Mijn ervaring met MotoWebShop.com

Meh, ik zal nog eens een reactie geven *D LANG!Wat betreft je laatste alinea. Helaas, maar wettelijk gezien hoeft niemand ook maar iets te verklaren waarom ze een bepaald item terug sturen. En 40 bestellen en 39 terug sturen mag dan ook (dan hoef je verzendkosten héén overigens niet terug te betalen als winkel, dus die kosten zijn afgedekt). Dus je bent wat dat betreft wel gewoon aansprakelijk voor de misser van de klant. Des te belangrijker is goede en duidelijke informatie op je website.
Duidelijk verhaal, het lijkt er inderdaad op dat je er redelijk verstand van hebt ;)

Maar lees ik nu goed dat een webwinkel NIET verplicht is de verzendkosten HEEN terug te betalen bij een retourzending? Of geldt dat alleen bij niet volledige retourzendingen? Want de hele discussie hier gaat volgens mij over DIE specifieke verzendkosten.
 
Laatst bewerkt:
Alleen bij niet volledige retourzendingen zover ik weet. Dat is om winkels te beschermen tegen 10 dingen bestellen en 9 terug sturen (alhoewel hier misschien juridisch nog een grijs gebied zit, dat weet ik niet 100% zeker).

Dus de verzendkosten héén moeten terug betaald worden door de winkel. Het is wel logisch als je kijkt vanuit welk oogpunt de wet is bedacht. Jij kunt het product nooit testen zonder dat het bij jou is geleverd, dus moet de winkel er zorg voor dragen dat het product bij jou thuis komt. Tenminste, de hele wet ademt dit soort logica en rechters lijken hier ook vaak behoorlijk in mee te gaan.

Interessant blog van Arnoud Engelfriet hier. (met name webwinkel deel in dit geval). Daar komt regelmatig een interessant stukje langs wat betreft dit soort zaken. Maar via google is er nog veel meer te vinden :). Consuwijzer bijvoorbeeld, van onze eigen overheid en lekker samengevat :).

edit: daarom ben ik sowieso in dit topic gaan zitten. Want een helm is bij uitstek een product wat binnen de filosofie van de wet Koop op Afstand valt :). Maar in plaats daarvan vind men het raar dat TS niet heeft gepast in een echte winkel. En kennelijk wil de webwinkel dat ook.
Maar als je online een helm besteld mag je die rustig even op doen en testen. Ik denk zelfs wel een rondje rijden om te testen of de helm je wel bevalt (alhoewel je dan op z'n hoogst bij de rechter een discussie kunt krijgen of je wel of niet moet rijden om de helm echt te kunnen testen).
 
Laatst bewerkt:
Alleen bij niet volledige retourzendingen zover ik weet. Dat is om winkels te beschermen tegen 10 dingen bestellen en 9 terug sturen (alhoewel hier misschien juridisch nog een grijs gebied zit, dat weet ik niet 100% zeker).

Dus de verzendkosten héén moeten terug betaald worden door de winkel. Het is wel logisch als je kijkt vanuit welk oogpunt de wet is bedacht. Jij kunt het product nooit testen zonder dat het bij jou is geleverd, dus moet de winkel er zorg voor dragen dat het product bij jou thuis komt. Tenminste, de hele wet ademt dit soort logica en rechters lijken hier ook vaak behoorlijk in mee te gaan.

Interessant blog van Arnoud Engelfriet hier. (met name webwinkel deel in dit geval). Daar komt regelmatig een interessant stukje langs wat betreft dit soort zaken. Maar via google is er nog veel meer te vinden :). Consuwijzer bijvoorbeeld, van onze eigen overheid en lekker samengevat :).
Hm, zijn agressieve toon even buiten beschouwing latend staat TS wettelijk gezien dus gewoon in zijn recht om hierover te klagen?

Neemt niet weg dat ik het nog steeds 'sociaal gezien' niet heel verkeerd vindt om de consument in ieder geval deels voor de verzendkosten te laten opdraaien bij een retourzending. Risico van online kopen / verkopen. Maar let op: Dit is mijn EIGEN mening en die is wettelijk dus niet van toepassing.
 
Nouja, ooit heeft iemand (het Europese Hof :) ) bedacht: winkel betaald verzendkosten heen, consument betaald verzendkosten terug. En dan is dat een beetje gelijk.

Let wel, heel veel webshops werken direct met voorraad vanuit hun leverancier (bij bestellingen wordt vanuit de leverancier het product direct naar klant gestuurd). Dus hebben verder nagenoeg geen kosten aan die bestelling. Al helemaal niet wanneer je het gehele bestel- en boekhoudkundig proces volledig automatiseert.
Met diezelfde leverancier(s) zijn overigens ook best afspraken te maken met betrekking tot retourzendingen. Het is niet per definitie zo dat een webshop met alle retourzendingen in zijn schuur blijft zitten :+

Oh.. en ja. TS staat volledig in zijn recht om hierover te klagen. Dat was de reden waarom ik begon mee te mekkeren in dit topic hehe *D
 
Laatst bewerkt:
Hm, zijn agressieve toon even buiten beschouwing latend staat TS wettelijk gezien dus gewoon in zijn recht om hierover te klagen?

Neemt niet weg dat ik het nog steeds 'sociaal gezien' niet heel verkeerd vindt om de consument in ieder geval deels voor de verzendkosten te laten opdraaien bij een retourzending. Risico van online kopen / verkopen. Maar let op: Dit is mijn EIGEN mening en die is wettelijk dus niet van toepassing.


Denk ook niet dat de meesten hier een probleem hebben met TS dat hij graag zijn wettelijk recht wil halen, maar inderdaad de toon die hij aanslaat.

Met zinnen zoals:
"Laatst een helm daar besteld maar dat bleek een fluthelm te zijn en paste ook niet"

"Dus mocht je bij die shop uitkomen zou ik zeker ff verder kijken want dit zijn echt rotzakken daar."

"Het komt er gewoon op neer dat men diefstal pleegt op deze manier."

Dat het een fluthelm is in de ogen van TS en dat de helm niet past is toch echt niet het probleem van de webshop. TS kiest er voor een helm online te bestellen, dan is het risico dat de helm niet past en niet voldoet aan de eisen van de koper zeker wel aanwezig.

Het zijn rotzakken, waarschijnlijk omdat TS op een zelfde toon tegen de webshop tekeer gaat als hier op het forum tegen medeforumers die hem wijzen op zijn toon (en er is geen verandering in gekomen). Vind ik dus niet gek dat de webshop daar geen zin in heeft.

Hij beschuldigd de webshop van diefstal, maar in feite overtreden zij alleen de wet koop op afstand voor wat betreft 1 klein artikel (tenzij TS natuurlijk meer zaken heeft besteld en alleen de helm terug stuurt, want dan heeft TS dus wettelijk gezien ook geen poot om op te staan). Dus om dan te roepen dat het diefstal is...nou nee...Daar zal een rechter ook niet in mee gaan, want het is waarschijnlijk sowieso geen diefstal in de zin van de wet zoals deze bedoeld is.

En de topictitel zoals deze in eerste instantie was opgezet door TS, was natuurlijk ook van dusdanige aard dat hij daar weinig sympathie gaat krijgen door de toonzetting. TS wil zo graag zijn wettelijke recht hebben en halen en loopt daar over door te drammen dat hij een rechtzaak echt wel wint....dan krijgt hij het advies dat inderdaad te doen, maar volgens mij heeft hij daar het lef dan ook niet voor
 
Mijn ervaring is dat het in de praktijk echt wel mee valt hoor met al die retour zendingen en problemen. Zolang je goede informatie op je website hebt staan, duidelijk dingen afhandelt en je netjes aan de regels houdt kan er in principe weinig fout gaan.
En af en toe heb je er een paar van die gekke gevallen bij zitten, maar dat laat zich altijd wel weer oplossen :).

Het is in de praktijk prima te doen, maar de mate van bescherming die een consument krijgt zorgt er ook voor dat er een aardig stel tussen zitten die geen enkele moraal hebben en derhalve de boel besodemieteren op basis van "de wet". Zelfs pogingen tot afpersing zijn hier voorbij gekomen (gelukkig per email, dus juridisch kunnen ze dan niks).

Wij hebben een blacklist met mensen waar niet meer aan geleverd wordt. Die bestellen inderdaad iedere keer 20 producten en houden er dan 1. Dat is letterlijk winkelen vanuit de huiskamer, erg onfatsoenlijk maar ja, wij leveren service dus geld terug en verzendkosten vergoed (restocking kosten mag je niet aan een consument berekenen!). Het enige dat je dan kan is gèèn koopovereenkomst sluiten, maar als zo iemand onder een andere naam besteld houdt dat feest al op.

Een pissige consument kan immers in een paar dagen je online reputatie verwoesten en dat weten de meesten ook.. :Y ;) *D

Ik heb hier een waslijst aan voorbeelden van, van kleine lulligheden tot het bestellen van hele waardevolle producten om de blits te maken bij de jongens van de "tuning club", en de hele boel na het weekend weer terug te sturen. Juridisch heb je als onderneming dan nog steeds geen poot om op te staan, al staan de stoere foto's van Arie met zijn gereedschapswagen en gepimpte Hyundai Coupè gewoon op Facebook.

Kortom:
Dit mes snijdt aan twee kanten en ik kan best begrijpen dat bepaalde webshops op of over het randje van de wet gaan om bovenstaande rotte appels geen kans te geven. Er zijn hele respectabele webshops met keurmerk en grote klantenkring te vinden, die toch bij bepaalde producten iets vermelden dat in strijd is met de wet. Dat geldt ook voor die van mij!

Aan de andere kant zijn er de "te goedkope" webshops waar enorme omzetten gehaald worden door de lage prijzen en grijze import, wetten worden aan de laars gelapt en service beperkt tot het absolute minimum. Ik heb ooit bij zo'n bedrijf gewerkt:

"je moet pas crediteren als de klant rechtsbijstand inschakelt".

Het moeilijke is, dat deze webshop iedere maand een netto winst maakte waar ik nu een jaar voor moet werken. Als de prijs maar laag genoeg is, dan is voor de consument een keurmerk, reviews en service opeens niet zo belangrijk meer.

Voor de goede orde: Dit is een dikke vette OT reactie die niet op de specifieke situatie van TS van toepassing is (hoop ik ;) ).
 
Laatst bewerkt:
Let wel, heel veel webshops werken direct met voorraad vanuit hun leverancier (bij bestellingen wordt vanuit de leverancier het product direct naar klant gestuurd).

Wat ik persoonlijk een ranzige vorm van oneerlijke concurrentie vindt omdat het leeuwendeel de voorraad van de leverancier, als zijnde eigen voorraad, op de website vermeldt!
 
vind het nog wel jammer dat motowebshop nog niet zelf heeft gereageerd.
Ik weet wel dat ze hier mee lezen :+ (ik heb namelijk zo'n hoge pet op van TS dat ik het niet kon laten ff dit topic door te mailen :') )

Trouwens is het niet idealer voor veel webshops om ook via ebay te verkopen?
daar hebben de kopers ook ratings en een geschiedenis.
dat werkt de kneuzen wel weg.

(ik heb op ebay wel eens frauderende verkopers gehad of defecte items, door mijn geschiedenis is dat echter altijd zeer rap opgelost)
 
(ik heb op ebay wel eens frauderende verkopers gehad of defecte items, door mijn geschiedenis is dat echter altijd zeer rap opgelost)

Hierdoor betaal ik altijd via pay-pal, al een aantal keer gehad en altijd geld terug kunnen halen via pay-pal.

On topic: is er ondertussen al een oplossing gevonden? :9
 
Laatst bewerkt:
tot dusver heb ik geen problemen gehad met motowebshop

eertse bestelling 2006 motorlaarzen goede maat, maar zaten weliswaar niet 100% goed maar ja zoals al in de clausule vermeld staat is het verstandig om eerst het product ergens te passen omdat iedere klant niet het zelfde is, wat ik niet gedaan heb.

verder heb ik afgelopen jaar 3 keer wat slijtage delen besteld (bougie's luchtfilter ed.)
geen problemen goedkoper dat bij een motorzaak en snelle levering
 
Ik heb enkele jaren geleden eens wat Rizoma spulletjes besteld bij een niet nader te noemen webshop.
Prijs was laag (niet extreem) en bestelde dus wat.

Na enkele weken! kreeg ik een e-mail dat het product niet geleverd kon worden tegen de prijs waarvoor ik ze wilde hebben.
Was een foutje van de webshop, zij hadden de verkeerde prijzen neergezet.

Ben er verder niet op ingegaan maar vroeg mij af of zij eigenlijk niet gewoon hadden moeten leveren tegen de prijs zoals ik deze op de internet factuur had?
 
Ik heb enkele jaren geleden eens wat Rizoma spulletjes besteld bij een niet nader te noemen webshop.
Prijs was laag (niet extreem) en bestelde dus wat.

Na enkele weken! kreeg ik een e-mail dat het product niet geleverd kon worden tegen de prijs waarvoor ik ze wilde hebben.
Was een foutje van de webshop, zij hadden de verkeerde prijzen neergezet.

Ben er verder niet op ingegaan maar vroeg mij af of zij eigenlijk niet gewoon hadden moeten leveren tegen de prijs zoals ik deze op de internet factuur had?

Ja.

En elke webshop heeft wel in de voorwaarden staan dat de prijzen onder voorbehoud zijn, en daarom dus weer: nee.

:)
 
Ja.

En elke webshop heeft wel in de voorwaarden staan dat de prijzen onder voorbehoud zijn, en daarom dus weer: nee.

:)


Dat was ook het verweer van de verkopende partij.
Heb er verder geen energie ingestoken, de webshop was net opgezet dus zal wel een beginnersfoutje zijn geweest.
 
tot dusver heb ik geen problemen gehad met motowebshop

eertse bestelling 2006 motorlaarzen goede maat, maar zaten weliswaar niet 100% goed maar ja zoals al in de clausule vermeld staat is het verstandig om eerst het product ergens te passen omdat iedere klant niet het zelfde is, wat ik niet gedaan heb.

verder heb ik afgelopen jaar 3 keer wat slijtage delen besteld (bougie's luchtfilter ed.)
geen problemen goedkoper dat bij een motorzaak en snelle levering

Ik mag hopen dat als je ze gaat passen in een winkel je ook genoeg fatsoen hebt om ze daar te kopen.
 
Ik mag hopen begrijp dat als je ze gaat passen in een winkel je ook genoeg fatsoen genoeg geld moet hebben om ze daar te kopen.

Inderdaad, als ze bij motowebshop beduidend goedkoper zijn, koop ik het daar.
Ik ben zeer zeker een " support your locals " type, maar als het verschil te groot is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan