Motor op trailer rijden/ duwen

jbazelmans

MF veteraan
18 mrt 2020
4.522
4.258
Ik zie nogal een motoren achter op een trailer staan. vooral als ik onderweg naar Zuid-Frankrijk ben voor vakantie. Ik denk dan altijd: “Hoe krijgen ze die motor op de trailer?” Ik zou er zelf niet aan moeten denken om mijn zware RT een trailer op de moeten duwen, maar er op rijden lijkt me ook niet idee. En hem in de eerste versnelling er op rijden terwijl je er naast loopt lijkt me ook niet zonder risico.
Dus de vraag voor degenen die een motor trailer gebruiken. Hoe krijgen jullie de motor er op?
 
Zorgen voor een niet te schuine oprijplaat die goed vastligt. Aanloopje nemen en hoppa. Ik schrijf dit nu wel zo simpel, maar in het begin vond ik het ook een zenuwslopend klusje
 
Ik zie nogal een motoren achter op een trailer staan. vooral als ik onderweg naar Zuid-Frankrijk ben voor vakantie. Ik denk dan altijd: “Hoe krijgen ze die motor op de trailer?” Ik zou er zelf niet aan moeten denken om mijn zware RT een trailer op de moeten duwen, maar er op rijden lijkt me ook niet idee. En hem in de eerste versnelling er op rijden terwijl je er naast loopt lijkt me ook niet zonder risico.
Dus de vraag voor degenen die een motor trailer gebruiken. Hoe krijgen jullie de motor er op?
Meest relaxte is met 2 mensen en dan erop duwen.
Anders rustig in de eerste versnelling.

En ik zorg altijd voor een 2e rijplaat om zelf op mee te lopen.
 
Meest relaxte is met 2 mensen en dan erop duwen.
Anders rustig in de eerste versnelling.

En ik zorg altijd voor een 2e rijplaat om zelf op mee te lopen.
Meest relaxte lijkt me zo'n trailer die tot op de grond zakt. Of een trailer met laadklep

Zoiets:

Maar ik loop de motor of motoren er nu gewoon op met een oprijplaat, zonder draaiende motor, kwestie van oefenen. En dat is misschien wel fijn als er iemand bij is die bijvoorbeeld achter de motor loopt of alvast op de aanhanger staat....
 
Als je het niet vaak doet en als je fysiek niet fit/sterk/groot bent, dan kan het best een spannend klusje zijn lijkt me.

Ik zet de motor in de 1, aanloopje, spelen met de koppeling, vinger op de voorrem en er kan weinig misgaan. Als je het in je 1tje doet, wil je het liefst een voorwielklem hebben, dan is het echt een piece of cake. Het lastigste is dat de motor niet helemaal recht in de goot rijdt.
 
Was nog even verder aan het zoeken en kwam airtrailer tegen. Maar die zijn niet goedkoop. Wel met een volledig zakbare laadvloer. En makkelijk op te bergen.
als je vervolgens op marktplaats gaat kijken dan kom je nogal wat knutselprojecten tegen. Daar zou ik mijn motor nog niet op willen vervoeren al had je het graag
 
Was nog even verder aan het zoeken en kwam airtrailer tegen. Maar die zijn niet goedkoop. Wel met een volledig zakbare laadvloer. En makkelijk op te bergen.
als je vervolgens op marktplaats gaat kijken dan kom je nogal wat knutselprojecten tegen. Daar zou ik mijn motor nog niet op willen vervoeren al had je het graag
Een motor weegt 200-300 kg, dat is zelfs voor een eenvoudige ongeremde enkelasser niet zo spannend. Dus een knutselproject-aanhanger kan prima voor het vervoeren van een enkele motor, zolang de metalen constructie maar degelijk is, want daar komen de krachten op. Een airtrailer is misschien interessant als je een klein of anderszins niet-sterk persoon bent en je wil een Harley road glide van 400 kg in je eentje op een aanhanger rijden.
 
Na een onprettige ervaring met de lage bandendruk in de trailer heb ik er steunen achterop geplaatst.
Mijn trailertje is eigenlijk te smal om mee te lopen.
128DFD72-E85D-4313-8419-039BD4DECB9B.jpg
Om het hoogteverschil te verkleinen zet ik de trailer met de achterkant boven een stoep, dat scheelt ook.
Ik had eerst een wielsteun maar dat is drama omdat je hem daarin moet duwen, en ook weer uit moet trekken.
 
Gewoon duwen. Liefste met 2 man.
Als je het voorwiel maar eenmaal op de trailer hebt is de rest een makkie
 
om te beginnen weet je denk ik wel hoe ze in zuid frankrijk motor rijden dus ik denk dat je hem beter thuis kunt laten 🤣
wij zitten altijd bij boulouris , zonder motor
 
Maak gebruik van meerdere aanhangers en een caravan. Het makkelijkst is een aanhanger met een vaste oprijplaat over de gehele breedte zoals op de foto. Dit is mijn eigen aanhanger. Hier kan ik hem zo op rijden terwijl ik er op zit. Mocht er iets fout gaan kan ik met beide op de rijplaat staan. Het reservewiel wat op de aanhanger ligt heeft inmiddels een plekje op de dissel gekregen.

Bij andere aanhangers duwen we hem er altijd op met 2 personen

In de caravan rijd ik hem ook naar binnen terwijl ik er naast loop.

Alles is dus mogelijk maar het makkelijkst is dus als je hem er gewoon op kan rijden en dan een inrijklem. Ding staat direct vast. Wat bandjes er om heen en gas er op.

Aanhanger1.jpg
 
Een lichtere motor: Erop duwen.
Een zwaardere motor: Erop "lopen", met draaiende motor in zijn 1, en een beetje met de koppeling pielen.
Ik ben het met bovenstaande eens. Wat daarbij wel geldt: het is een kwestie van vertrouwen. Ik vertrouw mezelf wel om een motor van enig formaat (Goldwing 1200, Guzzi, Breva 1100, TDM 900, Guzzi V11 sport, Yamaha R1) in mijn 1tje met lopende motor in zijn 1 op een (mijn) aanhanger te laten lopen.
,
Wat IN frankrijk dan nog kan helpen: hellingen. Bij het opladen de aanhanger met de voorkant helling-af parkeren (dan werkt de zwaartekracht in je voordeel). En bij het afladen de voorkant van de aanhanger helling-op parkeren (ook dan werkt de zwaartekracht in je voordeel).

In NL zou je de eerder genoemde stoep (verhoging) kunnen gebruiken in de voordeel: niveau aanhanger lager, niveau motor hoger: zo is er minder hoogteverschil om te overbruggen.

Wat verder nog wat mij betreft een noodzaak is; een dichte bodem van de aanhanger. Zodat je niet hoeft op te letten waar je je voeten veilig en zonder risico neer kunt zetten
 
Ik heb drie rijplaten, een voor de motor, een voor mijn linkerbeen en een voor mijn rechterbeen en ik rijd hem er gewoon op of ik rijd hem in de bus en hij weegt ruim 240 kg.
 
Op de oude aanhanger waar ik mee moest stappen op een smalle richel tja toen ging het fout dus op de kant dan maar dan maar mee stap plank gemaakt beter ook dat ging wel een fout .
oude motor op halen die niet loopt en de remmen een beetje vast nog een groter probleem }) als niemand in de buurt is die helpt
Later in de bus nog hoger op rijplank en op stap tja maar een nacht in de gras staan dus nat in zijn 1 en mee lopen slipt het achter wil weg naast de oprij plank . wederom op de zijkant tegen de zijkant van de camper en spiegel stuk al div motoren in de bus of aan hanger het gaat zeker altijd wel een keer !!! fout zeker als je het alleen moet doen .

nu denk aan zoiets HBM 900 Kg 12 Volt Bumperlier autolier
dosseerbaar denk ik maar :)
 

Bijlagen

  • hbm-091-4.jpg-1920x1080-1219e37c8d.jpg
    hbm-091-4.jpg-1920x1080-1219e37c8d.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 6
Op de oude aanhanger waar ik mee moest stappen op een smalle richel tja toen ging het fout dus op de kant dan maar dan maar mee stap plank gemaakt beter ook dat ging wel een fout .
oude motor op halen die niet loopt en de remmen een beetje vast nog een groter probleem }) als niemand in de buurt is die helpt
Later in de bus nog hoger op rijplank en op stap tja maar een nacht in de gras staan dus nat in zijn 1 en mee lopen slipt het achter wil weg naast de oprij plank . wederom op de zijkant tegen de zijkant van de camper en spiegel stuk al div motoren in de bus of aan hanger het gaat zeker altijd wel een keer !!! fout zeker als je het alleen moet doen .

nu denk aan zoiets HBM 900 Kg 12 Volt Bumperlier autolier
dosseerbaar denk ik maar :)
Laatste motor blokkeerde de hele handel ook ineens. Alsof hij in z'n versnellings schoot. En om een of andere reden kregen we hem er niet meer uit. Toen ook de (hand)lier er bij gepakt.
 
Was nog even verder aan het zoeken en kwam airtrailer tegen. Maar die zijn niet goedkoop. Wel met een volledig zakbare laadvloer. En makkelijk op te bergen.
als je vervolgens op marktplaats gaat kijken dan kom je nogal wat knutselprojecten tegen. Daar zou ik mijn motor nog niet op willen vervoeren al had je het graag

Ik denk dat je het erop rijden wat te moeilijk inschat.
Je moet het gewoon een paar keer doen en er vertrouwen in krijgen.
Ik vind het makkelijker dan een achtje draaien. (als voorbeeld)
Misschien helpt het al als je eerst met een fiets probeert. Erop rijden bedoel ik dan.
 
Die had ik gevonden, maar ik vond het daar te weinig over mijn specifieke vraag gaan ;)
 
In 2003 bouwde ik samen met m'n verloofde een vouwwagen om tot motoraanhanger voor onze VFR, omdat we die mee wilde nemen op onze huwelijksreis naar Zwitserland.
Afijn, drie dagen voor de trouwerij was het ding gereed. Zelf een rijplaat gemaakt van twee stevige hardhouten planken, en deze met dikke deurscharnieren aan de aanhanger gekoppeld.
Nou boog die plank toch wel aanzienlijk door (VFR is geen lichtgewicht) , dus ik had bedacht wat houten blokken onder de plank te plaatsen.

Trouwerij was slopend. Helemaal kapot.

Volgende avond, zij doet de koffers inpakken, ik zet de motor wel even op de aanhanger.
Het is voetbal, een belangrijke wedstrijd, geen kip op straat. Ik start de motor, loop met een gangetje naar de rijplank, de motor gaat omhoog, maar door het gewicht van de motor wordt de bladvering van de aanhanger flink gecomprimeerd. Hierdoor duwen de houten blokken onder de rijplaten met grote kracht omhoog tegen de deurscharnieren, die het precies begeven als het achterwiel nog net niet de rand van de aanhanger bereikt...

Grote klap natuurlijk. Maar niemand op straat.

Sta je dan.

Motor bleef niet staan, dus ik moest hem vasthouden.

Uiteindelijk hoor ik vanaf een balkon hoog boven me: "Heb je hulp nodig?"
Deze man redt mijn huwelijksreis. Samen tillen we de motor op de aanhanger, en hij assisteert gelijk met het vastsjorren.

Het werd nog een heel avontuur, met een totale blackout van vermoeidheid net voor de Zwitserse grens.
En het arme Citroen AX'je 1.0L (!!!) trok de aanhanger slechts op volle toeren in z'n 1ste versnelling de berg op.
Maar wat hebben we van die vakantie genoten!

/memories
 
Terug
Bovenaan Onderaan