MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Hallo iedereen. Ben na 2 à 3 jaar out, terug aan het rijden met mijn MaxSYM600. Ik ga nog 2 nieuwe banden erop leggen, en dan ga ik weer af en toe wat toeren. Hoe gaat het met iedereen, en vooral met de oude bekenden met hun MaxSYM400 of 600. Ik heb onlangs eens bij een nieuwe dealer moeten aankloppen om een diagnose te laten uitvoeren (het dealernet die nog werkt met maxiscooters van SYM wordt blijkbaar alsmaar kleiner). Ik had problemen toen ik stopte met rijden met het soms inhouden van de motor, na diagnose bleek dat het de benzinepomp was, en dit op een 31000 km, want meer is er niet mee gereden geweest. (de mijne is nu van 2014 of 9 jaar oud), en hij rijdt weer als nieuw. Terug tevreden met de scoot. Groetjes. Eddy. Is een duur grapje als je het moet laten vervangen, gelukkig zelf gedaan, Al een rit van een paar honderd km gedaan, alle soorten omstandigheden en snelheden, rijdt weer perfect.
 
Laatst bewerkt:
Aah Dag Eddy!
Ondertussen ben ik van merk veranderd, honda forza 750 maar hier kijk ik nog regelmatig terug ;-)
vele groeten!
 
Ha, eddy fijn weer iets van u te horen , ik rij ondertussen ook nog steeds met men maxsym 600 van 15 rond , tot nog toe zonder eening probleem , gebruik hem dagelijks om te gaan werken en hij ziet er nog steeds als nieuw uit (rijd ook zo vindt ik)
 
hallooo...
gaat iemand ook meedoen aan de motorit aanstaande zondag via waypoint met maar liefst 300km !?
ze geven mooi droog weer ...
tot ziens?
 
Hallo allen!
Ik zie HÉÉL veel pagina’s maar kan binnen 1 uur nog geen antwoord op mijn vraag vinden.. volgende week ga ik kijken voor een maxsym 600 uit 2017 met weinig km’s. Zijn er dingen waar ik op moet letten? Hoe bevalt de scooter bij mensen van rond de 1.90m? Wat is het verbruik ongeveer?
Zijn er must have upgrades voor deze scooter?
Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 1,91 ,de knieën komen weleens tegen de voorzijde aan,maar dat valt wel mee en.moet je zelf proefondervindelijk ervaren.
Als ik er aan trek 1: 22 rustig 1:25.
Ik heb er een flipup ruitje op zitten.
Houdt de wind meer weg.

Let op ,de scooter lust alleen E5
 
Laatst bewerkt:

Welke brandstof is geschikt voor je SYM scooter?​

1 oktober 2019
Sinds 1 oktober 2019 wordt er verplicht E10 aangeboden bij tankstations. E10 brandstof bestaat uit 90% benzine en 10% bio-ethanol. De 10% bio-ethanol gehalte heeft de eigenschap dat het vocht aantrekt en dat het rubber en plastic kan aantasten. Om die reden is het advies om geen E10 brandstof te gebruiken voor je SYM scooter.

Je SYM scooter is geschikt om op Euro 95 (E5) te rijden, maar het advies is om voor Euro 98 (met een maximaal E5 gehalte) te kiezen, omdat je SYM scooter daar het beste op presteert.

Brandstof

Nu kan dat ook de 50 cc modellen betreffen. 🤔

In dit topic kwam het regelmatig ter sprake
 
Tja, E5 of E10 is een eindeloze discussie. In mijn motoren gaat alleen E10. Simpelweg omdat het boekje aangeeft dat ze het mogen hebben en omdat de verkrijgbaarheid van E5 tamelijk beroerd is bij de plaatselijke tankstations. En daarbovenop komt nog het grote prijsverschil. Toen dat nog iets van 5-6 cent per liter was gooide ik er ook E5 in. Nu is dat veel meer. Echt kwaad kan E10 vooral als de motor erg lang stil staat. En ja, het verbruik op E5 is wat minder en het lijkt me dat ze er mooier op lopen. Desondanks gooi ik er nu E10 in. Had hij maar geen motor moeten worden.
 
Tja, E5 of E10 is een eindeloze discussie. In mijn motoren gaat alleen E10. Simpelweg omdat het boekje aangeeft dat ze het mogen hebben en omdat de verkrijgbaarheid van E5 tamelijk beroerd is bij de plaatselijke tankstations. En daarbovenop komt nog het grote prijsverschil. Toen dat nog iets van 5-6 cent per liter was gooide ik er ook E5 in. Nu is dat veel meer. Echt kwaad kan E10 vooral als de motor erg lang stil staat. En ja, het verbruik op E5 is wat minder en het lijkt me dat ze er mooier op lopen. Desondanks gooi ik er nu E10 in. Had hij maar geen motor moeten worden.
Discussie voor mij in zoverre dat ik minder voor 98 e5 betaal in belgie dan hier voor e10 (wat ik ook reeds aangaf) 🤷‍♀️
En daarbij rij ik zeer weinig op het moment ,ook geen WW meer.
Belgie is 10 km en voorraad 140 liter per keer
 
België is hier ook om de hoek maar ik kijk er iets anders tegenaan: als je Belgische E5 met Nederlandse E10 vergelijkt klopt het helemaal. Ik vergelijk Belgische E5 met Belgische E10 en dan is het verschil €0,24. Aangezien de auto er ook op moet rijden neem ik het goedkoopste. Maar dat is een eigen keuze. Ik ben duidelijk gieriger....
 
België is hier ook om de hoek maar ik kijk er iets anders tegenaan: als je Belgische E5 met Nederlandse E10 vergelijkt klopt het helemaal. Ik vergelijk Belgische E5 met Belgische E10 en dan is het verschil €0,24. Aangezien de auto er ook op moet rijden neem ik het goedkoopste. Maar dat is een eigen keuze. Ik ben duidelijk gieriger....
Om het nog complexer te maken ik heb 4 motoren waarvan 2 expliciet geen e10 mogen : ZXR 400 en een Moto Morini corsaro 1200 (kunsstof tank)
En waarschijnlijk de sym als derde.
Dus uit gemak vul ik alles,incl auto,af met e5 🤷‍♀️
 
In dat geval had ik ook overal E5 in gemikt. Die Corsaro heeft overigens wel een reputatie wat betreft dorst als ik me niet vergis. Dan valt de Maxsym nog reuze mee.
 
In dat geval had ik ook overal E5 in gemikt. Die Corsaro heeft overigens wel een reputatie wat betreft dorst als ik me niet vergis. Dan valt de Maxsym nog reuze mee.

Klopt,mits je er een andere mapping in zet.
Loopt dan makkelijk 1:16
Snelweg is met weinig gaswisselingen en ca 110 km/u zelfs 1:20 mogelijk 🤓
 

(...)​

Je SYM scooter is geschikt om op Euro 95 (E10) te rijden, maar het advies is om voor Euro 98 (met een maximaal E5 gehalte) te kiezen, omdat je SYM scooter daar het beste op presteert.
(...)
Ik denk dat het daar op neerkomt. De Sym is geschikt voor E10, maar de constructeur adviseert E5 voor de beste prestaties.
Dat is ook wat de E10 brandstofwijzer aangeeft.

Best proefondervindelijk testen of je die betere prestaties met E5 al of niet ervaart, en dan kan je op basis daarvan beslissen of je voor E5 dan wel voor E10 kiest.
 
Gisterochtend wezen kijken en hij was super mooi, lage kmstand en zeer goed geprijsd dus kon niet anders dan hem kopen! Ik zal gewoon 98 tanken.
 

Bijlagen

  • IMG_7913.jpeg
    IMG_7913.jpeg
    859,7 KB · Weergaven: 0
Helaas zijn er 3 punten die mijn aandacht nodig hebben en ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren.

Hij trilt heel erg. Van wegrijden tot ongeveer 60 km/uur. Is dr pulley (16gr?) de oplossing hiervoor?

Ik reed een klinkerweg in en al mijn organen zijn direct opnieuw gerangschikt. Is dit gebruikelijk?

De kap op het stuur is gebarsten. De vorige eigenaar had hem in/achter een camper met spanbanden vastgezet, waar kan ik het beste terecht voor een nieuwe kap?
 

Bijlagen

  • IMG_7947.jpeg
    IMG_7947.jpeg
    529,9 KB · Weergaven: 0
Helaas zijn er 3 punten die mijn aandacht nodig hebben en ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren.

Hij trilt heel erg. Van wegrijden tot ongeveer 60 km/uur. Is dr pulley (16gr?) de oplossing hiervoor?

Ik reed een klinkerweg in en al mijn organen zijn direct opnieuw gerangschikt. Is dit gebruikelijk?

De kap op het stuur is gebarsten. De vorige eigenaar had hem in/achter een camper met spanbanden vastgezet, waar kan ik het beste terecht voor een nieuwe kap?
EasyParts.nl - Stuurbekleding Sym Maxsym 600I 4T ABS Executive E3 2015 (FR)

Achterveren is veervoorspanning instelbeaar,met haaksleutel.
Zit in de gereedschapsetje.
Voor weet ik zo niet,(indien nodig)
 
Het trillen bij lage snelheden is deels verholpen. Er zit een schermverhoger op geklemd en die rammelt heel erg. Als ik die vast hou valt het al heel erg mee
 
Nou is mij opgevallen dat mijn voorband aan het cuppen is. Heb gelezen dat het kan komen door zware belading achter, lage bandenspanning voor of kapotte schokdempers.
Super zonder natuurlijk bij slecht 6000 km maar kan ik nog iets aan de band doen of moet deze vervangen worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan