MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Waar moet ik tijdens de winterstop (dat is nog effe niet) op letten bij de batterij van een Sym 600i?
Moet ik als het zover is de batt afkoppelen? Een batterijlader aanschaffen?
Ik weet ook nie waar die batt zit..
Heb je ergens op je scooter zo een klassiek 12V sigarenaanstekerstopcontact met permanente spanning ook met het contact af?

Als je dat hebt dan is een druppellader in combinatie met een gepaste stekker ideaal tijdens de wintermaanden om je batterij op peil te houden en dan moet je niet eens weten waar je batterij ergens zit.
 
Heb je ergens op je scooter zo een klassiek 12V sigarenaanstekerstopcontact met permanente spanning ook met het contact af?

Als je dat hebt dan is een druppellader in combinatie met een gepaste stekker ideaal tijdens de wintermaanden om je batterij op peil te houden en dan moet je niet eens weten waar je batterij ergens zit.
Dat is een goede ,wist ik niet:t

Tot nu toe nog niet nodig gehad ,daar ik ook in de winter rij.
 
Ik ga één van de koplampen moeten vervangen van mijn MaxSym 600i.

Is er een gemakkelijkere manier (minder omslachtig) dan die hele voorpartij open te leggen door de ruit, de fairing links en rechts, enz ... er af te halen (en buiten het door de garage te laten doen :-)) ?

Als ik er toch aan bezig ben, dan denk ik dat ik ze ineens allebei maar ga vervangen door van die blauw halogeenlampen; die geven toch wat helderder licht. Kan dat een probleem geven ?

Bedankt,

Stefan.
 
Ik ga één van de koplampen moeten vervangen van mijn MaxSym 600i.

Is er een gemakkelijkere manier (minder omslachtig) dan die hele voorpartij open te leggen door de ruit, de fairing links en rechts, enz ... er af te halen (en buiten het door de garage te laten doen :-)) ?

Als ik er toch aan bezig ben, dan denk ik dat ik ze ineens allebei maar ga vervangen door van die blauw halogeenlampen; die geven toch wat helderder licht. Kan dat een probleem geven ?

Bedankt,

Stefan.
Enkele weken geleden nog gedaan ,veel geduld en op gevoel, een punttangetje van onderen bij de voorvork.
Tip zoek wat foto s van de montage (ik heb die niet, zitten wel in mijn achterhoofd
 
Zo een lamp vervangen lukt wel met de hand, zonder de voorkant te demonteren. Het is een geduld werkje dat wel, als je wat geduld kan opbrengen lukt dat wel.
1 maand geleden de Yuasa batterij eruit gekiept, was te zwak geworden. Heb er nu een LiFePo4 lithium accu van Shido in gemonteerd.
Dat is monteren en vergeten; geen druppelladers meer nodig die stroom blijven slurpen. CCA is veel hoger dan een lood accu. Zelfs na zes maanden moet je die niet laden, een lood accu is tegen dan dood.

Moest ik al eerder gedaan hebben, slaat sneller aan en sterkere vonken wegens de iets hogere spanning. Ongeveer 13.40V in plaats van 12.60V voor lood. Geen moment spijt van, wat je ook voelt als je ermee rijd: Het stuurt makkelijker tijdens rijden en ook tijdens handmatig verplaatsen. In plaats van 4 kilo op je stuur, zit daar nu slechts 0.7 kilo accu! Kan ik aanraden, je zal er geen spijt van hebben. In de winter moet ik me nu geen zorgen maken voor een defecte accu. Ik rijd er niet mee in de winter, dan blijft ie op stal.

Deze batterij heeft ook een knop waarmee ik de laad toestand kan zien, 3 leds is ok, 2 leds ok voor starten maar liefst opladen, 1 led niet ok en eerst laden. Niet goedkoop, maar je hebt er wel wat aan. Kost ongeveer 144 euro. Voor iemand die het type wil weten dat exact past in de SYM, je moet een Shido LTZ14-BS hebben.

Wat betreft benzine, ik kreeg een officiële brief van de invoerder thuis gestuurd. Je mag absoluut niet rijden met 95! Het hogere aandeel ethanol tast het aluminium van de benzinepomp aan. 98 is ook beter voor motoren die sportief zijn e hogere toeren maken. Er zit in 98 ook meer energie dan in 95. Het is goedkoper maar je tank is ook iets sneller leeg. Tank dus nooit 95 in je SYM!
 
Laatst bewerkt:
bat3.jpg


bat4.jpg


Let op! Dit is een andere type voor mijn andere motor, voor de Sym 400i en 600i is het een LTZ14-BS.
 

Bijlagen

  • bat1.jpg
    bat1.jpg
    182,7 KB · Weergaven: 12
Werkte van mij ook prima, tot ik eens was vergeten in de winter aan de druppellader te leggen... Kon er niet meer van starten, nu moet ik er niet aan denken. En ik merk wel dat mijn Sym veel sneller aanslaat, dat is echt duidelijker. En ook het verschil in gewicht voel je duidelijk bij het rijden. Stuurt makkelijker en bij manueel manoeuvreren gaat het veel makkelijker. Maar ja de originele weegt 4 kilo nu nog slechts 0.7 kilo, dat merk je wel.

Nu zou ik geen originele meer willen in mijn trouwe Symke!
 
Het CCA van deze accu ligt veel hoger, er is dus meer stroom beschikbaar voor de Sym om te starten. Het voltage van de gewone accu in rust is ongeveer 12.6V, nu is dat 13.4V en dat lust de Sym duidelijk wel. Slaat aan bij eerste contact van de startknop ook als het erg koud is, of erg heet is in de zomer. Ik kan geen seconde tellen, Sym draait al.;)
 
Straf eigenlijk , men vrouw hare maxsym 600 staat een ganse winter stil , zonder druppellader en start in het voorjaar zonder enkel probleem , dit nu al 5 jaar met orig baterij , ik rij met de mijne elke dag , en op de bijna 8 jaar 1 batterij wissel gedaan , ik zie niet echt in(buite gewicht) waaron dubbel zoveel te betalen
 
Mijn vrouw hare 600i doet het ook nog goed op de originele, ik wilde nu een lithium, en heb daar geen moment spijt van gehad. Zeker dat gewicht en veel sneller aanslaan waar dan ook. Ik kon ze goedkoop krijgen via mijn werk, dat kon ik niet laten liggen. Nee zou geen originele meer willen nu ik weet wat de voordelen zijn. Later ook eentje aanschaffen voor vrouwtje.

Ik rijd niet met mijne Sym in de winter of als het regent, daar heb ik een E-Bike voor, Sym is puur hobby en plezier.

Ik raad trouwens niemand aan om je scooter in de winter te laten staan zonder druppellader. Kan best zijn dat je scooter nog start, maar je hebt er geen idee van hoeveel capaciteit je kwijt bent van je accu. Er zijn meer nadelen aan een loodaccu dan eentje van lithium. De originele gebruikt sterk zuur en kan ontploffen, deze lithium niet. Gelijk welk modern voertuig gebruikt nu lithium als batterij. Veel veiliger en betrouwbaarder.

Niemand hier trouwens die zegt dat je dit moet kopen, ik geef hier gewoon info voor mensen die info zoeken.
Wil je dit persoonlijk niet zo een lithium, dan doe je toch gewoon verder met wat jij goed vind.
Bij mij komt zo een loodaccu in elk geval niet meer binnen. Geen zuur in mijn scooter.

Ze gaan trouwens veel langer mee dan de originele, heb je al twee gekocht, dan heb je deze lithium al terug. Ik hoef nu in elk geval nooit meer een nieuwe voor de rest van zijn levensduur. Ik bestel volgende week eentje bij voor mijn vrouw, ze is zelf ook niet zo zwaar, een lichtere accu zal ze wel waarderen bij manoeuvreren. En ze moet niet meer aan een lader denken, die hangt er nu hulpeloos aan de haak. Geen energieslurper meer in het contact.

Ook het super snel aanslaan van de motor in welke omstandigheden ook is een mee nemer. Of het nu super heet of koud is, de sym start bij het kleinste contact op de startknop. Niet goedkoop, maar je hebt er wel wat voor dat de moeite waard is. En je Sym is ook weer een stuk moderner, voor mij is hij het zeker waard.

Eerst dacht ik ook zoals krispy, maar nu ik zelf eentje in gebruik heb ben ik zeker overtuigd van de voordelen. Handvat verwarming is bvb ook veel sneller op temperatuur, dubbel zo snel. Maar zeker de start zal iedereen overtuigen, gewoon een heel erg korte druk op de knop en je Sym draait al.
 
Laatst bewerkt:
Dus voor iemand die in de winter niet rijd, zet je lader erop! De accu kan nog wel starten, maar na een start heeft ze nog slechts11.50V, door niet laden in de winter sulfateert je accu, en ben je veel van de kracht kwijt. Daardoor kun je allerlei vervelende kleine dingen met je scooter hebben.

Als je je sleutel op contact aan zet met lichten aan, mag de spanning niet veel zakken, doet ze dat wel dan heb je al capaciteitsverlies!
NOOIT of the nimmer laten staan zonder lader in de winter, zelfs yuasa zelf raad het aan. Heb je lithium? Kijk dan niet om...
 
Is de MaxSym 508TL al in het 'wild' gezien? En weten jullie waar deze scoot in de winkel staat? Ik zou hem wel eens van dichtbij willen bekijken en vergelijken in hoeverre deze scooter in kwaliteit mee kan met een TMAX. Er is nog zo weinig NL-se info te vinden van deze Sym, terwijl hij eind vorig jaar is 'losgelaten'... Of zie ik iets over het hoofd?
 
Nadeel van zo een lampen is dat ze slechts korte tijd meegaan... Sommige wel 50% mindere levensduur.
Je kan halogeens gemakkelijk meer licht laten geven door de gloeispiraal te onderdimensioneren.
Dan loopt die heter en geeft meer licht. Maar dat vind je keihard terug in een verkorting van de levensduur.
Het is aan de andere kant perfect mogelijk om een halogeen te maken die oneindig lang meegaat door de spiraal te overdimensioneren, maar verwacht dan geen hoge helderheid.
 
Ik heb een reactie ontvangen op mijn vraag waar in NL een MaxSym 508TL te bekijken is. Dit kreeg ik als info:
===================
Goedemiddag Hans,
Het klopt inderdaad dat de TL 508 lastig in levenden lijve te vinden is. Als wij er een verkopen laten wij deze namelijk leveren uit de voorraad van onze Belgische collega’s.
Wij hebben op dit moment ook geen demo beschikbaar waardoor de enige optie momenteel is om langs een SYM-dealer in België te rijden die hem wellicht wel heeft staan.
Voor onderhoud kun je altijd terecht bij een erkende Nederlandse SYM-dealer.

Met vriendelijke groet,

SYM Scooters Nederland
===================
Ik vind dat weinig ambitieus en onbegrijpelijk. Hoe wil je dan je 'vlaggeschip' in de markt zetten en promoten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan