Motoromaatje gezocht zomer 2015

balans

Rookie
6 apr 2015
6
0
Velp
Beste motorvrienden!

Aankomende zomer wil ik graag een reis maken met de motor. Ik kan de reis alleen maken, maar het is natuurlijk leuker met een maatje te gaan.

Het plan is als volgt: Er is nog geen plan, wel goede ideeën!
Zo lijkt het me mooi om naar marokko te rijden. Daarbij kom je dus door frankrijk en spanje.
Vervolgens kunnen we door het noorden van Algerije rijden om daarna vanuit algerije of tunesie de oversteek te maken naar zuid-italie/sicilie. Optie is dan om via corsica naar frankrijk en weer richting Nederland te rijden. evt. ook mogelijk om helemaal door italie te rijden en naar huis.

Iets heel anders maar ook mooi: stukje frankrijk, italie door om vervolgens in het zuiden de oversteek naar albanie te maken. Vanuit albanie omhoog door bosnie, croatie, slovenie en weer richting Nederland.

Dit zijn maar een paar ideeën. Het is even afhankelijk of de benodigde visa/papieren op tijd zijn te regelen en de tijdsplanning. Ik ben zelf 3 a 4 weken beschikbaar. Andere ideeen zijn ook welkom!

Even kort wat over mezelf en wat ik verwacht van een reisgenoot.
Ik: 4 jaar het motorrijbewijs. Nog nooit verder dan duitsland geweest. Ik rij nu een ducati 748. Ja, de reismotor moet ik dus nog aanschaffen;) Na mijzelf wekenlang mentaal gepijnigd te hebben ben ik er in ieder geval tot een selectie van 3 motoren gekomen. Yamaha XT660 (tenere?), bmw 650gs of honda africa twin. Even rijden en kijken welke bevalt in combinatie met het budget.
Ik kan heel behoorlijk sturen. Dat betekend dus ook veilig/verstandig rijden en weten waar je grens ligt.
Zoals ik al aangaf, geen ervaring met motorreizen. Wel ervaring met reizen/backpacken in het algemeen.
Motormaatje: geslacht en leeftijd zijn niet van belang. Flexibele houding is wel prettig, je weet per slot van rekening nooit wat je tegenkomt en hoe je reis verloopt. Ervaringsniveau vind ik minder belangrijk. Belangrijk dat ik op je kan rekenen en v.v. in alle situaties. Humor en een gezonde honger naar avontuur zijn vereist!

Budget: Ik dacht eigenlijk max. 500 euro per week uit te geven. Ik vind het prima om vrij (wild)kamperen af te wisselen met campings. In de goedkopere landen een hotelletje is ook lekker!

Wat mij betreft hoeft er niet teveel gepland te worden. Uiteraard even de benodigde papieren regelen en zorgen dat de spulletjes voor elkaar zijn.

datum van vertrek: half juli?

Ben benieuwd of er rijders zijn die hier wat voor voelen!

Tips, ideeën, do's en don'ts ook welkom:)
 
Thah ik ga ongeveer hetzelfde doen, maar eens aangekomen in Marokko zou ik willen langs de kust via de grootste steden naar het zuiden rijden en dan via het binnenland terug.

En in spanje zou ik dan kijken bij een bandencentrale om offroad banden te leggen op mijn Africa twin ;)
 
Leuk idee, mooie trip. Denk eraan dat je niet teveel zooi meeneemt als je gaat kamperen. Je kunt met heel weinig spullen toe. De route vanuit Marokko richting het oosten zou ik goed overdenken, het zijn op dit moment niet de meest stabiele landen.
 
klinkt ook goed. waar overnacht je in marokko als door het binnenland rijd?

Offroad banden, nog zoiets... ik was van plan zelf een offroad band mee te nemen, kan meteen als reserveband dienen. Mssn net zo makkelijk om dat ergens in spanje te organiseren:)
 
Bedankt voor de tip. Ik ga nog weleens hiken, dus heb wel een aardig idee welke spullen belangrijk zijn en wat niet. Tzt maar eens een paklijstje posten!
Algerije valt mee dacht ik... maar dat is zeker iets om goed over na te denken.
 
normaal gewoon kamperen, en soms wildkamperen.
Maar ik heb nog niet zoveel info gevonden over kamperen en over de gevaren in de natuur.. Juist niet te dicht bij een stad kamperen, maar dat ben ik ook niet echt van plan. Ik ben niet echt een planner.. dus ik slaap waar ik die dag geraak met de moto..
En 1 koffer steek ik ook vol met eten, dus een vuurtje (kampvuur maken) en een potje eten klaarmaken. Zodanig dat ik niet elke dag moet zitten zoeken naar eten..
 
In dat soort landen ga je toch niet zelf liggen koken?
Je eet voor een appel en een ei daar.
 
Lees ik toch dat je een motorOmaatje zoekt _O-

Mijn vrouw en ik hebben de Marokko - Algerije - Tunesië - Italië route gedaan met een bestelbusje in 1990. (we reden toen nog geen motor :$ )

Wij zijn op de hoofdwegen gebleven en die waren toen al van goed asfalt.
In Algerije zijn we door de woestijn gereden (asfalt)

Toendertijd hebben we overal op campings gestaan, omdat wildkamperen absuluut niet veilig was. Diverse malen wildkampeerders ontmoet die beroofd waren.
Ik heb begrepen dat de huidige regering in Marokko strenger in het voordeel van de toeristen.

Landschap is erg mooi, vooral de zuidkant van het Atlasgebergte is een hele andere wereld.

Eten is idd goedkoop en lekker, toch wel oppassen voor de hygiene
Taal: Frans en klein beetje Engels.

Voor Algerije moet je een verzekering kopen aan de grens en verplicht geld wisselen.

Have fun met plannen !
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee, mooie trip. Denk eraan dat je niet teveel zooi meeneemt als je gaat kamperen. Je kunt met heel weinig spullen toe. De route vanuit Marokko richting het oosten zou ik goed overdenken, het zijn op dit moment niet de meest stabiele landen.

Zolang je in het noorden van Algerije blijft is het goed te doen. een paar jaar geleden hebben ze wat problemen gehad in het zuiden maar dat is redelijk ver weg. het enige probleem is dat momenteel de grens tussen marroko en algerije dicht is, ik heb er ook aan zitten te denken om dat rondje te doen maar dat maakt het wel lastig.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb dat gemerkt. Ik zat ook te kijken om eventueel de oversteek de maken naar Algerije, maar dat moet je via Spanje en veerboot doen...

En ja eten kan wel spotgoedkoop zijn, en ik moet sowieso ook s'middags eten. maar s'avonds kampeer ik in de middle of nowhere.. Dus potje koken ;) Normaal gezien toch.
 
Iedereen bedankt voor de reacties!

Haha, was me niet eens opgevallen dat er motor"omaatje" stond:p

Xender3 dat had ik ook gedacht.... Een eindje van de weg af en uit het zicht gaan staan dan heb je volgens mij weinig last van ongewenste bezoekers bij je tentje.
Wanneer ben jij van plan te gaan?
 
Ik denk in september te gaan, buiten seizoen en buiten de zomermaanden.
rij btw ook met een 748 ;) maar heb een africa twin om naar marokko te gaan
 
Die route van jou spreekt me erg aan en heb interesse maar ik heb een Yamaha fzr 600 genesis.
Heeft iemand ervaring met deze motor voor lange tochten ?
Want het lijkt me niet zo handige motor hiervoor,
dan zal ik ook zo africa twin moeten kopen ofzo.
 
Ik denk in september te gaan, buiten seizoen en buiten de zomermaanden.
rij btw ook met een 748 ;) maar heb een africa twin om naar marokko te gaan

Haha, cool. Rij zelf ook een 748. Maar denk dat ik hem te koop ga zetten. Met pijn in mn hart maargoed, het wordt me iets te gek om 2 motoren aan te houden. Ook niet echt een motor om lange afstanden mee te rijden
 
Laatst bewerkt:
Die route van jou spreekt me erg aan en heb interesse maar ik heb een Yamaha fzr 600 genesis.
Heeft iemand ervaring met deze motor voor lange tochten ?
Want het lijkt me niet zo handige motor hiervoor,
dan zal ik ook zo africa twin moeten kopen ofzo.

Ik moet ook nog een andere motor fixen. Ben afgelopen weekend al even rond gaan kijken.
Twijfel alleen of ik moet investeren in een wat jongere motor of dat een oudere transalp/tenere ook volstaat.
Wellicht een idee om even te contacten als je interesse hebt:)
 
Leuk om te lezen dit!

In Marokko (en ook andere plekken) vinden ze je ook als je een eindje van de weg af kampeert, maar daar moet je niks om geven. Zelfs in het midden van de Sahara duiken ze ineens achter een duin op als jij net jouw behoefte zit te doen......

Qua motor is het met alles te doen, maar een Africa Twin, Transalp, Tenere of soortgelijk is wel wat comfortabeler.
Mijn ervaring is dat de leeftijd niet zoveel uitmaakt, maar meer de technische staat. Schaf hem nu aan, maak kilometers en kijk wat je niet bevalt aan de motor en welke mankementen optreden.
Koop je een wat oudere motor, dan heb je vaak meer budget om dit aan te passen. Bezuinig niet op belangrijke dingen zoals banden (ook binnenbanden), remmen en een grote beurt voordat je vertrekt. Zorg dat je de bekende problemen bij bepaalde fietsen vooraf uit voorzorg vervangt. Zoals bij de AT een brandstofpomp en bij de Super Tenere de spanningsregelaar.
En als laatste, leer je motor kennen, ook technisch.
 
En ben je al vertrokken of moet je nog vertrekken?
en heb je al een andere moto gekocht?

mvg
Jurgne
 
Terug
Bovenaan Onderaan