Motor zonder GAIK kentekenplaat

ronk

Aprilia Shiver 750
Motor vrienden.

Vandaag mijn oude motor weer terug gekregen van mijn schoonvader.
Hij durft niet meer te rijden , dus het is een vervroegde erfenis. :)
Nu heb ik hem vandaag opgehaald, blijkt dat hij al een jaar of 4 nog met de oude gele plaat in de rondte rijdt.
Op het moment dat we overgingen op de europeesche platen stond de motor op een ander zijn naam in een opslag.
Ze hebben daarna nooit een nieuwe plaat er op gezet.
Er zat al wel een kenteken pasje bij.
De fabrikant van de platen weet ook niet hoe dat nu verder gaat.
RDW was al gesloten, op de site kan ik het ook niet vinden.
Morgen wou ik toch ff een stukje toeren. :]
Wat is het risico ? In 2003 een boete van €57 :?
Wie weet hoe het RDW hier verder mee omgaat ?
Nieuwe papieren zoals bij een vermissing ? dus met een "1"er op en bijkomende kosten.
er bestaat tot nu toe geen europeesche plaat met dit kenteken , dus die "1"is overbodig.

Wie heeft hier ervaring mee ?
 
Je kreeg een soort stempel op je kentekenbewijs, dat de gaik plaat was afgegeven, dus de rdw zou moeten weten, dat deze nog niet is afgegeven. Ik zou eens bij platenboer langsgaan en informeren.
 
Een paar vragen:
Staat de motor wel op naam van je vader? zo nee
Zijn er aankooppapieren van de aankoop door je vader ?
Als je het kenteken ibvoert op de site van de RDW, wat voor resultaat heb je dan ?

In alle gevallen contact opnemen met de RDW en het probleem voorleggen. Vaak is de oplossing makkelijker dan je gedacht hebt.
 
oplossing is idd erg makkelijk.
ouwe plaat en de kentekenpapieren meenemen naar de platenboer en je ben klaar.
 
De motor stond al 4 of 5 jaar op de naam van mijn schoonvader.
Ik heb hem vanmiddag overgeschreven op mijn naam.
Dus dat is het probleem niet.
Er zat zelfs al een kenteken pasje bij.
De platenboer heeft gekeken in het systeem of hij een plaat kon maken.
Dat ging dus niet.
Dus zo gemakkelijk gaat het niet.
Maandag maar eerst bellen met het RDW.
Het zal best goed komen, vraag is meer kost het alleen een nieuwe plaat.
Of de hele procedure als bij een gestolen/ verloren plaat.

GAIK plaat bedankt maakt het zoeken misschien makkelijker.
Was de naam ff vergeten.
 
'Motor zonder Europeesche kentekenplaat' > 'Motor zonder GAIK kentekenplaat'
 
Ik heb hier ervaring mee!
En al een paar aanvaringen gehad met de RDW waarbij ik gelukkig wel in mijn gelijk ben gesteld. ("gedoe" over wel/geen 1tje op een plaat)

Nagenoeg alle kentekenplaten leveranciers geven bij een eerste GAIK-plaat, voor een (oldtimer) motorfiets waarvoor deze nog nooit is afgegeven, standaard een 1tje mee op de nieuwe plaat.

"Platenboeren" hebben niet altijd de kennis, of er gewoon geen zin in om bij de RDW toestemming te vragen om een eerste GAIK plaat zonder 1tje af te drukken. Is voor de kentekenplaten leverancier een simpele standaard procedure (per fax) waarbij je gewoon op het antwoord van de RDW kunt wachten.

De RDW geeft hiervoor pas toestemming als:
nooit eerder een GAIK-plaat is afgegeven
en nooit eerder een kopie voor één van de papieren kentekenbewijzen is verstrekt.

So far so good.

Of er ooit een GAIK plaat is afgegeven zou je kunnen zien aan het droogstempel op kentekenbewijs deel 1A. Je ziet dan de letters RDW en het woord GAIK in het papier gestanst. Maar er is een periode geweest dat dit droogstempel niet (meer) werd toegepast. Dus waterdicht is het niet.

Een kopie (papieren) kentekenbewijs is onder andere te herkennen aan de duplicaatcode, bijvoorbeeld 01. Op de echte oude kentekenbewijzen Kopie deel III vind je géén opschrift "Duplicaatcode". Als er ooit een kopie is afgegeven voor het Kopie deel III dan staat er een letter A in het Identieficatienummer. Voorbeeld: 00SUZM-10635669 is een origineel Kopie deel III maar 00SUZMA10635669 is een kopie Kopie deel III.

Aanstaande maandag kan jouw kentekenleverancier weer inloggen en contact leggen met de RDW. Hij moet dan een "toestemmingsformulier" faxen met het verzoek een eerste plaat te mogen afgeven zonder 1tje. Als reden wordt vaak opgegeven: "langdurig restauratieproject".

Het formulier heet officieel: "Verzoek om eerste afgifte omdat er nog geen kentekenplaten in het kader van GAIK zijn afgegeven".

Ik zou niet gaan rijden met de oude gele plaat. Het is bijna net zo opvallend als rijden zonder helm. Of anders: je vraagt om een boete. En die is vast al lang geen 57 euro meer.

Een nieuwe GAIK-plaat kost ongeveer 15,00 €.

Niet vergeten je rijbewijs mee te nemen. (dient als legitimatie)

En leuk dat jouw oorspronkelijke motor weer terug in je bezit is. (bijzonder)
 
Alexela

Op kentekenbewis 1A staat geen droogstempel.
Op kopie deel 3 staat geen opdruk duplicaat code e er staat ook geen A in de code.
En van de "Verzoek om eerste afgifte omdat er nog geen kentekenplaten in het kader van GAIK zijn afgegeven". had ik gelukkig op de site van de RDW al gevonden.
De platenboer wist het ook niet en wilt gelukkig meewerken.
Dus maandag naar de platenboer.
Morgen MF sticker aan de linker kant plakken :+ dan valt het niet zo op
Mijn schoonvader rijdt al 4 jaar in de rondte met die oude plaat en is nog nooit aangehouden ermee.
met een ritje in de polder hier zal ik niet zo gauw een agent tegenkomen. (hoop ik)

Nu maar hopen dat het RDW een beetje vlug toestemming geeft.
Ik laat het zo spoedig mogelijk weten.
 
Nu heb ik hem vandaag opgehaald, blijkt dat hij al een jaar of 4 nog met de oude gele plaat in de rondte rijdt.

maak daar maar een jaar of 13 van. GAIK-platen werden rond maart 2000 ingevoerd en moesten bij auto's voor de APK-keuring vervangen zijn, inclusief reliëfstempel in kenteken deel 1. als je na maart 2000 een fabrieksnieuwe auto kocht, zaten ze er dus al op. uiteindelijk reden alle auto's (nieuw en APk-plichtig) na 2003 met nieuwe GAIK-platen rond. aangezien motoren geen APK-plicht hadden (en hebben) vielen die een beetje tussen wal en schip.

ik kan me niet herinneren dat bij mijn geïmporteerde auto's die ik heb (gehad), het reliëfstempel in Deel 1 zat. wellicht met stille trom uitgefaseerd...
 
De motor heeft een jaar of 10 a 12 ongebruikt in een loods gestaan.
En is door mijn schoonvader weer terug gekocht.
Hij heeft hem toen opgeknapt en weer rijdend gemaakt.
verzekeren en rijden. En nooit aan die plaat gedacht.
Dus een langdurig restauratie project klopt wel zo'n beetje.
 
Dat idee van een MF sticker is zo gek nog niet. Hiermee lijkt hij wel verdacht veel op een GAIK plaat. (behalve de afmetingen dan, als je er dicht bij staat) ;)

Veel rijplezier. (en vaak achterom kijken) :P

Mijn ervaring is dat de toestemming van de RDW binnen een kwartier wordt gegeven.
(heb een plaat of 10 in deze vorm aangevraagd)

De "voortekenen" in je bericht van 22.20 uur lijken goed. Als alles een beetje mee zit ben je hooguit de kosten kwijt voor de nieuwe GAIK plaat en krijg je er eentje zonder het 1-tje.
 
Laatst bewerkt:
een MF-sticker helpt wel wat in het verdoezelen van de oude plaat. maar je zit nog met de (ontbrekende) zwarte omlijning van het geheel...
 
een MF-sticker helpt wel wat in het verdoezelen van de oude plaat. maar je zit nog met de (ontbrekende) zwarte omlijning van het geheel...

4531a.jpg
 
Je hebt slimme en hele slimme MF-ers.

UTP :} (hoi Sven) ;)
 
Laatst bewerkt:
En beweer dan nog maar eens dat je niet opzettelijk met een "illegale" kenteken plaat rijdt..

Illegale plaat (met juiste kenteken erop) was 2 jaar terug 90 euro.
 
TS is vast al lang weer thuis. :W


Ik hoef toch niet de plaat gewijzigd te hebben?

Meneer agent het was mij niet opgevallen :+ :P

Tenzij ik MBM tegenkom natuurlijk, die heeft dit topic allang in de smiezen. :)

Ik ben idd al lang weer thuis en geen agent gezien.
Vandaag moest ik werken, dus kon ik toch niet rijden.
Morgen middag na het werk naar de platenboer.
 
RDW is niet altijd meewerkend ;(

Ondanks verzoek via kentekenplaat leverancier wou de RDW geen medewerking verlenen. Had de motor gekocht maar deze was relatief kort daarvoor ook al van eigenaar veranderd. RDW reactie gezien de recente verkoop zal de kentekenplaat wel verloren zijn gegaan, dus geen medewerking aan een kentekenplaat zonder 1-tje.

Dus nu kentekenplaat met....

Hoop dat jij weg komt zonder 1 ;)
 
snap het niet, wat maakt dat 1-tje nog eens uit precies? Heb hem ook, na herkeuring van een frame zonder kenteken. Zal mij wat boeien, als ik erop zit, zie je die plaat toch niet :)
 
Met het 1-tje er op moet heel de papier winkel aangepast worden.
En dat hele geintje kost 70 a 80 euro ipv 12 voor een plaat.


Wat is relatief kort van eigenaar veranderd ?
Die van mij heeft een jaar of 4 op naam van mijn schoonvader gestaan.
RDW kan in hun administratie zien dat er nog nooit een GAIK plaat afgegeven is ?

Als de administratie wat dat betreft niet in orde is hoeven ze ook geen platen met een 1 e.d af te geven. heeft dan nl ook geen nut.

Ik ga het morgen wel zien bij de platenboer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan