Moeilijke keuze nieuwe helm: Jet / Integraal in één.

Ligt niet aan een systeemhelm hoor Hackeross! Maar aan het merk.
Rijdt al 10 jaar met een systeemhelm, nooit geen krassen op de Pinlock (hoe dan, die zit aan de veilige binnenkant) :? _O-
Schuberth kan ik met 1 hand sluiten en openen... kost wat meer als die Shark (is ook geen A-merk).
Shark is misschien dan geen A merk maar voor 480,- verwacht je toch wel een beetje kwaliteit
en die krassen kwamen door het rubbertje dat op de helm zat aan de bovenkant waar het vizier tegen aan kwam om deze water dicht te maken
en met openen van het vizier kwam de pinlock langs dit rubber stripje en kreeg je krassen
 
Voor een brildrager is een systeemhelm uiteraard ideaal. Dat is ook de reden dat ik, sinds ik mijn contactlenzen heb moeten afdanken, ook gegaan ben voor een systeemhelm en, voor de dagen boven 10 graden, een goede jethelm. Ik heb mijn systeemhelm niet om er open mee te rijden maar simpelweg om hem op te zetten zonder mijn bril af te doen. Bij een integraal was de volgorde altijd; bril af en op het zadel leggen, helm op en dan de bril door de opening wringen om dan regelmatig het pootje op mijn oor te krijgen ipv erachter. Nu ik geen middenbok meer heb durf ik mijn kostbare bril niet eens meer op het zadel te leggen. En dan moet ik ook nog goed onthouden waar ik dat ding neergelegd had. Dat moet nu eenmaal met mijn sterkte.

Voor TS, probeer ook Nolan eens. Die hebben over algemeen een lekker zachte voering en zitten (meestal) erg prettig.
 
Zoveel meningen... Ik ben vorig jaar overgestapt naar de Scorpion Evo Carbon, juist om de reden dat hij helemaal kan omklappen. Ik vind het heerlijk om bij lekker weer op lagere snelheid met de klep open te rijden. Als het dan weer wat vlotter gaat, doe ik hem weer dicht. Nadelen is natuurlijk de factor veiligheid, dat neem ik maar voor lief, en de helm maakt meer lawaai op hogere snelheid, voor mij geen probleem omdat ik altijd gehoorbescherming op maat draag. Dat extra geluid komt volgens mij door de dikke scharnierpunten aan de zijkant. De helm zit comfortabel, en ook handig bij het tanken.
 
Je bent nog een rookie zie ik?

Je kunt gaan kijken naar een mooie helm, die past bij je motor, je motorkleding of pak, omdat die helm van je favo coureur is.
Maar ik denk dat de enige en legitieme reden is dat je een helm kiest die goed en juist op je bolletje past.
Zo'n ROOF helm is leuk, als je een opgeschoten jongetje bent of bij een clubje zit die op hun achterwielen door het leven gaan.
En er is een reden voor dat de grote merken ze niet maken.
Kijken, een arm eraf rijden is tot daar aan toe. Die kunnen ze er nog aanzetten, maar een hoofd daar heb ik nog nooit van gehoord (jij?)!
Dus ga liever naar een goede gespecialiseerde en gesorteerde motorhelmenzaak (Bodegraven, voordeelhelmen...) en probeer een paar helmen uit op je bolletje. Maar na 3 helmen passen voel je het verschil niet goed meer, dus kom je later gewoon nog een keer terug en pas je opnieuw.
Heb je je helm gevonden, houd deze dan in de winkel een kwartiertje op en voel hoe die zit.

Tip, een helm moet goed "aan" zitten. Als je je mond opendoet en weer dicht kauw je op je wangen. Is in het begin eventjes wennen maar dit zorgt ervoor dat je wangen niet direct uitlubberen waardoor je helm snel te groot aanvoelt.

Tip, Shoei heeft een personal fitting systeem, kost bij de meeste winkeliers 50 euro extra maar rond de motorbeurs zijn er vaak acties.

Succes met kiezen
Dat er rookie bij staat wil niet zeggen dat je een beginnende motor rijder bent, ben zelf nog niet zolang op MF ,en er staat ook rookie bij mij,terwijl ik al 40 jaar motorrij en mijn motoren zelf onderhoud.
 
Als je met een systeemhelm open wil rijden dan moet je inderdaad ook wel een helm hebben waarbij de kinbak helemaal naar achteren gaat. Als ik met mijn Neotec II open zou rijden heb ik een soort toren op mijn hoofd. Vandaar dat ik die altijd dicht is onder het rijden.
 
Als je met een systeemhelm open wil rijden dan moet je inderdaad ook wel een helm hebben waarbij de kinbak helemaal naar achteren gaat. Als ik met mijn Neotec II open zou rijden heb ik een soort toren op mijn hoofd. Vandaar dat ik die altijd dicht is onder het rijden.
Idd, moet oppassen als je naar de wc bijv. loopt met helm op, knal je met je helm tegen de bovenste kozijn…. _O-

Is mij overkomen….
 
ik heb een tijdje terug een Shark EVO GT gehad deze is ook gekeurd voor open en dicht
kosten toen 480,- besteld en kwam beschadig binnen dus weer retour en weer wachten op een nieuwe
kreeg toen naar overleg een andere kleur want de rest was ook beschadigt a fijn toen de andere binnen kwam
gelijk de pinlock er in en rijden maar maar viel met zwaar tegen !
veel wind geruis en zwaar en het systeem werkt niet met een hand en door het rubber die het vizier wat dicht maakte
kreeg ik krassen op het pinlock vizier en ik moest 2 handen gebruiken om de helm te openen !
Dus klacht ingediend en terug gestuurd en geld terug gevraagd en een andere helm gekocht
en nooit geen systeem helm meer voor mij ik ben verpest nu door mijn carbon helm hahah
Ik heb ook een Shark evo gehad.
Boven de 250 waaien er gewoon onderdelen van af. Wat een lawaaiige kut helm. Waardeloos.
En idd krassen op de pinlock van de sluit rubber strip.
Nu een LS2, veel stiller, beter afgewerkt, meer ruimte voor speakers, betere sluiting.
 
Voor een brildrager is een systeemhelm uiteraard ideaal. Dat is ook de reden dat ik, sinds ik mijn contactlenzen heb moeten afdanken, ook gegaan ben voor een systeemhelm en, voor de dagen boven 10 graden, een goede jethelm. Ik heb mijn systeemhelm niet om er open mee te rijden maar simpelweg om hem op te zetten zonder mijn bril af te doen. Bij een integraal was de volgorde altijd; bril af en op het zadel leggen, helm op en dan de bril door de opening wringen om dan regelmatig het pootje op mijn oor te krijgen ipv erachter. Nu ik geen middenbok meer heb durf ik mijn kostbare bril niet eens meer op het zadel te leggen. En dan moet ik ook nog goed onthouden waar ik dat ding neergelegd had. Dat moet nu eenmaal met mijn sterkte.

Voor TS, probeer ook Nolan eens. Die hebben over algemeen een lekker zachte voering en zitten (meestal) erg prettig.
Precies de reden dat ik vorig jaar een Scorpion evo tech carbon heb gekozen. Rij liever met een integraal helm, maar dat gekut met een bril was ik zat.
Rij met lekker weer en lage snelheid toch wel vaak met de helm open. Vind het een relatief fijne helm, maar het heeft niet mijn voorkeur.
 
in Spanje wordt/ is de Jethelm niet meer toegestaan of mag niet (meer) worden verkocht, ook iets om wellicht rekening mee te houden,
uiteraard weet ik niet of dat eventueel ook voor buitenlandse bestuurders geldt..
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels 2 integraal helmen toegevoegd aan mijn lijstje, Shark Spartan / Shoei Exo 1400
 
Laatst bewerkt:
Grappig wel, ik heb zelf een Shark EVO GT, had hiervoor een Shark EVO One 2, en in beide herken ik de negatieve ervaringen hierboven niet terug. Makkelijk met 1 hand te openen en te sluiten, stevig zat, en pas na 5 jaar redelijk intensief gebruik vielen er delen af. :+ De pinlock is wel een zwak puntje, die is er bij de One 2 twee keer uit gevallen, was ook een bekend issue destijds. MKC heeft er gewoon kosteloos een nieuwe in gezet. De GT houdt zich in ieder geval de afgelopen paar duizend kilometer goed, zo lang heb ik hem nog niet.

De LS2 heb ik destijds ook nog even op mijn hoofd gezet, maar ik vond hem niet lekker zitten. Dat kan natuurlijk door de vorm van mijn hoofd komen, andere merken had ik ook moeite mee terwijl de Shark meteen goed zat. Ik wil in ieder geval niet meer terug naar een conventionele systeemhelm of een integraal, dat kinstuk helemaal openklappen doe ik zo vaak mogelijk en het rijdt heerlijk. Natuurlijk zal een integraal- of conventionele systeemhelm stiller zijn, maar met goede oordoppen heb ik sowieso weinig last van windgeruis.
 
Maar liever nog een minder goede helm die goed op je bolletje zit, als een dure met een verkeerde pasvorm.
 
Grappig wel, ik heb zelf een Shark EVO GT, had hiervoor een Shark EVO One 2, en in beide herken ik de negatieve ervaringen hierboven niet terug.
Dat kan kloppen, het probleem met de Pinlock die zichzelf beschadigt was bij de Shark Evo One, de voorlopers daarvan hadden geen Pinlock. Bij de One 2 is het probleem opgelost.
Maar ik blijf ermee modderen dat bij veel rijden in open stand de Pinlock aan de onderkant gaat kieren. Op zich niet vreemd, want het vizier gaat wat klapperen. En dan komt er bij een flinke regenbui toch wat vocht achter de Pinlock. Wat op zich niet zo erg is als je daarna het vizier goed kunt laten drogen. Maar op een kampeervakantie is dat geen optie, ik heb dan ook een vizier zonder Pinlock in mijn Shark Evo.
 
Dat kan kloppen, het probleem met de Pinlock die zichzelf beschadigt was bij de Shark Evo One, de voorlopers daarvan hadden geen Pinlock. Bij de One 2 is het probleem opgelost.
Maar ik blijf ermee modderen dat bij veel rijden in open stand de Pinlock aan de onderkant gaat kieren. Op zich niet vreemd, want het vizier gaat wat klapperen. En dan komt er bij een flinke regenbui toch wat vocht achter de Pinlock. Wat op zich niet zo erg is als je daarna het vizier goed kunt laten drogen. Maar op een kampeervakantie is dat geen optie, ik heb dan ook een vizier zonder Pinlock in mijn Shark Evo.
Ah, dat verklaart wel waarom ik dat niet heb meegemaakt inderdaad. :Y Dat kieren van de pinlock herken ik dan wel weer, met de koude temperaturen de afgelopen tijd heb ik het vizier voor de verandering vaak dicht gehad (ik heb heel vaak gewoon het zonnevizier naar beneden i.p.v. het normale vizier, behalve als het echt heel koud is), en het valt me nu op dat er na een tijdje een condensplek tussen pinlock en helm ontstaat, precies ter hoogte van de neus. Dat kieren zou heel goed een oorzaak kunnen zijn, of wellicht toch een net verkeerd gestoken pinlock dan.
 
Ik zit met een soortgelijke zoektocht. Heb nu een HJC SY-MAX 3 en die staat eigenlijk altijd open onder de 60km/h.
Dus bij een toertocht: dorpje in, helmpje open - dorpje uit, helmpje dicht. Geen last van wind dankzij zo'n ingebouwd zonnevizier.

Mag eigenlijk niet dat open rijden, want enkel goedkeuring voor dicht.
1707143718445.jpeg


Zat daarom bij de HJC i100 te kijken. Maar ik heb tot nu toe van twee motorzaken daar een negatief advies over gekregen. De kwaliteit was zo slecht, dat ze dit specifieke model van HJC overgeslagen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan