Zonder rijbewijs: Motor alleen verzekeren tegen diefstal?

Zippy1970

Rookie
4 mrt 2023
14
28
Mijn zoon heeft net een auto gekocht en wil zijn motor eigenlijk nu verkopen. Maar omdat ik volgend jaar mijn motorrijbewijs wil halen, wil ik de motor van hem overnemen. Dan wil ik de motor tot die tijd in mijn tuin zetten. Uiteraard wordt er dan niet op gereden. Nu wil ik de motor wél verzekeren tegen diefstal. Maar de meeste verzekeringen willen de motor niet verzekeren omdat ik (nog) geen motorrijbewijs heb. Ik heb wel een aantal verzekeringsmaatschappijen gevonden die dat wél doen, maar dan betaal je toch al snel zo'n €30 per maand.

Nou vraag ik mij dus af of er goedkopere alternatieven zijn? Er wordt niet gereden op de motor dus dat de motor niet verzekerd zou zijn tegen schade aan derden, vind ik niet zo boeiend.
 
Wellicht kun je met hem afspreken dat je de motor zolang op zijn naam laat staan, hij de verzekering laat doorlopen, en jij hem de verzekeringskosten vergoedt?
Ander idee is om de motor te schorsen, mogelijk is er dan een verzekeringsmaatschappij die wel tegen diefstal wil verzekeren in dat geval. Ook al eens geinformeerd bij de verzekeringsmaatschappij waar je je auto verzekerd hebt? Er mag dan uiteraard niet op gereden worden en moet in de tuin blijven staan.. voor jou geen probleem tot je je rijbewijs hebt
 
Helaas zijn er weinig tot geen woon verzekeringen die een motor mee willen verzekeren. Mensen met circuitmotoren hebben hetzelfde probleem, die zijn gewoon niet of heel moeilijk (lees duur) te verzekeren tegen diefstal.

Je zou bij je inboedel verzekering kunnen nagaan of het überhaupt mogelijk is en anders inderdaad goed op slot zetten met meerdere sloten, achterin de tuin/garage met allerlei troep ervoor zodat het boevengilde in ieder geval meer moeite moet doen om 'm weg te halen ;-)
 
Ik ben niet helemaal thuis in de verzekeringswereld maar vind het wel vreemd dat een object zoals een motor niet te verzekeren is op de inboedel als die bij in de woonkamer staat (mits geschorst want anders minimaal WA verplicht).

Iemand met verstand van zaken die dit kan toelichten? :)
 
Ik ben niet helemaal thuis in de verzekeringswereld maar vind het wel vreemd dat een object zoals een motor niet te verzekeren is op de inboedel als die bij in de woonkamer staat (mits geschorst want anders minimaal WA verplicht).

Iemand met verstand van zaken die dit kan toelichten? :)
Het kan op zich wel, maar dan zal je de motor apart moeten aanmelden als "waardevol object" en waarschijnlijk moeten laten taxeren.
 
Ik heb nog bij geen enkele verzekering hoeven aangeven of ik wel een rijbewijs heb. Gewoon kenteken invoeren, kiezen voor wa, wa+ of casco en dat ding is verzekerd.

Casco is incl. diefstaldekking. Check wel de voorwaarden

Goedkoopste optie voor jou is schorsen en een dik kettingslot met muuranker overigens
 
kan je hem niet bij de dealer stallen - tegen vergoeding ? er zijn er die dat doen in de winter voor goedweerrijders, dus waarom niet voor een heel jaar.
 
Hier is de motor thuis verzekerd tegen diefstal in de woonpolis..

Maar in jouw geval. 30€ per maand? Da's toch zo gek niet? (afhankelijk van de waarde van de motor natuurlijk)
En anders verzekering laten lopen op naam van je zoon.. zoals hier nog aangehaald.
 
Bedankt iedereen, voor jullie antwoorden!

Nee, €30 per maand is niet zo veel. Maar als ik wél een rijbewijs zou hebben, dan zou het nog maar €13 per maand zijn (WA+). En ik had eigenlijk gehoopt dat er een speciale opstal verzekering zou zijn die wellicht nóg goedkoper is.

Ik zal vandaag eens de verzekeringsmaatschappij van mijn woonverzekering bellen. Misschien dat zij een mogelijkheid hebben.

De motor compleet schorsen en in de tuin zetten is een optie. Maar dan moet ik eerst een anker in de muur bouwen, want ik heb niet genoeg rotzooi in mijn tuin staan om de motor daar achter te verstoppen. ;)

Overigens gaat het om een z.g.a.n. Yamaha YZF-R125 uit 2020. Een "goedkope", kleine motor dus. Dus geen beest van €30K of zo. En ja, ik ben inderdaad van plan om op zo'n kleine motor te gaan rijden. Puur voor mijn eigen veiligheid. Ik ken mijzelf inmiddels wel een beetje.
 
Niet om lullig te zijn, maar zo'n motor is financieel niet heel interessant om puur op diefstal te verzekeren.

Ze zijn niet heel duur en zeker 2e hands niet. Daarbij krijg je ook niet de handels of nieuwwaarde maar de dagwaarde.
 
Sterker nog, je gaat veel meer scheuren op die 125 dan dat je ooit op een 600 zou doen. Kleine motoren met weinig vermogen zijn voor mij persoonlijk veel gevaarlijker omdat ik dan altijd zonder uitzonderingen aan het racen ben 😅
 
Sterker nog, je gaat veel meer scheuren op die 125 dan dat je ooit op een 600 zou doen. Kleine motoren met weinig vermogen zijn voor mij persoonlijk veel gevaarlijker omdat ik dan altijd zonder uitzonderingen aan het racen ben 😅
Sluit ik mij helemaal bij aan, mijn lagere cc motoren knijp ik uit, zodra een motor 120+ pk's heeft dan doe je vanzelf wel wat rustiger aan...:Y

Het zijn ook altijd de mensen zonder rijbewijs die denken dat ze zichzelf doodrijden, wordt wel zenuwachtig van dat soort automobilisten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan