Met een Vstrom terug naar Nederland vanuit Portugal

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Tja de Titel moet de lading wel dekken,
Op een gek moment zei ik tegen een vriendin dat ik toch nog wel een keer naar Portugal wou rijden.
Of ik er nu met een eigen motor heen rijd en die daar een tijdje laat logeren en op een ander weer terug dat wist ik nog niet maar het idee was er.
Het huren van motoren daar is redelijk prijzig en omslachtig en zo ontstond het idee dat de 1 heen zou rijden en de ander terug.
Aangezien sjouk weer les moest geven heb ik de terug weg op mij genomen.

CFgBLl3hNO_-4Hxe5zJnzTE36_M_f9gW_ogfEHdYH1ACa_EkGbPtS8TtIswI_PISKAmnvBRcKkK4A8abTNqLhpkPSRe7gAo_IGHYzMz5AQceEmEtmRSHjO5mVKm3f2YdD2hJHfIhsQYaP7OsKVbirr2uC1CUtLVD3C6-BppmHUmperZpWC45SJWc_ifBPo5MR8KFTs5xzwHZM2wDdn2Ez8gzN7EvUcOe3Gm5L0ctt3EAvgwAo5fpfWreO4q9MnD23G3sXHCTtl1FogqZGOStDLSlOhJy0WLktHlU8SWU1cEYdhIZyD50f7BAUQZZy93krCCu52LLk8VgjGiWPgBoC72hkewMhfuSIMG98RgcjsT_aOPgSNhcm-W_QvTn19ZWIJ4JiVXmqZ-TqX5L1c3M00KFUID7_rrCP6lt6x3y6xADqbrcGowWPAH99Ljezp1QugN8SLbneXIqJMRCWwNsOeyqDW0YzmdpmMPPo6VXqme9_41x1eKpIM90sUiqq3vf3BSR90KZlgOnYdfP-04QHt_UsUjgTbGmlhMAQ_kBRCAlDcSRYMq4ATyO9sKRkaaXQ-Tp53ZgJs8rW9dubhv-d8j_dUxZpUTYHV4yz2q7AtsAmAR1SObeO28OAmTsrDRT-kVlj-acCRWbxkvBUrT82FglwX_EbRHHDGoNEzZji72140AhB0hh-6t0Lg=w944-h531-no


Kijk de Foto's werken ook ;)
Na aankomst op Faro eerst even mijn XJ750 opgehaald die nog even logeerde en net een nieuw achterband gekregen had, ook een licht lekkende voorvork maar daar was niet veel van te merken.

Vooral de eerste 10 dagen rustig aan gedaan, op de camping hangen en op zoek naar leuke eet tentjes.



5HXYoNmMfWhrxOmREwi-yiwda54lm9TlzuJsp_s5eLcjjhID7wMjqzYdmIOLwXWN-e8eZmPbAgQxSVHHcwQQ0H9sTcnnH_FNTtJRMdCfhMMVPKtc6yuUklR63b5GglGL3lxlSGcAItBrQXiJnBpoB5THoyPgCsssaiAOqj8KGU_8N27Dgx9ACyTE_y02UhwmbMsNwJ3eClxgV0m98vNML_0K3wxUjBk_DgLT7n2I1DzBeU4Kp5UmFWIJbR7uksDGA0rV1D1EYj9vMHzSePNFMdE2vxpreClh3clGHQ42W1Gltcqio1Zye5wRpU-yuMQ9Dw7YmLxsU0xg2GC5r0Yeo65YNzmI0adNj7qwmTUEgH2CVKQSlA2RQc8dMuZGHCPXNRp7VsBObheNIylymU74GgXHbrvadst_aBg4oLtot53ka85106JV9xOzNwm18i6wElP55qA2jEWmNL4ZxS7_KfVKdB4UGGqZtUv0jf6THI4Vw2Pd4IyVYlO3En2hNZ7q2FHszDz_oH_sJLkkmZfsQmpUWDKiCy6na7bFYfKTKfW8cofKY1cLOvcXcOeoCPEo8Mvwggfp2JTqh1x2VCaNCQRWpKyHUD0DnUljgsC63iNVDj7NLM8kZd2Twxhc0umNe3TFCJ-z2Bv1NUXV6wRAfg2f3G2zT_W99MRU3ZufdpBHR2DF-uUYQ7b9Aw=w1495-h840-no


De heenweg was nog enigzins een uitdaging want na het eten was het rond 4 uur smiddags en de camping die we op het oog hadden was 150 km verderop en er was een brand....
Portugal spanje vstrom 2018 027 (Large).JPG


Een behoorlijke ook, er is genoeg over op het nieuws geweest , maar uiteraard minder in Nederland.
De tent word door wat oponthoud in het donker opgezet en de strom gaat nog even erbij liggen op mul zand.
dit alles mag de pret niet drukken maar doet het toch, na een stevige borrel zodra alles klaar is helpt veel ;) .

We zijn aangekomen in Vila Nova de Milfontes op Camping Orbitur die verrast door zijn omvang maar ook door de rust die men met zn allen hanteert zodat niemand last heeft van elkaar.
er staan dan ook voornamelijk Portugezen.

Het plaatsje Sines word bezocht in de tijd dat we er zijn maar afgezien van een haven die gecombineerd word met een grote industriele haven is daar niet echt veel aan


Portugal spanje vstrom 2018 030 (Large).JPG


Wat wel leuk is, het plaatje onder Milfontes, Zambujeiro Do Mar ( ja aan zee ;) )
Redelijk toeristisch maar heerlijk gegeten en een mooi strand.

Portugal spanje vstrom 2018 052 (Large).JPG
Portugal spanje vstrom 2018 053 (Large).JPG


Na een aantal dagen extra geboekt te hebben besluiten we de resterende 5 vd 6 nachten op de camping in Tavira door te brengen.
Ik had een 2e hands Schubert gekocht maar die was vd motor gejat onderweg dus we rijden via Portimao waar een motorzaak schijnt te zitten om een helm te kopen.
Dit komt in het volgende bericht ;)
 
Laatst bewerkt:
extra ruimte voor toevoegingen, maar misschien is dat ouderwets ;)
Eindelijk een fatsoenlijke manier om foto's in te voegen.
 
Laatst bewerkt:
Bosbrand is wel vaker in Portugal.
2 jr terug had ik ook flink bosbrand in Noord Portugal waar ik ook doorheen reed op de snelweg. Je zag effe geen hand voor ogen.
Iets verderop een stadje waar iedereen gewoon met zijn dagelijkse dingen bezig was. Ze stoorden zich absoluut niet aan de brand vlakbij????????

Wat mij betrof was de brand te dichtbij op geplande camping en daarom voor een andere gekozen die iets verder was gesitueerd.
Ik leek daar geen last te krijgen van de brand en rook. Dat was echter een misvatting.
Bij tent opzetten niks geen last want de wind stond van de camping af. Echter in de nacht was de wind precies de andere kant op gedraaid.
<DOM, had ik kunnen/ moeten weten. Gebeurt wel vaker in het zuiden dat in de nacht wind 180' draait>
In de ochtend bij opstaan nog het idee dat de rook wel mee zou vallen want de rook ging hoog over de camping heen.
Helaas bij de volgende camping bleek dat de rook en de stank daarvan blijkbaar gedurende de nacht ook aan de grond was gekomen.
In Noord Spanje stond ik een dag later vlak aan de kust met flink zeewind. Alles daar uitgehangen om te luchten.
Echt helpen deed het echter niet. Thuis alles, werkelijk alles in de was moeten doen. Het tentje was na meerdere kampeerdagen pas weer stankvrij.
 
Bij Aankomst op de volgende camping in Tavira stond op een papiertje al dat ze vol waren , maar wie niet waagt etc..
voor tenten gold dit niet en we konden de tenten tussen de rest opzetten op het zandveldje achteraan de camping.
Een voordeel van de plek is dat er dezelfde soort zeilen/overkappingen zijn als op parkeerplaatsen bij de supermarkten om de auto's uit de zon te houden.
bij regen is niet gelijk alles nat en bij zon heb je wat schaduw.
In de winter heb ik hier ook gestaan en dan voornamelijk alleen, dit was wat anders in Augustus...

IMG_20180814_100340.jpg

Zo stond alles naast elkaar, maar wederom was iedereen erg rustig en waren de aanwezige kinderen niet luidruchtig.
Het barretje bij het zwembad was wel open waar nogal wat muziek werd gedraaid met was bas erin, maar ok.
De Disco in het dorp 800 meter verderop was een aantal nachten echt heel luid en dan ook nog om 2 uur of zelfs 4 uur s'nachts.
Zo genoeg gezeurd.

Inmiddels ken ik de omgeving al aardig en ondanks een voorspelde 32 graden vond ik het toch wel een leuk idee om naar Mertola te rijden.

IMG_20180820_121125.jpg


Ter voorbereiding van de 'terug' reis maar even de Vstrom geleend en er achter gekomen dat de usb aansluiting van de Garmin geen stroom meer gaf.
Een Iphone laden deed hij vanaf het begin al niet maar ook een met minder laadstroom tevreden android toestel werd niet meer bedient.
De dag erop bij de Chinees geweest, itt Nederland hebben ze juist alles behalve eten en ook 2 krokodillen bekjes die naar een sigaretten aansluiting gingen.
voor 5 euro was mijn 'mount' nu weer 'active'

In Mertola heerlijk gegeten en via een andere weg weer terug, de hitte was goed te doen.
Verder discussie over het was X graden toen ik door Y reed hoeft men niet te plaatsen, op het moment dat de rijwind die door een net open vizier naar binnen komt niet meer koelt, is het heet.
Ik ben ook niet licht of atletisch maar ik had gelukkig mijn doorwaai pak aan en een waterkoelvest mee. die dag was er 32 voorspeld maar meestal koelt de rijwind niet meer boven de 35.
Dan nog rijd je door een soort woestijn/savanne met hoogteverschillen zodat je ook af en toe in de (hete) bodem vd frietpan rondrijd.
Ach , zolang het maar dooit, nietwaar.


IMG_20180819_141435.jpg


Het is altijd lastig om de schoonheid van de natuur en/of omgeving op een foto te krijgen, zeker met landschappen waar de diepte snel weg kan vallen.
Portugal spanje vstrom 2018 091 (Large).JPG

Portugal spanje vstrom 2018 109 (Large).JPG


Van de winter waren bijna alle rivieren en beekjes drooggevallen.

Portugal spanje vstrom 2018 059 (Large).JPG

En tot slot een foto die wel aardig weergeeft hoe het landschap er uit ziet tussen Alentejo en de Algarve.
 
na vertrek van sjouk op zondag ben ik maar teruggegaan naar de camping waar we al stonden omdat er toch aardig wat bagage en dergelijke uitgezocht moest worden en de xj met de juiste spulletjes weer ging parkeren.
Toch wel getwijfeld om door te rijden aangezien er temperaturen werden voorspeld van meer dan 35 graden in het binnenland.
Daarom maar het idee om in 1 dag door te rijden naar de camping in Marvao, ik wist van 2 jaar terug dat het toen snachts nog koud was omdat je hier nog op een hoogte van ogeveer 700 meter zat.
Ook zei men later dat een gedeelte vd camping lager ligt tov het grondwater en dit maar 60 cm onder het oppervlakte was.
Zo kwam ik dus ook uiteindelijk in een groen veld vol met munt te staan :)

IMG_20180820_121605.jpg


Er moet alleen nog wel even heen gereden worden...
En de route ligt via Mertola dus maar weer even plaatje schieten op de grote rotonde daar.

IMG_20180820_144013.jpg


Geen zorgen, het word niet het zoveelste Fb achtige zoekplaatje..
Ondanks mijn zorgvuldig uitgezochte bagage systeem is er toch een slipper vandoor gegaan.
Het had niet veel gescheeld of ik had 1 schoen en 1 slipper gehad, mijn geluk kennende 2 rechter of 2 linker, maar het viel mee.
IMG_20180820_150341.jpg


Dit is bij de Supermarkt in Evora.
Een schitterend stadje maar ben er al vaker geweest en het was inmiddels over de 35 graden dus snel de Mini preco in voor boodschappen en gelijk wat eten en drinken.
En uiteraard kip :

IMG_20180820_150348.jpg


Deze keten zit door heel Portugal en heeft de ( mijn inziens) lekkerste kant en klaar kip voor 4 euro voor een hele kip :P

Na de nodige boodschappen en het koelvest bijvullen weer doorrijden.
Onderweg wel wat fotos gemaakt maar om nu te zeggen dat daar iets interessants tussen zit valt wel mee.
IMG_20180820_170456.jpg



De camping ligt in een mooi gebied met erg mooi gesteente.
Erg populair bij vogelspotters en gerund door 2 nederlanders is het wel leuk om naast Sjouk weer wat nederlandse stemmen te horen.
ik ben er gelukkig ook niet de enige ezel.

Portugal spanje vstrom 2018 137 (Large).JPG


De buurvrouw op de camping (en 1 vd 4 gasten in het totaal) is erg spontaan en vrolijk dus nodig ik maar uit om wat te komen drinken die avond wat er gezellig word en vanalles en nog wat van het leven de revue passeert. Heel anders als met een groep kerels bijv.
Leuke afsluiting van de dag en besluit om maar uit te slapen, het ontbijt is al besteld dus dat scheelt al weer.
 
De vorige keer dat ik hier was wou ik alleen voor de omgeving al een keer terug, maar ook de camping zelf ligt er mooi en heeft fijne douches en goed eten.
Nu dus een dag om de omgeving eens te verkennen.
De route die ik krijg valt helaas tegen, meerdere motorrijders zouden hem al gereden hebben maar grote stukken rechte weg door de extremadura is niet mijn idee van leuk motor rijden.
Overigens wel weer genoeg verschillende dingen gezien en van de paar stadjes op de route zaten er ook wel wat leuke tussen.
Maar we beginnen eerst maar met een lekker ontbijtje met heerlijke versgemalen koffie.

IMG_20180821_095954.jpg


De camping ligt mooi verscholen in de natuur.
Met apart ronde rotsblokken overal.
Portugal spanje vstrom 2018 124 (Large).JPG


Het ligt vlak bij de plaats Marvao , Google Maps .
Dat staat voornamelijk bekend om zijn 'hoog' gelegen kasteel.
Hier is goed te zien dat er een behoorlijk vuur gewoed heeft.

Portugal spanje vstrom 2018 127 (Large).JPG


Op de route een paar foto's gemaakt , vooral deze laat zien hoe recht en verlaten stukken er soms tussen zaten :

Portugal spanje vstrom 2018 131 (Large).JPG


Het lag misschien ook aan mij, het was nogal warm en wist niet hoe lang de route was en had daarom ook wat 'haast'
Bizarre is dat wel dat aan het eind vd dag er zelfs een enorme stortbui komt waarbij ik gelukkig net bij de supermarkt ben voor boodschappen.
Na de heuvels weer ingereden te zijn en op de camping aangekomen barst er weer een enorme bui los :

IMG_20180821_194757.jpg


Ook nog even genoten van het lekkere zwembad daar.
Ik wou zeggen, de dag werd afgesloten met .... maar zag dat de foto anderhalf uur na het ontbijt was dus het was preventief afkoelen :P

IMG_20180821_112844.jpg


Nog lekker gegeten en gedronken (deels) van wat ik net gekocht had en enigzins op tijd naar bed om dat er nog af en toe een druppel viel en het ook wel wat koel was met al dat vocht en de zon weg.

Met maar 1 foto lijkt het net of de route een beetje mislukt was, maar wat ook meetelde was dat ik gelijk na vertek allemaal mensen rond een beekje zag zwemmen, een redelijk grote plaats met een groot restaurant etc, zeker voor die omgeving erg levendig.
Dat ben ik de rest vd rit niet meer tegen gekomen
het was in totaal 160 km , maar als je om half 12 nog in het zwembad ligt kan je niet elke 50 km koffie gaan drinken.
toen ik uiteindelijk wel ging stoppen verstond men totaal geen engels en bleef het bij een cola light.
hij liep wel mee naar buiten voor de lijst met bocadillos (broodjes) maar er daadwerkelijk 1 bestellen of voor hem , maken was er niet bij.

Iedereen zal het vast wel herkennen dat je van die dagen hebt dat alles 'net niet' gaat en zo ook met de route.
wel mooie dingen, maar om nou te stoppen voor een foto ...
wel een leuk plaatsje, maar om daar nou te gaan drinken ...
het zal wel aan mij gelegen hebben ;)
 
Voor vertrek zijn er veel mensen die alles van tevoren boeken en plannen.
Enige wat ik voor ogen had was de Estrela in portugal, deze camping andere groene vlekken (natuurparken) op de kaart en de Pyreneen.
de in stukjes geknipte route van motoplus bleek grotendeels over de Franse kant vd Pyreneeën te gaan , dus zou ik gelijk eens wat van Frankrijk meekrijgen wat helaas nog teveel als 'je moet er doorheen rijden om ergens te komen land' had ervaren.
Maar de volgende stop zou de de Serra de Estrela zijn.
De kortste route zal iets van 300 km geweest zijn naar Oliveira do Hospital Google Maps en hoewel een voor daar redelijk grote stad geeft map de keus tussen ruim via de linkerkant of via de rechterkant, want snelweg.
Eerst maar eens alles inpakken en op de motor zien te krijgen.

IMG_20180822_113715.jpg


Toch altijd weer een heel gestoei en vanaf het moment dat ik wakker word en tot ik wegrijd is toch vaak 2 uur, maar dat is inc douchen en ontbijten.
Een km of 5 vd camping vandaan ben ik alweer verdwaalt, mijn telefoon doet huiliehuilie als er meer als 200 km gepland word en de garmin.... is een garmin dus het is een beetje schipperen en kijken wanneer welke het beste werkt.
Voor verdwalen heb ik ze beiden niet nodig, dat doe ik met en zonder navigatie.

na een stukje binnendoor rijden kom ik langs een leuk klein stuwmeer met een bruggetje erover heen waar ik de volgende foto's maak, de fiat panda vanaf de andere kant bleef wachten..

Portugal spanje vstrom 2018 140 (Large).JPG


Hoe verder ik kwam hoe groter de vlekken met water werden :

Portugal spanje vstrom 2018 151 (Large).JPG


Portugal spanje vstrom 2018 164 (Large).JPG


Met tenslotte het uitzicht van bovenaf :
Portugal spanje vstrom 2018 173 (Large).JPG


Wederom een behoorlijk warme dag wat dan vooral hinderlijk is als je een dal inrijd na een aantal uren door de bergen gereden te hebben.
De bestemming is waarschijnlijk het centrum van het stadje geweest waar de camping in de buurt ligt.
vanaf dat moment heb ik het wel gehad met de Garmin met het navigeren naar specifieke plekken, maar misschien had ik al veel eerder maar gewoon het plaatsje ingevoerd en om van het gezeik van welke straat af te zijn maar gewoon doorgeklikt.
af en toe een leuk centrum van een oud stadje is prima maar dit was eind vd dag , ver en warm gereden, er moest nog gegeten en/of boodschappen gedaan worden maar dit liefst na het douchen.
ook was het allemaal steil om hoog (volgas in zn 1 om vooral niet af te slaan) en zo smal als een fietspad.
Uiteindelijk op de camping aangekomen, plek zat, helaas wat stoffig maar wel schitterend langs het water onder de bomen.

IMG_20180822_194942.jpg


Het restaurant op de camping was nog niet 'open' iedereen zat namelijk (te roken) op het terras.
Na een biertje gedronken te hebben toch maar in het restaurant ernaast gaan zitten, als was het maar om uit de rook te zijn.
hierdoor snapte de eigenaar/barman/ober van deze eenmans camping wat beterder dat ik wou eten en om het maar gek te maken bestelde ik nu ook maar
eindelijk eens caracois, een typisch portugese delicatesse :

IMG_20180822_185103.jpg


op het terras zat iemand naast mij dit al te eten.
op veel portugese markten zie je zo ook zo in mandjes zitten , voor de verkoop, maar dan kruipen ze nog alle kanten op ...
zoals te zien is zie je ze gewoon zitten, je zou vermoeden dat ze net als kreeft in kokend water/bouillon gekieperd worden.
je krijgt er geen speciaal gereedschap bij ofzo, de man naast me pakte gewoon het hoofd van de slak tussen zijn voortanden en trok zo de hele handel uit het schaaltje.
los van dit alles smaakt het wel prima.
Het is wel een heel bord dus bij slak nr 70 vd 100 vond ik het wel mooi geweest, toen was het tijd voor het hoofdgerecht :

IMG_20180822_190641.jpg


Dus met 3 bier, slakken vooraf, brood olijven salade en zalm met rijst lijkt 18 euro mij toch heel redelijk.

Die avond plan ik een route door de Estrela voor de volgende dag maar met 200 km moet ik maar even kijken hoe het gaat en kijken waar ik een stukje kan afsnijden.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen zal het vast wel herkennen dat je van die dagen hebt dat alles 'net niet' gaat en zo ook met de route.
wel mooie dingen, maar om nou te stoppen voor een foto ...
wel een leuk plaatsje, maar om daar nou te gaan drinken ...
het zal wel aan mij gelegen hebben ;)

Herkenbaar, soms heb je gewoon van die dagen dat het effe niet wil.
 
Ja door die foto van het zwembad voor de rit weet ik weer dat ik mijn undersuit maar gewoon ondergedompeld heb in water, hij was schoon, om zo al wat af te koelen voor de rit, dat er onderweg wat bewolking kwam was eigenlijk wel prima.
Uiteraard had ik halverwege gewoon uitgebreid moeten lunchen, maar dan denk ik altijd, ik pak het volgende dorpje wel.
ze zijn daar niet zo van het duidelijk laten zien dat iets open is, met parasolletjes en lampen aan en deuren open.
 
Mooi verhaal. Ik herken het zeker. Je rijdt alleen. Je maag knort, je hebt dorst of je wilt koffie. Mmmmmwah nog ff een dorpje verder.... En dan eigelijk telang doorrijden.
Voor mij zeker een valkuil bij het alleen rijden.
 
Ja, ik herken dat ook wel..........................

In de ochtend is vaak mijn vertrek tussen 8.30h en 9.00h.
Ik neem me steeds voor om ECHT tussen 10.30h en 11.00h ergens een bakkie te doen. Als caffeïne-junk heb ik mijn koffie dan wel nodig.

Dit jaar onderweg had ik een dag slecht humeur. Waarom??
Mooie omgeving, goed weer, motor loopt goed en toch chagrijnig......??
Toen bedacht ik me dat mijn koffie-pauze was mislukt. Direct gestopt. Zelf met brandertje koffie gezet. Daarna gelijk weer goede zin!!!
 
Vandaag is het tijd om door de Serra de Estrela te rijden.
Een groot en schitterend natuurpark met het hoogste punt van Portugal, Torre op slechts1993 meter hoogte.
Na een aantal dorpjes gepasseerd te zijn gaat het langzaamaan heuvel op de natuur in en begint het met een redelijk grote dam waar verderop het al ruimschoots van tevoren aangegeven elektriciteit museum staat aangeven.
Daar houd ook min of meer de weg op, uiteraard rijd ik door en na de 2e slagboom gepasseerd te hebben raak ik er van bewust een erg weinig gebruikte weg gekozen te hebben die ze maar gewoon afsluiten met een slagboom in geval van brand of sneeuw zodat ze iig niet van die godverlaten plekken toeristen weg moeten takelen....


Portugal spanje vstrom 2018 175 (Large) begin Estrela.JPG


Lieflijk bruggetje met iets verderop een museum.
slechts 5 km later niks dan uitgestrekte vergezichten.
Portugal spanje vstrom 2018 182 (Large).JPG


Om het nou een weg te noemen, eerder een breed fietspad , voor mountain bikes.

Portugal spanje vstrom 2018 179 (Large).JPG


Na vele km's waarbij ik me soms toch afvraag of het wel zo handig is om routes te plannen over wegen zonder een kleurtje kruist de weg weer een grote weg en sta ik 5 km verderop in een dorp met 30 broodjes zaken.
iedereen verkoopt souvenirs met kleden van de plaatselijke schapen ,koeien e.d maar de interne mens wil ook wat dus iedereen heeft broodjes met kaas en brood, maar dan wel dikke plakken Alentejo achtig brood met schapenkaas en gedroogde hammen in allerlei soorten.


Portugal spanje vstrom 2018 185 (Large).JPG


Na een souvenir gekocht te hebben voor een goede vriendin (ginja) rijd ik weer verder.

IMG_20180823_130559.jpg


Manteigas :
Portugal spanje vstrom 2018 195 (Large).JPG


Portugal spanje vstrom 2018 197 (Large).JPG



Portugal spanje vstrom 2018 203 (Large).JPG


Ik rijd 'om Torre heen' maar merk dat ik qua schoonheid toch een beetje te ver het park uit ben dus priegel wat met de navigatie , en uiteindelijk blijkt er niet zoveel in te korten ( tja bergen enzo) dus rijd richting Covilha om zo richting Torre te rijden en dan terug naar de camping.

Vanaf covilha lijkt het wel een beetje om de grote Franse en Zwitserse passen, dat de weg erheen al bijzonder is :

Portugal spanje vstrom 2018 219 (Large).JPG


en heel druk ;) file zelfs :P :
Portugal spanje vstrom 2018 220 (Large).JPG


En toen mocht ik niet meer plaatjes plaatsen :)
wel een goed idee met een max van 5 Mb , straks krijgen we spammerds en laad er geen enkele pagina meer :P
 
Gaan we hier lekker verder :P

Portugal spanje vstrom 2018 232 (Large).JPG


Eenmaal op Torre uiteraard een mooi uitzicht over de hele regio.
het restaurant vond ik vorige keer erg duur en heb ook geen zin of tijd (voor mn gevoel) om te stoppen dus schiet een paar plaatjes, maar vooral net na de top heb je vaak mooie uitzichten.

IMG_20180823_155258.jpg

IMG_20180823_153812.jpg

Hier rechts zie je allemaal gras tussen de stenen door.
Zo op de foto niet zo heel spectaculair maar waarschijnlijk was er vanalles over te vertellen dat er dingen groeide ondanks de hoogte en de beschutting.
affijn, zoek het op : Buik

en zo kom ik uiteindelijk weer uit bij de camping, waar ik nu maar even stop om een foto te maken van het stuk water(val) waar iedereen op af kwam :
Portugal spanje vstrom 2018 239 (Large).JPG


De interne mens word eind van deze dag verwend met :

IMG_20180823_200047.jpg


vorige avond met de slakken was 'duur' met 18 euro, ik denk dat dit 12 was ofzo, wat ook het totaal bleek te zijn wat ik af moest rekenen voor 2 dagen camping, de warme douche die een euro zou moeten zijn is hij vergeten, of kwam omdat ik hem 2 euro fooi had gegeven voor het eten gisteravond.
de eerste en waarschijnlijk laatste keer dat ik iets in de buurt van de 'aanbevolen' fooi van 10% geef, hoewel het hier natuurlijk wel meevalt ;)

Overigens heb ik wel 130 foto's gemaakt op alleen deze dag al.
Bij de meeste foto's zou ik ook wel een heel verhaal kunnen vertellen.
maar net als helaas bij bovenstaande foto is internet nog geen scratch en sniff en is de diepte en weidse van de omgeving niet vast te leggen.
Door wat interesse in fotografie heb ik gelezen dat het menselijk oog ongeveer overeenkomt met een brandpunt van 50 mm ( ik leg het even in mijn eigen woorden uit) .
Als je dan een pocket camera hebt met een heerlijke weide lens krijg je er veel op maar valt alles ook een beetje in het niets, ik spiekte net en de camera gaat van 5.0 tot 40 mm (geen idee of dit altijd gecorrigeerd is naar de full frame camera's , mochten er nerds meelezen ;) )
Het komt er op neer dat de mooie waterval die je met veel bewondering bekijkt een klein stroompje word op de foto. dus je moet standaard inzoomen, en dat gaat traploos maar dan vaak in 1 keer helemaal als je net 0.345 seconde te lang het wieltje vasthoud, met een motorhandschoen , in een heet pak , affijn...

Als het maar net genoeg foto´s en indrukken zijn om mensen te overtuigen het zelf te gaan bekijken , dan is het genoeg ;)

Ik denk dat het deze avond is dat ik de volgende bestemming opzoek, de volgende groene plek op de kaart.
Qua Portugal was de Estrela wel een hoofdbestemming om als ik hier vandaan langs de Douro wil rijden ga ik van rechts naar links op de kaart , ik moet juist de anders kan op ( ja oost naar west idd) , dat hoeft dan ook weer niet.
Maar misschien heb ik wel een poging gewaagd maar ben ik niet meer via de Douro gereden , afijn, richting Arouca , voor het geopark .
 
Als het maar net genoeg foto´s en indrukken zijn om mensen te overtuigen het zelf te gaan bekijken , dan is het genoeg ;)
Nee, overtuigen hoef je mij niet meer!
Plaatjes van Portugees landschap! Leuk en mooi land voor een vakantie. Goede herinneringen aan!
Toch heb ik nog veel andere plekken op mijn wensen-lijstje. Maar P daar wil ik zeker nog wel eens terug.

Was er ook nog 2 jaar terug met de motor. Die keer alleen in het uiterste noorden bij Braga.
 
De dag erop de tent weer inpakken, dit keer na een warme douche waar de camping eigenaar bij moet komen om de deur te openen en het warm water aan te zetten. hiervoor moest ik hem wel even opzoeken, hij stond ergens de planten water te geven.
ik vermoed dat dit in het hoogseizoen anders geregeld is. ik hoop het in ieder geval wel .
slecht 12 euro voor 2 overnachting ben ik weer gerust, in het verleden wel eens iets besteld zonder de prijs te vragen en dan kost de jus d'orange opeens 5 euro.

Gisteren had ik al een mooie groen plek gevonden op de kaart, doorgaans een indicatie van een natuurpark of iets van die strekking.
Beetje moeilijk om over de route te vertellen. Bij vertrek vanaf de camping gaat het eerst over dezelfde slingerweg als de rondrit van gisteren.
beetje achteraf gebied, niet echt armoedig maar doet een beetje verlaten aan.

Maar al gauw zit ik midden in de natuur, wederom op een fietspad en dat je je afvraagt of er ooit iemand komt..


Portugal spanje vstrom 2018 247 (Large).JPG


Het stukje wat ik langs de douro rijdt ligt inmiddels achter mij.
Met de telefoon heb ik vandaag geen foto's gemaakt , onderweg.

soms wel een lieflijk beekje maar iets specifieks om over te vertellen...
Portugal spanje vstrom 2018 245 (Large).JPG



zeker weten dat er ergens een reisverslag staat op internet in het chinees dat zowel Wageningen als Bennekom heel bijzonder zijn maar er geen enkele foto van is vanwege het algehele gebrek aan wooden shoes.

Wel weer verbluffend uitzichten eenmaal terug in de bergen en het bos :


Portugal spanje vstrom 2018 250 (Large).JPG


en een gevarieerde omgeving, de ene foto is links en de ander recht, enkele meters na elkaar :

Portugal spanje vstrom 2018 254 (Large).JPG


Portugal spanje vstrom 2018 255 (Large).JPG


ik ga hier toch even een aanvulling bij geven dat ik expres de weg bijna niet op de foto gezet heb.
zo ziet het er namelijk uit als je om je heen kijkt. harder dan 30 a 40 ga je hier toch niet maar je hebt dus echt het idee midden in de natuur te rijden op niets meer dan een fietspad.

Ik ben zo bevoorrecht geweest om in Mei in Portugal offroad te rijden en dan zit je dus regelmatig met een soort schrikreactie omdat er dan zo veel bloemen bloeien dat je er soms wel doorheen moet. Echt , de Keukenhof is er niks bij vergeleken.
Zij zullen zeggen dat het 100% onkruid is en zij alleen geplante bloemekes, des te beter lijkt me :)

het is een aardig eindje rijden, dat typ je als je niet meer weet hoever ;) en aan het einde vd middag , met de navigatie die heel vrolijk zegt dat het nog 4 km is tot de camping zie ik alleen maar :






Portugal spanje vstrom 2018 258 (Large).JPG

Portugal spanje vstrom 2018 261 (Large).JPG


en na 2 km van deze , overigens schitterende, wildernis zie ik opeens dames in badpak.
Om verder niet in te gaan op mijn psiegiese (on)gesteldheid en/of inbeeldingsvermogen begin ik nu toch wel te twijfelen of ik niet te lang doorgereden ben of dat mijn sur vijf all instinkt mijn probeert wakker te maken.
een aantal mensen later zie ik dat er ook mannen rondlopen en dat is mijn ding niet dus verwacht dat hetgeen ikzie toch enige correlatie heeft met de realiteit.
In dit geval gaat het dus om het enige beekje in de hele omgeving waar iedereen uit de buurt heen gaat om te badderen en verkoeling te zoeken,
dit volgens de eigenaar vd camping omdat de camping (die idd opeens verschijnt)geen zwembad heeft.

Ik weet nog goed dat ik dan opeens de camping zie, stop er en het hek zit dicht, zowel voertuigen als wandelaars.
jemig moet ik weer afstappen en dingen gaan regelen , hoe moet dat nou ze lijken wel dicht , etc etc.
Inmiddels weet ik, in tegenstelling tot hier met typen ;) , wanneer ik even niet teveel moet denken en gewoon doen en hopen op het beste.
de eigenaar leid me gelijk door het het, wijst waar ik ongeveer kan gaan staan, zoek maar wat uit en ik zie je straks wel.
dus na douchen en tent opzetten etc ga ik terug naar de receptie, zie dat het wederom erg goedkoop is en tracteer mezelf op een broodje.
ik heb wel eten maar de kokkin is ernstig ziek en gezien de wegen die ik net ben over gekomen verwacht ik weinig kans op eten.


IMG_20180824_154257.jpg


Broodje uit voorzorg dus maar ;) en hij smaakte prima dus om echt zeker te zijn nog maar 1 .
 
Zoals boven onder het broodje al te zien is , is er veel te doen en te zien hier in de omgeving.
IMG_20180824_154150.jpg


IMG_20180824_154209.jpg

IMG_20180824_154223.jpg


Met het risico om een ouwe zeikerd gevonden te worden, ik vind gesteente enzo altijd wel leuk en interessant.

1538863716216.png


Na het rijden door het verlaten landschap i.c.m de hitte voel ik me gelijk welkom en op mijn plek hier (tussen de andere fossielen, jaja ) en weet dat ik hier waarschijnlijk ook wel 2 nachten zal staan.

Het is dan ook heerlijk rustig maar wel een verrassing als die dag , maar ook de volgende het bijna lege veld word gevuld met padvinder achterige groepjes kinderen tussen de 4 en 14. Het word dus wel wat onrustiger dan verwacht maar hier ook weer er bijzonder hoe de jeugd zich gewoon gedraagt en luistert naar de ouders /begeleiders , in dit geval dus niet met een lange ij .

Na de broodjes en het douchen etc besluit ik rond een uur of 7, 3 uur later denk ik toch maar even weg te gaan, de eigenaar had het over een cafe, wat ik op de navigatie kon zien , waar een restaurant boven zit.
onderweg, slechts 4 km ofzo ook weer bijzonder mooi uitzicht :

IMG_20180824_195540.jpg


de zon begint al aardig te zakken, ik had al een ommetje gemaakt, het cafe was er idd maar het restaurant nog dicht.
om iets over 8'en ga ik terug naar binnen en naar boven en ben ik nog steeds de enige.....
IMG_20180824_202146.jpg


hier is het licht inmiddels aangedaan door wat verbaasd kijkend personeel wat allemaal na mijn is binnengekomen.
ik dacht, misschien kan ik eten eisen voordat ze me eruit gooien ofzo. maar nog steeds niet helemaal gewend aan het op een laat tijdstip eten.
niet dat ik een bepaald ritme had ofzo, maar een half uur later ziet het er zo uit :

IMG_20180824_205238.jpg


inderdaad een half uur later zie ik net aan de fotos :P
achterin zitten een man met een zwart en 1 met een witte trui aan, de man die daartussen in zit heeft mijn bestelling opgenomen.
hij zei nog, ik werk hier niet .....
hij was de enige die engels sprak, nam mijn order maar op, toen er echt nog niemand was.
zijn vriendin was degene die achter de kassa stond en waarbij ik afrekende, zodoende weet ik dit, zei was nr 2 die wat engels sprak.
de beste meneer kon mij uitleggen dat ik 'koe' zou krijgen :
Portugal spanje vstrom 2018 271 (Large).JPG


deze enorme karbonade met salade en cola was 10 of 12 euro ofzo, heb maar 2 euro fooi gegeven, dan kan zij en dr vriend 2 keer koffie van drinken..

Je kent vast van die restaurant waar je de kreeft kan aanwijzen die je even later op je bord wilt aantreffen, hier is de variant dat men buiten al een idee geeft van de malsheid die je mag verwachten :
IMG_20180824_195449.jpg



Mijn vertrouwen in de goedheid vd mens en dat alles wel goed komt stap ik terug op de motor naar de camping.

Portugal spanje vstrom 2018 272 (Large).JPG


Op de heenweg meen ik al water in de verte te zien, het bestuderen vd kaart/navigatie laat zien dat ik ongeveer 20km van de zee (Porto) vandaan zit, dus een beetje op een berg zitten geeft al snel genoeg uitzicht.
Erg tevreden val ik die avond in slaap.
 
Laatst bewerkt:
Met alle mooie foto's en verhalen van de folders in het restaurant/receptie nog in het hoofd heb ik goede zin in de rit van vandaag.
ruwweg selecteer ik wat via punten op het scherm en let op of het mogelijk is om soms wat af te snijden , mocht het te ver zijn.
net uit het hek van de camping sla ik al verkeerd af , maar is de omgeving zo mooi dat ik het zonde vind om om te draaien, ik kom vast wel ergens uit is mijn totaal onlogische redenatie hoewel ik daardoor wel op veel mooie plekken ben terecht gekomen :)

Portugal spanje vstrom 2018 277 (Large).JPG


Portugal spanje vstrom 2018 283 (Large).JPG



Portugal spanje vstrom 2018 289 (Large).JPG


Achteraf zal blijken dat ik deze weg morgen weer zal rijden op doorreis, zeker geen straf.
Na een km of 25 kom ik bij de stad Arouca en besluit goed boodschappen in te slaan.
Om dat nu eens niet gelijk allemaal op te eten/drinken besluit ik zowaar een terrasje te pakken, het is inmiddels ook ruim boven de 30 graden.
IMG_20180825_134037.jpg


Portugal spanje vstrom 2018 297 (Large).JPG


Vooral in de weekenden zie je nog behoorlijk veel motoren, vaak in groepjes , rijden.
Dus niet alleen de rotonde met bloemetjes op de foto maar ook nog een Panigale.
Portugal spanje vstrom 2018 296 (Large).JPG


eenmaal verder rijdend, de stad weer uit kom ik nog een mooi voorbeeld tegen van een soort Petunia wat een soort 'parasiet ' is qua onkruid en als een klimop in de buurt van afval en/of betonnen muurtjes terug te vinden is.
Beter dan de klimop zoals in nederland, vind ik.


Portugal spanje vstrom 2018 299 (Large).JPG


De terugweg is duidelijk wat groener en een ander soort natuur, pas bovenop de berg word het weer wat ruwer en rotsachtiger, de camping ligt vergeleken met de omgeving behoorlijk hoog.
Portugal spanje vstrom 2018 300 (Large).JPG


Portugal spanje vstrom 2018 302 (Large).JPG

Portugal spanje vstrom 2018 303 (Large).JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan