Mentale klik na slechte ervaring/val

wil een zx6r!!!

Na bijna 20 jaar: heb een zx6r!!!
Lid geworden
25 jun 2005
Berichten
1.324
Waarderingsscore
2.144
Locatie
Vlaanderen
Hoe hebben jullie na een val of een slechte ervaring de mentale klik kunnen maken om dat achter je te laten?

Ik ben een dikke maand geleden gevallen op het circuit. Lowsider en zo de grindbak in, wel schade aan de motor maar ikzelf had niets, zelfs geen stramme spieren de dag nadien. Ik ben ook gewoon terug opgestapt en heb sindsdien ook alweer een 2000km gereden zonder veel problemen. De schade is vervelend maar voor de rest trok ik het mij niet zo aan.

Sinds een 1.5 week heb ik plots last van een mentale blok in bochten, zeker naar links (de kant waar ik gevallen ben). Ik voel dat mijn zelfvertrouwen in bochten merkbaar minder is dan ervoor, en zit ook meer gespannen op de motor. Ik vrees dat dit een neerwaartse spiraal is, minder zelfvertrouwen => bochten gaan minder lekker dan voorheen => minder zelfvertrouwen. Het gaat er niet om dat ik bochten nu plots aan een slakkengang moet nemen, maar het plezier van een bocht nemen is nu eerder spanning.

Vandaag gaan rijden in de Ardennen om bochten te oefenen, maar op een bepaalde weg rond Houffalize lag het wegdek er plots zo slecht bij en bovendien kletsnat, dat ik totaal verstijfde. Nadien had ik er helemaal geen zin meer in, en na nog een uur van gespannen bochten nemen in Luxemburg besloten om gewoon naar huis te rijden want het plezier was er TOTAAL af.

Voor de liefhebbers: mooi stukje asfalt in de Ardennen:


Ik denk het best om eerst gekende bochten stelselmatig terug op te bouwen, en daarna rustig terug moeilijkere bochten in de Ardennen of Luxemburg opzoeken?
 
Mentaal is een probleempje door teveel nadenken?
Door te doen en meer ervaring als beginnend rijder kom je er weer over heen.

Met een lage snelheid bochtentraining op een klein circuit achter een voorrijder en met uitsluitend droog weer tank je ook weer snel zelfvertrouwen.
Bij deze banen rijden ze onder de 100 km per uur, maar wel de hele tijd van links naar rechts. :]
En langzaam komt de snelheid er ook een beetje in..

In Nederland hebben wij Midland of Junior Track Assen bijvoorbeeld.
Geen idee wat België heeft.

De ZX-6R die je hebt besteld zal vast ook wat meer los gaan maken.
Dat zal een heel stuk strakker sturen; betere veerelementen en meer druk op het voorwiel. :)
Jammer dat die niet 1:1 leverbaar is
Een mooi moment om over te stappen.

Wat voor mij vroeger werkte was trouwens karten.
En dat is niet eens op twee wielen.
Dan doe je wel iets fout. :+
 
Laatst bewerkt:
ik ging in 1996 op mijn bek in Griekenland onderweg naar Turkije. Kleppendeksel van de R100GSPD links doorgesleten. Gat dicht gelast in Ioanina, en door met de billen bij elkaar naar Pamukele oa. Vertrouwen was weg in de michelin T66 banden. Op de terugweg van Turkije komen we een griekse ural dnepr zijspan rijder met pech tegen vlak na thesanoliki. Dat stel aan turkse olie geholpen en we werden uitgenodigd bij ze in Kastoria. Boven op de berg blijken zijn vrienden op het stel te wachten en gaat door de voorrijder het gas erop. Ik vergat mijn geknakte zelfvertrouwen en ging weer banzai.

Ernstig dronken geworden die avond btw
 
Mentaal is een probleempje door teveel nadenken?
Door te doen en meer ervaring als beginnend rijder kom je er weer over heen.

Met een lage snelheid bochtentraining op een klein circuit achter een voorrijder en met uitsluitend droog weer tank je ook weer snel zelfvertrouwen.
Bij deze banden rijden ze onder de 100 km per uur, maar wel de hele tijd van links naar rechts. :]
En langzaam komt de snelheid er ook een beetje in..

In Nederland hebben wij Midland of Junior Track Assen bijvoorbeeld.
Geen idee wat België heeft.

De ZX-6R die je hebt besteld zal vast ook wat meer los gaan maken.
Dat zal een heel stuk strakker sturen; betere veerelementen en meer druk op het voorwiel. :)
Jammer dat die niet 1:1 leverbaar is
Een mooi moment om over te stappen.

Wat voor mij vroeger werkte was trouwens karten.
En dat is niet eens op twee wielen.
Dan doe je wel iets fout. :+

Dat is een goede suggestie. Je hebt natuurlijk wel circuitrijden in de traagste groep met instructeur, maar dat is niet echt aan "lage snelheid" want is tussen de vrije rijders door. Ik ga het eens bekijken.

Ik denk dat ik ook wat minder vertrouwen in de Ninja 650 heb na die val. Is allemaal psychologisch natuurlijk want hij rijdt gewoon nog prima.

Werk aan de winkel!
 
ik ging in 1996 op mijn bek in Griekenland onderweg naar Turkije. Kleppendeksel van de R100GSPD links doorgesleten. Gat dicht gelast in Ioanina, en door met de billen bij elkaar naar Pamukele oa. Vertrouwen was weg in de michelin T66 banden. Op de terugweg van Turkije komen we een griekse ural dnepr zijspan rijder met pech tegen vlak na thesanoliki. Dat stel aan turkse olie geholpen en we werden uitgenodigd bij ze in Kastoria. Boven op de berg blijken zijn vrienden op het stel te wachten en gaat door de voorrijder het gas erop. Ik vergat mijn geknakte zelfvertrouwen en ging weer banzai.

Ernstig dronken geworden die avond btw

Letterlijk het tweede wat ik gedaan heb na thuiskomst is een 4-pack Kasteelbier gehaald bij de supermarkt om de hoek. Heerlijk donker bier met 11% alcohol.
Eerste was motorkleding uitdoen :+
 
Hoe hebben jullie na een val of een slechte ervaring de mentale klik kunnen maken om dat achter je te laten?

Ik ben een dikke maand geleden gevallen op het circuit. Lowsider en zo de grindbak in, wel schade aan de motor maar ikzelf had niets, zelfs geen stramme spieren de dag nadien. Ik ben ook gewoon terug opgestapt en heb sindsdien ook alweer een 2000km gereden zonder veel problemen. De schade is vervelend maar voor de rest trok ik het mij niet zo aan.

Sinds een 1.5 week heb ik plots last van een mentale blok in bochten, zeker naar links (de kant waar ik gevallen ben). Ik voel dat mijn zelfvertrouwen in bochten merkbaar minder is dan ervoor, en zit ook meer gespannen op de motor. Ik vrees dat dit een neerwaartse spiraal is, minder zelfvertrouwen => bochten gaan minder lekker dan voorheen => minder zelfvertrouwen. Het gaat er niet om dat ik bochten nu plots aan een slakkengang moet nemen, maar het plezier van een bocht nemen is nu eerder spanning.

Vandaag gaan rijden in de Ardennen om bochten te oefenen, maar op een bepaalde weg rond Houffalize lag het wegdek er plots zo slecht bij en bovendien kletsnat, dat ik totaal verstijfde. Nadien had ik er helemaal geen zin meer in, en na nog een uur van gespannen bochten nemen in Luxemburg besloten om gewoon naar huis te rijden want het plezier was er TOTAAL af.

Voor de liefhebbers: mooi stukje asfalt in de Ardennen:


Ik denk het best om eerst gekende bochten stelselmatig terug op te bouwen, en daarna rustig terug moeilijkere bochten in de Ardennen of Luxemburg opzoeken?
Is normaal.

Heb ik enkele keren gehad.
De meest hardnekkige was toen ik met een highsider mijn sleutelbeen op een circuit brak.
Heb ik nog steeds enige last van.
rechterbochten,en gas openzetten.

Heeft tijd nodig,.
 
Mentaal is een probleempje door teveel nadenken?
Door te doen en meer ervaring als beginnend rijder kom je er weer over heen.

Met een lage snelheid bochtentraining op een klein circuit achter een voorrijder en met uitsluitend droog weer tank je ook weer snel zelfvertrouwen.
Bij deze banden rijden ze onder de 100 km per uur, maar wel de hele tijd van links naar rechts. :]
En langzaam komt de snelheid er ook een beetje in..

In Nederland hebben wij Midland of Junior Track Assen bijvoorbeeld.
Geen idee wat België heeft.

De ZX-6R die je hebt besteld zal vast ook wat meer los gaan maken.
Dat zal een heel stuk strakker sturen; betere veerelementen en meer druk op het voorwiel. :)
Jammer dat die niet 1:1 leverbaar is
Een mooi moment om over te stappen.

Wat voor mij vroeger werkte was trouwens karten.
En dat is niet eens op twee wielen.
Dan doe je wel iets fout. :+
Spa heeft iets dergelijks al assen .
Maar weet niet of je daar met motoren op mag( Jan ook puur voor korting zijn.)
 
Dat is een goede suggestie. Je hebt natuurlijk wel circuitrijden in de traagste groep met instructeur, maar dat is niet echt aan "lage snelheid" want is tussen de vrije rijders door. Ik ga het eens bekijken.

Ik denk dat ik ook wat minder vertrouwen in de Ninja 650 heb na die val. Is allemaal psychologisch natuurlijk want hij rijdt gewoon nog prima.

Werk aan de winkel!
Kijk uit voor midland.

Het asfalt is er slecht en de harde betonnen muur dichtbij.

Wij gaan er met de SAM (stichting aanvullend motorrijden) elk jaar een trainingsessie doen voor het nieuwe seizoen.
Dichtbij al een paar keer zware blessures gezien.

Ik zou dan eerder mettet in groep 1 gaan doen.
Eigen tempo en gratis begeleiding.
Intertrack is,bijvoorbeeld, een goede organisatie.
 
Laatst bewerkt:
Blijven rijden en na verloop van tijd word het beter. Gaat mss nooit helemaal weg maar proberen er zo weinig mogelijk aandacht aan te geven.

Ik ben 2 jaar geleden tijdens het fietsen (het was heel felle wind die dag) een windstoot heeft mij rechts geblazen en ben aan 30km/h op een geparkeerde wagen geknald. Over de wagen gevlogen en nog schaafwonden bij met zwaar gekneusde heup. Al bij al een meevaller maar sindsdien zit ik met een schrik als het wind is en zeker zijwind.

En sindsdien ben ik ook veel banger voor wind op de moto. Is het logisch? nee, maar voordien had ik nooit last van wind op de moto.

In het begin durfde ik amper rijden als er wind was zowel op fiets als moto. Beiden zijn al veel beter geworden, maar denk dat het nooit meer zal zijn als ervoor. Al betert het enorm met tijd
 
Kijk uit voor midland.

Het asfalt is er slecht en de harde betonnen muur dichtbij.

Wij gaan er met de SAM (stichting aanvullend motorrijden) elk jaar een trainingsessie diersoorten het nieuwe seizoen.
Dichtbij al een paar keer zware blessures gezien.

Ik zou dan eerder mettet in groep 1 gaan doen.
Eigen tempo en gratis begeleiding.
Intertrack is,bijvoorbeeld, een goede organisatie.
Ik ben er maar één keertje geweest, maar wij hadden die dag nul valpartijen en dus ook nul vertraging.
Wel rijden ze er bij Motorsport Lifestyle altijd met een vaste voorrijder.
Geen vrijrijden.
Zelfs niet de snelste groep.
Dat zal schelen. ;)
 
Ik ben jaren geleden in de regen op een rotonde gevallen, terwijl ik al als een oma reed. Op klote banden, en een rotonde waar flink rubber van vrachtwagens lag. Kortom: "het lag niet aan mij".

Voor die val deed ik ook al jaren woonwerk, weer of geen weer. Toch heb ik na die val echt wel een paar jaar nodig gehad om weer lekker in de regen te rijden. In mijn geval gewoon een kwestie van stug doorzetten, en vooral bedenken dat je aan niks of niemand wat te bewijzen hebt.
 
Ik ben er maar één keertje geweest, maar wij hadden die dag nul valpartijen en dus ook nul vertraging.
Wel rijden ze er bij Motorsport Lifestyle altijd met een vaste voorrijder.
Geen vrijrijden.
Zelfs niet de snelste groep.
Dat zal schelen. ;)
Ok ,wij mogen dus wel vrij rijden.
Ook wel eens op een natte en vochtige baan.
Grip is er dan maar matig.
 
Ok ,wij mogen dus wel vrij rijden.
Ook wel eens op een natte en vochtige baan.
Grip is er dan maar matig.
Ja, de koper van mijn R3 is instructeur bij 2thExperience en zelf dit jaar voor het eerst gevallen op zijn R6 en natte baan.
 
Is normaal.

Heb ik enkele keren gehad.
De meest hardnekkige was toen ik met een highsider mijn sleutelbeen op een circuit brak.
Heb ik nog steeds enige last van.
rechterbochten,en gas openzetten.

Heeft tijd nodig,.

Een highsider is natuurlijk van een totaal andere orde. Ikzelf ging gewoon heel rustig tegen de grond, echt de minst erge manier van vallen denk ik. Ik zie de motor nog in slow motion van me wegglijden het grind in, met sparks en alles. Maar al bij al de minst erge crash mogelijk denk ik.
 
Blijven rijden en na verloop van tijd word het beter. Gaat mss nooit helemaal weg maar proberen er zo weinig mogelijk aandacht aan te geven.

Ik ben 2 jaar geleden tijdens het fietsen (het was heel felle wind die dag) een windstoot heeft mij rechts geblazen en ben aan 30km/h op een geparkeerde wagen geknald. Over de wagen gevlogen en nog schaafwonden bij met zwaar gekneusde heup. Al bij al een meevaller maar sindsdien zit ik met een schrik als het wind is en zeker zijwind.

En sindsdien ben ik ook veel banger voor wind op de moto. Is het logisch? nee, maar voordien had ik nooit last van wind op de moto.

In het begin durfde ik amper rijden als er wind was zowel op fiets als moto. Beiden zijn al veel beter geworden, maar denk dat het nooit meer zal zijn als ervoor. Al betert het enorm met tijd

Ja daar vrees ik een beetje voor. Ik ben 10 jaar geleden aangereden in de staart van een file. Helemaal niet in fout en gewoon vergoed, maar sindsdien ben ik toch extra beducht voor achterliggers als ik in een file terechtkom.
 
Een highsider is natuurlijk van een totaal andere orde. Ikzelf ging gewoon heel rustig tegen de grond, echt de minst erge manier van vallen denk ik. Ik zie de motor nog in slow motion van me wegglijden het grind in, met sparks en alles. Maar al bij al de minst erge crash mogelijk denk ik.
Een highsider is inderdaad heel gemeen.

Lowsiders lastig maar, meestal,vrij onschuldig .

Ik heb dan meer een deuk in mijn ego dan last van valangst.
De laatste keer was met mijn ZXR 400.
De grootste "pijn " zat in ,dat ik deze weer netjes op moest bouwen en ,schaarse, onderdelen moet zoeken en laten repareren.
 

Ga er
donderdag met zoon rijden.
Nondeju, en toen Ik er vorig jaar informeerde zei men dat er geen straatmotoren op mochten. :(
Is hier dichtbij,ga er wel eens naar het karten kijken.
Hebben ze nog meer data?

Alhoewel

Alleen straatmotoren met kenteken en straatbanden tijdens deze training.
Bekijk ook het volledige programma met de voorwaarden, procedures en het tijdschema.


Mijn beide motoren hebben wel een kenteken doch geschorst,geheel gestript en geen verzekering.

Zal vast niet mogen.
 
Kijk uit voor midland.

Het asfalt is er slecht en de harde betonnen muur dichtbij.

Wij gaan er met de SAM (stichting aanvullend motorrijden) elk jaar een trainingsessie doen voor het nieuwe seizoen.
Dichtbij al een paar keer zware blessures gezien.

Ik zou dan eerder mettet in groep 1 gaan doen.
Eigen tempo en gratis begeleiding.
Intertrack is,bijvoorbeeld, een goede organisatie.

Daar is de crash dus gebeurd, op Mettet met Intertrack in groep 1. Was allemaal super geregeld en zeer tevreden van de organisatie en instructeur, tot het vrij rijden werd in de middag en ik tegen het einde van sessie 4 nader kennis maakte met het asfalt in de Mertens bocht :+

Sowieso wil ik terug naar Mettet, maar eerst even werken aan het zelfvertrouwen
 
Nondeju, en toen Ik er vorig jaar informeerde zei men dat er geen straatmotoren op mochten. :(
Is hier dichtbij,ga er wel eens naar het karten kijken.
Hebben ze nog meer data?
Deze organisatie is ook alleen met voorrijder denk ik.
Alleen in het buitenland vrij rijden.
 
Ik blijf nooit achteraan, ook niet bij een stoplicht.

Sorry was niet duidelijk genoeg, was met de auto. Op de snelweg, met de matrixborden duidelijk aangevend dat er file was, maar de persoon achter mij schoot nog snel naar het rechter rijvak, en degene daarachter botste recht op mij. Auto was total-loss :( |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan