechts) en het 8je ineens niet meer. |( Ik zag al aankomen dat ik het daardoor niet ging redden, en hoopte dus dat ik beide niet zou krijgen.

Uiteindelijke het 8je moeten doen, waarna de examinator zei "Het is een 8, maar we gaan snel door naar de volgende ;)". Daarna alleen de precisiestop over moeten doen, hij gaf aan dat ik niet gelijkmatig remde. De 2e keer voor mijn gevoel prima gedaan maar toch was hij afgekeurd. :?

Uiteindelijk de rest prima gedaan en alsnog geslaagd. :) Woendag mijn eerste les AVD, zin in! Begon AVB wel een beetje zat te worden.
 
Leuk dat je gelijk de weg op kan, dat maakt het wel leuker denk ik. Dan kun je gelijk een ritje maken. Ik heb tot nu toe alleen maar op een afgesloten terrein gelest voor AVB. Ik heb nu wel zin om ook de weg op te kunnen.

Yes dat maakt het zeker leuker! Alleen merk ik wel dat ik qua bochten nog een ramp ben. Maar goed ik ben pas echt net begonnen. Instructeur zei wel al dat ik mooi snel alleen de weg op kon/durfde.

Alleen op een afgesloten terrein in het begin lijkt mij niks.... Ik moet sowieso achterop of zelf rijden naar het terrein. Instructeur rijdt dan met de motor mee.
 
Les ging goed vandaag. Noodstop, snelle slalom, precisie stop, allemaal best lekker. Zelfs de langzame slalom!

Alleen dat achtje, daar moet ik nog aan werken.

Nog twee lessen voor mijn examen maandag.
 
Les ging goed vandaag. Noodstop, snelle slalom, precisie stop, allemaal best lekker. Zelfs de langzame slalom!

Alleen dat achtje, daar moet ik nog aan werken.

Nog twee lessen voor mijn examen maandag.
Met het achtje is het belangrijk dat je goed doorkijkt over je schouder en een aanzetje neemt voor bocht

Je hoeft niet exact binnen de pionnen te blijven zolang je wel gewoon een mooie acht rijd

Dus pak de ruimte
 
Overigens, dat van die Amerikaanse agent met die AVB oefeningen heet "moto gymkhana" en komt vooral uit Japan, maar wordt ondertussen wereldwijd gedaan. Die agent is geen uitzondering. (Hij is wel cool :) )

Er is ook in Nederland een zeer actief clubje dat ook meedoet aan internationale wedstrijden; ze zitten onder andere in Facebook groep "Moto Gymkhana NL Groep" en https://www.motogymkhana.nl/

Ik ben een keer meegeweest met een middagje oefenen. (Was bijna twee jaar geleden, toen was e.e.a. nog wat minder georganiseerd.) Was erg leuk en behoorlijk aanstekelijk, maar ik heb helaas te weinig tijd en te veel andere hobby's om serieus te oefenen. (Wel heb ik een crash cage op mijn CBR600 gemonteerd.) Maar ze zijn heel open en vriendelijk dus als er iemand geïnteresseerd is zou ik zeggen neem eens een kijkje bij die groep.
 
Als ik een crash cage of valdoppen had gehad op mijn CBR600 had ik nu niet wat lak schade op de linker kuip -O-

Het wel bekende zijstandaard-vergeten-bij-het-wegzetten syndroom :')

Misschien dat die valdoppen precies op die plek gemonteerd kan worden... :+
 
He wat leuk, mag ik me ook melden hier? Ik ben nog bezig met mijn AVB, hopelijk nog 2 lessen voor ik mag afrijden. Veel moeite (gehad) met de langzame oefeningen, maar dat gaat nu na een lesje van de andere instructeur vorige week weer beter. Wij rijden een stuk over de weg alvorens we bij het oefenterrein aankomen. Dat is toch wel lekker rijden hoor altijd haha.
 
He wat leuk, mag ik me ook melden hier? Ik ben nog bezig met mijn AVB, hopelijk nog 2 lessen voor ik mag afrijden. Veel moeite (gehad) met de langzame oefeningen, maar dat gaat nu na een lesje van de andere instructeur vorige week weer beter. Wij rijden een stuk over de weg alvorens we bij het oefenterrein aankomen. Dat is toch wel lekker rijden hoor altijd haha.

Welkom op MF! *O* *O*

En succes met lessen.

Ik had toen ook altijd van en naar het "AVB oefenterrein" (bij ons meestal gewoon een grote vrachtwagen-parkeerplaats ergens in Amsterdam Zuidoost of Sloterdijk) een stukje AVD. Soms, beetje afhankelijk van het niveau van de lessers en het weer, deden we een omweg naar de AVB plekken en op die manier een wat langer stuk AVD rondom het AVB.

Wat ik me dan afvraag... Hoe doen ze dat dan bij rijscholen waar ze niet gewoon over de openbare weg naar een AVB plekje rijden? Hebben ze dan ergens een afgesloten terrein met een paar lesmotoren en word je daar dan in een busje heengereden of zo, of spreek je daar af voor de les i.p.v. bij de rijschool?
 
Bij ons spraken we af bij het oefenterrein, hier stonden de motoren klaar en hing kleding in een grote container.
Ik spreek expres in de verleden tijd, want ik hoef daar niet meer heen, ik heb zojuist mijn AVB gehaald!
 
Bij ons spraken we af bij het oefenterrein, hier stonden de motoren klaar en hing kleding in een grote container.
Ik spreek expres in de verleden tijd, want ik hoef daar niet meer heen, ik heb zojuist mijn AVB gehaald!

Gefeliciteerd! *O*

Mijn rijschool zat op een industrieterrein en het oefenterrein was op een parkeerplaats bij datzelfde industrieterrein. Het was dus maar een paar straatjes rijden.
Aangezien ik bij de rijschool al had laten zien dat ik het schakelen e.d. wel kon (vroegah schakelbrommers gehad), mocht ik gelijk met de motor naar de parkeerplaats rijden.
 
Tnx SadBunny! Geloof dat ik hier heel veel informatie kan vinden dus ben de komende tijd wel zoet met rondneuzen. Ik denk dat ze bij rijscholen met een 'eigen oefenterrein' daar afspreken en gewoon een tijdelijke container met motoren hebben staan of iets dergelijks. Ik ben blij dat ik gewoon nog een stukje over de weg mag, even rechtuit beetje gas geven (70km/u) maar dat is een soort van lekker mijn hoofd leegmaken voor ik echt aan het werk moet :D

Gefeliciteerd Carburateur! Wat zul je blij zijn van alle bijzondere verrichtingen af te zijn. Hopelijk snel door met je AVD en daarna alleen de weg op!
 
eigenlijk ben je nooit van bijzondere verrichtingen af. je zal ze vaker gebruiken dan je denkt. alleen wordt het steeds makkelijker om ze uit te voeren en op gegeven moment denk je er niet eens meer bij na.
 
Ik heb tijdens de lessen niet de kans gekregen om bij regen te rijden op zogenaamde "kinderkoppen". Wat is jullie ervaring hiermee? Zit een glijpartij er voor de onervaren bestuurder er vrij snel in?
 
Terug
Bovenaan Onderaan