Met de ferry van Groningen naar Noorwegen

Vroeger vaak van Friesland naar Hanstholm gereden, 840 km. Één stoppie, sauerkraut bratwurst en door. Van Grunn’n tot Oldenburg was t ook nog tweebaans. Ook n keer op en neer in n dikke 24 uur. Ach, die jugendzeit…….
 
Met wat geluk rij ik in juli naar de Noordkaap (14dgn met tent) en wil dan juist via de bruggen rijden naar Zweden. Noordelijker dan Arhus ben ik nog nooit geweest maar toen ik daar onder de Storebeltbrug stond (oostkant), wow respect!!!! Ben van huis uit civiel technicus......
Voor Noorwegen liggen ferries meer voor de hand.
(Bij teveel "regenvoorspelling" worden het de Spaanse Pyreneeën....).
 
Nou....als er een herstart komt weet ik wel 1 ding zeker: ik ga niet het risico niet nemen om lang vooruit te betalen......er zijn afgelopen keer ook flink wat mensen (figuurlijk) het schip in gegaan en hun vooruitbetaling in rook zien opgaan......
En ik heb best belangstelling (indien mijn gezondheid het dan wel toe laat) om daar een mooie motorrit daar te maken.
 
Ferries zijn zo saai !! En je gaat toch op de motor op reis? Ik reed vroeger wel 2 tot 3 keer per maand naar Hirtshals , wel met de auto , vertrek om 5 uur uit Twente,om om 13.30 aan te schuiven voor de lunch. Ik zal best wel eens te hard gereden hebben, nooit problemen gehad.
Naar Noorwegen ga ik via Hamburg, dan de ferry van Puttgarden naar Rodby , en dan in een uur naar Kopenhagen. Dan daar de brug, gewoon omdat dat altijs spectaculair is ( de ferry vam Helsingor naar Helsingborg is ook prima als je wat wilt zitten uitrusten ), en dan in Zweden kies je je weg. Via Goteborg naar Oslo is wel snelweg , maar je kunt natuurlijk ook vai de grote Zweedse meren je weg naar het noorden vinden, Dat is wel een mooie route !
Overigens, twee jaar geleden ben ik een keer van 100 kilometer noordelijk van Oslo in 1 ruk naar huis getuft, 1300 kilometer, dat was wel stevig en zou ik je niet aanraden als je de snelweg haat.
 
Ik vind ferries persoonlijk juist altijd wel leuk, relaxte manier van reizen. Voorheen pakte ik vaak Kiel-Goteborg, maar de laatste jaren is dat ook niet meer te betalen. Vorige week voor het eerst Puttgarden-Rodby en de brug gepakt, dat beviel ook prima, wel een flink stuk meer kilometers.
 
Vorige week voor het eerst Puttgarden-Rodby en de brug gepakt, dat beviel ook prima, wel een flink stuk meer kilometers.
Zo ga ik het in juni ook doen denk ik :]. Ben er alleen nog niet uit hoe door Zweden te gaan over de E45 of de E4 ? En is Rovaniemi een must see ? Ik weet het mega toeristisch/commercieel maar ja als je in de buurt bent toch met eigen ogen zien ? Plan is zo snel mogelijk naar de Noordkaap om op de terug weg langs de Noorse kust/ Lofoten meer tijd te hebben.
 
Ik vind de E45 persoonlijk leuker rijden, iets meer afwisseling doordat je af en toe nog eens door een stadje komt. De E4 is echt een lange rechte weg met weinig noemenswaardigheden, maar schiet daardoor wel iets meer op. Rovaniemi mis je naar mijn mening niet zo veel aan hoor. Er is wel een mooi museum (Arktikum) en dat Santa Claus geleuter, maar net zoals alle stadjes in het noorden stelt het allemaal niet zoveel voor.
 
Zo ga ik het in juni ook doen denk ik :]. Ben er alleen nog niet uit hoe door Zweden te gaan over de E45 of de E4 ? En is Rovaniemi een must see ? Ik weet het mega toeristisch/commercieel maar ja als je in de buurt bent toch met eigen ogen zien ? Plan is zo snel mogelijk naar de Noordkaap om op de terug weg langs de Noorse kust/ Lofoten meer tijd te hebben.
Rovaniemi is leuk. Santaclaus village is inderdaad toeristisch, maar niet te. Aardig om te zien
 
En je gaat toch op de motor op reis?
Afgelopen zomer reden we ongeveer 2500 kilometer in Noorwegen. Dat waren prachtroutes door prachtgebieden. De snelwegritten door Denemarken en Duitsland kan ik dan prima missen. :X

Ik heb genoten van de ferry: 's middags instappen, biertje, avondeten, slapen, en wakker worden in Noorwegen. Ieder het zijne natuurlijk, maar ik hoop die overtocht ook nog eens met de auto & gezin te kunnen doen!
 
Zo ga ik het in juni ook doen denk ik :]. Ben er alleen nog niet uit hoe door Zweden te gaan over de E45 of de E4 ? En is Rovaniemi een must see ? Ik weet het mega toeristisch/commercieel maar ja als je in de buurt bent toch met eigen ogen zien ? Plan is zo snel mogelijk naar de Noordkaap om op de terug weg langs de Noorse kust/ Lofoten meer tijd te hebben.
E45. Vergis je niet dat Rovaniemi een kakeind rijden is en eigenlijk niet zo heel veel aan is in de zomer. Als je dan langer de tijd zou hebben kan ik het gebied tussen noordkaap en rusland aanbevelen
 
Ik zie nu wel in maps dat het vwb afstanden een keuze is: St Jakobsgrenze en Nordkapp of Nordkapp en Lofoten. (Ik heb maar 14 dagen)...

Denk dat dat afhankelijk is van het weer en vooral de weersvoorspellingen. Keuze nog te doen in Noord Zweden.
 
Ik zie nu wel in maps dat het vwb afstanden een keuze is: St Jakobsgrenze en Nordkapp of Nordkapp en Lofoten. (Ik heb maar 14 dagen)...

Dan zou ik het wel weten, Lofoten
En ik zou dan weer eerder voor het gebied tussen Jacobsgrenze en Noordkaap kiezen, het is een kwestie van smaak. Plekken als Lofoten kom je wel meer tegen, de desolaatheid van het Heel Hoge Noorden in combinatie met het weer is redelijk uniek in Europa en alleen daarom de reden waarom ik daarvoor kies.
Dat gezegd zijnde, heel Noorwegen is speciaal en super mooi.
 
Ik zie nu wel in maps dat het vwb afstanden een keuze is: St Jakobsgrenze en Nordkapp of Nordkapp en Lofoten. (Ik heb maar 14 dagen)...

Denk dat dat afhankelijk is van het weer en vooral de weersvoorspellingen. Keuze nog te doen in Noord Zweden.
Altijd de Lofoten pakken, wij zijn door gereden, maar dat was toen vanwegen het weer, het regende al iets van3 dagen aan 1 stuk. en nog 1 min droog. De voorspelling was nog 5 dagen regen. dat was zo'n zomer waar het overall slecht weer was, de week er voor wel 1 week schitterend weer gehad. toen zijn wij ook op de kaap geweest.
Het staat nog op mijn lijstje, maar of het er ooit van komt, je moet er de tijd voor hebben, en 14 dagen vind ik te kort. ja op en neer naar de kaap kan, maar je rijd dan zoveel moois voorbij dat is gewoon zonde.
 
Zo ga ik het in juni ook doen denk ik :]. Ben er alleen nog niet uit hoe door Zweden te gaan over de E45 of de E4 ? En is Rovaniemi een must see ? Ik weet het mega toeristisch/commercieel maar ja als je in de buurt bent toch met eigen ogen zien ? Plan is zo snel mogelijk naar de Noordkaap om op de terug weg langs de Noorse kust/ Lofoten meer tijd te hebben.
De snelste weg is vanaf de Oresond brug richtind Stockholm, dan daarvandaar richting Sundsvall ( prachtig uitzicht over de brug daar, dan via Umea en Lulea naar Tornio ( dat is Finland) en dan via Finland, o.a. Karasjokki naar de Noordkaap. Op die Finse snelweg heb je nauwelijks snelheidscontrole, als je maar niet te gek doet en een beetje past op overstekende rendieren. Terug via Kiruna, heel bizar om dat eens te zien, en dan Alta, Lofoten en dan : ga je neus maar achterna.
 
De snelste weg is vanaf de Oresond brug richtind Stockholm, dan daarvandaar richting Sundsvall ( prachtig uitzicht over de brug daar, dan via Umea en Lulea naar Tornio ( dat is Finland) en dan via Finland, o.a. Karasjokki naar de Noordkaap. Op die Finse snelweg heb je nauwelijks snelheidscontrole, als je maar niet te gek doet en een beetje past op overstekende rendieren. Terug via Kiruna, heel bizar om dat eens te zien, en dan Alta, Lofoten en dan : ga je neus maar achterna.
Bedankt voor het meedenken 👍maakt de keuze er alleen niet makkelijker op. Heb beide routes net even in googlemaps
gezet en qua km en tijd is de E4 inderdaad korter ( 70 km) maar niet echt schokkend. ( wel voordeel Finland minder controles)
Beide opties zeker nog even open houden en tzt de weersvoorspelling mee laten wegen mocht daar veel verschil in zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan