Motor uit showroom

8 dec 2008
212
31
Haarlem
Ik ben gister wezen kijken naar een nieuwe FZ1, 1 km op de teller. Het is een model 2011 en ook in 2011 op kenteken gezet. Dus 2 jaar oud maar een zeer interessante prijs.

Het feit dat die motor al 2 jaar stil staat ben ik benieuwd welk effect dat heeft op de vloeistoffen. Kan ik verwachten dat men de keerringen, olieen en remvloeistof gaan vervangen? Of is dat niet noodzakelijk?

Grt. Martijn
 
Of je het kan verwachten weet ik niet, maar het lijkt mij iets waarover je kan onderhandelen.
 
Ding is gewoon nieuw, die 2 jaar boeien niet zo. Als die keerringen zouden zijn uitgedroogd merk je het meteen en heb je garantie..... Niet druk om maken.
 
In principe zit op nieuwe Yamaha's volgens mij 24 maanden fabrieksgarantie. Fabrieksgarantie gaat in bij eerste tenaamstelling. Je zegt dat de motor in 2011 al op kenteken is gezet, is-ie toen ook tenaamgesteld? als ja, dan zul je specifiek afspraken moeten maken over garantie (geloof me, die kun je nodig hebben, ook bij een nieuwe fiets). Als nee, dan hoef je je nergens zorgen over te maken.
 
Volgens de RDW is de eigenaar zakelijk. Dat zal de dealer zijn denk ik. Het is overigens een officiele Yamaha dealer. Men gaf aan dat er garantie op zit. Ik ben alleen vergeten te vragen of dit fabrieksgarantie is.
 
Je betaalt ook afleverkosten, neem ik aan,dus zorgen ze maar dat alles in orde en afgevuld is.
Ook voldoende benzine in de tank en dan..... :]
 
Volgens de RDW is de eigenaar zakelijk. Dat zal de dealer zijn denk ik. Het is overigens een officiele Yamaha dealer. Men gaf aan dat er garantie op zit. Ik ben alleen vergeten te vragen of dit fabrieksgarantie is.


Daar ga ik wel vanuit ja, voor de zekerheid navragen en op de bon laten zetten.
 
Garantie hoef je je niet druk om te maken.
Producten gekocht bij een winkel moeten zolang meegaan als redelijkerwijs te verwachten.
En die tijd heb je gewoon recht op reparatie.

Enige discussiepuntje is hoe lang die tijd is. Maar toch zeker 2 tot 3 jaar voor een nieuwe motor.
 
Garantie hoef je je niet druk om te maken.
Producten gekocht bij een winkel moeten zolang meegaan als redelijkerwijs te verwachten.
En die tijd heb je gewoon recht op reparatie.

Enige discussiepuntje is hoe lang die tijd is. Maar toch zeker 2 tot 3 jaar voor een nieuwe motor.
En als je dealer failliet gaat?
Waar kan je dan nog terecht voor je garantie?
Motor staat immers al 2 jaar op kenteken.
 
Denk maar niet dat je die vloeistoffen gaan vervangen. Is ook niet zo erg, ding heeft nooit gereden.
Heb ook nog nooit iemand hierover gehoord :P Miss dat remvloeistof geen kwaad kan, maar keerringen gaan ze echt niet vervangen :N
 
Laatst bewerkt:
is het niet zo dat als de dealer aangesloten is bij bovag dat jou garantie geldig is bij elke bovag dealer?
Ik denk het niet.

Voor TS: vraag het precies na bij de verkoper. Dat is de enige persoon bij wie je moet zijn, en waar je het juiste antwoord gaat krijgen :Y
 
Ik denk het niet.

Voor TS: vraag het precies na bij de verkoper. Dat is de enige persoon bij wie je moet zijn, en waar je het juiste antwoord gaat krijgen :Y

Nou ben ik geen dealer-wantrouwend-persoon zoals een hoop leden wel zijn maar het juiste antwoord verwacht ik in theorie juist niet van de dealer (die belang heeft bij het niet vervangen). Wat dat betreft wel logisch dat de vraag hier gesteld werd.

Maar ik snap ook wel dat het over peanuts gaat en de dealer alsnog zal verversen/vervangen als de koper dat als voorwaarde stelt.
 
Laatst bewerkt:
Nou ben ik geen dealer-wantrouwend-persoon zoals een hoop leden wel zijn maar het juiste antwoord verwacht ik in theorie juist niet van de dealer (die belang heeft bij het niet vervangen). Wat dat betreft wel logisch dat de vraag hier gesteld werd.

Maar ik snap ook wel dat het over peanuts gaat en de dealer alsnog zal verversen/vervangen als de koper dat als voorwaarde stelt.
De vraag van TS is wat hij mag verwachten bij aflevering.
Volgens mij kan alleen de persoon die de motor gaat afleveren dat vertellen. Of er nou dingen vervangen gaan worden of niet.

Persoonlijk lijkt het mij de normaalste zaak van de wereld om een nieuwe motor (1 km tellerstand) af te leveren met alles nieuw er in.
Over een vorkkeering verversen kun je wellicht nog discuseren, maar ook daarvan kan alleen de verkoper zeggen of die van plan is dat te vernieuwen of niet.
 
De vraag van TS is wat hij mag verwachten bij aflevering.
Volgens mij kan alleen de persoon die de motor gaat afleveren dat vertellen. Of er nou dingen vervangen gaan worden of niet.

Persoonlijk lijkt het mij de normaalste zaak van de wereld om een nieuwe motor (1 km tellerstand) af te leveren met alles nieuw er in.
Over een vorkkeering verversen kun je wellicht nog discuseren, maar ook daarvan kan alleen de verkoper zeggen of die van plan is dat te vernieuwen of niet.

We zitten op dezelfde lijn, maar ik las in de vraag van TS of het lang stilstaan van de nieuwe motor van invloed is op de vloeistofjes e.d. :)
 
Als je na twee jaar al keerringen moet vervangen, kan je deze motor maar beter laten staan.....

maak je niet druk, is gewoon een nieuwe motor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf ook eens een "overjarige" motor gekocht, deze werd gewoon met twee jaar garantie afgeleverd. Afleveringsbeurt uitgevoerd en jaren mee gereden.


Als je een leuke korting krijgt dan is het toch een goede deal?


Niet als je van plan bent om de motor na korte tijd al weer in te ruilen, dan is hij wel twee jaar ouder,....
 
Zou die 2 jaar garantie wel zwart op wit willen hebben.

En verder wat Ijzervreter zegt: enkel interessant als je 'm voor langere tijd wilt rijden. Als je 'm rap weer inruilt, ga je die 2 jaar wel merken in de inruil/verkoopprijs.

Toch benieuwd hoeveel korting dit je oplevert?
 
Ik denk dat het ook een beetje tussen de oren zit. Gevoelsmatig klopt het niet dat het zo lang in een motor zit en er niks mee gedaan word. En misschien staat een vaatje olie bij de dealer/groothandel ook wel langer dan 2 jaar niks te doen.
 
Ik zal het zeker nagaan en zwart op wit laten zetten.
Ik kan de FZ1 " meenemen" met het achterlaten van mijn R6 2008 en € 3000,00 bijbetalen.
 
Garantie krijg je als particulier van de zaak die het aan je verkoopt. Fabrieksgarantie is in feite de rugdekking die de dealer krijgt op de voor de door hem verrichte reparaties. Het voordeel van fabrieksgarantie is dat die ook voor andere dealers geldt en die dus ook de reparatie zullen uitvoeren. Het moet dan wel duidelijk zijn tot wanneer die fabrieksgarantie loopt. Dus gewoon goed navragen en zwart-op-wit krijgen. Verder is kan het een mooie deal zijn als je wat langer met die motor wil blijven rijden, want voor de verkoop heb je een motor uit 2011.

Suc6
 
fabrieksgarantie gaat toch pas in als je de motor daadwerkelijk gekocht hebt...

Normaal gaat ie in zodra de motor in gebruik genomen wordt en dat is in 99% van de gevallen de datum eerste toelating, ofwel de datum waarop ie voor het eerst gekentekend wordt. Dat is nu dus al gebeurd; de motor heeft een kenteken.

Ik zou dus proberen te kijken of je -wellicht in overleg met de importeur- gewoon fabrieksgarantie kan regelen zodat je nimmer gezeik hebt ermee mocht er garantie nodig zijn en overal terecht kan ermee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan